Waarom eigenlijk niet?Bee schreef:en er zijn geen plannen om de ICE4 over de Neubaustrecke Keulen - Frankfurt te laten rijden.
NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Mwah, ook een keer Basel - Utrecht gedaan met een overstap in Koln (rechtstreekse ICE ging op een ongunstig tijdstip) en ik vond het eerlijk gezegd wel prettig om halverwege even de benen te strekken.webguy schreef:Ik vraag me wel af wat dit betekent voor de verbindingen naar Basel - voor langeafstandsverbindingen is een doorgaande verbinding wel mooi. Scheelt een hoop overstappen en gedoe.
Hoeveel doorgaande reizigers zouden die verbinding eigenlijk gebruiken? Sowieso is mijn ervaring met de ICE Nederland-Frankfurt dat die in Koln voor een groot deel leegstroomt. Zo'n ICE is natuurlijk wel mooi en prestigieus en zo, maar voor de snelheid maakt het weinig uit als je 'm door IC-materieel vervangt...
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Ik kom met enige regelmaat (vrijwel iedere zondag) in mijn 8825 (die in Utrecht aansluit op de 105 naar Basel) eizigers tegen die specifiek die trein moeten hebben, niet per sé allemaal naar Basel, maar juist ook naar plaatsen als Mannheim, Karlsruhe en Offenburg (Straatsburg). Persoonlijk ben ik zelf ook verwend gebruiker van de directe trein naar Basel, ik kom toch minstens twee weken per jaar in de Alpen, en ik neem dan altijd treinslag 105/104.
Maar al zou je de treindienst vervangen door goedkoper materieel, dan kan je nog steeds op enkele momenten de goedkopere treinen vervangen voor duurdere ICE 3-stellen voor de doorgaande treinen. Ik denk persoonlijk dat de eventuele extra kost goed opweegt tegen de winst van een directe trein voor veel (langeafstand-)reizigers. Zeker op lange afstanden willen reizigers vaak namelijk niet overstappen.
Maar al zou je de treindienst vervangen door goedkoper materieel, dan kan je nog steeds op enkele momenten de goedkopere treinen vervangen voor duurdere ICE 3-stellen voor de doorgaande treinen. Ik denk persoonlijk dat de eventuele extra kost goed opweegt tegen de winst van een directe trein voor veel (langeafstand-)reizigers. Zeker op lange afstanden willen reizigers vaak namelijk niet overstappen.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Er gaan geruchten dat de SBB al een paar jaar weer een EuroCity naar Amsterdam wil, omdat ze Nederland een interessante bestemming vinden dan Hamburg :)webguy schreef:Ik vraag me wel af wat dit betekent voor de verbindingen naar Basel - voor langeafstandsverbindingen is een doorgaande verbinding wel mooi. Scheelt een hoop overstappen en gedoe.
Je kan vrij eenvoudig besluiten om het dagelijkse EuroCity-treinpaar Hamburg - Zurich in Köln te verbinden aan een trein van/naar Amsterdam. Die staan nu al naast elkaar aan het perron in Köln. Wellicht komen er dan ook weer Zwitserse rijtuigen in Nederland.
Richting Zwitserland:
Richting Nederland:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Een eis is dat treinen die op de Neubaustrecke rijden inductieremmen hebben. De nieuwe ICE 4 krijgt deze remmen niet. Er is een nog niet afgenomen optie waarbij de treinen het wel kunnen krijgen, maar dan is een ander nadeel weer dat de ICE 4 "slechts" 250 km/uur kan.Meltrain schreef:Waarom eigenlijk niet?Bee schreef:en er zijn geen plannen om de ICE4 over de Neubaustrecke Keulen - Frankfurt te laten rijden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Dat is natuurlijk wel een gevalletje jammer. Het hele idee van de nieuwe IC treinen was toch dat het multi-inzetbaar materieel zou worden. Niet dus... :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Zou de komst van de Abellio-sprinter Arnhem-Düsseldorf iets met het vraagstuk van een betere IC-verbinding te maken hebben?
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
De RE19 die ergens in dienstregeling 2017 gaat rijden zal wel de drukte in de ICE op het grenstraject wat laten dalen, maar de reistijd zal met de vele stops toch wel een stuk langer zijn.
De ICE3 is een hele fijne trein, maar voor Amsterdam - Keulen een beetje overdreven, en het aantal doorgaande reizigers uit Nederland over Keulen zal dusdanig beperkt zijn dan een andere oplossing financieel interessanter is. Met de ICE's kan je dan diensten rijden waarvoor de treinen wel toegepast zijn, zoals Brussel - Frankfurt, dat gaat bijna volledig over trajecten van 200 km/uur of meer.
De ICE3 is een hele fijne trein, maar voor Amsterdam - Keulen een beetje overdreven, en het aantal doorgaande reizigers uit Nederland over Keulen zal dusdanig beperkt zijn dan een andere oplossing financieel interessanter is. Met de ICE's kan je dan diensten rijden waarvoor de treinen wel toegepast zijn, zoals Brussel - Frankfurt, dat gaat bijna volledig over trajecten van 200 km/uur of meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Het traject via Emmerik zou goed een IC kunnen worden – die ICE is toch niet veel sneller.
Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Prachtige verbindingen, maar een heel beroerd alternatief voor de huidige trein. Binnenlandse IC's zouden dan nog sneller zijn voor de belangrijkste verbindingen (Amsterdam-Dusseldorf/Keulen) Het aantal reizigers Rotterdam-Luik is zo beperkt dat dat geen enorme omweg rechtvaardigt.baladid schreef:Het traject via Emmerik zou goed een IC kunnen worden – die ICE is toch niet veel sneller.
Een ICE Keulen-Amsterdam via Brussel-Nationaal zou in iets meer dan drieënhalfuur moeten lukken. Weliswaar een driekwartier langer dan via Arnhem, maar je krijgt er wel mooie verbindingen mee. Rotterdam-Luik, Antwerpen-Keulen... Ook zou Zaventem daardoor meer bezoekers uit Duitsland kunnen krijgen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Amsterdam-Keulen kan inderdaad prima met een IC. Amsterdam-Luik trouwens ook, als je de IC naar Maastricht door laat rijden. Beiden net zo snel als met een ICE.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Mag er gezegd worden dat een snelle, directe verbinding vanuit Nederland naar Frankfurt, Deutschland Hbf, toch wel heel fijn is voor de toevallige langeafstandsreiziger?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Dat is al gezegd. Maar voor die toevallige reizigers hoef je dus niet zo veel treinen te laten rijden.
En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.
En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
http://www.ovmagazine.nl/2016/02/gewone ... -ice-1559/
Een nieuw bericht, met een iets genuanceerder verhaal: de ICE blijft waarschijnlijk bestaan, ook als er een IC gaat rijden.
Dan zie ik twee mogelijkheden:
- ICE blijft dezelfde ritten rijden als nu, IC gaat de gaten opvullen om een uurdienst tot Keulen te maken.
- IC rijdt een uurdienst, ICE rijdt een paar ritten per dag naar verdere bestemmingen.
Een nieuw bericht, met een iets genuanceerder verhaal: de ICE blijft waarschijnlijk bestaan, ook als er een IC gaat rijden.
Dan zie ik twee mogelijkheden:
- ICE blijft dezelfde ritten rijden als nu, IC gaat de gaten opvullen om een uurdienst tot Keulen te maken.
- IC rijdt een uurdienst, ICE rijdt een paar ritten per dag naar verdere bestemmingen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Alhoewel het eerste alternatief comfortabeler en sneller voor de richting Frankfurt is, lijkt het tweede alternatief mij waarschijnlijker: op die manier kan je de ICE's alleen inzetten op de echte langeafstandstreinen (ICE's naar Basel/München, met twee treinen per dag ipv 1 ICE naar Basel nu), en de rest vul je dan aan met goedkopere IC's. De overgebleven stellen kan je dan op de verbinding vanuit Duitsland naar Brussel inzetten, waar de stellen beter tot hun recht komen (en er ook sprake is van groei).
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Dat lijkt mij ook de beste optie. Maar in het nieuwsbericht staat dat het 'het reeds bestaande aanbod' van ICE's gehandhaafd wordt, niet dat er een ICE blijft rijden. Dat kan eigenlijk alleen betekenen dat de ICE's blijven rijden zoals nu.Z2N schreef:Alhoewel het eerste alternatief comfortabeler en sneller voor de richting Frankfurt is, lijkt het tweede alternatief mij waarschijnlijker: op die manier kan je de ICE's alleen inzetten op de echte langeafstandstreinen (ICE's naar Basel/München, met twee treinen per dag ipv 1 ICE naar Basel nu), en de rest vul je dan aan met goedkopere IC's. De overgebleven stellen kan je dan op de verbinding vanuit Duitsland naar Brussel inzetten, waar de stellen beter tot hun recht komen (en er ook sprake is van groei).
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Omdat? LIjkt mij een aanname bij een compleet herzien netwerk...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3409
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Het eerste nieuwsbericht zei ook iets anders (namelijk dat de ICE helemaal vervangen zou worden), dus ik zou er niet al te veel waarde aan hechten. Het lijkt mij ook waarschijnlijker dat er dagelijks wat minder ICE's gaan rijden - die kun je dan inzetten op de langere trajecten waar ze beter tot hun recht komen.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
De ICE-verbinding naar veel steden voorbij Frankfurt is concurrerend met het vliegtuig. Ik denk niet dat we de bestaande verbinding moeten vertragen, ofschoon de frequentie naar vraag bijgesteld kan worden. De genuanceerde uitleg ligt me dan ook goed in de oren.reisthijs schreef:En er zijn genoeg langeafstandsreizigers die een directe verbinding wel fijn vinden, maar waarvoor dat niet per se zo snel moet.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Ik denk dat de huidige ICE-verbinding verre van optimaal is. Waarschijnlijk is de voor de inzet van hogesnelheidstreinen gekozen vanwege de verwachting dat er ooit een HSL-Oost zou komen. Die kans lijkt nu minimaal, dus is het geen slecht idee om voor Amsterdam - Arnhem - Duitsland geschikter (goedkoper) materieel in te zetten.
Een normale IC kun je net als de IC-Berlijn integreren met een binnenlandse IC. De 5e en 6e trein tussen Arnhem en Utrecht lijken daar uitermate geschikt voor. Dat komt de bezetting op het Nederlandse deel ten goede en het scheelt kostbare capaciteit. Verder wordt de verbinding Keulen-Arnhem nauwelijks trager.
Kortom, het plan lijkt mij een uitstekend idee. Voor de langeafstandreiziger kan er altijd nog 1 of 2 keer per dag een ICE rijden.
Een normale IC kun je net als de IC-Berlijn integreren met een binnenlandse IC. De 5e en 6e trein tussen Arnhem en Utrecht lijken daar uitermate geschikt voor. Dat komt de bezetting op het Nederlandse deel ten goede en het scheelt kostbare capaciteit. Verder wordt de verbinding Keulen-Arnhem nauwelijks trager.
Kortom, het plan lijkt mij een uitstekend idee. Voor de langeafstandreiziger kan er altijd nog 1 of 2 keer per dag een ICE rijden.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Een tussenoplossing waarbij de meeste treinen gewoon uit IC-rijtuigen + multicourante locomotief bestaan en alleen tussen Amsterdam en Köln Hbf rijden (met eventueel in Düsseldorf een overstap op een ICE naar Frankfurt) met daarbij 's ochtends een ICE naar Zwitserland en een trein naar München via Frankfurt Hbf zou volgens mij goed aan de verwachtingen voldoen. De ICE's uit München en Zwitserland komen dan 's avonds weer aan in Amsterdam. Eventueel zou je er dan nog 's ochtends een "korte rit" uit Frankfurt naar Amsterdam en 's avonds vanuit Amsterdam nog een "korte rit" naar Frankfurt kunnen rijden, zodat zakenreizigers een werkdag in Frankfurt of een werkdag in Amsterdam kunnen zijn zonder te moeten overstappen. Ook de dagelijkse verbinding naar Zwitserland blijft zo behouden en de nieuwe verbinding naar München is een alternatief voor de nachttreinverbinding die wegvalt.
Het aantal benodigde treinstellen van/naar Nederland daalt daardoor, waardoor je meer treinstellen kan inzetten voor de verbinding van Duitsland naar Brussel (en Londen), waar de treinstellen gewoon veel beter tot hun recht komen.
Het aantal benodigde treinstellen van/naar Nederland daalt daardoor, waardoor je meer treinstellen kan inzetten voor de verbinding van Duitsland naar Brussel (en Londen), waar de treinstellen gewoon veel beter tot hun recht komen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 758
- Lid geworden op: do 02 jul 2009, 10:41
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Zijn er dan los die EN 200 km/u kunnen rijden EN geschikt zijn voor NL? Die 200 km/u is namelijk de maximum snelheid tussen Duisburg en Keulen.
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Goedemorgen wat een topickick! :')
Op dit ogenblik niet, maar dat is een kwestie van toelating krijgen zodra er besteld is. Het is in ieder geval mogelijk.
Op dit ogenblik niet, maar dat is een kwestie van toelating krijgen zodra er besteld is. Het is in ieder geval mogelijk.
-
- Berichten: 3663
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
Ik weet niet of 200 km/h per uur veel nut heeft tussen Duisburg en Köln, de afstanden zijn vrij kort te noemen en mij lijken stops in Düsseldorf Flughagen en Köln Messe/Deutz nuttiger. Misschien is de IC-Dosto tussen Köln en Amsterdam een mogelijkheid, de reistijd tussen Köln en Amsterdam is nog niet dermate groot dat er echt zeer comfortabel materieel moet rijden.
Mij lijkt 1x/2 uur een IC Amsterdam-Köln met stops in Düsseldorf Flughagen en Köln Messe/Deutz aangevuld met enkele ICE's Amsterdam-Frankfurt-Basel/München het beste alternatief voor de huidige ICE-verbinding.
Mij lijkt 1x/2 uur een IC Amsterdam-Köln met stops in Düsseldorf Flughagen en Köln Messe/Deutz aangevuld met enkele ICE's Amsterdam-Frankfurt-Basel/München het beste alternatief voor de huidige ICE-verbinding.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NS wil trager maar vaker naar Frankfurt
De bedoeling is dat de baanvaksnelheid tussen Oberhausen en Emmerich verhoogt wordt naar 200 km/h met de nu in aanleg zijnde driesporigheid. Dan heeft het meer nut om 200 km/h-toelating te hebben, de reistijdwinst tegenover 160 km/h gaat dan naar de 15-20 minuten.
Trouwens, de bedoeling van dit hele hersenspinsel was dat de frequentie tussen Amsterdam en Keulen verhoogt wordt naar een uursdienst.
Trouwens, de bedoeling van dit hele hersenspinsel was dat de frequentie tussen Amsterdam en Keulen verhoogt wordt naar een uursdienst.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten