DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
De DB heeft vandaag het nieuwe concept voor de langeafstandsvervoer bekend gemaakt. Daarmee wil men vooral de concurrentie door de langeafstandsbussen afweren:
http://www.deutschebahn.com/de/konzern/ ... nsive.html
In het kort: Tot 2030 moet op iedere ICE-lijn minimum 2x/uur een ICE rijden en er komt een "nieuwe" net van 1x/2 uur rijdende ICs op lijnen, waar momenteel alleen regionale treinen rijden. Deze "nieuwe" IC-net is feitelijk niets anders als de wedergeboorte van de Interregio, die de DB rond 8 jaar geleden geschrapt had.
http://www.deutschebahn.com/de/konzern/ ... nsive.html
In het kort: Tot 2030 moet op iedere ICE-lijn minimum 2x/uur een ICE rijden en er komt een "nieuwe" net van 1x/2 uur rijdende ICs op lijnen, waar momenteel alleen regionale treinen rijden. Deze "nieuwe" IC-net is feitelijk niets anders als de wedergeboorte van de Interregio, die de DB rond 8 jaar geleden geschrapt had.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Wat is nou een bericht zonder kaartje? *O*
Laatst gewijzigd door Thom91 op wo 18 mar 2015, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Komt wel goed schatje.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Meer treinen, goedkopere kaartjes, gratis wifi, drie maanden-Bahncard, ziet er goed uit!
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Wat een wispelturig gebeuren weer. Eerst de intercity's/interregio's naar Trier, Siegen, Chemnitz opheffen en ze nu weer opnieuw in een plan introduceren. :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Ook interessant: Magdeburg-Brandenburg-Berlijn krijgt weer een IC. Nu rijdt daar 1 IC-paar per dag, straks elke 2 uur. Bovenop de uurdienst RE1 en zelfs halfuurs RE1 dienst tussen Brandenburg en Berlijn.
Ook boeiend: ODEG rijdt een uurdienst met Stadler KISS tussen Berlijn en Cottbus. Daar rijdt nu 1 IC-paar per dag, straks ook elke 2 uur.
Ook boeiend: ODEG rijdt een uurdienst met Stadler KISS tussen Berlijn en Cottbus. Daar rijdt nu 1 IC-paar per dag, straks ook elke 2 uur.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Maar ik denk niet, dat de "nieuwe" IC concurrentie voor de regionale vervoer wordt. Ik denk het wordt meer een aanvulling. Bij voorbeeld kan men nu al op Bremen-Oldenburg-Leer-Emden-Norddeich in de IC-treinen met regionale tickets reizen en IC en RE vormen samen een uurdienst op dit traject.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Ik denk je bedoeld Bremen-Norddeich: De financering voor de met regionale tickets te gebruiken ICs loopt zo, dat de aanbesteder (dus de deelstaten Niedersachsen en Bremen) de differentie tussen het IC-tarief een het regionale tarief aan de DB betaald. Daardoor maakt de DB geen verlies en voor de aanbesteder is het nog steeds goedkoper dan een verhoging van de frequenties van de REs op dit traject. Overigens rijden de ICs tussen Bremen en Norddeich officieel als "regionale trein", hoewel het voor de klant natuurlijk gewoon een IC met IC-materieel en IC-treinnummer is.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Eigen zak, Fernverkehr is open-access.Karl schreef:Hoe wordt dit gefinancieerd?
Komt wel goed schatje.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Eh, ja, dat snap ik wel, maar het klinkt alsof voor niets de zon opgaat. Meer treinen, beter product...Thom91 schreef:Eigen zak, Fernverkehr is open-access.
Dus, waar wordt er op gesneden? Of zorgen louter snellere treinen er voor dat je met dezelfde kosten aan materieelinzet en hetzelfde personeel meer treinen kan rijden. Dat is niet als kritiek bedoeld op het plan, maar voor wat, hoort wat...
Het is een spectrum.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Catering in de intercity's kan je wel vergeten en de laatste echte intercityverbinding Hamburg - Bremen - Keulen wordt een ICE en daarmee gemiddeld duurder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Op Stuttgart-Zürich na worden alle internationale verbindingen omgezet in ICE. Aangezien ICE duurder is dan IC lijkt mij dat DB niet gaan concurreren met Fernbussen maar zich juist een andere markt op zoekt. Het gaat niet alleen om de verbinding met Amsterdam, maar ook naar Aarhus, Warschau, Prag, Innsbruck en Zürich. Dat zijn nu nog IC's maar worden ICE's. Alleen naar Luxemburg komt DB Fernverkehr niet meer.deadlock schreef:Amsterdam-Berlijn eindelijk ICE dus. Nice.
DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Er is ook geen duidelijk moment in de tijdlijn dat Amsterdam - Berlijn een ICE wordt. Kan nog heel lang duren dus.
Aarhus en Kopenhagen zijn nu al per ICE, wat daar na de afloop van de lease van de ICE-TD gaat gebeuren is nog onduidelijk, dat hangt ook samen met de elektrificatie van de Deense spoorwegen en de opvolger van de IC2/3/4.
Aarhus en Kopenhagen zijn nu al per ICE, wat daar na de afloop van de lease van de ICE-TD gaat gebeuren is nog onduidelijk, dat hangt ook samen met de elektrificatie van de Deense spoorwegen en de opvolger van de IC2/3/4.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
En die tunnel nabij Puttgarden natuurlijk! ;)
Komt wel goed schatje.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Waar lees je dat? Er staan volgens mij alleen maar de ICs in waar de verbinding verbetert wordt. Als dit alle ICs zouden zijn zouden sommige trajecten er wel erg karig vanafkomen...Berk-24 schreef: Op Stuttgart-Zürich na worden alle internationale verbindingen omgezet in ICE.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Kijk naar het kaartje, alleen Stuttgart - Zurich is nog een grijze lijn..
Komt wel goed schatje.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Ja. Maar er staat in de uitleg IC-NEU. ICs die bestaan blijven staan er volgens mij niet in.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Rijdt er nu geen twee uurlijkse IC van Magdeburg naar Leipzig?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Uurlijks zelfs, 1x2uur Norddeich - Leipzig en 1x2uur Köln - Leipzig. Vormen samen een uurdienst op Hannover - Magdeburg - Leipzig.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Waarbij de IC uit Köln naar Dresden doorrijdt.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Dan lijkt het me heel sterk dat daar nog iets bijkomt als IC NEU.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Goede aanvulling. In die hoek zijn de verbindingen al een paar keer veranderd, dus ik wist niet met zekerheid of die trein nu wel of niet doorreed.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Maar daar veranderd wel het materieel naar dubbeldeks. Als dit het hele IC-net is, dan "Gute Nacht, Deutschland"... Een langeafstandtrein per uur op Koblenz-Mainz lijkt mij wel erg weinig...
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: DB: Nieuwe concept voor langeafstandsvervoer
Vind ik meer dan genoeg. Vergeet niet dat het meerendeel van de reizigers reist tussen Köln en Frankfurt en daar is de NBS al voor. De IC's langs de Rijn rijden vaak al behoorlijk leeg rond.baladid schreef:Een langeafstandtrein per uur op Koblenz-Mainz lijkt mij wel erg weinig...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten