Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
24 juni 2015
Tussen de grote Brabantse steden en de Randstad moeten vanaf eind dit jaar nachtbussen gaan rijden in het weekend. De steden en de provincie sturen daarop aan omdat de NS de stekker uit het Brabantse deel van het nachtnet trekt. Met nachtbussen blijven Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Breda en later wellicht ook Helmond en Oss verbonden met elkaar en met Rotterdam en Utrecht.
De Brabantse nachtbussen moeten op vrijdagen en zaterdagen gaan rijden tussen 2 en 4 uur 's nachts. Sinds 2007 rijden er op die tijden treinen, maar Brabant wil niet meer opdraaien voor de hoge kosten. Omdat het nachtnet niet rendabel is, droegen de provincie en de steden jaarlijks fors bij. Voor 2016 zou het gaan om 700.000 euro. De bussen kosten de helft daarvan. Lees verder
24 juni 2015
Tussen de grote Brabantse steden en de Randstad moeten vanaf eind dit jaar nachtbussen gaan rijden in het weekend. De steden en de provincie sturen daarop aan omdat de NS de stekker uit het Brabantse deel van het nachtnet trekt. Met nachtbussen blijven Eindhoven, Tilburg, Den Bosch, Breda en later wellicht ook Helmond en Oss verbonden met elkaar en met Rotterdam en Utrecht.
De Brabantse nachtbussen moeten op vrijdagen en zaterdagen gaan rijden tussen 2 en 4 uur 's nachts. Sinds 2007 rijden er op die tijden treinen, maar Brabant wil niet meer opdraaien voor de hoge kosten. Omdat het nachtnet niet rendabel is, droegen de provincie en de steden jaarlijks fors bij. Voor 2016 zou het gaan om 700.000 euro. De bussen kosten de helft daarvan. Lees verder
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Moet je voor deze nachtbussen een los kaartje kopen, of kun je er terecht met je OV Chipkaart?wouter15 schreef:Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
De Brabantse nachtbussen moeten op vrijdagen en zaterdagen gaan rijden tussen 2 en 4 uur 's nachts. Sinds 2007 rijden er op die tijden treinen, maar Brabant wil niet meer opdraaien voor de hoge kosten. Omdat het nachtnet niet rendabel is, droegen de provincie en de steden jaarlijks fors bij. Voor 2016 zou het gaan om 700.000 euro. De bussen kosten de helft daarvan. Lees verder
En zouden de NS abonnementen en kortingskaarten geldig op deze nachtbussen?
De bijdrage vanuit provincie en gemeenten zal op ruim €3200 per avond komen.
Met 2 retour ritten zou de bijdrage per bus op €800 per rit komen.
Met 40 passagiers per rit zou de subsidie €20 per persoon per rit komen te liggen.
Naast een bijdrage van de passagier, stel €10, zou de subsidie 67% van de kosten zijn.
Misschien is het goedkoper als de overheid het toe zou staan, dat je 's nachts
binnenlandse commerciële nachtbussen zou mogen exploiteren.
Denk bijvoorbeeld aan AirExpressBus
Dit bedrijf verzorgt luchthavenvervoer tussen diverse steden en luchthavens.
Enkele reis van Eindhoven naar (reistijd)
€10,00 Den Bosch - Transferium Pettelaarpark( 30 min)
€17,00 Utrecht -Transferium Westraven) (60 min)
€24,00 Amsterdam Centrum (105 min)
€ 9,50 Tilburg (30 min)
€16,50 Breda (60 min)
€23,50 Rotterdam Airport (105 min)
€20,00 Turnhout - Stadpark (60 min)
€25,00 Antwerpen/Berchem (90 min)
Laatst gewijzigd door michiel71 op vr 03 jul 2015, 01:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
In het NS nachtnet zaten gemiddeld 14 mensen, waarom zouden dat er ineens 40 zijn in een bus?
Komt wel goed schatje.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Businesscase Nachtbussen Brabant (10 juni 2015)
Bron: www.brabant.nl
Samenvatting Treinvervangende bussen
De belangrijkste reden voor het opstellen van de businesscase is de wens om de late treinen (tussen ca. 2:00 uur en 4:00 uur), die in de weekeinden komen te vervallen, te vervangen door busdiensten. Daarnaast is gekeken naar andere mogelijkheden om de bereikbaarheid van Brabant in het weekeinde in de nacht te verbeteren.
Vanuit de businesscase lijkt het mogelijk om op termijn tot een kostendekkende inzet van nachtbussen als vervanging van de huidige treindiensten te komen. Geadviseerd wordt dan ook om de inzet van dit vervoer voor te bereiden, zodat in de nacht van 18 op 19 december 2015 dit vervoer kan starten.
Bestuurlijke opdracht
Op de verbindingen van Eindhoven met Utrecht en Rotterdam, en Tilburg met ’s-Hertogenbosch rijden op vrijdagen en zaterdagen tot ca. 2:00 uur treinen. Het late nachtnet tussen ca. 2:00 uur en 5:00 uur stopt in december 2015. Door Provinciale Staten en de B5 gemeenten is gevraagd om een businesscase om te beoordelen of de late nachttreinen adequaat door nachtbussen kunnen worden vervangen.
Brabantse bestuurders ambiëren om de grotere Brabantse steden beter te verbinden met de Randstad en met elkaar, om economische, sociale, culturele en bereikbaarheidsmotieven. Nachtelijke reizigers in de trein komen vroeg in de nacht van familiebezoek of culturele activiteiten en later steeds meer van uitgaan, disco en café. De bezetting van de ritten na 2:00 uur is gering.
Bij het verkennen van de opdracht is gesproken met provinciale en gemeentelijke medewerkers.
Bij deze verkenning van de businesscase bleek al snel dat het één op één overzetten van treindiensten naar busdiensten niet zou werken voor de lange ritten vanwege de lange reistijden. Een tweede punt is dat een nachtbus een heel ander product is dan een nachttrein door reistijd, comfort en imago. Dat zal gedeeltelijk andere reizigers aantrekken. Redenen waarom een knip in de lijnvoering in Breda en ’s-Hertogenbosch is aangebracht in de businesscase.
Gegevens uit het Brabants nachtnet spoor tussen 2009 en 2015
Het overgrote deel (70 %) komt te voet of met de fiets van/naar het station.
40 % reist met het motief ‘uitgaan’, 30 % gaat op bezoek van familie / vrienden, een kleine 10 % heeft het reismotief ‘werken’. Een paar procent gebruikt het nachtnet trein om naar Schiphol te reizen.
Het overgrote deel van de reizigers maken deze reizen met het nachtnet slechts incidenteel.
70 – 75 % reist met een dagkaart (enkel of retour). Een kleine 10 % met een SOV-kaart.
Het kunnen drinken van alcohol geldt voor 50 % van de reizigers als reden om van het nachtnet trein gebruik te maken.
Tarieven NS binnen nachtnet spoor zijn de reguliere tarieven. Er is geen nachttoeslag.
De verdeling over de uren van de nacht is:
0:00 tot 1:00 35%
1:00 tot 2:00 24%
2:00 tot 3:00 18%
3:00 tot 4:00 18%
4:00 tot 5:00 5%
Er zijn de afgelopen jaren op het nachtnet Trein diverse tellingen en onderzoeken geweest. Qua
gebruik (aantal reizigers) blijkt:
o Het gebruik van het nachtnet fluctueert zeer sterk en is mede afhankelijk van evenementen
en speciale activiteiten, die tot in de nacht duren c.q. nachtelijk vervoer genereren.
o Als de verschillende trajecten worden gesorteerd op gebruik, dan blijken de verbindingen
Utrecht – ’s-Hertogenbosch en Rotterdam – Dordrecht het beste scoren. Daarna volgen Breda
– Dordrecht en Tilburg – Breda. Een duidelijk lager gebruik kennen de verbindingen Tilburg –
’s-Hertogenbosch en Tilburg - Eindhoven. Deze ranking geldt voor alle onderzoeken en is ook
de uitkomst als de (extreem) drukke weekeinden weggelaten worden.
o De verhouding tussen de drukste en de minst drukke treinverbinding is 3 : 1 (69 : 23). Met
weglating van de pieken in het vervoer is het aantal reizigers gemiddeld over de jaren per
nacht (Gemiddelde bezetting (exclusief uitschieters) per rit per traject) * = op te heffen treinen einde 2015 [ /s]
Advies bestuurlijke opdracht van Provinciale Staten
Treinvervangende bussen 2.00 uur – 5.00 uur: het ontwikkelen van een netwerk bestaande uit:
verbindingen met de Randstad tussen Breda, Dordrecht en Rotterdam en tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht;
verbindingen binnen Brabant tussen Eindhoven en Breda, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch en Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
Op.basis van de verkenning in deze businesscase kan het tekort ca. € 20.000 bedragen op totale kosten van ca. € 360.000 per jaar. Dat betekent dat een kostendekkende exploitatie tot de mogelijkheden behoort, maar dat het ook kan tegenvallen. Met name de vrijdagavond is kwetsbaar. Het starten van een pilot achten wij zinvol.
Rekening moet worden gehouden met aanloopverliezen (€ 200.000), monitoring en extra promotie (€ 100.000). Wij verwachten dat hiervoor een bedrag van totaal € 300.000 verdeeld over drie jaar kan volstaan.
Realisatie:
Dit pilotproject moet starten bij de wijziging van de dienstregeling NS in december 2015. Eerste rit in de nacht van 18 op 19 december 2015
[/i]
Per nacht: 15,5 DRU / nacht = 15,5 * €160/DRU = €2.400
Per jaar: €2.400 * 108 dagen €260.000
Monitoring en extra promotie: €100.000
Kosten per jaar: 259.200 + €100.000 = €360.000
Verwachte opbrengsten: 41.500 passagiers * €8 (gemiddeld tarief) = €332.000
Resultaat: Opbrengst -/- Kosten = €332.000-€360.000 = €28.000 verlies per jaar.
Bron: www.brabant.nl
Samenvatting Treinvervangende bussen
De belangrijkste reden voor het opstellen van de businesscase is de wens om de late treinen (tussen ca. 2:00 uur en 4:00 uur), die in de weekeinden komen te vervallen, te vervangen door busdiensten. Daarnaast is gekeken naar andere mogelijkheden om de bereikbaarheid van Brabant in het weekeinde in de nacht te verbeteren.
Vanuit de businesscase lijkt het mogelijk om op termijn tot een kostendekkende inzet van nachtbussen als vervanging van de huidige treindiensten te komen. Geadviseerd wordt dan ook om de inzet van dit vervoer voor te bereiden, zodat in de nacht van 18 op 19 december 2015 dit vervoer kan starten.
Bestuurlijke opdracht
Op de verbindingen van Eindhoven met Utrecht en Rotterdam, en Tilburg met ’s-Hertogenbosch rijden op vrijdagen en zaterdagen tot ca. 2:00 uur treinen. Het late nachtnet tussen ca. 2:00 uur en 5:00 uur stopt in december 2015. Door Provinciale Staten en de B5 gemeenten is gevraagd om een businesscase om te beoordelen of de late nachttreinen adequaat door nachtbussen kunnen worden vervangen.
Brabantse bestuurders ambiëren om de grotere Brabantse steden beter te verbinden met de Randstad en met elkaar, om economische, sociale, culturele en bereikbaarheidsmotieven. Nachtelijke reizigers in de trein komen vroeg in de nacht van familiebezoek of culturele activiteiten en later steeds meer van uitgaan, disco en café. De bezetting van de ritten na 2:00 uur is gering.
Bij het verkennen van de opdracht is gesproken met provinciale en gemeentelijke medewerkers.
Bij deze verkenning van de businesscase bleek al snel dat het één op één overzetten van treindiensten naar busdiensten niet zou werken voor de lange ritten vanwege de lange reistijden. Een tweede punt is dat een nachtbus een heel ander product is dan een nachttrein door reistijd, comfort en imago. Dat zal gedeeltelijk andere reizigers aantrekken. Redenen waarom een knip in de lijnvoering in Breda en ’s-Hertogenbosch is aangebracht in de businesscase.
Gegevens uit het Brabants nachtnet spoor tussen 2009 en 2015
Het overgrote deel (70 %) komt te voet of met de fiets van/naar het station.
40 % reist met het motief ‘uitgaan’, 30 % gaat op bezoek van familie / vrienden, een kleine 10 % heeft het reismotief ‘werken’. Een paar procent gebruikt het nachtnet trein om naar Schiphol te reizen.
Het overgrote deel van de reizigers maken deze reizen met het nachtnet slechts incidenteel.
70 – 75 % reist met een dagkaart (enkel of retour). Een kleine 10 % met een SOV-kaart.
Het kunnen drinken van alcohol geldt voor 50 % van de reizigers als reden om van het nachtnet trein gebruik te maken.
Tarieven NS binnen nachtnet spoor zijn de reguliere tarieven. Er is geen nachttoeslag.
De verdeling over de uren van de nacht is:
0:00 tot 1:00 35%
1:00 tot 2:00 24%
2:00 tot 3:00 18%
3:00 tot 4:00 18%
4:00 tot 5:00 5%
Er zijn de afgelopen jaren op het nachtnet Trein diverse tellingen en onderzoeken geweest. Qua
gebruik (aantal reizigers) blijkt:
o Het gebruik van het nachtnet fluctueert zeer sterk en is mede afhankelijk van evenementen
en speciale activiteiten, die tot in de nacht duren c.q. nachtelijk vervoer genereren.
o Als de verschillende trajecten worden gesorteerd op gebruik, dan blijken de verbindingen
Utrecht – ’s-Hertogenbosch en Rotterdam – Dordrecht het beste scoren. Daarna volgen Breda
– Dordrecht en Tilburg – Breda. Een duidelijk lager gebruik kennen de verbindingen Tilburg –
’s-Hertogenbosch en Tilburg - Eindhoven. Deze ranking geldt voor alle onderzoeken en is ook
de uitkomst als de (extreem) drukke weekeinden weggelaten worden.
o De verhouding tussen de drukste en de minst drukke treinverbinding is 3 : 1 (69 : 23). Met
weglating van de pieken in het vervoer is het aantal reizigers gemiddeld over de jaren per
nacht (Gemiddelde bezetting (exclusief uitschieters) per rit per traject) * = op te heffen treinen einde 2015 [ /s]
Code: Selecteer alles
Dienstregeling 2014-2015 trein 1 trein 2 *trein 3 *trein 4 *trein 5
62 Rotterdam - Dordrecht 0003-0017 0103-0117 0203-0217 0303-0317 0403-0417
45 Dordrecht - Breda 0018-0034 0118-0134 0218-0234 0318-0334 0418-0434
46 Breda - Tilburg 0036-0048 0136-0148 0236-0248 0336-0348 0436-0448
32 Tilburg - Eindhoven 0050-0112 0150-0212 0250-0312 0350-0412 0450-0512
trein 6 trein 7 *trein 8 *trein 9
51 Eindhoven - Tilburg 0028-0054 0128-0154 0228-0254 0328-0354
56 Tilburg - Breda 0056-0113 0156-0213 0256-0313 0356-0413
56 Breda - Dordrecht 0114-0137 0214-0237 0314-0337 0414-0437
46 Dordrecht - Rotterdam 0138-0154 0238-0254 0338-0354 0438-0454
trein 10 *trein 11 *trein 12 *trein 13
69 Utrecht - Den Bosch 0055-0122 0155-0222 0255-0322 0355-0422
50 Den Bosch - Eindhoven 0124-0143 0224-0143 0324-0143 0424-0143
trein 14 trein 15 *trein 16 *trein 17
48 Eindhoven - Den Bosch 0027-0046 0127-0146 0227-0246 0327-0346
50 Den Bosch - Utrecht 0050-0122 0150-0122 0250-0122 0350-0122
trein 18 *trein 19 *trein 20
45 Den Bosch - Tilburg 0130-0145 0230-0245 0330-0345
trein 21 *trein 22 *trein 23
23 Tilburg - Den Bosch 0155-0210 0255-0210 0355-0210
Treinvervangende bussen 2.00 uur – 5.00 uur: het ontwikkelen van een netwerk bestaande uit:
verbindingen met de Randstad tussen Breda, Dordrecht en Rotterdam en tussen ’s-Hertogenbosch en Utrecht;
verbindingen binnen Brabant tussen Eindhoven en Breda, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch en Tilburg en ’s-Hertogenbosch.
Op.basis van de verkenning in deze businesscase kan het tekort ca. € 20.000 bedragen op totale kosten van ca. € 360.000 per jaar. Dat betekent dat een kostendekkende exploitatie tot de mogelijkheden behoort, maar dat het ook kan tegenvallen. Met name de vrijdagavond is kwetsbaar. Het starten van een pilot achten wij zinvol.
Rekening moet worden gehouden met aanloopverliezen (€ 200.000), monitoring en extra promotie (€ 100.000). Wij verwachten dat hiervoor een bedrag van totaal € 300.000 verdeeld over drie jaar kan volstaan.
Realisatie:
Dit pilotproject moet starten bij de wijziging van de dienstregeling NS in december 2015. Eerste rit in de nacht van 18 op 19 december 2015
[/i]
Code: Selecteer alles
trein 1 trein 2 bus 1 bus 2
62 Rotterdam - Dordrecht 0003-0017 0103-0117 0135-0200 0205-0230
45 Dordrecht - Breda 0018-0034 0118-0134 0205-0240 0235-0310
trein 1 trein 2 bus 3 bus 4
46 Breda - Tilburg 0036-0048 0136-0148 0215-0250 0315-0350
32 Tilburg - Eindhoven 0050-0112 0150-0212 0255-0330 0355-0430
trein 3 trein 4 bus 5 bus 6
51 Eindhoven - Tilburg 0028-0054 0128-0154 0235-0310 0335-0410
56 Tilburg - Breda 0056-0113 0156-0213 0315-0350 0415-0450
trein 3 trein 4 bus 7 bus 8
56 Breda - Dordrecht 0114-0137 0214-0237 0245-0320 0315-0350
46 Dordrecht - Rotterdam 0138-0154 0238-0254 0325-0350 0355-0420
trein 5 bus 9 bus 10
69 Utrecht - Den Bosch 0055-0122 0205-0255 0305-0355
trein 5 bus 11 bus 12
50 Den Bosch - Eindhoven 0124-0143 0200-0235 0300-0335
trein 6 trein 7 bus 13 bus 14
48 Eindhoven - Den Bosch 0027-0046 0127-0146 0220-0255 0340-0415
trein 6 trein 7 bus 15 bus 16
50 Den Bosch - Utrecht 0050-0122 0050-0122 0200-0250 0300-0350
trein 8 bus 17 bus 18
45 Den Bosch - Tilburg 0130-0145 0200-0225 0300-0325
trein 9 bus 19 bus 20
23 Tilburg - Den Bosch 0155-0210 0230-0255 0330-0355
Per jaar: €2.400 * 108 dagen €260.000
Monitoring en extra promotie: €100.000
Kosten per jaar: 259.200 + €100.000 = €360.000
Verwachte opbrengsten: 41.500 passagiers * €8 (gemiddeld tarief) = €332.000
Resultaat: Opbrengst -/- Kosten = €332.000-€360.000 = €28.000 verlies per jaar.
Laatst gewijzigd door michiel71 op do 08 okt 2015, 04:38, 5 keer totaal gewijzigd.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Als er in tussengelegen plaatsen gestopt gaat worden kunnen het er meer worden.Bijvoorbeeld Tilburg-Den Bosch dat gaat via de N65 waarbij er al bestaande haltes liggen in Berkel-Enschot, Helvoirt en Vught direct langs de provinciale weg.Thom91 schreef:In het NS nachtnet zaten gemiddeld 14 mensen, waarom zouden dat er ineens 40 zijn in een bus?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Vind de ligging van die bussen Rotterdam - Dordrecht - Breda v.v. in dit plan wel opvallend. Immers, die wil men blijkbaar vanaf de laatste trein in een halfuursdienst hebben maar als gevolg daarvan wordt ook slechts over een kortere tijdsperiode een verbinding geboden. De laatste bus gaat dan al een uur na de laatste trein, terwijl dit volgens de businesscase juist een van de best bezette verbindingen van de huidige nachttreinen is en die nu nog langer doorrijden.
Al rijdt er natuurlijk al een reguliere nachtbus tussen Rotterdam en Dordrecht in de drukste nacht die langer doorrijdt.
Al rijdt er natuurlijk al een reguliere nachtbus tussen Rotterdam en Dordrecht in de drukste nacht die langer doorrijdt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ik denk dat dat mede komt doordat de provincie Noord-Brabant zo min mogelijk wil investeren in kilometers buiten zijn eigen provinciegrens.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
is dat tegenwoordig niet standaard aan provincies? Die denken tot de provinciegrens en niet verder. Dat hebben we wel vaker gezien met concessies en lijnen die door twee gebieden gaan.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Dan zouden ze juist met de provincie Zuid-Holland om de tafel moeten zitten om de bus te integreren met Lijn 892Gekko123 schreef:Ik denk dat dat mede komt doordat de provincie Noord-Brabant zo min mogelijk wil investeren in kilometers buiten zijn eigen provinciegrens.
Verder mis ik eerlijk gezegd een busverbinding in de hoek Roosendaal/Bergen op Zoom. Lijn 310 Rotterdam Zuidplein - Bergen op Zoom Station misschien en die s'nachts verlengen naar Roosendaal?
Ik deel die mening in het nachtvervoer niet. Breda krijgt een nachtbus met Utrecht, eigenlijk had die er in het eerste project al moeten komen.CamilleKreemers schreef:is dat tegenwoordig niet standaard aan provincies? Die denken tot de provinciegrens en niet verder. Dat hebben we wel vaker gezien met concessies en lijnen die door twee gebieden gaan.
-
- Berichten: 4401
- Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Mr-W, het hoeft ook niet jou mening te zijn, het valt me gewoon vaak op.
Ik zie ook wel kansen om de buslijnen 387 Dordrecht - Utrecht en 310 Bergen op Zoom - Rotterdam enkele slagen te geven op zaterdag in een uursdienst.
Wat me wel opvalt is de standaardprijs van 8 euro. Is dat wel aantrekkelijk voor de nachtverbinding?
Ik zie ook wel kansen om de buslijnen 387 Dordrecht - Utrecht en 310 Bergen op Zoom - Rotterdam enkele slagen te geven op zaterdag in een uursdienst.
Wat me wel opvalt is de standaardprijs van 8 euro. Is dat wel aantrekkelijk voor de nachtverbinding?
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
De 387 had ik nog niet eens aan gedacht dat is ook een goede verbinding voor een nachtbus.CamilleKreemers schreef:Mr-W, het hoeft ook niet jou mening te zijn, het valt me gewoon vaak op.
Ik zie ook wel kansen om de buslijnen 387 Dordrecht - Utrecht en 310 Bergen op Zoom - Rotterdam enkele slagen te geven op zaterdag in een uursdienst.
Maar over het algemeen gaat de vlieger wel op dat overheden alleen naar hun eigen gebied kijken.
De huidige Nightliners werken met 5,50 dagkaartjes, voor langere afstanden kan ik me voorstellen dat er 2 dagkaartjes gekocht moeten worden of een pluskaart/ritkaart van €3,5. Maar hierbij het tarievenkaartje, waarbij Utrecht-Eindhoven of Rotterdam-Eindhoven schijnbaar niet meer mogelijk is.CamilleKreemers schreef: Wat me wel opvalt is de standaardprijs van 8 euro. Is dat wel aantrekkelijk voor de nachtverbinding?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
@Gekko123: De provincie Noord-Brabant werkt voor deze nachtbus (en ook al voor de mede-financiering van de huidige nachttrein) juist samen met de gemeente Dordrecht. Anders had die nachttrein wel zonder stop in Dordrecht gereden en de nachtbus wel via de A16 non-stop.
Die samenwerking is er niet voor niks: Dordrecht is voor zowel studenten als uitgaansverkeer ook behoorlijk op Breda gericht. Het levert Brabant dus ook iets op dat die bus in Dordrecht stopt.
Die samenwerking is er niet voor niks: Dordrecht is voor zowel studenten als uitgaansverkeer ook behoorlijk op Breda gericht. Het levert Brabant dus ook iets op dat die bus in Dordrecht stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
De tegenvallende reizigersaantallen zijn denk ik ook te wijten aan slechte dienstregeling 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam, normaal 1:00 uur, maar 's nachts over dezelfde kortste route 1:50 uur. Nergens is een verklaring te vinden van de NS, vanwaar deze lange reistijd. De overstap vanuit Tilburg is daardoor ook slecht.
Verder kan er veel meer ingespeeld worden op de situatie. Met carnaval is de uitgelezen kans om veel reizigers te trekken en het nachtnet eventueel te promoten, maar van een vier dagend durend feest rijdt de NS alleen maar een nacht (zaterdag op zondag). Met andere evenementen geldt hetzelfde.
Verder zou het kunnen dat per rijrichting het aantal passagiers nog fors verschilt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat om 3 uur van Rotterdam naar Breda nog interessant is, maar omgekeerd niet.
Verder kan er veel meer ingespeeld worden op de situatie. Met carnaval is de uitgelezen kans om veel reizigers te trekken en het nachtnet eventueel te promoten, maar van een vier dagend durend feest rijdt de NS alleen maar een nacht (zaterdag op zondag). Met andere evenementen geldt hetzelfde.
Verder zou het kunnen dat per rijrichting het aantal passagiers nog fors verschilt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat om 3 uur van Rotterdam naar Breda nog interessant is, maar omgekeerd niet.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
In Utrecht staat de trein best een tijd stil volgens mij. Voor een paar ritten in ieder geval om te wachten op de trein uit Arnhem.visgraat schreef:De tegenvallende reizigersaantallen zijn denk ik ook te wijten aan slechte dienstregeling 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam, normaal 1:00 uur, maar 's nachts over dezelfde kortste route 1:50 uur. Nergens is een verklaring te vinden van de NS, vanwaar deze lange reistijd. De overstap vanuit Tilburg is daardoor ook slecht.
Edit:
Valt dit deel van het nachtnet eigenlijk onder de HRN concessie? Zo niet dan moeten die ritten gewoon maar eens aanbesteed worden. Durf te wedden dat in ieder geval Arriva hier een heel mooi bod voor neer kan leggen. De treinen hebben ze al, namelijk die van de Merwede-Lingelijn.
🍉
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Vind het ook opvallend dat de provincie niet bij Arriva heeft geïnformeerd,in het noorden hebben ze hierdoor goedkoper een nachttrein gekregen.Hainje schreef: Edit:
Valt dit deel van het nachtnet eigenlijk onder de HRN concessie? Zo niet dan moeten die ritten gewoon maar eens aanbesteed worden. Durf te wedden dat in ieder geval Arriva hier een heel mooi bod voor neer kan leggen. De treinen hebben ze al, namelijk die van de Merwede-Lingelijn.
Daarnaast komen de treinen uit Rotterdam en Den Bosch/Utrecht niet tegelijk aan in Eindhoven waardoor aansluitend busvervoer moeilijker is om te realiseren.visgraat schreef:De tegenvallende reizigersaantallen zijn denk ik ook te wijten aan slechte dienstregeling 's-Hertogenbosch - Utrecht - Amsterdam, normaal 1:00 uur, maar 's nachts over dezelfde kortste route 1:50 uur. Nergens is een verklaring te vinden van de NS, vanwaar deze lange reistijd. De overstap vanuit Tilburg is daardoor ook slecht.
Op Roze Maandag worden er wel extra nachttreinen ingezet tot half drie, mogelijk kunnen ze dit met carnaval weer doen.visgraat schreef:Verder kan er veel meer ingespeeld worden op de situatie. Met carnaval is de uitgelezen kans om veel reizigers te trekken en het nachtnet eventueel te promoten, maar van een vier dagend durend feest rijdt de NS alleen maar een nacht (zaterdag op zondag). Met andere evenementen geldt hetzelfde.
Vanuit de Randstad naar Brabant is in de diepe nacht rendabeler dan andersom.visgraat schreef:Verder zou het kunnen dat per rijrichting het aantal passagiers nog fors verschilt. Zo kan het bijvoorbeeld zijn dat om 3 uur van Rotterdam naar Breda nog interessant is, maar omgekeerd niet.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Als de overheid geen extra geld overheeft voor nachtvervoer tijdens carnaval zal NS die extra treinen niet gaan rijden. Maar mag je er dan niet vanuit gaan dat het gros van de feestvierders uit de regio zelf komt of hoe dan ook al een aantal dagen achtereen in het zuiden blijft?
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Kan nog altijd gebeuren natuurlijk.Mr-W schreef:Vind het ook opvallend dat de provincie niet bij Arriva heeft geïnformeerd,in het noorden hebben ze hierdoor goedkoper een nachttrein gekregen.
Wat eigenlijk een non-argument is, want aansluitend busvervoer is er in Eindhoven eigenlijk nooit geweest, is er nu niet en zal er ook wel nooit komen. De omlopen kunnen m.i. juist alleen maar efficiënter ingedeeld worden als die lange stop in Utrecht er niet is.Mr-W schreef:Daarnaast komen de treinen uit Rotterdam en Den Bosch/Utrecht niet tegelijk aan in Eindhoven waardoor aansluitend busvervoer moeilijker is om te realiseren.
Veel Rotterdammers komen met carnaval naar de regio Breda, dus op die verbinding liggen sowieso kansen tijdens Carnaval. Verder denk ik dat het meeste vervoerpotentie (door het jaar heen) inderdaad in Brabant zelf ligt, dus een stoptreindienst lijkt mij zeker een goede zet.waldo79 schreef:Als de overheid geen extra geld overheeft voor nachtvervoer tijdens carnaval zal NS die extra treinen niet gaan rijden. Maar mag je er dan niet vanuit gaan dat het gros van de feestvierders uit de regio zelf komt of hoe dan ook al een aantal dagen achtereen in het zuiden blijft?
🍉
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Niet zolang het hoofdrailnet betreft waar NS het alleenrecht heeft voor binnenlands reizigersvervoer.Hainje schreef:Kan nog altijd gebeuren natuurlijk.Mr-W schreef:Vind het ook opvallend dat de provincie niet bij Arriva heeft geïnformeerd,in het noorden hebben ze hierdoor goedkoper een nachttrein gekregen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Het nachtnet valt dus gewoon onder HRN. Ohw, bummer. :(
🍉
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
De businesscase wordt natuurlijk wel aantrekkelijker met meer potentiële reizigers. Of het er nooit zal komen durf ik niet zo stellig in te zijn, verschillende gemeentes hebben op een gegeven moment aangegeven dat ze interesse hadden in een nachtbus.Hainje schreef:Wat eigenlijk een non-argument is, want aansluitend busvervoer is er in Eindhoven eigenlijk nooit geweest, is er nu niet en zal er ook wel nooit komen.Mr-W schreef:Daarnaast komen de treinen uit Rotterdam en Den Bosch/Utrecht niet tegelijk aan in Eindhoven waardoor aansluitend busvervoer moeilijker is om te realiseren.
Mij ook wel,maar dan zie ik liever dat de intercitytreinen uit de randstad doorgaan rijden als sprinter/sneltrein dan overstappen op Den Bosch en Breda op een provinciale stoptrein.Hainje schreef:Veel Rotterdammers komen met carnaval naar de regio Breda, dus op die verbinding liggen sowieso kansen tijdens Carnaval. Verder denk ik dat het meeste vervoerpotentie (door het jaar heen) inderdaad in Brabant zelf ligt, dus een stoptreindienst lijkt mij zeker een goede zet.waldo79 schreef:Als de overheid geen extra geld overheeft voor nachtvervoer tijdens carnaval zal NS die extra treinen niet gaan rijden. Maar mag je er dan niet vanuit gaan dat het gros van de feestvierders uit de regio zelf komt of hoe dan ook al een aantal dagen achtereen in het zuiden blijft?
Dat weerhoudt Arriva niet om een voorstel te doen over nachtvervoerreisthijs schreef:Niet zolang het hoofdrailnet betreft waar NS het alleenrecht heeft voor binnenlands reizigersvervoer.Hainje schreef:Kan nog altijd gebeuren natuurlijk.Mr-W schreef:Vind het ook opvallend dat de provincie niet bij Arriva heeft geïnformeerd,in het noorden hebben ze hierdoor goedkoper een nachttrein gekregen.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Waarop ik je even op het volgende zinnetje uit dat artikel wil wijzen:Mr-W schreef:Dat weerhoudt Arriva niet om een voorstel te doen over nachtvervoerHainje schreef:Niet zolang het hoofdrailnet betreft waar NS het alleenrecht heeft voor binnenlands reizigersvervoer.
"Of treinen van een ander bedrijf 's nachts over het spoor mogen rijden als NS dat weigert, wordt wat Hettinga betreft voer voor juristen."
Oftwel: het valt gewoon onder het HRN, maar Arriva wil dat aanvechten.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Ja, Arriva maakt wel een kleine kans. Volgens mij is het impliciete verbod op open-accesvervoer niet houdbaar m.b.t. Europese regels. Helaas blijkt in de praktijk de drempel voor bijv. Arriva altijd te groot om echt door te pakken. Zie bijv. de Lage Landen Express.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Als ik het goed heb staat er in de laatste HRN-concessie dat NS open-access vervoer moet tolereren indien dat ten goede komt van de reiziger. Dit lijkt me daar toch echt een mooi voorbeeld van.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Maar was dat niet voor concessie-overschrijdend of zelfs alleen internationaal vervoer? (dus bijv. een IC van Den Haag naar Antwerpen of Brussel, zoals Den Haag destijds aan Arriva wilde gunnen). Zo'n nachttrein blijft volledig in het concessiegebied van NS en voldoet daar dan niet aan.
Re: Nachtbus vervangt nachttrein Brabant-Randstad
Het maakt mij op zich ook niet zoveel uit dat Arriva uiteindelijk niet het nachtvervoer gaat rijden, ik vind het in eerste instantie belangrijker dat NS een schop onder hun hol krijgt om een beter product neer te zetten. Want de huidige dienstregeling is overduidelijk zo gemaakt dat je zo lang onderweg bent dat het voor de doorsnee reiziger eigenlijk gewoon niet interessant is om hier gebruik van te maken.
Wanneer Arriva dan ineens met een voorstel komt, dan zul je zien dat NS ineens wel een fatsoenlijke dienstregeling in elkaar kan zetten en dat de reizigersaantallen nog eens flink toe gaan nemen ook. Het is denk ik vooral onwil bij NS, niet het gebrek aan vervoerspotentie.
Wanneer Arriva dan ineens met een voorstel komt, dan zul je zien dat NS ineens wel een fatsoenlijke dienstregeling in elkaar kan zetten en dat de reizigersaantallen nog eens flink toe gaan nemen ook. Het is denk ik vooral onwil bij NS, niet het gebrek aan vervoerspotentie.
🍉
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten