Qbuzz controleert elke wijziging en de effecten daarvan. Dit is namelijk nodig vanuit het contract met het OV-bureau. Qbuzz moet namelijk ook verklaren, waarom een bepaald effect meer of minder groei heeft van verwacht. Deze data is dus al onderzocht door Qbuzz, zodat het OV-bureau deze informatie heeft. Qbuzz heeft nu alleen besloten dit onderdeel ook openbaar te maken, zodat de discussie eventueel zuiverder gevoerd kan worden.Cpt.Iglo schreef:15% minder reizigers vind ik persoonlijk helemaal geen schokkend aantal. Dat zijn 450.000 reizigers op de 3 miljoen van nu. Als je je bedenkt dat de Grote Markt jaarlijks 33 miljoen bezoekers te verwerken krijgt, praat je over een verwaarloosbaar aantal mensen. Nog geen 1,5% van het huidige aantal bezoekers. Daarnaast gaat van die 15% een gedeelte met de fiets op lopend vanaf het Hoofdstation, wat dus betekent dat het verlies nóg minder wordt. Verder vraag ik me af waar Qbuzz die 15% op gebaseerd heeft. De gemeente wordt verweten geen onderzoeken gedaan te hebben, maar een aantal chauffeurs kunnen een onderzoek naar reizigersaantallen in ongeveer een week tijd afronden?
Die loopbanden vind ik overigens een prima idee. Ik weet alleen niet tot aan welk punt je deze zou moeten laten lopen, want op de Grote Markt zelf valt er qua winkelen nou niet bepaald veel te beleven. Daarvoor kan je beter uitstappen op het Zuiderdiep.
15% minder reizigers is voor OV-aantallen gigantisch. Dat kan het verschil zijn tussen 6x/uur of 4x/uur rijden op een verbinding. Ook kan het soms het in stand houden van een OV-verbinding inhouden. Daarnaast is dat de voorspelling. Het is ook wel vaker voorgekomen dat een negatief effect onderschat is en hier hebben we het over een van de kernprincipes van Qlink. Daarnaast maken mensen nu de keuze om de bus te pakken, omdat de auto slecht geparkeerd kan worden. De gemeente is bezig om meerdere parkeergarages te maken in de binnenstad als onderdeel van de binnenstadsvisie, de auto kan dan wel ineens interessanter worden om te gebruiken naar het centrum van Groningen. Hiervoor had het onderzoek (dat er niet tot nauwelijks was) voor gebruikt moeten worden. Overigens hebben we het hier over reizigers die in de daluren de bus gebruikten voor bereiken van binnenstad. Dit kan dus ineens dalen. Ook kan het zijn dat ritten op zaterdag ingeperkt moeten worden door deze wijziging. De gemeente klaagt dan waarschijnlijk weer dat het OV inkrimpt, wat de bereikbaarheid beïnvloedde. Dit deden ze ook toen Qlink werd ingevoerd. Toen waren ze enorm aan het klagen over het feit dat de Stadse reiziger slechter bediend werd.
Daarnaast is Qlink druk groeiende met percentages tot 10% per jaar. Voor stedelijk vervoer (wat Qlink is) heb je dan wel een hoge kostendekkingsgraad. Die eerste rit van Roden naar Groningen mag dan leeg zijn, maar dat is mijn eerste rit door het dorp ook. Daar zitten we met 5 reizigers in de bus. Zonder die rit is het echter niet mogelijk om voor 7.45 in Groningen te zijn, dus die rit willen we in deze regio ook niet kwijt. Die trein waar het op aansluit is namelijk de rit voor de ochtendspitstrein. De gebruikers kiezen dus voor die rit te gebruiken om fatsoenlijk naar Groningen te komen. Daarnaast kan de rit tussen P+R Hoogkerk en Groningen Beijum wel drukker zijn. Je kunt niet alleen de drukke ritten gaan aanbieden, omdat je kostendekkingsgraad dan het beste is. Je biedt dan een vreselijk product aan.