Groningen-Drenthe: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
en anders chauffeur vragen? Ze bijten hier niet.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Eens, maar ik stel alleen enkele verbeteringen voor. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe Qbuzz alles hier regelt. De nieuwe halte-informatie vind ik een erg mooi, luxe design! En misschien dat nieuwe scherm in de bus, wat rond gaat op twitter? Of is dat een foutje vanwege een bus die uit Utrecht hier heen is gekomen...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Waar op twitter?gebruiker77 schreef:Eens, maar ik stel alleen enkele verbeteringen voor. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe Qbuzz alles hier regelt. De nieuwe halte-informatie vind ik een erg mooi, luxe design! En misschien dat nieuwe scherm in de bus, wat rond gaat op twitter? Of is dat een foutje vanwege een bus die uit Utrecht hier heen is gekomen...
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Op dit moment zal denk ik Qbuzz de DRIS van Groningen HS als laatste doen. Ik denk dat het systeem op dit moment niet snapt dat een bus op de buffer kan staan met het volgende ritnummer, wat die bussen regelmatig doen. Voor het DRIS-systeem zal de bus dan aanwezig zijn op de halte, terwijl deze achter de buffer bewoont. Dan klopt de info deels, maar de reiziger heeft er niks aan.
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Bijvoorbeeld deze foto. Tekst is misschien wat groot, maar wel mooi scherm qua contrast. In Utrecht staan er ook nog rondjes voor bij de halte.Jorn schreef:Waar op twitter?gebruiker77 schreef:Eens, maar ik stel alleen enkele verbeteringen voor. Over het algemeen ben ik zeer tevreden over hoe Qbuzz alles hier regelt. De nieuwe halte-informatie vind ik een erg mooi, luxe design! En misschien dat nieuwe scherm in de bus, wat rond gaat op twitter? Of is dat een foutje vanwege een bus die uit Utrecht hier heen is gekomen...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Check, da's de versie 4 uit Utrecht (daar inmiddels alweer door een nieuwere versie vervangen). Opvallend overigens, heb deze versie zelf nooit in de LE's gezien toen die nog in Utrecht rondreden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Qbuzz doet de DRIS'sen niet, dat doet de provincie /OV bureau. Qbuzz levert alleen de data, maar daar hebben ze nu ook ervaring opgedaan hoe dat moet in Utrecht, op CS heb je ook dit soort situaties allemaal. De betere voertuigvolgsystemen kijken niet alleen naar positie maar ook naar het open/dichtgaan van de deuren.CamilleKreemers schreef:Op dit moment zal denk ik Qbuzz de DRIS van Groningen HS als laatste doen. Ik denk dat het systeem op dit moment niet snapt dat een bus op de buffer kan staan met het volgende ritnummer, wat die bussen regelmatig doen. Voor het DRIS-systeem zal de bus dan aanwezig zijn op de halte, terwijl deze achter de buffer bewoont. Dan klopt de info deels, maar de reiziger heeft er niks aan.
Overigens laat het systeem niet zien dat een bus aanwezig is maar telt het af naar het vertrek. Meest problematische is dus een te vroeg vertrekbericht, maar daar zijn ook nog allemaal trucjes voor.
Overigens is het nu de vraag of het weer verlengen van de concessie wel strookt met de wet: http://www.oogtv.nl/2014/12/verlengen-q ... -mogelijk/
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Dus daar is de Groningse regiotramactiviste heen!
Maar terug on-topic: er wordt hier wel een punt gemaakt, alhoewel ik het volgens mij wel moet kunnen om de concessieverlening mogelijk te maken mét toestemming van het ministerie van I&M.
Maar terug on-topic: er wordt hier wel een punt gemaakt, alhoewel ik het volgens mij wel moet kunnen om de concessieverlening mogelijk te maken mét toestemming van het ministerie van I&M.
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ja hoor goed punt van die student... Bussen afschrijven over een langere periode is natuurlijk slecht.
Laten we gewoon na 6 jaar een compleet nieuw wagenpark neer zetten, kost allemaal geen f*ck!
Hoe langer die bussen rijden, hoe beter. Gelukkig zijn de laatste bussen eigendom van OV Bureau, hopen dat die de 12 jaar wel halen (op de HESS na dan).
Laten we gewoon na 6 jaar een compleet nieuw wagenpark neer zetten, kost allemaal geen f*ck!
Hoe langer die bussen rijden, hoe beter. Gelukkig zijn de laatste bussen eigendom van OV Bureau, hopen dat die de 12 jaar wel halen (op de HESS na dan).
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De laatste bussen eigendom van 't OV Bureau?
Overigens staat 't servicepunt op die lijnennetkaart ook op de verkeerde locatie ingetekend.
Overigens staat 't servicepunt op die lijnennetkaart ook op de verkeerde locatie ingetekend.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
heeft iemand de kentekens van de Sprinters 3880 t/m 3885?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Waarom is dat gelukkig? Zolang de bussen hier nog op fossiele brandstoffen rijden (en dus van technologie afhankelijk zijn om bepaalde milieu- en geluidsnormen te halen), vind ik het een goede zaak dat ze na een jaar of 6 vervangen worden.JeroenSpock schreef:Gelukkig zijn de laatste bussen eigendom van OV Bureau, hopen dat die de 12 jaar wel halen (op de HESS na dan).
Het zou niet best zijn als een stad opgescheept zit met 12 jaar oude (stink)bussen, ik vind zelfs de huidige Citaro's uit 2009 al niet meer van deze tijd als je ze vergelijkt met de nieuwe Euro 6-bussen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De belangrijkste reden om het fijn te vinden dat de bussen eigendom zijn van het OV-bureau is het voorkomen dat er om de haverklap nieuwe bussen komen, terwijl de oude nog prima voldoen. Dat zou, zeker bij een leeftijd van 6 jaar, kapitaalvernietiging zijn.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Niet alleen kapitaalvernietiging maar ook niet al te best voor het milieu. Vind best dat het OV duurzaam verzorgd mag worden, maar ik denk niet dat je een hele grote klap slaat als je ruim 300 dieselbussen van zes jaar oud vervangt voor ruim 300 bussen die op moderne brandstof rijden. Dat lijkt mij wat kortzichtig.
Volgens mij zijn die inderdaad geleased door het OV-bureau zodat deze mee hadden gekund naar de volgende concessie. Meen me dat te herinneren van de perspresentatie. Als die ingaat zijn ze overigens ook zes jaar oud nu de concessie verlengd is.Pim-AllianceB95 schreef:De laatste bussen eigendom van 't OV Bureau?
Hij is geen student meer, en hij noemt de regels die -volgens hem- gelden. Denk alleen dat ie aan het kortste eind trekt. Waarom? Punt 1: het OV-bureau heeft dit echt wel uitgezocht, die zijn niet helemaal gek en punt 2: mocht hij gelijk hebben dan is er wel een constructie te bedenken.JeroenSpock schreef:Ja hoor goed punt van die student...
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ik moet nog zien hoe dat afloopt, de concessie is duidelijk over de periode 6+2 jaar en een beroep om een dringende reden voor een onderhandse gunning lijkt me ook lastig.
Zie ook: http://www.europadecentraal.nl/onderwer ... essies-ov/
"Verlenging concessietermijn
Concessietermijnen kunnen onder voorwaarden met de helft van de concessieduur verlengd worden. Voor aanbestede concessies geldt dat verlenging dan wel aangegeven moet zijn in de aanbestedingsprocedure. Verlenging kan alleen onder de voorwaarden genoemd in artikel 4 van de PSO-verordening."
Zie ook: http://www.europadecentraal.nl/onderwer ... essies-ov/
"Verlenging concessietermijn
Concessietermijnen kunnen onder voorwaarden met de helft van de concessieduur verlengd worden. Voor aanbestede concessies geldt dat verlenging dan wel aangegeven moet zijn in de aanbestedingsprocedure. Verlenging kan alleen onder de voorwaarden genoemd in artikel 4 van de PSO-verordening."
De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Och, ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. De onderhands aanbestede concessie Amsterdam is eerst van zes naar drie jaar is ingekort, toen is het PvE herschreven en de concessie met negen jaar verlengd. En geen haan die er naar kraaide...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nu is Amsterdam tot nu toe altijd onderhands besteedt en mag dit per wet. Amsterdam is nu eenmaal een G3-stad.
Ik weet niet of dit ook dan zo makkelijk gaat zoals in Amsterdam.
Ik weet niet of dit ook dan zo makkelijk gaat zoals in Amsterdam.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De 3882 is de 05 - BFB - 8.heeft iemand de kentekens van de Sprinters 3880 t/m 3885?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-B ... 82-III.JPG
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Ben eigenlijk van mening dat we een beetje toe moeten naar het Belgische systeem. Werkt een vervoerder naar tevredenheid -> verlenging, loopt het niet naar wens -> aanbesteding.
🍉
-
- Berichten: 911
- Lid geworden op: wo 18 dec 2013, 14:24
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
En het scheelt 11 miljoen euro. Lijkt mij in het belang van de reiziger.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Zoiets dus... het is tenslotte een overheidsorgaan, het OV-bureau ;)Bee schreef:Och, ik denk dat het uiteindelijk wel goed komt. De onderhands aanbestede concessie Amsterdam is eerst van zes naar drie jaar is ingekort, toen is het PvE herschreven en de concessie met negen jaar verlengd. En geen haan die er naar kraaide...
-
- Berichten: 533
- Lid geworden op: zo 16 nov 2014, 17:22
- Locatie: Veendam
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Vergeet niet dat die stinkbussen al gebouwd zijn. 350 euro 5 bussen na 6 jaar vervangen door 350 euro 6 bussen kost gigantisch veel co2, aan productie. Dat vergeet iedereen altijd. Voor dat verschil kunnen de oude stinkbussen nog heel lang door rijden.
De 3068 en 3072 rijden met euro 6 stickers rond, klopt ook niet. De HESS bussen zijn 2 jaar oud, geen idee of die ook euro 6 zijn.
De 2 waterstof bussen die in Groningen gaan rijden zijn ook niet zo 'groen' als men zegt. Waterstof produceren kost nog altijd meer energie dan wat het oplevert.
Pim, of ze echt eigendom zijn van OVB weet ik niet precies, maar ze gaan mee naar de volgende vervoerder en dat is natuurlijk heel goed.
De 3068 en 3072 rijden met euro 6 stickers rond, klopt ook niet. De HESS bussen zijn 2 jaar oud, geen idee of die ook euro 6 zijn.
De 2 waterstof bussen die in Groningen gaan rijden zijn ook niet zo 'groen' als men zegt. Waterstof produceren kost nog altijd meer energie dan wat het oplevert.
Pim, of ze echt eigendom zijn van OVB weet ik niet precies, maar ze gaan mee naar de volgende vervoerder en dat is natuurlijk heel goed.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
De 3068 en 3072 schijnen tijdens hun ombouw ook een euro-6 motor te hebben gekregen.
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
Nee , dit klopt niet en past ook nooit.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Groningen-Drenthe
@Jeroenspock: Het gaat mij erom dat er in en rond de stad er goed en vooral aantrekkelijk OV beschikbaar is. Als ik op een terrasje bij de Drie Gezusters zit of in de Oosterstraat loop en er komt zo'n oudere Citaro voorbij, dan erger ik me telkens weer aan het geluid van die bussen wanneer ze optrekken. Bij het hoofdstation stinkt het op drukke momenten zelfs naar uitlaatgassen en hangt er nog net geen smogwolk boven. Dat nieuwe bussen produceren ook weer Co2 oplevert begrijp ik, maar als het doel van de gemeente en de provincie is om het openbaar vervoer aantrekkelijker te maken, dan zullen er toch regelmatig nieuwe bussen aangeschaft moeten worden. Dat is goed voor de aantrekkelijkheid van het OV, maar ook voor de luchtkwaliteit in en om de stad. Verder levert het werkgelegenheid op voor de busfabrikankten, en het is natuurlijk niet zo dat de oude bussen direct afschreven worden. Die kunnen nog prima een ronde mee buiten de stad, bijvoorbeeld als treinvervangend vervoer of korte touringcarritten.
Mede om bovenstaande redenen was ik ook een groot voorstander van de tramplannen, omdat ik het zag gebeuren dat er nog lang met diesel gereden zou blijven worden als er een alternatief met bussen zou komen.
Mede om bovenstaande redenen was ik ook een groot voorstander van de tramplannen, omdat ik het zag gebeuren dat er nog lang met diesel gereden zou blijven worden als er een alternatief met bussen zou komen.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten