Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je struikelt inderdaad over de bijzinnen in bijzinnen in bijzinnen in hoofdzinnen
Maar los daarvan kan ik me wel in Vinny's tirade vinden.
Maar los daarvan kan ik me wel in Vinny's tirade vinden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat de verlenging van de Zuidtangent naar IJburg voorlopig on-hold staat vind ik niet zo heel gek gezien de status van Centrumeiland en de overige eilanden. Zie verder ook het verband niet met de wil om goed OV aan te beiden.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Daarnet liet een metro op Bijlmer ArenA richting Gein een halve bak, en dus twee deuren, buiten het perron staan. Zijn er geen aangepaste M5 bakbordjes?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik denk dat een M5 bij vierkantvormig bordje 3 moet stoppen? Misschien vergiste de bestuurder zich met ruitvormig bordje 3, die voor de kortere CAFjes is bedoeld? (of hoe zat dat ook alweer..)
Ik doe ook maar wat
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Had laatst ook op Zuid dat de laatste deur buiten het perron viel. Wordt echt slecht opgelet.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Aankomend weekend rijdt in de nacht van zaterdag op zondag Nachtbus 362 weer. Er zijn die avond/nacht twee grote muziekevenementen die tot diep in de nacht doorgaan: Hardwell in de Ziggo Dome en X-Qlusive in de HMH.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Rond 10.30 reed er een 12G-tram als lestram de keerlus op Amsterdam Amstel binnen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nog een mooie van het kastje naar de muur gestuurd worden door zowel de gemeente Diemen als GVB.
Onderstaande afbeelding is de situatie rondom bushalte Vinkenbrug.
De middelste halte was de oude halte Vinkenbrug die in december kwam te vervallen.
Sinds DRGL 2015 stonden de gele halteborden opeens helemaal op de haltes aan de rechterkant, vlakbij de Weteringweg.
Opeens zijn sinds 2/3 weken de halteborden verplaats naar de halte helemaal links, vlakbij het kruispunt met de Provincialeweg.
Navraag bij GVB leverde de volgende reactie op:
Onderstaande afbeelding is de situatie rondom bushalte Vinkenbrug.
De middelste halte was de oude halte Vinkenbrug die in december kwam te vervallen.
Sinds DRGL 2015 stonden de gele halteborden opeens helemaal op de haltes aan de rechterkant, vlakbij de Weteringweg.
Opeens zijn sinds 2/3 weken de halteborden verplaats naar de halte helemaal links, vlakbij het kruispunt met de Provincialeweg.
Navraag bij GVB leverde de volgende reactie op:
Maar nergens wordt dit naar de reizigers gecommuniceerd. Staan nog dagelijks mensen voor niks te wachten op halte Stammerkamp.Helaas was de opleverdatum van de busbaan ons niet bekend. Vanaf 12 januari is de de nieuwe busbaan op de Provincialeweg/Muiderstraatweg opengesteld voor lijnbussen. Ook de verkeerregelinstallaties werken daar nu naar behoren en zijn zo afgesteld dat openbaar vervoer prioriteit heeft bij de afhandeling.
De halte Vinkenbrug is verplaatst in de richting van de kruising Provincialeweg/ Muiderstraatweg.
Er is een extra halte gekomen: de halte Stammerkamp. Helaas hebben we deze halte niet in de reisinformatie kunnen opnemen. Dat zal pas gebeuren bij de eerst volgende nieuwe dienstregeling. Bus 66 zal beide haltes gebruiken. De streeklijnen zullen alleen stoppen bij de halte Vinkenbrug.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kunnen ze wachten tot de zomer :')Edwin schreef:Nog een mooie van het kastje naar de muur gestuurd worden door zowel de gemeente Diemen als GVB.
Navraag bij GVB leverde de volgende reactie op:Maar nergens wordt dit naar de reizigers gecommuniceerd. Staan nog dagelijks mensen voor niks te wachten op halte Stammerkamp.
Er is een extra halte gekomen: de halte Stammerkamp. Helaas hebben we deze halte niet in de reisinformatie kunnen opnemen. Dat zal pas gebeuren bij de eerst volgende nieuwe dienstregeling. Bus 66 zal beide haltes gebruiken. De streeklijnen zullen alleen stoppen bij de halte Vinkenbrug.
Maar als ik het dus goed begrijp, wordt de halte helemaal rechts op jouw afbeelding dus niet meer bediend, en wordt er bij Stammerdijk pas in de zomer gestopt?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
En die haltes in het midden zijn dus verdwenen?
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wat wil je met die linkjes zeggen, Ezra?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Zat vandaag in lijn 5 van Amstelveen naar CS. Bij halte Boelelaan/VU stond lijn 5 op de display aangekondigd met eindbestemming Gein. Reactie van de bestuurster naar een collega (in burger maar uit zijn gesprek te horen een bestuurder/instructeur) dat ze benieuwd was hoe ver te komen. Die collega gaf toen aan dat het al 2 of 3 keer was voorgekomen dat een tram naar boven was gereden tot in het metrostation (dus in de "nieuw situatie" waarbij lijn 5 daar niet meer hoort te komen). Argument was dan geweest dat er een blauwlicht was getoond. Maar omdat dat alleen is voor de rijweg die je moet hebben en je dan ook nog zover doorrijdt >>> gevalletje herinstructie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je hoort sowieso te kijken of je wissel goed ligt, maar áls je er dan belandt.. wat moet je dan? Eventjes gauw terugsteken? Achter het metrostation ligt een keerspoor (met bovenleiding) waar je denk ik beter kunt keren dan wanneer je net het bochtje om bent.
Ik doe ook maar wat
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat was dan weliswaar nog de oude situatie maar ik heb het weleens meegemaakt dat sneltram 51 achteruit terug moest omdat we een aantal meter het spoor van lijn 5 op waren gereden, met een noodstop kwamen we tot stilstand.
Achter ons stond echter direct al een lijn 5 en niet veel later kwam er weer een lijn 51 aan. De situatie bleef maar voortduren, we waren al drie keer een stukje achteruit terug gereden en weer opnieuw het tunneltje in, elke keer gaf de wissellamp aan dat we het metrospoor op zouden gaan maar telkens lag de wissel in de stand van het tramspoor. Op een gegeven moment (na bijna een uur daar te staan) vroeg de verkeersleiding of de sneltrambestuurder extra ver naar achteren wilde rijden, terug naar Boelelaan/VU om te kijken of de wissel dan wel om zou gaan. Ik geloof dat we toen met vier keer lijn 5 en drie keer lijn 51 in konvooi achteruit reden. En inderdaad, toen we opnieuw aan kwamen rijden lag de wissel goed, maar was de wissellamp geheel gedoofd.
Achter ons stond echter direct al een lijn 5 en niet veel later kwam er weer een lijn 51 aan. De situatie bleef maar voortduren, we waren al drie keer een stukje achteruit terug gereden en weer opnieuw het tunneltje in, elke keer gaf de wissellamp aan dat we het metrospoor op zouden gaan maar telkens lag de wissel in de stand van het tramspoor. Op een gegeven moment (na bijna een uur daar te staan) vroeg de verkeersleiding of de sneltrambestuurder extra ver naar achteren wilde rijden, terug naar Boelelaan/VU om te kijken of de wissel dan wel om zou gaan. Ik geloof dat we toen met vier keer lijn 5 en drie keer lijn 51 in konvooi achteruit reden. En inderdaad, toen we opnieuw aan kwamen rijden lag de wissel goed, maar was de wissellamp geheel gedoofd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De echte opvolger van de Combino, de Avenio M is volgens mij wel leuk als nieuwe lichting in Amsterdam straks:
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... nio-m.aspx
Vind de originele Avenio (Haagse) een afschuwelijk lelijk ding, maar deze nieuwe M-variant ziet er een stuk vriendelijker uit. Qua lengte komt de Avenio ook niet helemaal lekker uit voor hier: hij is 27 meter als drie modules of direct 35 meter als vier modules. 27 meter zou te kort zijn, 35 meter weer te lang voor in de Leidsestraat. De Avenio M kan wel in 30-meter uitvoering geleverd worden, net als de Combino.
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... nio-m.aspx
Vind de originele Avenio (Haagse) een afschuwelijk lelijk ding, maar deze nieuwe M-variant ziet er een stuk vriendelijker uit. Qua lengte komt de Avenio ook niet helemaal lekker uit voor hier: hij is 27 meter als drie modules of direct 35 meter als vier modules. 27 meter zou te kort zijn, 35 meter weer te lang voor in de Leidsestraat. De Avenio M kan wel in 30-meter uitvoering geleverd worden, net als de Combino.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Is dat hetzelfde materieel dat in Utrecht de Uithoflijn gaat rijden?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Die worden volgens mij van het Spaanse CAF. Lijkt er wel op qua voorkant idd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Volgens de bestuurder/instructeur moet je dan je tram stilzetten. Daarna contact opnemen met verkeersleiding en terugsteken na toestemming als wissel nog vergrendeld ligt. Hij ging hier vrij uitgebreid op in naar zijn collega.Ardan schreef:Je hoort sowieso te kijken of je wissel goed ligt, maar áls je er dan belandt.. wat moet je dan? Eventjes gauw terugsteken? Achter het metrostation ligt een keerspoor (met bovenleiding) waar je denk ik beter kunt keren dan wanneer je net het bochtje om bent.
Er is na het wissel nog voldoende ruimte voor de wegkruising om te staan.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als ik het goed heb is de Avenio M alleen een meterspoor tram, qua onderstellen meer verwant aan de Combino omdat de Avenio techniek niet voor die spoorbreedte mogelijk is.
Uiterlijk verschilt niet zo veel. Komt voor een groot deel door de R-net kleurstelling (that's my pet peeve, I know). Maar de Münchense Avenio ziet er ook wat eleganter uit omdat hij smaller is, en dat zou denk ik ook de breedte van de Amsterdamse worden. En uiteindelijk gaat de beoordeling niet op de vorm van de kop
Uiterlijk verschilt niet zo veel. Komt voor een groot deel door de R-net kleurstelling (that's my pet peeve, I know). Maar de Münchense Avenio ziet er ook wat eleganter uit omdat hij smaller is, en dat zou denk ik ook de breedte van de Amsterdamse worden. En uiteindelijk gaat de beoordeling niet op de vorm van de kop
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat heb je niet goed.robert55 schreef:Als ik het goed heb is de Avenio M alleen een meterspoor tram
http://www.mobility.siemens.com/mobilit ... _20conceptDiversified application due to the modular vehicle concept
Enlarge
No matter it is mono- or bi-directional design as a 3-, 5- or 7-car vehicle with 20m to 43m of length for meter- or standard gauge networks, the modular vehicle concept of the Avenio M offers a suitable solution for every individual requirement.
De Avenio voor München is 2,3 meter breed, te small voor Amsterdam. De Combino is 2,4 meter en dat is ook het profiel wat ze willen aanhouden voor de nieuwe Amstelveenlijn. De Avenio kan ook in 2,4 meter uitgevoerd worden. Probleem zit dus vooral in de lengte die of te lang (35 m) of te kort (27 m) voor Amsterdam is. Wie weet dat er een aangepaste versie kan komen met 4 iets kortere bakken. Dat komt alleen niet uit de documentatie terug. De Avenio M biedt standaard wel een flexibel design, net als de Combino.robert55 schreef:Maar de Münchense Avenio ziet er ook wat eleganter uit omdat hij smaller is, en dat zou denk ik ook de breedte van de Amsterdamse worden. En uiteindelijk gaat de beoordeling niet op de vorm van de kop
Weet het verder niet, maar er is iets aan de Avenio kop dat me niet aanstaat. Het lijkt wel een stofzuiger. Ook hoe de naden van de zijpanelen lopen in combinatie met die ouderwetse ramen en zo... Om niet over die lelijke wielpartijen te spreken (versie uit München). Het is een rommeltje! De Avenio M is wat dat betreft veel strakker afgewerkt van wat ik zo zie en vormt 1 geheel. Smaken verschillen.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het duurt nog meer dan een jaar voordat er überhaupt iets van een resultaat is voor de aanbesteding, het hoeft dus helemaal niet de Avenio te worden. Ik snap dus ook niet waar je je nu zo druk over maakt in dit topic, als je je over de Avenio druk wil maken moet je in Den Haag zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Wist niet dat ik me druk maakte. Prettig dat je mij daar op wijst. Misschien wordt het eens tijd dat je een eigen forum opricht waar alleen de voor jouw acceptabele onderwerpen besproken worden? Vast leuk projectje voor in het weekend of zo!
Anyway, vond het grappig om dit nieuwe doorontwikkelde model van de Combino te delen hier en te vergelijken met de Avenio en beetje gedachten uitwisselen of het een fit voor Amsterdam zou zijn. Meer niet. Kennelijk stuit dat jou weer gigantisch tegen de borst.
Anyway, vond het grappig om dit nieuwe doorontwikkelde model van de Combino te delen hier en te vergelijken met de Avenio en beetje gedachten uitwisselen of het een fit voor Amsterdam zou zijn. Meer niet. Kennelijk stuit dat jou weer gigantisch tegen de borst.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Je kunt natuurlijk ook zelf een topic opstarten over de toekomstige Amsterdamse tram. Dat zou nog best een interessant topic kunnen zijn - er zijn genoeg opvolgers te bedenken.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten