Er hsd minstens een keer 11 moeten staan, correct. Wilde even kijken of iedereen scherp is ;)Daniel schreef:Eehm Volgens mij moet hier minstens één keer een ander getal dan 12 staan.fogeltje schreef:Lijn 12 idem, die heeft zijn nummer omdat hij grotendeels gelijk rijdt met lijn 12 (bij invoering gingen ze pas bij knooppunt Neerbosch uit elkaar), vandaar dat die nummering op 12 ligt
Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
"Een touringcar is geen bus"
- fogeltje
- Oud-beheerder OVNL
- Berichten: 6241
- Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
- Locatie: Fogeltown
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
En die hebben inderdaad minimaal 1 MAN in Brabant outfit.Michael schreef:Ik denk een bus van Van Driel. Bij treinstremmingen in regio Nijmegen wordt vrijwel altijd Van Driel ingehuurd.
"Een touringcar is geen bus"
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ze hebben er wel een stuk of wat meer.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Deze inderdaadDaniel schreef:Lion's City T of TÜ? In het eerste geval waarschijnlijk een wagen van Van Driel [...]j-ason schreef:^ T is een lion's city, heb hem gister ook nog zien rijden
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Vandaag was ik in Arnhem, het nieuwe station bewonderen nu er weer een stukje is geopend en naar de film geweest nu er meteen een bioscoop naast staat.
Maar wat mij opviel, die te kleine schermen die ze bij de bussen hadden opgehangen zijn ook weer weg gehaald.
Maar wat mij opviel, die te kleine schermen die ze bij de bussen hadden opgehangen zijn ook weer weg gehaald.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Doel je dan op website als ovzoeker.nl of andere?Somoht schreef:Omloopdata is al half openbaar doordat van elke rit het voertuignummer tegenwoordig beschikbaar is; die vervoerders krijgen komen uiteindelijk wel over de brug. Grote verschil is dan alleen maar dat de data van te voren beschikbaar is ipv direct na de eerste rit.
Daarnaast kan je al een hoop qua omlopen eruit trekken op basis van overgangen op haltes, dat zie je op Somda ook gebeuren met NS data.
Daarnaast heb ik het idee dat die efficiëntie van die omlopen ook steeds minder een onderscheidende factor is gezien iedereen nu exact hetzelfde planningsprogramma/algoritme/heuristiek (HASTUS) op hetzelfde probleem loslaat. Al ben ik geen verkeerskundige dus dat is mijn mening als informaticus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Die kleine schermen waren ook slechts tijdelijk, gelukkig, de grote waren namelijk nog niet binnen. De kleine schermen hebben dus alleen maar testbeeld gedraaid alvorens vervangen te worden.Joshua schreef:Vandaag was ik in Arnhem, het nieuwe station bewonderen nu er weer een stukje is geopend en naar de film geweest nu er meteen een bioscoop naast staat.
Maar wat mij opviel, die te kleine schermen die ze bij de bussen hadden opgehangen zijn ook weer weg gehaald.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik dacht al waarom die kleine schermpjes, je kon het amper lezen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Somoht heeft toegang tot ietwat gecompliceerdere datastromen dan het relatief gebruikersvriendelijke ovzoeker, maar dat laatste zou (als je zou willen) ook de info over omlopen geven.Ezra schreef:Doel je dan op website als ovzoeker.nl of andere?Somoht schreef:Omloopdata is al half openbaar doordat van elke rit het voertuignummer tegenwoordig beschikbaar is; die vervoerders krijgen komen uiteindelijk wel over de brug. Grote verschil is dan alleen maar dat de data van te voren beschikbaar is ipv direct na de eerste rit.
Daarnaast kan je al een hoop qua omlopen eruit trekken op basis van overgangen op haltes, dat zie je op Somda ook gebeuren met NS data.
Daarnaast heb ik het idee dat die efficiëntie van die omlopen ook steeds minder een onderscheidende factor is gezien iedereen nu exact hetzelfde planningsprogramma/algoritme/heuristiek (HASTUS) op hetzelfde probleem loslaat. Al ben ik geen verkeerskundige dus dat is mijn mening als informaticus.
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Op station Arnhem vertrekken deze week de trolleys tijdelijk vanaf het nieuwe (onoverdekte) trolleybusstation, als generale repetitie voor het nieuwe trolleybusplein. In de tussentijd wordt ook binnen de boel aangepakt, en is de helft van het overdekte busstation afgezet ivm werkzaamheden. Als gevolg hiervan vertrekken de bussen binnen van andere perrons, en zijn de perrons H t/m N tijdelijk hernoemd naar B t/m G.
Volgende week wordt dit weer teruggedraaid, en vanaf 13 dec (als de nieuwe dienstregeling ingaat) zal het nieuwe trolleyplein definitief in gebruik genomen worden
Ook zag ik in het stationscafé (wat momenteel nog in aanbouw is) een scherm staan waar de actuele tijden van de bussen op getoond worden, inclusief vertrekperrons. Mogelijk komt zo'n soort scherm op meerdere plekken in de hal te staan.
Volgende week wordt dit weer teruggedraaid, en vanaf 13 dec (als de nieuwe dienstregeling ingaat) zal het nieuwe trolleyplein definitief in gebruik genomen worden
Ook zag ik in het stationscafé (wat momenteel nog in aanbouw is) een scherm staan waar de actuele tijden van de bussen op getoond worden, inclusief vertrekperrons. Mogelijk komt zo'n soort scherm op meerdere plekken in de hal te staan.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Heb het nieuwe trolleyplein bezocht, maar ben alles behalve tevreden. Vooral de lengte van de perrons is een issue vind ik. Op de plaatjes van tevoren was het al te zien. Twee 12 meterbussen passen achter elkaar, en dat is het dan ook. Bijzonder dat Iveco Irisbussen zijn gekozen voor de artists impression, maar dat terzijde.albertjan96 schreef:Op station Arnhem vertrekken deze week de trolleys tijdelijk vanaf het nieuwe (onoverdekte) trolleybusstation, als generale repetitie voor het nieuwe trolleybusplein. In de tussentijd wordt ook binnen de boel aangepakt, en is de helft van het overdekte busstation afgezet ivm werkzaamheden. Als gevolg hiervan vertrekken de bussen binnen van andere perrons, en zijn de perrons H t/m N tijdelijk hernoemd naar B t/m G.
Volgende week wordt dit weer teruggedraaid, en vanaf 13 dec (als de nieuwe dienstregeling ingaat) zal het nieuwe trolleyplein definitief in gebruik genomen worden
Ook zag ik in het stationscafé (wat momenteel nog in aanbouw is) een scherm staan waar de actuele tijden van de bussen op getoond worden, inclusief vertrekperrons. Mogelijk komt zo'n soort scherm op meerdere plekken in de hal te staan.
In realiteit is dit helaas ook het geval geworden. Schijnbaar heeft bij de planning niemand rekening gehouden met het feit dat er twee achtienmetertrolleybussen achter elkaar gaan staan. Dit is goed te zien op de tweede foto. Slechts de voorste deur is nog bereikbaar vanaf het perron, de rest wordt op het asfalt gedumpt. Met je kinderwagen of rolstoel kom je er dus niet fatsoenlijk in/uit als er al een bus voorstaat, iets wat in Arnhem vaak gebeurt. Ben benieuwd of hier nog iets aan gedaan gaat/kan worden, maar ik heb er een hard hoofd in. Hieronder een paar plaatjes van begin deze avond.
Trolleybusplein Arnhem Station by Jeroen Gr, on Flickr
Trolleybusplein Arnhem Station by Jeroen Gr, on FlickrTrolleybusplein Arnhem Station by Jeroen Gr, on FlickrTrolleybusplein Arnhem Station by Jeroen Gr, on Flickr
Wat mij betreft een gemiste kans bij de bouw van een compleet nieuw station.
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Lijkt me inderdaad niet handig als mensen midden op de aanrijroute uit moeten gaan stappen, er is blijkbaar niet nagedacht aan het feit dat de uitstaphalte er straks niet meer is.... Perrons zijn volgens mij ook even lang als de perrons binnen.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ze zien er in mijn oogpunt vooral lager uit.
Ik heb geen onderschrift
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat valt mij op die foto's inderdaad ook op. Het is erg merkwaardig dat in een tijdperk dat bussen en treinen rolstoeltoegankelijk moeten zijn je bij een compleet nieuw busstation niet eens de perrons op instaphoogte aanlegt :')
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Op die laatste foto lopen de reizigers trouwens illegaal. Het idee van de gemeente, die opdrachtgever van het busstation is, moet reizigers in de hal wachten. Vervolgens via de draaideur naar buiten als de bus er is. Maar dan niet rechtdoor naar de bussen. Men zou dan links moeten aanhouden richting fietsenkelder om vervolgens via het 'zebra' voor de bussen langs te lopen. Dat niemand doet maakt niet uit. Het ontwerp is goed.
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Hoogte valt wel mee zo te zien, de achterdeuren staan vrijwel zonder instap. De bussen kunnen ook nog iets zakken voor een betere instap. Dat de chauffeurs net te ver doorrijden waardoor de voordeur bij het lagere stuk komt te staan, tja...
Gaat het tijdens de uiteindelijke dienstregeling vaak voorkomen dat er 2 bussen achter elkaar moeten halteren? Met een handige indeling van de perrons kun je dat ook al grotendeels voorkomen. (In Enschede zijn destijds ook de perronindelingen aangepast om de gelede lijnen op de langere perrons te krijgen).
Gaat het tijdens de uiteindelijke dienstregeling vaak voorkomen dat er 2 bussen achter elkaar moeten halteren? Met een handige indeling van de perrons kun je dat ook al grotendeels voorkomen. (In Enschede zijn destijds ook de perronindelingen aangepast om de gelede lijnen op de langere perrons te krijgen).
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Verhelderende foto's! Dank. Wat me al eerder opviel bij de artist impression van het stationsplein, was dat er geen abri's waren op de haltes, terwijl die toch breed genoeg zijn. Maar ik begrijp nu dat die er ook niet komen, dat het ook niet de bedoeling is dat mensen überhaupt op de halte wachten op de bus, maar aan de kant c.q. in de hal moeten blijven staan? Heel apart.
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Dat is/was bij het oude busstation toch ook zo? Mocht men eigenlijk ook niet wachten op de perrons? Ik zie dus weinig verschil :?
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Het ontwerp is ook wel goed, als je die gedachte aanhoud. Echter: die gedachte klopt niet. Voetgangers, overigens net als fietsers, zullen altijd de kortste route kiezen en zullen moeten worden verleid een andere route te kiezen. Of de wat dwingendere vorm: geleiden.Freek schreef:Op die laatste foto lopen de reizigers trouwens illegaal. Het idee van de gemeente, die opdrachtgever van het busstation is, moet reizigers in de hal wachten. Vervolgens via de draaideur naar buiten als de bus er is. Maar dan niet rechtdoor naar de bussen. Men zou dan links moeten aanhouden richting fietsenkelder om vervolgens via het 'zebra' voor de bussen langs te lopen. Dat niemand doet maakt niet uit. Het ontwerp is goed.
Op het overdekte streekbusstation kan dat; alhoewel de keuze voor draaideuren vrij apart is. Maar, omdat de route vanaf de deuren tot aan de perrons het kortste is om recht over te steken, doen voetgangers dat ook.
Op het onoverdekte stadsbusstation ligt dit anders: de kortste route is immers vanaf de deuren recht oversteken. Op het streekbusstation is daar juist de wachtruimte, maar op stadsbusstation juist niet, daar moet je voor het dichtstbijzijnde perron bij de wachtruimte dus eigenlijk het hele busstation over: eerst voorlangs, vervolgens weer terug. Het kost iets van 2 minuten tussen een glimp van de bus opvangen en de aankomst bij de bussen; dus het risico dat de bus wegrijdt terwijl jij netjes om aan het lopen bent, is veel te groot. En dan heb ik het niet over de vreemde vorm van het "zeebrapad" dat niet als zodanig herkenbaar is.
Er is dus niet gedacht aan de voetgangersbewegingen en het gedrag van voetgangers en reizigers van openbaar vervoer.
Bij twijfel: gebruik beton.
-
- Berichten: 570
- Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
- Locatie: Arnhem
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
En vanaf de zijkant zie je de bestemming van de bussen op de achterste perrons ook niet, als er andere bussen staan
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nee, maar daar KAN het ook amper, omdat de perrons in de bunker veel te smal zijn. Dus die vergelijking gaat m.i. niet echt op.bartjemestrom schreef:Dat is/was bij het oude busstation toch ook zo? Mocht men eigenlijk ook niet wachten op de perrons? Ik zie dus weinig verschil :?
Iets anders: het is prachtig geworden in en voor het station. Arnhem mag best trots zijn op zijn station met voorplein! *bus*
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Is toch makkelijk op te lossen, hekje plaatsen tussen het trapje en het "zebrapad" en/of op zijn minst borden aangeven met hoe de voetgangers moeten lopenMdJ schreef:Het ontwerp is ook wel goed, als je die gedachte aanhoud. Echter: die gedachte klopt niet. Voetgangers, overigens net als fietsers, zullen altijd de kortste route kiezen en zullen moeten worden verleid een andere route te kiezen. Of de wat dwingendere vorm: geleiden.Freek schreef:Op die laatste foto lopen de reizigers trouwens illegaal. Het idee van de gemeente, die opdrachtgever van het busstation is, moet reizigers in de hal wachten. Vervolgens via de draaideur naar buiten als de bus er is. Maar dan niet rechtdoor naar de bussen. Men zou dan links moeten aanhouden richting fietsenkelder om vervolgens via het 'zebra' voor de bussen langs te lopen. Dat niemand doet maakt niet uit. Het ontwerp is goed.
Op het overdekte streekbusstation kan dat; alhoewel de keuze voor draaideuren vrij apart is. Maar, omdat de route vanaf de deuren tot aan de perrons het kortste is om recht over te steken, doen voetgangers dat ook.
Op het onoverdekte stadsbusstation ligt dit anders: de kortste route is immers vanaf de deuren recht oversteken. Op het streekbusstation is daar juist de wachtruimte, maar op stadsbusstation juist niet, daar moet je voor het dichtstbijzijnde perron bij de wachtruimte dus eigenlijk het hele busstation over: eerst voorlangs, vervolgens weer terug. Het kost iets van 2 minuten tussen een glimp van de bus opvangen en de aankomst bij de bussen; dus het risico dat de bus wegrijdt terwijl jij netjes om aan het lopen bent, is veel te groot. En dan heb ik het niet over de vreemde vorm van het "zeebrapad" dat niet als zodanig herkenbaar is.
Er is dus niet gedacht aan de voetgangersbewegingen en het gedrag van voetgangers en reizigers van openbaar vervoer.
Ik heb geen onderschrift
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Ik durf te wedden dat die borden gewoon genegeerd zouden worden, dus ik ben bang dat dat niet zou werken.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Hoezo? De tekstaanduiding op de perrons "Hier niet wachten" Wordt toch ook redelijk getrouw opgevolgd?
Maarja, een hekje is natuurlijk het handigste, je moet wel heel veel haast hebben wil je daar overheen klimmen.
Maarja, een hekje is natuurlijk het handigste, je moet wel heel veel haast hebben wil je daar overheen klimmen.
Ik heb geen onderschrift
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen in Arnhem en Nijmegen
Nou dan kom je nooit op Arnhem.sirvinniei schreef:Hoezo? De tekstaanduiding op de perrons "Hier niet wachten" Wordt toch ook redelijk getrouw opgevolgd?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten