Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
9 februari 2016, 08:54
Bij een treinongeval in het zuiden van Duitsland zijn acht mensen om het leven gekomen. Ongeveer 150 personen zijn gewond geraakt, van wie vijftien er slecht aan toe zijn.
Bron en meer
Las het net op de app, is best heftig. Ik ben benieuwd naar de oorzaak.
Bij een treinongeval in het zuiden van Duitsland zijn acht mensen om het leven gekomen. Ongeveer 150 personen zijn gewond geraakt, van wie vijftien er slecht aan toe zijn.
Bron en meer
Las het net op de app, is best heftig. Ik ben benieuwd naar de oorzaak.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Negen doden inmiddels :( Moet echt een flinke klapper zijn geweest. Gelukkig is het daar krokusvakantie, anders hadden er ook nog een hele hoop scholieren bij in gezeten..
Ik doe ook maar wat
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Zo te zien twee treinen van Meridian.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Een wonder dat vooral de voorste bakken (daar zaten de doden en zwaarstgewonden waarschijnlijk) ernstig beschadigd zijn en de rest licht tot niet. Sowieso waren de conducteurs en machinisten omgekomen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Dodental is gestegen naar 10 en er is 1 persoon nog vermist. Politie gaat uit dat die persoon ook is overleden aldus NOS.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Beide machinisten, twee conducteurs en zes reizigers begrijp ik van informatie op de (rouwvariant)site van Meridian.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Verschrikkelijk nieuws in ieder geval. Ik vraag me een ding af. Wat voor beveiligingssysteem is er op die lijn? Ik dacht dat München-Rosenheim met Indusi was uitgerust, of heb ik het mis?
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Inmiddels staat er ook een bericht op de site van Transdev Nederland. Er staat ook dat er onderhoud werd gepleegd op dat baanvak.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Volgens Die Welt lijkt een menselijke fout de oorzaak van het ongeluk (maar er is nog niets bevestigd):
Volgens bronnen zou een menselijke fout oorzaak zijn van het ongeluk. Meer details zijn echter nog niet bekend.
bron: http://www.welt.de/politik/deutschland/ ... sagen.htmlUrsache für Zugunglück ist menschliches Versagen
Laut ersten Ermittlungsergebnissen ist "menschliches Versagen" der Grund für die Katastrophe von Bad Aibling. Wer genau verantwortlich ist, blieb aber zunächst unklar.
Das schwere Zugunglück in Bayern mit mindestens zehn Toten ist laut ersten Ermittlungen durch menschliches Versagen ausgelöst worden. Das erfuhr die Deutsche Presse-Agentur am Dienstagabend aus zuverlässiger Quelle. Wer genau für das Unglück im oberbayerischen Bad Aibling verantwortlich zu machen ist, war zunächst nicht bekannt. Mehr Details wurden der Deutschen Presse-Agentur nicht genannt. Zuvor hatte das "RedaktionsNetzwerk Deutschland" darüber berichtet, dass menschliches Versagen das Unglück ausgelöst haben könnte.
Volgens bronnen zou een menselijke fout oorzaak zijn van het ongeluk. Meer details zijn echter nog niet bekend.
Klopt, volgens het artikel in Die Welt was de installatie vorige week nog gecontroleerd (en waren er geen storingen).JeffreyMeijer schreef:Verschrikkelijk nieuws in ieder geval. Ik vraag me een ding af. Wat voor beveiligingssysteem is er op die lijn? Ik dacht dat München-Rosenheim met Indusi was uitgerust, of heb ik het mis?
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Ik zie op een filmpje van die lijn assentellers en spoelen liggen voor de beveiliging, lijkt dus op een puntsgewijs beveiligingssysteem. Kan heel veilig zijn, doordat bij deze methode ook de positie van het sein doorgegeven kan worden (met 100km/u door rood knallen vanwege een te zachte remming zoals hier zit er dus niet in), maar als je rijweg door wat voor reden wegvalt krijgt de trein dat niet door, en assentellers hebben vaak een resetknop. Die combinatie kan gevaarlijk zijn, zeker bij oudere systemen die een volledige harde reset toestaan. Een veilige reset is overigens wel goed mogelijk, door een niet aanpasbare wachttijd in te voeren (zodat eventuele aanwezige treinen die niets van de reset afweten weg kunnen komen) en een snelheidsbeperking voor de eerste trein na de reset af te dwingen.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Het was op de spoorlijn Holzkirchen–Rosenheim, die is in tegenstelling tot München - Rosenheim niet volledig dubbelspoor. En net zoals op alle andere lijnen PZB 90.JeffreyMeijer schreef:Verschrikkelijk nieuws in ieder geval. Ik vraag me een ding af. Wat voor beveiligingssysteem is er op die lijn? Ik dacht dat München-Rosenheim met Indusi was uitgerust, of heb ik het mis?
In de FLIRT3 zijn zwarte dozen ingebouwd en die zijn ook in de wrakken terugvonden, de definitieve oorzaak wordt daardoor vermoedelijk vrij snel bekend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Dank voor de opheldering :pos:
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Hmm, PZB90 klinkt ook nogal primitief, dat is volgens mij niet fail-safe, als in dat een gestoorde of uitgeschakelde zender geen remopdracht geeft aan de trein. Moderne puntsgewijze systemen bevatten ook informatie over de afstand tot het volgende sein, en het niet tijdig ontvangen van dit signaal wordt dan geïnterpreteerd als dat het systeem in storing is. Zeker de ouderwetse puntsgewijze systemen zijn nogal passief, als ik zodra je het systeem uitzet weten de treinen niet dat het systeem uit staat (bij moderne systemen komen treinen daar uiteindelijk wel achter als ze merken dat ze bij de volgende baken geen signaal ontvangen), en zodra je het systeem weer inschakelt weet het systeem niet waar de treinen zich bevinden. ATB-EG is in dat opzicht bijvoorbeeld wel actief, zodra je het systeem uitzet valt de ATB-code in alle treinen terug naar 40km/u, en zodra je het systeem aanzet is gelijk bekend in welke blokken zich een trein bevind.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Bijzonder naar nieuws. Ik hoop zelf dat de oorzaak snel gevonden wordt, want het beveiligingssysteem zou menselijke fouten moeten uitsluiten...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
100% uitsluiten kan natuurlijk nooit. Tragisch ongeval.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Vreselijk dat dit kan gebeuren, zo'n dodelijk treinongeluk bij onze oosterburen. En een enorme ravage. Treinen met enorme schade, rails, bovenleiding maar bovenal tien (elf?) niet te herstellen mensenlevens.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Inmiddels melden sommige Duitse media dat een treindienstleider het "automatische seinsysteem" uitgeschakeld zou hebben om een vertraagde trein door te zwaaien:
http://www.spiegel.de/panorama/justiz/z ... 76553.htmlNach Informationen der "HAZ" könne eine "verhängnisvolle Fehlentscheidung eines Fahrdienstleiters im Stellwerk von Bad Aibling" für den Unfall verantwortlich sein. Das habe die Zeitung aus Ermittlerkreisen erfahren. Demnach habe ein Bahnbediensteter das automatische Signalsystem ausnahmsweise ausgeschaltet, um einen verspäteten Triebwagen durchzuwinken. Da auch der Zug auf der anderen Seite des eingleisigen Bahnabschnittes aus dem Stellwerk das Signal bekommen habe, weiterfahren zu dürfen, sei es schließlich zu der folgenschweren Kollision gekommen, so die "HAZ".
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Dat zou geen best nieuws zijn.. als het zo 'makkelijk' kan.. een beveiligingssysteem uitschakelen om een vertraging op te lossen..
Zag op NOS.nl een filmpje van een reiziger uit de trein, kort na het ongeluk. Geen fijne beelden, wel realiteit na zo'n crash, lijkt mij.
http://nos.nl/
Zag op NOS.nl een filmpje van een reiziger uit de trein, kort na het ongeluk. Geen fijne beelden, wel realiteit na zo'n crash, lijkt mij.
http://nos.nl/
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Ik snap dat soort beelden alleen nooit zo. Ik heb een seconde gezien en het meteen weggeklikt; in plaats van met je mobieltje rond te lopen en te gaan filmen, had je ook een gewonde reiziger kunnen helpen, denk ik dan. Het ergst is dat de media dat dan oppikken en groots verspreiden en de halve wereld er naar gaat zitten kijken. Tsja... (n)
Trieste situatie; hieruit zal lering getrokken moeten worden voor de toekomst. Daar is iets heel ernstig misgegaan.
Trieste situatie; hieruit zal lering getrokken moeten worden voor de toekomst. Daar is iets heel ernstig misgegaan.
Project loading: 75% loaded. Please wait...
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Ik zag dat filmpje ook vanmorgen. Zulke zieke mensen snap ik niet. Je ziet iemand pijn lijden en dat ga je dan vervolgens filmen en dan weglopen. :N I.p.v. dat je probeert te helpen dan. Al is het maar iemand gerust te stellen door ermee te praten of hulpdiensten halen/roepen zodat ze weten dat iemand daar ligt, want voor hetzelfde geld valt die persoon bewusteloos, komt de hulp te laat en heb je een dode op je geweten. :N Echt zo'n zieke geest die doodleuk zoiets in de trein gaat filmen en vervolgens gaat verspreiden.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Ons Duitse zuster-forum bericht uiteraard uitgebreid:
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 582,page=1
Ritje op YouTube, 32:50 locatie waar het mis ging:
https://www.youtube.com/watch?v=VsobYN4 ... e&t=32m11s
http://www.drehscheibe-online.de/foren/ ... 582,page=1
Ritje op YouTube, 32:50 locatie waar het mis ging:
https://www.youtube.com/watch?v=VsobYN4 ... e&t=32m11s
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Oei, dat is een erg naar punt, zo'n blinde bocht. Daarna is er een recht stuk. Daar zou, kan ik mij voorstellen, snelheid eruit kunnen halen als er ineens een tegen trein zichtbaar is.isadora schreef:(..)
Ritje op YouTube, 32:50 locatie waar het mis ging:
https://www.youtube.com/watch?v=VsobYN4 ... e&t=32m11s
2 minuten later is er een station.. waar een kruising plaatsvindt. Daar is het dan deels mis gegaan, denk ik..?
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Uhu, dat is dus hypothetisch geneuzel
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Want iedereen heeft natuurlijk een ehbo-cursus gevolgd en weet precies wat hij of zij moet doen in geval van een ongeluk...Michael 1988 schreef:Ik zag dat filmpje ook vanmorgen. Zulke zieke mensen snap ik niet. Je ziet iemand pijn lijden en dat ga je dan vervolgens filmen en dan weglopen. :N I.p.v. dat je probeert te helpen dan. Al is het maar iemand gerust te stellen door ermee te praten of hulpdiensten halen/roepen zodat ze weten dat iemand daar ligt, want voor hetzelfde geld valt die persoon bewusteloos, komt de hulp te laat en heb je een dode op je geweten. :N Echt zo'n zieke geest die doodleuk zoiets in de trein gaat filmen en vervolgens gaat verspreiden.
Ik wil het gedrag van de filmer niet recht praten, maar je kunt ook niet verwachten dat iedereen weet wat je moet doen. En in de shock van de crash doe je dan het eerste wat in je opkomt, en dat is voor sommige mensen blijkbaar de boel filmen.
Basislijn
Re: Doden en gewonden bij treinongeluk Zuid-Duitsland
Tja, neemt niet weg dat ik het rationeel onverantwoord vind om dan de boel te gaan filmen. Volgens mij ben je dan juist bezig moeten zijn met het helpen van. Tenminste dat zou mijn eerste reactie zijn. Ik denk dat je zonder EHBO ook een hoop kan doen. Zeker met de adrenaline die vrij komt met zo'n botsing.
Laatst gewijzigd door Jef400 op wo 10 feb 2016, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten