Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Geplaatst op: woensdag 18 maart 2015 12:22
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 maart 2015 12:23
D66 in Utrecht wil dat er een treinstation komt op De Uithof. Volgens de partij moet er een onderzoek komen om te kijken of de plannen haalbaar zijn. De gemeente is enthousiast en wil kijken of een station op het universiteitsterrein mogelijk is.
Vanaf 2018 zal er al een tramlijn naar De Uithof lopen, maar volgens D66 zal die in de toekomst het groeiend aantal reizigers niet meer aankunnen.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Geplaatst op: woensdag 18 maart 2015 12:22
Laatst bijgewerkt: woensdag 18 maart 2015 12:23
D66 in Utrecht wil dat er een treinstation komt op De Uithof. Volgens de partij moet er een onderzoek komen om te kijken of de plannen haalbaar zijn. De gemeente is enthousiast en wil kijken of een station op het universiteitsterrein mogelijk is.
Vanaf 2018 zal er al een tramlijn naar De Uithof lopen, maar volgens D66 zal die in de toekomst het groeiend aantal reizigers niet meer aankunnen.
Lees verder | Dossier Politiek en openbaar vervoer | Meer nieuws over Politiek en openbaar vervoer
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
´t idee is leuk, maarja, hoe krijg je een spoorlijn richting De Uithof. Vanaf Bunnik zou je door een natuurgebied moeten, vanaf Bilthoven ligt er bebouwing in de weg.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Op dat infrastruct-blog op wordpress, waar af en toe mooie plannetjes worden voorgesteld, stond een paar jaar geleden een mooi plan voor een nieuwe spoorlijn in een geboorde tunnel, tussen Utrecht en de lijn uit Amersfoort, met een station bij De Uithof.
Realistisch? Ik betwijfel het, maar het zou wel grote voordelen bieden ten opzichte van de huidige situatie.
Realistisch? Ik betwijfel het, maar het zou wel grote voordelen bieden ten opzichte van de huidige situatie.
足元にご注意下さい
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Buslijnen opwaarderen en waanzinnig versnellen. Hoera!
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Bunnik ligt toch al praktisch naast de uithof? Alleen de weg ertussen is niet goed verhard.Daniel schreef:Vanaf Bunnik zou je door een natuurgebied moeten
Kan je niet gewoon de zandlaan/vagantenpad verharden en verbreden en er dan een buslaan van maken? Eventueel kan je nog met elektrische bussen rijden om geen uitstoot en bijna geen geluid te produceren.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
zie het er zelf ook niet snel van komen, maar als die tunnel dan gebruikt zal gaan worden voor de IC's naar Amersfoort, wordt het kopmaken op Utrecht Centraal ook verleden tijd en kunnen dat soort treinen sneller doorrijden.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Gelet op de timing zal ik dit maar als proefballonnetje voor de verkiezingen beschouwen. Het idee op infrastruct is zo gek nog niet, mocht het plan ooit serieus worden. Je zou ook kunnen denken aan een spoorring rond Utrecht om CS te ontlasten en het netwerk als geheel robuuster te maken, vergelijkbaar met Amsterdam.
Maar vooralsnog allemaal verre toekomstmuziek.
Maar vooralsnog allemaal verre toekomstmuziek.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Zo'n spoorring had Utrecht al: de Maliebaan.
Alleen die was natuurlijk niet succesvol, omdat Utrecht Centraal overslaan niet te doen is. In tegenstelling tot Amsterdam zouden er bij Utrecht maar zeer weinig reizigers bij gebaat zijn.
Als je de ring iets groter dan direct om Utrecht zou mogen zien, dan zou je in Woerden-Breukelen en Amsterdam-Amersfoort-Ede al deels een ring kunnen zien.
Alleen die was natuurlijk niet succesvol, omdat Utrecht Centraal overslaan niet te doen is. In tegenstelling tot Amsterdam zouden er bij Utrecht maar zeer weinig reizigers bij gebaat zijn.
Als je de ring iets groter dan direct om Utrecht zou mogen zien, dan zou je in Woerden-Breukelen en Amsterdam-Amersfoort-Ede al deels een ring kunnen zien.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Er was eens een tijd dat de Zuidtak ook maar een kippenlijntje was...zo'n nieuwe spoorlijn kan natuurlijk ook gebiedsontwikkelingen aansturen. Je zou een station bij De Uithof daarvoor als aanjager kunnen gebruiken. Het station zelf zou je ook als alternatief overstapknooppunt tussen diverse spoorlijnen kunnen inrichten, waarmee het deze functie (deels) van Utrecht Centraal kan overnemen.
Maar goed, we komen nu wel erg in het domein van 'Ideeën OVer OV' terecht.
Maar goed, we komen nu wel erg in het domein van 'Ideeën OVer OV' terecht.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
(deze zin had trouwens ook gepost kunnen worden in het topic over OV in Groningen)
(deze zin had trouwens ook gepost kunnen worden in het topic over OV in Groningen)
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Waar de Uithof volgens mij meer aan heeft, is het doortrekken van de Uithoftram naar station Driebergen-Zeist.
Voordelen:
- de tram krijgt tegenspits-vulling van reizigers tussen Zeist en Utrecht
- de tram geeft een snellere verbinding voor reizigers vanuit Ede / Arnhem naar de Uithof
Voordelen:
- de tram krijgt tegenspits-vulling van reizigers tussen Zeist en Utrecht
- de tram geeft een snellere verbinding voor reizigers vanuit Ede / Arnhem naar de Uithof
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Nog een voordeel: je doet op die manier ook gelijk wat aan het capaciteitsprobleem wat lijn 71 heeft gekregen sinds die intensiever als alternatieve verbinding naar De Uithof wordt gepromoot.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Je vergeet wel dat driebergen-zeist over 5 jaar geen intercity station meer is volgens het huidige stationsontwerp.Roeland schreef:Waar de Uithof volgens mij meer aan heeft, is het doortrekken van de Uithoftram naar station Driebergen-Zeist.
Voordelen:
- de tram krijgt tegenspits-vulling van reizigers tussen Zeist en Utrecht
- de tram geeft een snellere verbinding voor reizigers vanuit Ede / Arnhem naar de Uithof
Of de tram dan nog heel veel zin heeft vraag ik mij af...
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Daar ben ik zeer op tegen, omdat dat nog meer druk legt op Utrecht CS. Ik zie liever in snelle buslijnen vanuit de Uithof naar Amersfoort CS (dus niet Schothorst), Hilversum, Driebergen-Zeist en zelfs Veenendaal-De Klomp. Driebergen-Zeist moet een IC-station blijven om zo als voorstadsstation voor Utrecht Oost te dienen uit de richting Ede. Amersfoort CS moet ook als voorstadsstation dienen uit de richting Barneveld en Apeldoorn l.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Driebergen-Zeist blijft net zo goed bereikbaar vanuit de richting Ede, alleen is het straks met een sprinter in plaats van een IC.
Overstappen in Driebergen blijft altijd sneller dan via Utrecht C reizen.
Overstappen in Driebergen blijft altijd sneller dan via Utrecht C reizen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Tja, dat gold wel voor meer locaties. In principe zijn alle steden ooit begonnen aan een 'totaal spoorloze plek' ;) Maar ook grote publiekstrekkers als de Zuidas, de RAI en Schiphol lagen tot eind jaren zeventig aan een spoorloze plek. Almere en Lelystad idem. De komst van het spoor heeft ook in belangrijke mate bijgedragen aan de groei van deze plekken - ik denk dat Schiphol niet de luchthaven zou zijn geweest die het nu is als het per spoor slecht of niet ontsloten was.Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
Nu is de Uithof niet van het formaat Schiphol of Zuidas. Maar je zou je een zeer ambitieus masterplan kunnen voorstellen (laten we het 'Oostas' noemen) waarbij de Uithof veel meer wordt dan alleen een universiteitsterrein.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Die staat al als gewenst in het PvE voor de nieuwe provincie Utrecht-concessie, al waren daar nog wat vraagtekens gezien de overlap met 252 uit de concessie Regio Utrecht (die lijn is op zich ook al redelijk snel en vooral populair namelijk)Berk-24 schreef:Daar ben ik zeer op tegen, omdat dat nog meer druk legt op Utrecht CS. Ik zie liever in snelle buslijnen vanuit de Uithof naar Amersfoort CS (dus niet Schothorst)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Vergeet niet dat de Uithof al 25-30 jaar bestaat op deze locatie en dat al lang te voorzien was dat het busnet uit zijn voegen zou barsten. In die zin zou de aanleg van een tramlijn het busnet al flink ontlasten.Alargule schreef:...Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
Nu is de Uithof niet van het formaat Schiphol of Zuidas. Maar je zou je een zeer ambitieus masterplan kunnen voorstellen (laten we het 'Oostas' noemen) waarbij de Uithof veel meer wordt dan alleen een universiteitsterrein.
De aanwezigheid van het ziekenhuis (zowel AZU als het Wilhelmina Kinderziekenhuis) op de Uithof maakt dat er gedurende 7 dagen per week vervoersvraag is, alleen is die stroom beter beheersbaar en minder massaal.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Dat is nog maar de vraag, want die sprinter wordt wellicht ergens ingehaald door de IC.reisthijs schreef:Driebergen-Zeist blijft net zo goed bereikbaar vanuit de richting Ede, alleen is het straks met een sprinter in plaats van een IC.
Overstappen in Driebergen blijft altijd sneller dan via Utrecht C reizen.
Dan loop je het risico dat je vanaf Arnhem sneller met de IC in Utrecht zit dan met de sprinter in Driebergen...
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Dat bedoelde ik ook! (wat Roeland zegt)
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Helemaal mee eens. Ik zou overigens liever 4x per uur een IC stop op Driebergen-Zeist zien in plaats van het alterneren nu. Ik maak wel eens gebruik van de overstap vanaf de Uithof, maar die is niet heel ruim en als je dan net de IC mist kun je een half uur wachten. Elk kwartier een bus (of tram) Driebergen-Zeist - Uithof met aansluiting op de IC lijkt me best een goed idee.Berk-24 schreef:Daar ben ik zeer op tegen, omdat dat nog meer druk legt op Utrecht CS. Ik zie liever in snelle buslijnen vanuit de Uithof naar Amersfoort CS (dus niet Schothorst), Hilversum, Driebergen-Zeist en zelfs Veenendaal-De Klomp. Driebergen-Zeist moet een IC-station blijven om zo als voorstadsstation voor Utrecht Oost te dienen uit de richting Ede. Amersfoort CS moet ook als voorstadsstation dienen uit de richting Barneveld en Apeldoorn l.
Toch kan je de locatie van de Uithof rustig een planologische fout noemen. Zeker in het huidige volgebouwde Nederland lijkt het me bijna niet meer mogelijk daar een spoorlijn heen te leggen. Een locatie aan het spoor was logischer geweest, maar men dacht toen nogal vanuit de auto.Alargule schreef:Tja, dat gold wel voor meer locaties. In principe zijn alle steden ooit begonnen aan een 'totaal spoorloze plek' ;) Maar ook grote publiekstrekkers als de Zuidas, de RAI en Schiphol lagen tot eind jaren zeventig aan een spoorloze plek. Almere en Lelystad idem. De komst van het spoor heeft ook in belangrijke mate bijgedragen aan de groei van deze plekken - ik denk dat Schiphol niet de luchthaven zou zijn geweest die het nu is als het per spoor slecht of niet ontsloten was.Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
Almere en Lelystad zijn geplande steden - de spoorlijn hoorde bij die planning hoor ;)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Die bus rijdt al elk kwartier (of doel je op de daluren?)Zugführer schreef:Elk kwartier een bus (of tram) Driebergen-Zeist - Uithof met aansluiting op de IC lijkt me best een goed idee.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
De daluren ja. En in de spits ook een bus die elk kwartier aansluiting biedt op een IC naar Arnhem - Nijmegen, in plaats van alleen maar 2 keer per uur nu. Ik snap dat studenten er zo eerder voor kiezen om via Utrecht Centraal te reizen waar in ieder geval zeker elk kwartier een trein naar Ede/Arnhem/Nijmegen vertrekt.Daniel schreef:Die bus rijdt al elk kwartier (of doel je op de daluren?)Zugführer schreef:Elk kwartier een bus (of tram) Driebergen-Zeist - Uithof met aansluiting op de IC lijkt me best een goed idee.
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
Veel langer zelfs al, universiteit is 50 jaar terug al begonnen met het verhuizen naar de Uithof.waldo79 schreef:Vergeet niet dat de Uithof al 25-30 jaar bestaat op deze locatie en dat al lang te voorzien was dat het busnet uit zijn voegen zou barsten. In die zin zou de aanleg van een tramlijn het busnet al flink ontlasten.Alargule schreef:...Roeland schreef:Het is natuurlijk de omgekeerde volgorde om eerst je universiteitsterrein op een totaal spoorloze plek aan te leggen, en vervolgens miljarden te verspillen om die non-lokatie per spoor te gaan ontsluiten.
Nu is de Uithof niet van het formaat Schiphol of Zuidas. Maar je zou je een zeer ambitieus masterplan kunnen voorstellen (laten we het 'Oostas' noemen) waarbij de Uithof veel meer wordt dan alleen een universiteitsterrein.
De aanwezigheid van het ziekenhuis (zowel AZU als het Wilhelmina Kinderziekenhuis) op de Uithof maakt dat er gedurende 7 dagen per week vervoersvraag is, alleen is die stroom beter beheersbaar en minder massaal.
Maar met de komst van Utrecht Vaartsche Rijn, de Uithoflijn en hopelijk nog wat gunstigere busverbindingen zal het ergste wel opgelost zijn. Spoorlijn zou wel kunnen maar ben dan best bang dat je moet gaan tunnelen.
- The Greyhound
- Berichten: 814
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:48
Re: Plannen voor treinstation op de Utrechtse Uithof
De les uit dit verhaal is dat grote projecten zoals de Uithof nooit meer gebouwd mogen worden op een plek die ver van het spoorwegnet of een eenvoudig aan te leggen tram of spoorlijn ligt. Dezelfde blunder heeft men gemaakt met het Zernike gebied in Groningen. Een andere oplossingen is het stoppen met de OV studenten kaart. Hoewel toen een stukje kleiner dan nu was voor de OV studenten kaart een 15 minuten dienst naar Zernike met een 12 meterbus voldoende. Iedereen nam de fiets vanaf het station of huis.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 29 gasten