Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Iemand een ideetje???
http://www.ovpro.nl/bus/2014/10/23/arri ... 3e74fb40ca
http://www.ovpro.nl/bus/2014/10/23/arri ... 3e74fb40ca
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Als je dit topic goed had doorgelezen wist je dat er al veel ideeën zijn vanuit hier.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het lijkt mij in ieder geval een goed idee af te stappen van hetzelfde lijnnummer voor verschillende lijnen, zoals in Tilburg. Dat zorgt voor veel verwarring en zo heb je ook weinig aan de lijnnummers. Weet iemand hoe dit in andere steden is?
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Bedoel je dat je vanaf het station bijvoorbeeld een lijn 3 naar zowel het Elisabethziekenhuis hebt als naar de Reeshof?buschauffeur schreef:Het lijkt mij in ieder geval een goed idee af te stappen van hetzelfde lijnnummer voor verschillende lijnen, zoals in Tilburg.
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja, voer gewoon het systeem in wat Syntus heeft gedaan voor Apeldoorn in 2012. Alle lijnen knippen op het station en de lijnen nog wel koppelen met aparte lijnnummers.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Mwa, zie het nut er niet zo van in eerlijk gezegd. Zo ver ik weet zijn alleen Eindhoven en Apeldoorn steden waar alle lijnen het eindpunt hebben op het (Centraal) Station. Bij praktisch alle stadsdiensten in Nederland word gewerkt met het systeem dat we in Tilburg ook gebruiken (transversale lijnen), als mensen naast het lijnnummer ook gewoon kijken naar de bestemming die voorop de bus staat, dan is er niets aan de hand.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
En Leeuwarden, en wat kleinere stadsdiensten, zoals Bergen op Zoom.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik zie het nu er wel van in. Zorgt voor overzichtelijk en duidelijkheid voor de reiziger. Ik zie het nut niet van lijnen via het station door laten rijden met hetzelfde lijnnummer. Je hebt lijnnummers niet voor niets, anders kan je beter alleen de bestemming op de bus plakken, zie het verschil niet.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik zie het verschil wel. Als je geen lijnnumers hebt moet je al die bestemmingen op de bussen gaan lezen voor je de juiste bus hebt. Met lijnnummers kan je alle bestemmingen 'wegfilteren' die je niet nodig hebt, ook bij transversale lijndiensten.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ja voor zover ik weet zijn Apeldoorn en Eindhoven de uitzonderingen. Amsterdam, Rotterdam en Den Haag hebben zoveel stations dat die vergelijking m.i. sowieso niet op gaat. Dus die laat ik even buiten beschouwing.BrengMe schreef:En Leeuwarden, en wat kleinere stadsdiensten, zoals Bergen op Zoom.
Stations zijn gewoon tussenpunten in plaats van eindpunten. Niets mis mee, mensen moeten maar gewoon lezen wat er op die bus staat.regenmaker schreef:Ik zie het nu er wel van in. Zorgt voor overzichtelijk en duidelijkheid voor de reiziger. Ik zie het nut niet van lijnen via het station door laten rijden met hetzelfde lijnnummer. Je hebt lijnnummers niet voor niets, anders kan je beter alleen de bestemming op de bus plakken, zie het verschil niet.
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Of vervoerders doen een kleine aanpassing en zorgen ervoor dat het leven een stuk makkelijker wordt. Je hoeft alleen nog maar naar het nummer te kijken om je stadsbus te vinden, echt ideaal. :pos:Hainje schreef:Stations zijn gewoon tussenpunten in plaats van eindpunten. Niets mis mee, mensen moeten maar gewoon lezen wat er op die bus staat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Waarom makkelijker maken, zo hard is dat toch ook niet nodig? Meestal gaat het wel goed.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Het voordeel van doorgaande lijnen is veelal dat reizigers een directe verbinding naar het stadscentrum hebben, wat zeker op stadsdiensten een gewenste verbinding is. De stadscentra van steden met een stadsdienst liggen vaak redelijk dicht bij het station en van in het zicht van de haven overstappen worden reizigers niet echt blij over het algemeen (zie de flop met het driebussensysteem in Dordrecht bijvoorbeeld).
Aanvullend op het lijstje van BrengMe: Amersfoort heeft ook een stadsdienst met bijna alles eindigend op het station. Essentieel verschil waarom dat daar wel werkt: alle lijnen komen langs een centrumhalte. En de enige die dat niet doet is juist om die reden wel doorgaand over het station heen. En in Eindhoven bv. zit je op het station ook al heel kort op het centrum waardoor doorrijden geen toegevoegde waarde heeft. Al is dat voor Tilburg ook wel een beetje het geval.
Aanvullend op het lijstje van BrengMe: Amersfoort heeft ook een stadsdienst met bijna alles eindigend op het station. Essentieel verschil waarom dat daar wel werkt: alle lijnen komen langs een centrumhalte. En de enige die dat niet doet is juist om die reden wel doorgaand over het station heen. En in Eindhoven bv. zit je op het station ook al heel kort op het centrum waardoor doorrijden geen toegevoegde waarde heeft. Al is dat voor Tilburg ook wel een beetje het geval.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
In Apeldoorn eindigen ook alle lijnen op het station, maar de meeste lijnen zijn nog wel gekoppeld aan elkaar. En komen daardoor bijna allemaal langs een centrumhalte.Daniel schreef:Het voordeel van doorgaande lijnen is veelal dat reizigers een directe verbinding naar het stadscentrum hebben, wat zeker op stadsdiensten een gewenste verbinding is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
-
- Berichten: 196
- Lid geworden op: za 28 jun 2014, 00:06
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:
1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle
Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben.
1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle
Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Kijk zo zien Hainje en BrengMe het liefst een stadsdienstbuschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik bedoel natuurlijk dat een lijn 2 eindpunten heeft. Niet dat alle bussen dezelfde lijn hebben.buschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:
1 Elisabethziekenhuis via Stappegoor
1 Noord-Quirijnstok via TweeStedenziekenhuis
1 Centrum
1 Reeshof
1 Reeshof NS
1 Elisabethziekenhuis via Broekhoven
1 Reeshof via Amarant
1 Reeshof via Witbrant
1 Elisabethziekenhuis via Fatima
1 Noord-Heikant
1 Noord-Stokhasselt
1 West
1 Blaak
1 Het Laar
1 Udenhout
1 Goirle
Wel even goed kijken welke lijn 1 (welke richting) je moet hebben.
🍉
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ehm, nee. Dat is overdrijven.regenmaker schreef:Kijk zo zien Hainje en BrengMe het liefst een stadsdienstbuschauffeur schreef:Niks mis mee? Je kunt ook gewoon één nummer gebruiken:
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Juist dergelijke koppelingen worden als onduidelijk gezien, daar komen bv. in Utrecht ook klachten over (weliswaar voor streeklijnen i.p.v. stadslijnen)regenmaker schreef:In Apeldoorn eindigen ook alle lijnen op het station, maar de meeste lijnen zijn nog wel gekoppeld aan elkaar. En komen daardoor bijna allemaal langs een centrumhalte.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
De streeklijnen van Utrecht vergelijken met de stadsdiensten van Apeldoorn gaat ook wel erg ver. :)
Maar volgens mij gaan we een beetje off-Topic
Maar volgens mij gaan we een beetje off-Topic
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Eindhoven had ook over het station lopende lijnen. Het was 3x niets, want welke lijnen koppel je dan, daarbij ligt het station in Eindhoven in het centrum. Dus is er geen echte centrumhalte.
Prima zo in Eindhoven. Niets aan doen.
Prima zo in Eindhoven. Niets aan doen.
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
zag vanochtend 4 citea's voor NB in Leeuwarden staan. de rood witte kleurencombinatie is wel saai zeg.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Ik vind het bij de citeas mooier staan dan de huisstijl van nzwf en zhn. Ook in vergelijking met de ambas en de citaros staat de brabantse huisstijl beter bij de citeas.
Overigens is het een rood - licht grijs - witte huisstijl. Kijk maar op de achterkant van de bus. Daar zie je de overgang van licht grijs naar wit zeer goed bij de bovenkant van de ramen.
Overigens is het een rood - licht grijs - witte huisstijl. Kijk maar op de achterkant van de bus. Daar zie je de overgang van licht grijs naar wit zeer goed bij de bovenkant van de ramen.
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
Als het systeem gewoon werkt moet je er niet aan gaan sleutelen. Blijkbaar zijn dat relevante vervoersstromen die over het station heengaan. In Nijmegen gaan de meeste stadslijnen sinds jaar en dag over het station heen en dat gewoon goed. Af en toe is er wel eens een reiziger die het niet snapt, maar dat probleem verplaats je met knippen en koppelen gewoon. Want dan ontstaat er verwarring over de koppelingen en stappen mensen uit terwijl ze kunnen blijven zitten. Dus je schiet er qua duidelijk niet veel mee op en hebt ook meer lijnnummers nodig. Dan kun je lage streeknummers vervolgens weer gaan ophogen omdat anders lijnnummers door elkaar gaan lopen.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Concessie 2015 (Provincie Noord Brabant)
https://www.facebook.com/permalink.php? ... 4760132963
Kennelijk vandaag een presentatie van de bussen voor Noord-Brabant. *O*
Kennelijk vandaag een presentatie van de bussen voor Noord-Brabant. *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten