'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
VLISSINGEN - Na de veerdienst tussen Vlissingen en Breskens wordt ook het Zeeuwse busvervoer in de nabije toekomst weer een overheidsdienst. Die voorspelling doet verantwoordelijk provinciebestuurder George van Heukelom(SGP) Volgens de gedeputeerde functioneert de huidige situatie met aanbestedingen niet naar behoren.
Reiziger
Van Heukelom deed deze uitspraken in reactie op de situate met busvervoerder Connexxion. Volgens de gedeputeerde toont de huidige situatie aan dat de werkwijze met aanbestedingen niet werkt. Busbedrijven die de aanbesteding niet krijgen kunnen volgens Van Heukelom het proces verstoren door bezwaar aan te tekenen. "En de reiziger is de dupe."
Overname
Deze werkwijze heeft volgens Van Heukelom nu zijn beste tijd gehad. "Het wordt tijd dat de overheid het busvervoer overneemt. En of het dan de provincie, de gemeente of de landelijke overheid is die dat doet, dat maakt mij niet uit."
OmroepZeeland.nl
Vanwege de landelijke inpact van z'n besluit plaats ik het hier. Zelf ben ik er geen voorstander van vanwege de hogere kosten.
Reiziger
Van Heukelom deed deze uitspraken in reactie op de situate met busvervoerder Connexxion. Volgens de gedeputeerde toont de huidige situatie aan dat de werkwijze met aanbestedingen niet werkt. Busbedrijven die de aanbesteding niet krijgen kunnen volgens Van Heukelom het proces verstoren door bezwaar aan te tekenen. "En de reiziger is de dupe."
Overname
Deze werkwijze heeft volgens Van Heukelom nu zijn beste tijd gehad. "Het wordt tijd dat de overheid het busvervoer overneemt. En of het dan de provincie, de gemeente of de landelijke overheid is die dat doet, dat maakt mij niet uit."
OmroepZeeland.nl
Vanwege de landelijke inpact van z'n besluit plaats ik het hier. Zelf ben ik er geen voorstander van vanwege de hogere kosten.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Aanbesteden werkt niet, omdat er bezwaar gemaakt kan worden? De Provincie maakt de fout dat de tijdsperiode niet klopt, niet de vervoerders...
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Er moet gewoon een fatsoenlijke procedure zijn voor het geval dat er bezwaar aangetekend wordt. Bijvoorbeeld al véél eerder met de aanbesteding beginnen, zodat de bezwaarprocedure afgelopen is ruim voordat de nieuwe concessie ingaat. Of standaard een verlengingstermijn in de aanbesteding doen (bijvoorbeeld de concessie duurt tot datum X, in geval van bezwaar duurt de concessie tot datum Y).
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Dit is wel weer heel typisch. De provincie gaat niet goed om met een aanbesteding en dan ligt het probleem natuurlijk bij het aanbesteden en niet bij de provincie.
Sorry trouwens als ik soms geen lekker lopende zinnen typ, die toetsenborden he.. ;)
Sorry trouwens als ik soms geen lekker lopende zinnen typ, die toetsenborden he.. ;)
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Eigenlijk is er maar één reactie die past bij wat de Gedeputeerde zegt:
:')____________________________!!
:')____________________________!!
🍉
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
M.a.w. zegt hij dat hijzelf totaal ongeschikt is om het te regelen. Dat wist ik al.
Wanneer wordt hij ontslagen, zonder gouden handdruk.
Zouden ze met meer bestuurders moeten doen.
Wanneer wordt hij ontslagen, zonder gouden handdruk.
Zouden ze met meer bestuurders moeten doen.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Bij de volgende Provinciale verkiezingen. (Die zijn "binnenkort")
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Een publiek bestuurder krijgt geen gouden harddruk. Hooguit een semi-publiek (een bedrijf dat overheidstaken uitvoert) bestuurder kan het krijgen.
Om wat nuance aan de discussie toe te voegen. Een model met concessies en aanbestedingen kent zowel voor- als nadelen. De meeste nadelen kan je grotendeels voorkomen of ondervangen en een daarvan is het last hebben van de bezwaarprocedure. Er zijn best nadelen te verzinnen die niet of nauwelijks te ondervangen zijn maar als je die niet als voorbeeld gebruikt heeft het totaal geen zin om de systematiek af te kraken omdat je de redenatie dan van een drogredenering laat afhangen.
Om wat nuance aan de discussie toe te voegen. Een model met concessies en aanbestedingen kent zowel voor- als nadelen. De meeste nadelen kan je grotendeels voorkomen of ondervangen en een daarvan is het last hebben van de bezwaarprocedure. Er zijn best nadelen te verzinnen die niet of nauwelijks te ondervangen zijn maar als je die niet als voorbeeld gebruikt heeft het totaal geen zin om de systematiek af te kraken omdat je de redenatie dan van een drogredenering laat afhangen.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Ik heb bij de desbetreffende gedeputeerde toch een beetje een idee dat hij op deze manier zijn eigen fouten probeert goed te praten. Op basis van zijn eigen uitspraken eerder dit jaar was de gehele bezwaarprocedure dit jaar begonnen en daardoor heeft hij nu opeens een gapend gat in zijn begroting...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Een beetje goedpraten ?
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Daar zijn politci goed in, en daarom wordt het tijd voor veel minder overheid. :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Ik denk dat de gedeputeerde zich niet realiseert dat dit hogere kosten met zich mee zal brengen. Als het OV een overheidsbedrijf wordt, vallen de chauffeurs in een ambtenaren cao (als ik me niet vergis) en niet meer in de veel goedkopere ov-cao. Daarnaast is dit in strijd met alle Europese regels wat betreft aanbestedingen en uitvoeren van werkzaamheden door de overheid.
Om nog maar te zwijgen over de fouten die hij maakte bij de vorige 2 aanbestedingen (voetveer en busvervoer).
Om nog maar te zwijgen over de fouten die hij maakte bij de vorige 2 aanbestedingen (voetveer en busvervoer).
Bus weer als overheidsdienst slecht idee
Zo denkt de meerderheid van de Statenleden er ook over :pos:Bee schreef:Ik heb bij de desbetreffende gedeputeerde toch een beetje een idee dat hij op deze manier zijn eigen fouten probeert goed te praten. Op basis van zijn eigen uitspraken eerder dit jaar was de gehele bezwaarprocedure dit jaar begonnen en daardoor heeft hij nu opeens een gapend gat in zijn begroting...
MIDDELBURG - Het is een slecht idee om van het busvervoer in Zeeland een overheidsdienst te maken. Dat is de reactie van de meeste politieke partijen in Provinciale Staten op uitspraken van gedeputeerde Van Heukelom.
Verzuchting
Statenlid Hans van Geesbergen van de VVD: "Van Heukelom heeft het op het moment niet makkelijk met de busconsessie. Ik kan me voorstellen dat hij dat als een verzuchting heeft bedoeld. Maar hij heeft altijd verdedigd dat private partijen het busvervoer moeten uitvoeren. En ik ga er vanuit dat hij dat nog steeds vindt."
Risico's
Ook Van Heukeloms eigen partij, de SGP, zegt dat je dit als overheid niet moet willen, al was het maar vanwege de risico's die het met zich meebrengt. Alleen in een uiterst geval als het busvervoer anders zou verdwijnen, dan kun je wat de SGP betreft als overheid een rol spelen in het busvervoer.
Bijval
Maar Van Heukelom krijgt ook bijval. De PvdA bijvoorbeeld staat niet afwijzend om van het busvervoer een overheidsdienst te maken. De SP zegt zelfs dat Van Heukelom eindelijk het licht heeft gezien. Want wat hij nu zegt roept de SP al jaren, zegt Statenlid Roland van Tilborg.
OmroepZeeland
Wat ik bij risico's mis is het risico op corruptie en vriendjespolitiek,zoals bijvoorbeeld het benoemen van afgeserveerde partijleden tot bestuurder van een overheidsbedrijf.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Want uiteindelijk zijn de Zeeuwen gewoon reserve-Belgen.
- Spoiler: show
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Bus weer als overheidsdienst slecht idee
Hoezo als de overheid het gaat doen wordt het weer duurder,gewoon kwestie van afspraken maken . Nu doen bedrijven een bod en is goedkoper ???? Als de overheid hetzelfde zaken doet is het net zo duur want alle
ov bedrijven die nu rijden maken miljoenen winst dat is op zich niet erg maar het verdwijnt wel allemaal naar het buitenland,Veolia ,connexion,hermes,breng =transdev. ( frankrijk)Arriva =DB (duitsland) dus als het in eigen land blijft is het vestzak broekzak en blijft het binnen onze landsgrezen. Het mag ook semi overheid worden zoals vroeger de BBA maakte ook winst en bestede al het geld in eigen land reed met DAF en de directie goed betaald betaalde hier de belasting,
ov bedrijven die nu rijden maken miljoenen winst dat is op zich niet erg maar het verdwijnt wel allemaal naar het buitenland,Veolia ,connexion,hermes,breng =transdev. ( frankrijk)Arriva =DB (duitsland) dus als het in eigen land blijft is het vestzak broekzak en blijft het binnen onze landsgrezen. Het mag ook semi overheid worden zoals vroeger de BBA maakte ook winst en bestede al het geld in eigen land reed met DAF en de directie goed betaald betaalde hier de belasting,
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Het ov hoeft niet persé een overheidsdienst te worden/zijn. Bovendien kiezen veel provincies ervoor om buslijnen in stand te houden die sinds de jaren 70 praktisch niet zijn verandert terwijl de vervoersbehoefte juist wel verandert is al dan niet door nieuwbouw of leegloop van woon/werklocaties. Waar we wel vanaf moeten is het idee dat alles winstgevend moet zijn. Sommige buslijnen hebben ook een sociale functie en dan is een scholierenlijn/belbus/ov-taxi/buurtbus/bakfiets of what so ever niet meteen iets waar we op moeten teruggrijpen. Goed voorbeeld hier van is wat er vanaf 14 December op Texel gaat gebeuren, waar domweg gewoon bezuinigd word en men met een mooi praatje mensen wijsmaakt dat de Texelhopper de oplossing is.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Ik vrees dat het probleem nog erger is en dat er bij de Provincie en bij het eilandbestuur zo'n gebrek aan kennis over openbaar vervoer is dat men daadwerkelijk denkt dat de Texelhopper het ei van Columbus is.CSA2 schreef:Goed voorbeeld hier van is wat er vanaf 14 December op Texel gaat gebeuren, waar domweg gewoon bezuinigd word en men met een mooi praatje mensen wijsmaakt dat de Texelhopper de oplossing is.
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Tja als je een consessie verlengt en de zittende vervoerder wil wel maar wel onder diens voorwaarden dan bevreemd mij dat, immers is de provincie baas over eigen portomonee en stemt daar vreemdgenoeg mee in. Bovendien houd Connexxion zich niet aan de afspraak omtrent bijv. De leeftijd van het materieel en de staat ervan want de 5100'en zijn te oud en volledig versleten (lees afgetrapt). De vraag is inderdaad of er enige kennis omtrent vervoerswaarde en de vraag van de reiziger want men doet niks anders dan met een bijl door het bos rennen en iedere boom kappen die men tegenkomt...
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
In de politiek werkt het nou eenmaal zo: de hardste schreeuwers krijgen het meeste gelijk. In een geprivatiseerde wereld bepaalt de klant (= het geld) wat er gebeurt. Bedrijven (Vervoerders) met slechte ideeën, een dom businessplan of een verrotte bedrijfsstructuur gaan gewoon failliet. Overheden kunnen tamelijk onbeperkt weer een nieuwe blik belastinggeld naar de gallemiezen helpen om hun falen te verbloemen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 102
- Lid geworden op: do 13 mar 2014, 22:35
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
De man gaat bijna met pensioen, dus makkelijk roepen, nogal zinloos ook als je net een concessie voor 10 jaar afgesloten hebt....
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Als je een concessie verlengt, is het toch juist logisch om dat onder dezelfde voorwaarden te blijven doen? Voor zover ik uit de berichten kan opmaken, is het niet alsof Transdev opeens met hele andere voorwaarden komt. Het probleem voor de Provincie hiermee is alleen dat de huidige concessies duurder zijn dan de nieuwe concessie.CSA2 schreef:Tja als je een consessie verlengt en de zittende vervoerder wil wel maar wel onder diens voorwaarden dan bevreemd mij dat, immers is de provincie baas over eigen portomonee en stemt daar vreemdgenoeg mee in. Bovendien houd Connexxion zich niet aan de afspraak omtrent bijv. De leeftijd van het materieel en de staat ervan want de 5100'en zijn te oud en volledig versleten (lees afgetrapt). De vraag is inderdaad of er enige kennis omtrent vervoerswaarde en de vraag van de reiziger want men doet niks anders dan met een bijl door het bos rennen en iedere boom kappen die men tegenkomt...
Re: 'Busvervoer wordt weer overheidsdienst'
Juridisch gezien heeft een concessie een vaste looptijd en is er dus geen sprake van verlenging. In feite komt er voor de overgangsperiode een nieuw contract met voorwaarden die grotendeels gelijk zijn aan die van de huidige contract. Over de prijs van dat nieuwe contract moet dan onderhandeld worden en vanwege de korte looptijd zal het meestal duurder uitvallen dat het bestaande contract.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten