Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Studie naar vier nieuwe metrolijnen
De verlengde Amstelveenlijn en de IJmeerlijn naar Almere worden geschrapt van het lijstje nieuw aan te leggen metrotrajecten. Wel start het stadsbestuur met een studie naar vier kansrijke nieuwe projecten, die Amsterdam in de toekomst bereikbaar moeten houden.
Dat staat in een brief van wethouder Pieter Litjens (vervoer). In het coalitieakkoord van D66, VVD en SP staat dat de uitbreiding van het bestaande metronetwerk onderzocht gaat worden.
Hoewel de Amstelveenlijn hierbij als voorbeeld wordt genoemd, vindt Litjens dat geen goed idee. Deze verbinding, die het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen behelst, is te duur en kan worden opgelost door het gebruik van andere ov-verbindingen zoals tramlijn 5.
Ook het nadenken over een metrolijn naar Almere stopt, wel belooft het stadsbestuur deze variant opnieuw te bekijken als Almere groter is geworden en Amsterdam IJburg 2 heeft volgebouwd. Litjens wil voor de zomer uitsluitsel geven over de haalbaarheid van vier nieuwe metroprojecten.
Bron: Telegraaf
De vier projecten zijn:
Toevoeging van metrostation Sixhaven aan de Noord-Zuidlijn
Sluiting van de Ringlijn, twee mogelijkheden: Of naar CS of naar Amsterdam Noord
Oost-Westlijn tussen Osdorp en Dappermarkt/Muiderpoort.
De verlengde Amstelveenlijn en de IJmeerlijn naar Almere worden geschrapt van het lijstje nieuw aan te leggen metrotrajecten. Wel start het stadsbestuur met een studie naar vier kansrijke nieuwe projecten, die Amsterdam in de toekomst bereikbaar moeten houden.
Dat staat in een brief van wethouder Pieter Litjens (vervoer). In het coalitieakkoord van D66, VVD en SP staat dat de uitbreiding van het bestaande metronetwerk onderzocht gaat worden.
Hoewel de Amstelveenlijn hierbij als voorbeeld wordt genoemd, vindt Litjens dat geen goed idee. Deze verbinding, die het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Amstelveen behelst, is te duur en kan worden opgelost door het gebruik van andere ov-verbindingen zoals tramlijn 5.
Ook het nadenken over een metrolijn naar Almere stopt, wel belooft het stadsbestuur deze variant opnieuw te bekijken als Almere groter is geworden en Amsterdam IJburg 2 heeft volgebouwd. Litjens wil voor de zomer uitsluitsel geven over de haalbaarheid van vier nieuwe metroprojecten.
Bron: Telegraaf
De vier projecten zijn:
Toevoeging van metrostation Sixhaven aan de Noord-Zuidlijn
Sluiting van de Ringlijn, twee mogelijkheden: Of naar CS of naar Amsterdam Noord
Oost-Westlijn tussen Osdorp en Dappermarkt/Muiderpoort.
Laatst gewijzigd door Suus op vr 19 dec 2014, 20:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Feitelijk gezien twee nieuwe metrolijnen dus (en niet vier zoals de titel sugereert).
Sixhaven is geen metrolijn en er komt maar één doortrekking van de ringlijn neem ik aan :)
Sixhaven is geen metrolijn en er komt maar één doortrekking van de ringlijn neem ik aan :)
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Dan is het toch één nieuwe lijn, een nieuw station en een verlenging?
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Hier een aanvullend artikel op hierzijnwij.nu.
Goed om te horen dat het aanleggen van nieuwe lijnen serieus wordt genomen en opgepakt, in plaats van 'we praten wel en we willen het stiekem wel maar we doen niks'. Een Oost-Westlijn is echt een meer dan welkome aanvulling op het net voor Amsterdam, alleen was steeds de vraag: waar moet dat ding heen? Naar CS of naar Muiderpoort? Blijkbaar wordt nu voor Muiderpoort gekozen, uitstekend vind ik, en bouwvoorbereidingen op station Vijzelgracht zijn er al (die op Weesperplein zijn volgens mij niet meer bruikbaar). Wel blijft voor mij de vraag of de metroverbinding CS-Leidseplein nog een optie blijft, door een aftakking of nieuwe kruisende lijn voor te bereiden.
Goed om te horen dat het aanleggen van nieuwe lijnen serieus wordt genomen en opgepakt, in plaats van 'we praten wel en we willen het stiekem wel maar we doen niks'. Een Oost-Westlijn is echt een meer dan welkome aanvulling op het net voor Amsterdam, alleen was steeds de vraag: waar moet dat ding heen? Naar CS of naar Muiderpoort? Blijkbaar wordt nu voor Muiderpoort gekozen, uitstekend vind ik, en bouwvoorbereidingen op station Vijzelgracht zijn er al (die op Weesperplein zijn volgens mij niet meer bruikbaar). Wel blijft voor mij de vraag of de metroverbinding CS-Leidseplein nog een optie blijft, door een aftakking of nieuwe kruisende lijn voor te bereiden.
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Verlenging naar Uithoorn ook van de baan?
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Wel wordt er bij het eventueel toevoegen van station Sixhaven ook gekeken naar een aftakking naar Zaandam.Zugführer schreef:Sixhaven is geen metrolijn en er komt maar één doortrekking van de ringlijn neem ik aan :)
Ik doe ook maar wat
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Ja, de hele metro naar Amstelveen is sowieso van de baanMike schreef:Verlenging naar Uithoorn ook van de baan?
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Nee, laatst is doortrekking van de 51 nog onderzocht met een positief resultaat. Die doortrekking gaat er hoogstwaarschijnlijk wel komen. Maar niet als metro.Mike schreef:Verlenging naar Uithoorn ook van de baan?
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Ben benieuwd, hopelijk gaat het door! :D
Komt wel goed schatje.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
De ambitie ontbreekt dus om echt wat van de Noord/Zuidlijn te maken :neg:
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Dit gaat gewoon weer een ton of drie kosten en er gaat niets gebouwd worden. Weggegooid geld.Ardan schreef:Hier een aanvullend artikel op hierzijnwij.nu.
Goed om te horen dat het aanleggen van nieuwe lijnen serieus wordt genomen en opgepakt, in plaats van 'we praten wel en we willen het stiekem wel maar we doen niks'. Een Oost-Westlijn is echt een meer dan welkome aanvulling op het net voor Amsterdam, alleen was steeds de vraag: waar moet dat ding heen? Naar CS of naar Muiderpoort? Blijkbaar wordt nu voor Muiderpoort gekozen, uitstekend vind ik, en bouwvoorbereidingen op station Vijzelgracht zijn er al (die op Weesperplein zijn volgens mij niet meer bruikbaar). Wel blijft voor mij de vraag of de metroverbinding CS-Leidseplein nog een optie blijft, door een aftakking of nieuwe kruisende lijn voor te bereiden.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
De Amstelveenlijn wordt een tramlijn. Er is dus geen sprake meer van een metrostudie.Mike schreef:Verlenging naar Uithoorn ook van de baan?
Erg is dat eigenlijk.JWM schreef:De ambitie ontbreekt dus om echt wat van de Noord/Zuidlijn te maken :neg:
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Het is inderdaad erg jammer dat er verder niks wordt gedaan met de Noord/Zuidlijn. Ik vind het sowieso bijzonder hoe het huidig trace loopt: gaan er niet veel meer mensen naar het Leidseplein en Museumplein?
Als je toch bezig bent met een Noord/Zuidlijn, ha dje het net zo goed kunnen verlengen naar Amstelveen en verder Noord in.
Wat ik mij ook afvraag: in hoeverre gaat deze nieuwe studie samenhang tonen met de rest van het OV-net in Amsterdam? Het is mooi en aardig dat er wordt gekeken naar het sluiten van de Ringlijn, maar tussen bijvoorbeeld Sloterdijk en Centraal heb je overdag 22-24 treinen per uur. Dus voor reizigers tussen die twee stations is de trein logischer.
Anderzijds verbaas ik mij nog steeds over de aanleg van treinstation Amsterdam Holendrecht. Deze wordt alleen redelijk gebruikt tijdens de spits (met 4 treinen per uur in beide richtingen), maar buiten d espits kun je er een kanon afschieten (met overigens 2 treinen per uur). Daarbij is het metrostation drukker qua passagiers en metro's (lijnen 50 en 54).
Als je toch bezig bent met een Noord/Zuidlijn, ha dje het net zo goed kunnen verlengen naar Amstelveen en verder Noord in.
Wat ik mij ook afvraag: in hoeverre gaat deze nieuwe studie samenhang tonen met de rest van het OV-net in Amsterdam? Het is mooi en aardig dat er wordt gekeken naar het sluiten van de Ringlijn, maar tussen bijvoorbeeld Sloterdijk en Centraal heb je overdag 22-24 treinen per uur. Dus voor reizigers tussen die twee stations is de trein logischer.
Anderzijds verbaas ik mij nog steeds over de aanleg van treinstation Amsterdam Holendrecht. Deze wordt alleen redelijk gebruikt tijdens de spits (met 4 treinen per uur in beide richtingen), maar buiten d espits kun je er een kanon afschieten (met overigens 2 treinen per uur). Daarbij is het metrostation drukker qua passagiers en metro's (lijnen 50 en 54).
Beul van de blindegeleidelijn
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Station Holendrecht is natuurlijk vooral aangelegd voor reizigers met bestemming AMC van buiten Amsterdam, Rotterdam/Utrecht en wellicht Zaandam en noordelijker.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Natuurlijk had de N/Z-lijn veel meer nut gehad als het de overvolle Leidsestraatlijnen (deels) zou ontlasten. Onder het tracé van tram 1,2,5 boren werd alleen als te risicovol gezien. Dus is het de huidige route geworden onder bredere bestaande straten. Dat heb ik ooit eens begrepen tenminste. Vraag is waar je überhaupt je stations kwijt moet op het Leidseplein en Nieuwezijds Voorburgwal. Dat valt amper in te passen (denk ik).VIRM schreef:Het is inderdaad erg jammer dat er verder niks wordt gedaan met de Noord/Zuidlijn. Ik vind het sowieso bijzonder hoe het huidig trace loopt: gaan er niet veel meer mensen naar het Leidseplein en Museumplein?
Het is ook veel duurder dan het stadsvervoer. Het hele metronetwerk van Amsterdam is een testament dat metro en trein amper tot niet met elkaar concurreren.VIRM schreef:Wat ik mij ook afvraag: in hoeverre gaat deze nieuwe studie samenhang tonen met de rest van het OV-net in Amsterdam? Het is mooi en aardig dat er wordt gekeken naar het sluiten van de Ringlijn, maar tussen bijvoorbeeld Sloterdijk en Centraal heb je overdag 22-24 treinen per uur. Dus voor reizigers tussen die twee stations is de trein logischer.
Laatst gewijzigd door n-evo op ma 22 dec 2014, 13:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Wat winkels uitkopen is vast een optie ;)
Komt wel goed schatje.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Ik bedoel meer dat nu de caissons voor de stations zijn gebouwd op de bredere stukken langs het traject m.u.v. De Pijp. Daar is langs de route van de 1,2,5 nog veel minder plaats voor.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Je ziet in het buitenland wel eens dat de stations óók geboord zijn, maar dan met een iets grotere straal. Zoals in Essen (superslechte foto uit het archief):
Hoef je niet de complete grootte van het station af te graven maar alleen de toegangen erin te bouwen.
Hoef je niet de complete grootte van het station af te graven maar alleen de toegangen erin te bouwen.
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Het Overtoom was anders breed zat geweest, tussen Const. Huijgensstraat en Stadhouderskade.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Het scheelt natuurlijk wel dat je een OWL zowel naar CS als richting Weesperplein voor flinke delen onder grachten kunt bouwen. Grachtje droog, tunneltje erin, grachtje weer vol.
Ik doe ook maar wat
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
De Overtoom wel. Had het alleen over het stuk Leidseplein - CS. Daar werd het risico te groot geacht.Alargule schreef:Het Overtoom was anders breed zat geweest, tussen Const. Huijgensstraat en Stadhouderskade.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Ach, daar gold hetzelfde als bij het eveneens verworpen Boerenweteringtracé: (invloed)rijke stinkerds die de jarenlange constructie vlak voor hun deur niet zo zagen zitten. Leg dat probleem maar bij het plebs voor de deur. Aldus geschiedde metrostation De Pijp.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Heel maf inderdaad dat een bouwput van 15 jaar niet als geheel wenselijk werd beschouwd bij locaties zoals het Leidseplein en Koningsplein. Twee plekken waar je de trambaan ook niet zo even 1,2,3 omlegt. Of een extreem drukke doorgaande weg als de Overtoom wat dat betreft. Vreemd!
:')
:')
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
Het lijkt me dat als je een metrolijn aanlegt, je omgevingsoverlast incalculeert. Dat had bij het Leidseplein ook gekund. Nu hebben de bewoners aan de FeBostraat 11+ jaar een bouwput voor hun neus gehad. Was de middenstand daar ook erg blij mee.
Kortom: waar je zo'n ding ook aanlegt; overlast is onvermijdelijk. Zeker bij de zware vertragingen van dit project.
Kortom: waar je zo'n ding ook aanlegt; overlast is onvermijdelijk. Zeker bij de zware vertragingen van dit project.
Re: Onderzoek uitbreidingen Amsterdamse Metro
De metro CS - Leidseplein-Museumplein had dan ook niet onder de Leidsestraat, maar onder de Leidsegracht aangelegd moeten worden. Dan kun je namelijk gewoon onder water bouwen en daar staan niet zo heel veel gebouwen op ...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten