Als ik naar Zeeland kijk zie ik twee dingen:
* Bergen op Zoom heeft eigenlijk net te grote reizigersaantallen en is te erg op Roosendaal gericht voor de huidige bediening van 2x/uur (daarom rijden er ook wat gekke voortreinen in de ochtendspits)
* Voor Vlissingen en Middelburg is de reistijd naar Roosendaal etc eigenlijk te lang
Als je iets van een rendabele businesscase wil maken moet je het eigenlijk zodanig maken, dat je de IC dusdanig versnelt dat je 1 compositie minder nodig hebt. Daarvoor moet je een minuut of 14 winnen (kering is nu 12 minuten in Vlissingen, die zou dan 10 minuten worden en dat is eigenlijk wel het minimum op zo'n lange afstand) en dat haal je niet met het schrappen van stops (zijn er maximaal 5, uitgaand van de vuistregel van 2 minuten per stop is dat 10 minuten). Je kan dat dus alleen doen als je de dienstregeling grootschalig herontwerpt, want je schuift dan op de hele Oude Lijn.
Je zou voor het traject Roosendaal - Goes een aparte stoptrein in kunnen leggen. Dat zorgt ervoor dat de IC versneld kan worden (die stopt dan niet meer in Rilland-Bath, Krabbendijke, Kruiningen-Yerseke en Kapelle-Biezelinge) en zorgt ervoor dat Bergen op Zoom een betere verbinding met Roosendaal krijgt. Roosendaal - Goes is met de huidige IC 39 minuten rijden, dat zou wellicht met materieel dat iets sneller optrekt (kaliber SLT of DDAR) wat minder kunnen worden. Roosendaal - Goes - Roosendaal zou dan in ongeveer 80 minuten gereden kunnen worden: kost dus altijd 3 setjes materieel en personeel uitgaande van een halfuurdienst (of 2 setjes als je de halfuurdienst maar tot Bergen op Zoom laat rijden, en de andere stations in een uurdienst bedient, of 2 als je de kering van de huidige sprinter in Roosendaal kunt laten vervallen hierdoor). Ook voor deze geldt dus dat je wat moet veranderen aan de dienstregeling om efficiency te halen: je wil dan eigenlijk in Roosendaal gelijk door als sprinter naar Dordrecht om winst te halen uit de kering van de Sprinter daar.
Globaal krijg je dan het volgende product:
Code: Selecteer alles
IC Spr
Vs .20
Vss .23
Mdb .27
Arn .31
Gs .42 .48
Bzl | .52
Krg | .56
Kbd | .01
Rb | .05
Bgn .03 .16
Rsd A .10 .23
Rsd V .13 .25
De andere kant op symmetrisch, waarmee je aardige mogelijkheden krijgt voor busknopen op de tussenstations (in Vlissingen, in Middelburg, in Goes, in Bergen op Zoom en als je wil zelfs in Arnemuiden en Krabbendijke). Voorwaarde is wel dat je op de Oude Lijn eea ook ingepast krijgt, wat van zoveel verschillende keuzes afhankelijk is dat ik er geen plaatje van durf te maken. 's Avonds en in (een deel van) het weekend zou de IC op alle stations moeten stoppen, wat betekent dat je eerder uit Vlissingen moet (en daar later aankomt). Je busdiensten moeten dan meeschuiven (muv Bergen op Zoom).
Doortrekken van de trein uit Breda (zolang daar geen extra stoptrein rijdt) lijkt me bij voorbaat kansloos, omdat je daar lange treinen rijdt die je in Zeeland voor de stopstations gewoon niet nodig hebt. 4x/uur met een dubbeldekker-zesje van Roosendaal naar Goes rijden lijkt me echt overdreven.