Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In Eindhoven zou je beter de opstelsporen kunnen gebruiken om te keren, om aan te sluiten op de IC-treinen van/naar het zuiden. Hiervoor moet je toch cross-platform aansluitingen creëren, en dat kan prima i.c.m. lang keren. (aankomen op spoor 2, keren op het opstelterrein, terug naar de Randstad via spoor 4.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
20? Ik tel er twee.Z2N schreef:Als dat voorkomt dat je 20 locs extra moet kopen (met een waarde van 3,5 tot 4 miljoen euro per stuk), dan kan ik wel een reden bedenken... (A)
Je snapt toch ook wel dat je niet hoeft om te lopen om de andere kant uit te gaan door slechts marginaal meer materieel aan te schaffen?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Je hebt geen extra perroncapaciteit nodig. Alleen een pad naar een opstelspoor. Trein komt aan, loc van de andere kant er tegenaan, stroomafnemers naar beneden, afkoppelen en aankoppelen, remtest, klaar, wegrijden maar, loc terug naar kopspoortje.starx schreef:Het idee van een wisselloc voor de s1900 kan in ieder geval flink wat besparen. In Eh zou je het kopspoor bij het stadion kunnen gebruiken om deze op te stellen. Ik hoop alleen dat het allemaal past qua perroncapaciteit...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Thom91 had het toch echt over 20 nieuwe locs, met een wisselloc in plaats van trek-trek-stammen heb je echter misschien 2 extra locs nodig (met rekenen kwam ik uit op 3 reserve/onderhoud, in mijn optiek wat weinig).deadlock schreef:20? Ik tel er twee.Z2N schreef:Als dat voorkomt dat je 20 locs extra moet kopen (met een waarde van 3,5 tot 4 miljoen euro per stuk), dan kan ik wel een reden bedenken... (A)
Je snapt toch ook wel dat je niet hoeft om te lopen om de andere kant uit te gaan door slechts marginaal meer materieel aan te schaffen?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Met een dergelijk aantal ligt trek-trek meer voor de hand. Op die manier zal men denk ik het spoor willen ontlasten omdat er minder rangeerwerk nodig is, wat een van de originele redenen is om de BDs te gaan verbouwen voor inzet met de TRAXX-locomotieven. De vraag is bovendien hoe blij de NMBS wordt van de extra locomotieven die benodigd zijn voor de Benelux als er trek-trek gereden gaat worden en er kopgemaakt moet worden in Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat klopt, maar ik vind het luiig om aan twee kanten van een trein een loc te hangen terwijl twee extra locs, waarvan er één in Eindhoven en één Den Haag staat een betere oplossing.Z2N schreef:Thom91 had het toch echt over 20 nieuwe locs, met een wisselloc in plaats van trek-trek-stammen heb je echter misschien 2 extra locs nodig (met rekenen kwam ik uit op 3 reserve/onderhoud, in mijn optiek wat weinig).
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Het zou wel moeten kunnen, in Eindhoven moet dat ding toch via een keerspoor naar de andere kant van het station en in Den Haag zou je spoortje 25 daarvoor wel kunnen misbruiken, denk ik althans.deadlock schreef:Dat klopt, maar ik vind het luiig om aan twee kanten van een trein een loc te hangen terwijl twee extra locs, waarvan er één in Eindhoven en één Den Haag staat een betere oplossing.Z2N schreef:Thom91 had het toch echt over 20 nieuwe locs, met een wisselloc in plaats van trek-trek-stammen heb je echter misschien 2 extra locs nodig (met rekenen kwam ik uit op 3 reserve/onderhoud, in mijn optiek wat weinig).
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Vergeet niet dat die dingen nog over de HSL op moeten ook. En als je deze treintjes gaat sandwichen over de HSL, mag je maar 140 km/h :')
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Testen daarvoor lopen volop, dat moet wel te fixen zijn voor die tijd.
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik blijf het onzinnig vinden van NS om zonder echte noodzaak tientallen miljoenen te investeren , terwijl een fractie van dat geld zou voldoen om dezelfde dienst mogelijk te maken. Ik zou een aantal dingen kunnen bedenken die je met dat geld extra zou kunnen doen...
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Je doet net alsof ze zonder nadenken 20 locomotieven besteld hebben, zo'n beslissing gaat echt niet over 1 nacht ijs hoor.. Het is een commerciële instelling, geen overheid.
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Volgens mij weten we nog niet eens of ze daadwerkelijk van plan zijn om die extra loc's te bestellen... :')
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Waarom zou besloten zijn om de BDs'en niet geschikt te maken voor rijden met de TRAXX?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik denk eigenlijk dat er een technische reden is stiekem. Teveel lawaai of te licht, dat soort dingen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik denk niet dat die BDs ombouw technisch onmogelijk is, maar gewoon te ingewikkeld en daarmee te duur.
Het ombouwen van de DDM-1-stuurstanden, om ze geschikt te maken voor een 1700, was al geen sinecure. En dat terwijl de 1800- en 1700-locs behoorlijk verwant aan elkaar zijn. Het kostte ook nog behoorlijk veel tijd om de toelating daarvan te regelen.
Het ombouwen van een BDs zodat die met een TRAXX kan communiceren is veel ingewikkelder en de toelating is waarschijnlijk voor de HSL ook strenger.
Het ombouwen van de DDM-1-stuurstanden, om ze geschikt te maken voor een 1700, was al geen sinecure. En dat terwijl de 1800- en 1700-locs behoorlijk verwant aan elkaar zijn. Het kostte ook nog behoorlijk veel tijd om de toelating daarvan te regelen.
Het ombouwen van een BDs zodat die met een TRAXX kan communiceren is veel ingewikkelder en de toelating is waarschijnlijk voor de HSL ook strenger.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ja klopt, Waar ik op doelde was dat je technisch gezien ook wel bijna 200km/u met een stoomlocomotief kan rijden maar dat het wel erg duur wordt om dat soort dingen te doen. Vandaar.starx schreef:Ik denk niet dat die BDs ombouw technisch onmogelijk is, maar gewoon te ingewikkeld en daarmee te duur.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
'NS-sprinters krijgen eind 2016 stopcontacten'
De NS heeft woensdag een contract getekend voor de aankoop van 58 nieuwe sprintertreinen, inclusief stopcontacten in zowel eersteklas- als tweedeklascoupés.
Zo meldt de NS.
Huidige sprinters hebben geen stopcontacten, en in huidige intercitytreinen hebben enkel eersteklasreizigers beschikking over een stopcontact.
In 58 nieuwe sprinters die de NS bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler bestelt, zijn stopcontacten in alle coupés te vinden. Het zou gaan om stopcontacten inclusief usb-aansluiting, voor het opladen van telefoons en tablets.
Drukte
De definitieve bestelling volgt op een belofte van zowel het vervoersbedrijf als staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om snel wat te doen aan de toename van het aantal reizigers. Sprinters zijn nu al vaak druk en het aantal treinreizigers neemt verder toe, dat komt mede door het behoud van de OV-studentenkaart.
Voor de bestelling van de 58 nieuwe sprinters heeft de NS in januari 280 miljoen euro opzij gezet. De sprinters lijken in uiterlijk op de huidige modellen, maar zijn onder meer rolstoelvriendelijker, sneller en zuiniger.
Bron en meer
Nieuwe energiezuinige Sprinters stromen in vanaf eind 2016
Snel en energiezuinig
De nieuwe Sprinters kunnen snel optrekken, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet) en hebben brede deuren voor gemakkelijk in- en uitstappen. Het zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen en zoveel mogelijk doorkijk door de trein, zodat klanten zich veilig voelen en eenvoudig zien waar nog plek is of waar de conducteur is. De extra Sprinters zijn op korte termijn nodig vanwege diverse omstandigheden, zoals het behoud van de Ov-studentenkaart. De trein van Stadler (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen en is, met deze order erbij al 1.094 keer verkocht.
Achtergronden
NS is grootschalig bezig de bestaande vloot te moderniseren voor onze reizigers. Zo wordt een deel van de (VIRM)-dubbeldekkers (416 rijtuigen) volledig gemoderniseerd komende jaren in onze werkplaats in Haarlem. In 2012 al lanceerden we de volledig gemoderniseerde DDZ-dubbeldekkers. Daarnaast heeft NS eind 2014 een contract getekend voor 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF (SNG). Deze Sprinters stromen in vanaf 2018 en zijn qua type trein vergelijkbaar met de Flirts van Stadler. Daarnaast loopt momenteel een grote aanbesteding voor nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die vanaf 2021 moeten instromen op het Nederlandse spoor.
NS
Edit 09:04: NS Nieuwsbericht toegevoegd
De NS heeft woensdag een contract getekend voor de aankoop van 58 nieuwe sprintertreinen, inclusief stopcontacten in zowel eersteklas- als tweedeklascoupés.
Zo meldt de NS.
Huidige sprinters hebben geen stopcontacten, en in huidige intercitytreinen hebben enkel eersteklasreizigers beschikking over een stopcontact.
In 58 nieuwe sprinters die de NS bij de Zwitserse treinenbouwer Stadler bestelt, zijn stopcontacten in alle coupés te vinden. Het zou gaan om stopcontacten inclusief usb-aansluiting, voor het opladen van telefoons en tablets.
Drukte
De definitieve bestelling volgt op een belofte van zowel het vervoersbedrijf als staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur om snel wat te doen aan de toename van het aantal reizigers. Sprinters zijn nu al vaak druk en het aantal treinreizigers neemt verder toe, dat komt mede door het behoud van de OV-studentenkaart.
Voor de bestelling van de 58 nieuwe sprinters heeft de NS in januari 280 miljoen euro opzij gezet. De sprinters lijken in uiterlijk op de huidige modellen, maar zijn onder meer rolstoelvriendelijker, sneller en zuiniger.
Bron en meer
Nieuwe energiezuinige Sprinters stromen in vanaf eind 2016
- NS bestelt 58 nieuwe energiezuinige sprinters bij Stadler AG (CH)
- Sprinters met brede deuren, toegankelijk voor rolstoelgebruikers, toilet, stopcontacten
Snel en energiezuinig
De nieuwe Sprinters kunnen snel optrekken, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet) en hebben brede deuren voor gemakkelijk in- en uitstappen. Het zijn echte forensentreinen met zowel zit- als staplaatsen en zoveel mogelijk doorkijk door de trein, zodat klanten zich veilig voelen en eenvoudig zien waar nog plek is of waar de conducteur is. De extra Sprinters zijn op korte termijn nodig vanwege diverse omstandigheden, zoals het behoud van de Ov-studentenkaart. De trein van Stadler (type Flirt) rijdt al met succes in diverse landen en is, met deze order erbij al 1.094 keer verkocht.
Achtergronden
- 33 treinen (treinstellen) van 3 rijtuigen en 25 treinen (treinstellen) van 4 rijtuigen
- de treinen zijn voorbereid voor het gebruik van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS
- de treinen zijn in alle rijtuigen voorzien van schermen met actuele reisinformatie
- ca. 10.000 stoelen (excl. klapzittingen) en handgrepen bij staplaatsen
- contractwaarde voor de 58 treinen is ca. 280 mln. euro
- stopcontacten met USB aansluiting in de 1e en 2e klas
NS is grootschalig bezig de bestaande vloot te moderniseren voor onze reizigers. Zo wordt een deel van de (VIRM)-dubbeldekkers (416 rijtuigen) volledig gemoderniseerd komende jaren in onze werkplaats in Haarlem. In 2012 al lanceerden we de volledig gemoderniseerde DDZ-dubbeldekkers. Daarnaast heeft NS eind 2014 een contract getekend voor 118 nieuwe Sprinters bij treinenbouwer CAF (SNG). Deze Sprinters stromen in vanaf 2018 en zijn qua type trein vergelijkbaar met de Flirts van Stadler. Daarnaast loopt momenteel een grote aanbesteding voor nieuwe Intercity’s (Intercity Nieuwe Generatie) die vanaf 2021 moeten instromen op het Nederlandse spoor.
NS
Edit 09:04: NS Nieuwsbericht toegevoegd
Komt wel goed schatje.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Welk type flirt wordt het nou? Het oude type flirt of het nieuwe type flirt3
Edit:
laat maar, deze foto bij het bericht van de ns geeft het antwoord al:
de nieuwe flirt3 dus :)
Edit:
laat maar, deze foto bij het bericht van de ns geeft het antwoord al:
de nieuwe flirt3 dus :)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De "oude" Flirt wordt al ruim een jaar niet meer geproduceerd :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ligt het trouwens aan mij of is 12 klapzitjes per treinstel niet erg weinig? Een SLT4 heeft er al meer op de balkons alleen, namelijk 18.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Waar lees je dat eigenlijk?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In het persbericht van Stadler: http://www.stadlerrail.com/de/medien/20 ... derlanden/
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ah, dank! Wellicht heeft de Flirt alleen klapstoelen op de balkons en dus (anders dan SLT) geen 'coupé' met klapstoelen?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Die heb ik bij de SLT nog niet eens meegeteld :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten