Deed Marc Dutroux anaal dan?deadlock schreef:Dus, 49 van de 50 punten zijn harder verwoest dan een kinderkontgat door Marc Dutroux
OVer je OV-Chipkaart #14
Re: OVer je OV-Chipkaart #13
🍉
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Maar wat wil Tristan dan? De papierenkaartjes weer terug? :')
Ik kan zo 50 dingen bedenken waarom papierenkaartjes slecht zijn vergeleken met OV-chipkaart.
Ik kan zo 50 dingen bedenken waarom papierenkaartjes slecht zijn vergeleken met OV-chipkaart.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Langzamerhand zie je het product verbeteren. Het blijft hier natuurlijk wel Nederland, bij veel dingen heb ik het idee dat ze dat in 2007 ook al meteen hadden kunnen doen. Maar goed.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Tsja ... typisch Nederlands. Zoals het zo vaak in ov-land gaat.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Zelf ben ik gebruiker van het eerste uur. En ik moet eerlijk bekennen dat dat ik zelf zeer weinig klachten heb.Vinny schreef:Langzamerhand zie je het product verbeteren. Het blijft hier natuurlijk wel Nederland, bij veel dingen heb ik het idee dat ze dat in 2007 ook al meteen hadden kunnen doen. Maar goed.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Vanmiddag rond half drie een klein probleempje gemeld met een poortje op station Duivendrecht bij NS, vanavond om kwart voor negen was het probleem al verholpen. Het informatiekaartje in de barcodescanner was losgekomen en blokkeerde de barcodescanner. OV-Chipkaarten werkten nog wel :)
Ik heb zelf geen problemen met de OV-Chipkaart, maar ik kan mijn persoonlijke situatie niet extrapoleren naar alle reizigers. Ik heb wel het idee dat er een kwaliteitsverschil is tussen de apparatuur en de service met betrekking tot de chipkaart van voortrekkers van de OV-Chipkaart. Die lijkt bij NS, GVB en RET op een een hoger niveau dan bij de overige vervoerders, die vaak minder goede apparatuur hebben en minder ver met de klant meegaan dan de drie eerder genoemde vervoerders.
Ik heb zelf geen problemen met de OV-Chipkaart, maar ik kan mijn persoonlijke situatie niet extrapoleren naar alle reizigers. Ik heb wel het idee dat er een kwaliteitsverschil is tussen de apparatuur en de service met betrekking tot de chipkaart van voortrekkers van de OV-Chipkaart. Die lijkt bij NS, GVB en RET op een een hoger niveau dan bij de overige vervoerders, die vaak minder goede apparatuur hebben en minder ver met de klant meegaan dan de drie eerder genoemde vervoerders.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Ja maar de NS, GVB, RET en HTM waren wel de eersten die met de OV-Chipkaart zijn begonnen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Ik wil daar graag Connexxion (in ieder geval in de bus) aan toevoegen, ook puike apparatuur (y)
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Syntus en Arriva hebben dezelfde trage apparatuur.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Bij Qbuzz is de apparatuur ook traag (dit is een persoonlijke ervaring).
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Ik dacht al, je bericht van hiervoor was al zo positief.
Qbuzz gebruikt bij de sneltram dezelfde palen als NS, bij de bussen dezelfde als GVB en in de oudere bussen in Utrecht dezelfde als Connexxion. Dus welke zijn wat jou betreft traag?
Qbuzz gebruikt bij de sneltram dezelfde palen als NS, bij de bussen dezelfde als GVB en in de oudere bussen in Utrecht dezelfde als Connexxion. Dus welke zijn wat jou betreft traag?
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
In de wat oudere bussen. Maar dat was een ervaring van maart 2014. Sindsdien niet meer met Qbuzz gereisd.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Wat de bus betreft: de oude lezers met klein monochroom scherm zijn inderdaad erg traag, de nieuwe met het grote kleurenscherm doen het al een heel stuk beter.regenmaker schreef:Syntus en Arriva hebben dezelfde trage apparatuur.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Wat ik wil is het volgende:regenmaker schreef:Maar wat wil Tristan dan? De papierenkaartjes weer terug? :')
1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
2. De kaarten moeten minimaal 10 jaar geldig zijn (liefst zelfs helemaal GEEN einddatum hebben, zeker de niet-persoonsgebonden kaarten)
3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
4. Het minimumsaldo moet voor in elk geval persoonlijke kaarten voor alle typen vervoer naar € 0,00 óf de mogelijkheid van negatief saldo moet omhoog naar het hoogst geldende minimumsaldo (thans € 20,-).
5. Via iedere automaat en/of via je account op ov-chipkaart.nl dien je te allen tijde saldo KOSTELOOS te kunnen overboeken van de ene naar de andere kaart of naar je eigen bankrekening.
6. Nieuwe kaarten dienen standaard te worden voorzien van Reizen op Saldo 2e klasse.
7. De gegevens op ov-chipkaart.nl dienen real time te zijn of er moet een apparaatje komen waarmee je onderweg zelf je actuele saldo en de laatste transacties kunt bekijken.
8. In winkels waar je nu niet-persoonsgebonden kaarten kunt halen, dien je ook persoonlijke kaarten kunnen laten maken.
9. In winkels waar je ov-chipkaarten kunt halen, dien je ook terecht te kunnen voor het inleveren van defecte kaarten. Deze winkels dienen dan ook voor saldorestitutie zorg te dragen.
10. Vervoerders moeten verplicht worden kaartlezers met duidelijke halteaanduiding te gebruiken, zodat het direct duidelijk is of de juiste halte wordt weergegeven.
11. Er moeten, naast Altijd Korting, landelijke (afgekocht reisrecht)abonnementen, bijvoorbeeld TrajectVrij Bus, komen die ALLE vervoerders verplicht moeten accepteren.
12. (Voor degenen die geen ov-chipkaart (willen) hebben) Papieren kaartjes mogen niet meer dan € 0,50 duurder zijn dan de geplande reis met de ov-chipkaart zou kosten.
13. Automatisch opladen moet pas actief worden bij een negatief saldo na UITchecken, niet al na inchecken.
14. Vervoerders en TLS moeten stoppen met de misleidende term 'anonieme kaart', want die kaart is niet anoniem.
15. Poortjes naar de schroothoop.
En tot die tijd wil ik idd herinvoering van de strippenkaart en andere papieren kaartjes, zonder enige vorm van toeslag.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of nietTristan schreef: Wat ik wil is het volgende:
1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Strippenkaarten waren ook maar geldig tot een jaar na prijsverhoging, op deze manier kun je nooit de beveiliging opschroeven omdat oude kaarten niet verlopen en dus geaccepteerd moeten blijven worden2. De kaarten moeten minimaal 10 jaar geldig zijn (liefst zelfs helemaal GEEN einddatum hebben, zeker de niet-persoonsgebonden kaarten)
Op die manier kan de chauffeur van de bus (toch controlemiddel nr. 1) nooit meer zien of iemand een geldig vervoerbewijs heeft3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Want als jij een bank binnenloopt geven ze je ook zo 20 euro mee als je je gegevens achterlaat? Dan zullen ze toch eerst je kredietwaardigheid willen checken, waarvoor ze veel privacygevoelige gegevens nodig hebben...4. Het minimumsaldo moet voor in elk geval persoonlijke kaarten voor alle typen vervoer naar € 0,00 óf de mogelijkheid van negatief saldo moet omhoog naar het hoogst geldende minimumsaldo (thans € 20,-).
Via ov-chipkaart.nl kan dat ook door eenvoudigweg je kaart op te zeggen. Dan krijg je het hele saldo terug op je rekening. Een andere reden dan opzeggen/verlopen van de kaart kan ik me daar niet voor bedenken5. Via iedere automaat en/of via je account op ov-chipkaart.nl dien je te allen tijde saldo KOSTELOOS te kunnen overboeken van de ene naar de andere kaart of naar je eigen bankrekening.
De wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik ben ik wat dit betreft geheel met je eens!6. Nieuwe kaarten dienen standaard te worden voorzien van Reizen op Saldo 2e klasse.
Zou moeten, maar is lastig of vrijwel niet te realiseren voor bussen in landelijke gebieden (niet altijd bereik).7. De gegevens op ov-chipkaart.nl dienen real time te zijn of er moet een apparaatje komen waarmee je onderweg zelf je actuele saldo en de laatste transacties kunt bekijken.
En jij wilt dan wel de kosten voor apparaten om die kaarten te produceren aan de winkels vergoeden?8. In winkels waar je nu niet-persoonsgebonden kaarten kunt halen, dien je ook persoonlijke kaarten kunnen laten maken.
Een stapeltje formulieren om je geld van een kaart terug te vragen lijkt me geen probleem, de winkelier wil hem vast ook nog wel voor je op de post doen (maar ga dan niet klagen dat het lang duurt voordat je je geld terug hebt)9. In winkels waar je ov-chipkaarten kunt halen, dien je ook terecht te kunnen voor het inleveren van defecte kaarten. Deze winkels dienen dan ook voor saldorestitutie zorg te dragen.
Want als iedereen eerst op de kaartlezer gaat staan kijken of de halte wel goed aangegeven staat loopt het zo lekker snel door! Als het niet klopt kun je prima je geld terugvragen via de website van de vervoerder lijkt me, of je belt even met de klantenservice.10. Vervoerders moeten verplicht worden kaartlezers met duidelijke halteaanduiding te gebruiken, zodat het direct duidelijk is of de juiste halte wordt weergegeven.
Een trajectvrij bus is er nooit geweest. Wel zou het oude sterabonnement landelijk verchipt ingevoerd moeten worden.11. Er moeten, naast Altijd Korting, landelijke (afgekocht reisrecht)abonnementen, bijvoorbeeld TrajectVrij Bus, komen die ALLE vervoerders verplicht moeten accepteren.
Want mensen die geen strippenkaart hadden waren nooit meer dan €0,50 extra kwijt in de bus? Een strip van een 15-strippenkaart kostte rond 2005 zo'n €0,45, terwijl dit in de bus €0,80 kostte. Een gemiddelde streekrit van 3 zones kostte dus €1,80 met een 15-strippenkaart, terwijl het €3,20 kostte in de bus. Diezelfde rit kost nu met de ov-chipkaart €2,51 en in de bus met los kaartje €3. Het prijsverschil is dus juist veel kleiner geworden. En ja, jij gaat nu met voorbeelden komen waar het juist veel duurder is geworden, maar gemiddeld zal het prijsverschil echt niet groter zijn geworden.12. (Voor degenen die geen ov-chipkaart (willen) hebben) Papieren kaartjes mogen niet meer dan € 0,50 duurder zijn dan de geplande reis met de ov-chipkaart zou kosten.
En hoe stel je je dat voor bij een instaptarief van 20 euro (in de praktijk 16 euro)? Dan zal het toch aangesproken moeten worden bij het inchecken.13. Automatisch opladen moet pas actief worden bij een negatief saldo na UITchecken, niet al na inchecken.
Als jij die kaart met contant geld koopt bij de tabakszaak en hem met muntgeld oplaadt bij de NS-automaat weet echt niemand wie jij bent. Anoniem dus.14. Vervoerders en TLS moeten stoppen met de misleidende term 'anonieme kaart', want die kaart is niet anoniem.
Hier heb je wel een heel goed argument bij bedacht...15. Poortjes naar de schroothoop.
Hier ga ik niet eens op reagerenEn tot die tijd wil ik idd herinvoering van de strippenkaart en andere papieren kaartjes, zonder enige vorm van toeslag.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Je snapt zelf toch hopelijk wel dat dit nooit op een goede manier kan werken? Hoe moet het systeem weten of jij met de bus of met de trein tussen twee stations reist? Wil je dan altijd het dure treintarief betalen en zo de mogelijkheid uitsluiten om voordelig met de bus te gaan?Tristan schreef:3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Op zich worden een hoop van Tristans klachten al verholpen als NFC-bankkaarten bruikbaar gaan worden als OV-chipkaart, dus in dat opzicht heeft hij niets te klagen maar moet hij gewoon geduldig zijn.
En het in- en uitchecken zelf is toch geen ramp? Want als dat het wel is lach ik je hardop uit. :Y
En het in- en uitchecken zelf is toch geen ramp? Want als dat het wel is lach ik je hardop uit. :Y
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Alleen met het getreuzel van TLS, is de NFC-bankkaart over 10 jaar nog steeds niet te gebruiken als ov-chipkaart, want als het wel zover is, kan TLS hun zakken niet meer vullen met die woekerprijzen voor nieuwe en vervangende kaarten.Z2N schreef:Op zich worden een hoop van Tristans klachten al verholpen als NFC-bankkaarten bruikbaar gaan worden als OV-chipkaart, dus in dat opzicht heeft hij niets te klagen maar moet hij gewoon geduldig zijn.
Laatst gewijzigd door Tristan op zo 05 jul 2015, 11:24, 1 keer totaal gewijzigd.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Op het moment dat je NFC bankkaart te gebruiken is in het OV kan TLS inpakken. Overigens worden er al proeven gedaan, maar het is lastig traject met banken, waarschijnlijk nog kieskeuriger dan TLS...
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Waarom ga je niet in op de tegenargumenten?Tristan schreef:Alleen met het getreuzel van TLS, is de NFC-bankkaart over 10 jaar nog steeds niet te gebruiken als ov-chipkaart, want als het wel zover is, kan TLS hun zakken niet meer vullen met die woekerprijzen voir nieuwe en vervangende kaarten.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
De beveiligingsniveaus bij banken liggen op of boven het niveau van dat van defensie en ja klopt.webguy schreef:Op het moment dat je NFC bankkaart te gebruiken is in het OV kan TLS inpakken. Overigens worden er al proeven gedaan, maar het is lastig traject met banken, waarschijnlijk nog kieskeuriger dan TLS...
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Dan zou hij zijn ongelijk moeten inzien en dat is natuurlijk onmogelijk.deadlock schreef:Waarom ga je niet in op de tegenargumenten?Tristan schreef:Alleen met het getreuzel van TLS, is de NFC-bankkaart over 10 jaar nog steeds niet te gebruiken als ov-chipkaart, want als het wel zover is, kan TLS hun zakken niet meer vullen met die woekerprijzen voir nieuwe en vervangende kaarten.
"Een touringcar is geen bus"
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Bij banken betaal je niet voor de kaart, maar voor het pakket dat je afneemt. Hierdoor kun je gratis (spaar)rekeningen openen; advies over leningen, verzekeringen, etc. inwinnen en gebruikmaken van allerlei diensten die de bank aanbiedt. Dus als je moet betalen voor de kaart, dient het vervoer gratis te zijn. Maar aangezien dit niet realistisch is, moet je betalen voor het vervoer en dient de kaart gratis te zijn.dennistd schreef:Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of nietTristan schreef: Wat ik wil is het volgende:
1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
De Oyster in Londen wordt ook continu scherper beveiligd, maar toch verlopen Oysters nooit. Kaarten kunnen via natuurlijk verloop (ze gaan vast wel een keer defect) vervangen worden door een veiligere chip.dennistd schreef:Strippenkaarten waren ook maar geldig tot een jaar na prijsverhoging, op deze manier kun je nooit de beveiliging opschroeven omdat oude kaarten niet verlopen en dus geaccepteerd moeten blijven worden2. De kaarten moeten minimaal 10 jaar geldig zijn (liefst zelfs helemaal GEEN einddatum hebben, zeker de niet-persoonsgebonden kaarten)
Een chauffeur zou steekproefsgewijs controle kunnen uitvoeren. Controle is goed, VERtrouwen is beter.dennistd schreef:Op die manier kan de chauffeur van de bus (toch controlemiddel nr. 1) nooit meer zien of iemand een geldig vervoerbewijs heeft3. Je dient alleen aan het begin en aan het eind van de reis in- of uit te checken, ongeacht hoe vaak en op welk type vervoer je overstapt. Het systeem dient gekoppeld te worden aan bijvoorbeeld 9292 om zodoende de voor de reiziger beste ritprijs te berekenen.
Tegenwoordig kun je bij de meeste vestigingen van Albert Heijn je boodschappen zelf scannen. Bij het afrekenen wordt er steekproefsgewijs controle uitgevoerd.
Bij wanbetalers kan TLS een incassobureau inschakelen. Dat doen ze al (weliswaar veel te snel) bij reizigers die automatisch opladen op hun kaart hebben en waarbij er één incassering een keer mislukt.dennistd schreef:Want als jij een bank binnenloopt geven ze je ook zo 20 euro mee als je je gegevens achterlaat? Dan zullen ze toch eerst je kredietwaardigheid willen checken, waarvoor ze veel privacygevoelige gegevens nodig hebben...4. Het minimumsaldo moet voor in elk geval persoonlijke kaarten voor alle typen vervoer naar € 0,00 óf de mogelijkheid van negatief saldo moet omhoog naar het hoogst geldende minimumsaldo (thans € 20,-).
.dennistd schreef:Via ov-chipkaart.nl kan dat ook door eenvoudigweg je kaart op te zeggen. Dan krijg je het hele saldo terug op je rekening. Een andere reden dan opzeggen/verlopen van de kaart kan ik me daar niet voor bedenken5. Via iedere automaat en/of via je account op ov-chipkaart.nl dien je te allen tijde saldo KOSTELOOS te kunnen overboeken van de ene naar de andere kaart of naar je eigen bankrekening.
Toen de Chipknip nog bestond, kon je dit ook gewoon bij een oplaadpunt doen, zonder direct je bankpas te hoeven beëindigen. Ook bij een ander contactloos betaalsysteem (MiniTix) is het mogelijk om (een deel van) het saldo volledig kosteloos naar je bankrekening over te boeken, zonder deze digitale portemonnee te hoeven beëindigen. Kortom: het is onzin dat dat alleen maar mogelijk moet zijn bij beëindiging van de kaart.
Mooi :)dennistd schreef:De wonderen zijn de wereld nog niet uit: ik ben ik wat dit betreft geheel met je eens!6. Nieuwe kaarten dienen standaard te worden voorzien van Reizen op Saldo 2e klasse.
In 99,99% van het land is het mobiele bereik goed tot zeer goed en in de overige 0,01% is het bereik redelijk tot goed, dus wat jij beweert is flauwekul.dennistd schreef:Zou moeten, maar is lastig of vrijwel niet te realiseren voor bussen in landelijke gebieden (niet altijd bereik).7. De gegevens op ov-chipkaart.nl dienen real time te zijn of er moet een apparaatje komen waarmee je onderweg zelf je actuele saldo en de laatste transacties kunt bekijken.
Is niet nodig. Het is een eenmalige investering voor TLS en aangezien ze ov-chipkaarten op dit moment voor ca. 750% van de productiekosten verkopen, lijkt mij dat ze genoeg geld in kas hebben voor deze investering.dennistd schreef:En jij wilt dan wel de kosten voor apparaten om die kaarten te produceren aan de winkels vergoeden?8. In winkels waar je nu niet-persoonsgebonden kaarten kunt halen, dien je ook persoonlijke kaarten kunnen laten maken.
Deze winkels dienen de beschikking te krijgen over apparatuur waarmee ze kunnen zien wat het actuele saldo is en dienen dit saldo volledig uit te kunnen keren, bijvoorbeeld via retourpinnen, wat momenteel steeds verder uitgerold wordt.dennistd schreef:Een stapeltje formulieren om je geld van een kaart terug te vragen lijkt me geen probleem, de winkelier wil hem vast ook nog wel voor je op de post doen (maar ga dan niet klagen dat het lang duurt voordat je je geld terug hebt)9. In winkels waar je ov-chipkaarten kunt halen, dien je ook terecht te kunnen voor het inleveren van defecte kaarten. Deze winkels dienen dan ook voor saldorestitutie zorg te dragen.
Niet iedereen zal het gaan controleren, maar wel moet iedereen de mogelijkheid krijgen om de gegevens te controleren op juistheid.dennistd schreef:Want als iedereen eerst op de kaartlezer gaat staan kijken of de halte wel goed aangegeven staat loopt het zo lekker snel door! Als het niet klopt kun je prima je geld terugvragen via de website van de vervoerder lijkt me, of je belt even met de klantenservice.10. Vervoerders moeten verplicht worden kaartlezers met duidelijke halteaanduiding te gebruiken, zodat het direct duidelijk is of de juiste halte wordt weergegeven.
TrajectVrij Bus/Metro/Tram is er idd nooit geweest, dus is dat een mooie innovatie waar de reiziger wat aan heeft. De regioabonnementen die er nu zijn, daar heeft de reiziger die over één of meer concessiegrens/-zen reist geen ene drol aan. Kritiek op de sterabonnementen was dat ze een te groot gebied beslaan, een gebied waar de reiziger niet of nauwelijks komt en dus geen behoefte aan heeft. Ik reis nu met Arriva Altijd Vrij RBMH, waarmee ik helemaal naar Haarlem kan reizien, maar daar heb ik geen behoefte aan omdat ik daar niet hoef te zijn. Ik heb meer aan een TrajectVrij Bus van mijn woonplaats naar de plaats waar ik werk.dennistd schreef:Een trajectvrij bus is er nooit geweest. Wel zou het oude sterabonnement landelijk verchipt ingevoerd moeten worden.11. Er moeten, naast Altijd Korting, landelijke (afgekocht reisrecht)abonnementen, bijvoorbeeld TrajectVrij Bus, komen die ALLE vervoerders verplicht moeten accepteren.
Met TrajectVrij BMT kan de reiziger een bepaald traject, ongeacht vervoerder, ongeacht type vervoer, afkopen. Daar heeft de reiziger dus veel meer aan.
Het is alleen goedkoper geworden voor reizen die eindigen bij een halte die nèt over een zonegrens ligt, waar je in het strippenkaarttijdperk een strip extra kost. Vóór de ov-chipkaart kon ik, na 09.00 uur, voor € 2,20 naar Utrecht reizen, in plaats van 9 strippen (ca. € 4,50), dus in mijn geval was het papieren kaartje vroeger meer dan 50% goedkoper. Nu koop je voor een rit waar de ov-chipkaartprijs € 2,61 is, een ritkaartje van € 4,-, dus zo'n 53% duurder.dennistd schreef:Want mensen die geen strippenkaart hadden waren nooit meer dan €0,50 extra kwijt in de bus? Een strip van een 15-strippenkaart kostte rond 2005 zo'n €0,45, terwijl dit in de bus €0,80 kostte. Een gemiddelde streekrit van 3 zones kostte dus €1,80 met een 15-strippenkaart, terwijl het €3,20 kostte in de bus. Diezelfde rit kost nu met de ov-chipkaart €2,51 en in de bus met los kaartje €3. Het prijsverschil is dus juist veel kleiner geworden. En ja, jij gaat nu met voorbeelden komen waar het juist veel duurder is geworden, maar gemiddeld zal het prijsverschil echt niet groter zijn geworden.12. (Voor degenen die geen ov-chipkaart (willen) hebben) Papieren kaartjes mogen niet meer dan € 0,50 duurder zijn dan de geplande reis met de ov-chipkaart zou kosten.
Als het eerste deel van punt 4 doorgevoerd zou worden (controle vs. vertrouwen), is dit punt automatisch van kracht geworden, want dan wordt er bij inchecken niets afgeschreven.dennistd schreef:En hoe stel je je dat voor bij een instaptarief van 20 euro (in de praktijk 16 euro)? Dan zal het toch aangesproken moeten worden bij het inchecken.13. Automatisch opladen moet pas actief worden bij een negatief saldo na UITchecken, niet al na inchecken.
Alleen is het slechts op een zeer beperkt aantal locaties mogelijk om de kaart met contant (enkel munt)geld op de laden, dus Tante Mien uit Appelscha heeft daar niets aan.dennistd schreef:Als jij die kaart met contant geld koopt bij de tabakszaak en hem met muntgeld oplaadt bij de NS-automaat weet echt niemand wie jij bent. Anoniem dus.14. Vervoerders en TLS moeten stoppen met de misleidende term 'anonieme kaart', want die kaart is niet anoniem.
Dan doe ik dat ook niet :6dennistd schreef:Hier heb je wel een heel goed argument bij bedacht...15. Poortjes naar de schroothoop.Hier ga ik niet eens op reagerenEn tot die tijd wil ik idd herinvoering van de strippenkaart en andere papieren kaartjes, zonder enige vorm van toeslag.
De ov-chipkaart: it's one SMALL CARD for man, one GIANT FAIL for mankind
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Bekijk hier een lijst van maar liefst 50 #ovchipkaart #fails. Een product met zoveel #fails vraagt erom om AFGESCHAFT te worden!
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Je doet nu alsof de OVC de dienst maar reizen is de dienst en een OVC is net als je bankpas een hulpmiddel. Je krijgt de OVC ook gratis bij het afnemen van een dienst (Abbonementen) net zoals dat je je bankpas als hulpmiddel krijg bij je rekening (Abbonement). Jij vergelijkt appels met peren.Tristan schreef:Bij banken betaal je niet voor de kaart, maar voor het pakket dat je afneemt. Hierdoor kun je gratis (spaar)rekeningen openen; advies over leningen, verzekeringen, etc. inwinnen en gebruikmaken van allerlei diensten die de bank aanbiedt. Dus als je moet betalen voor de kaart, dient het vervoer gratis te zijn. Maar aangezien dit niet realistisch is, moet je betalen voor het vervoer en dient de kaart gratis te zijn.dennistd schreef:Voor een creditcard betaal je ook jaarlijks een X-bedrag, of je hem nou gebruikt of nietTristan schreef: Wat ik wil is het volgende:
1. Kaarten an sich dienen gratis te zijn, eventueel zou wel het km-tarief iets omhoog kunnen (niet meer dan € 0,001 per km), zodat de gebruiker van de kaart betaalt en niet degene die wel een kaart hebben, maar deze niet of nauwelijks gebruiken.
Komt wel goed schatje.
Re: OVer je OV-Chipkaart #14
Dames en heren toch! Hoelang gaan dit soort discussies nog door hier? Ik zie sommige discussies zo vaak terug komen, daar kan Heintje Davids een puntje aan zuigen. Discussies ontbranden vaak tot een over-en-weer gaan van wie het meeste gelijk heeft.
- Spoiler: show
Veel gebruik gemaakt van het OV tussen 2006 en 2012, daarna meer bekeken vanaf de zijlijn.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten