Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
In hoeverre is er nou behoefte aan een busverbinding tussen Rotterdam en Amsterdam? Ik heb het idee dat heel dit concept totaal niet succesvol is (binnenlandse lijnen). Heb een paar keer een flixbus in Rotterdam zien rijden, geheel zonder passagiers -o- .
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Hmm, lastig te zeggen. Ik denk dat Rotterdam-Zoetermeer-Alphen a/d Rijn-Schiphol-Amsterdam op zich wel potentie heeft.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Dat valt wel mee denk ik: het OV rond Zoetermeer is vrij goed geregeld (alleen een directe railverbinding mist,-maar dat kan Flixbus niet opvangen), Alphen is niet op Zoetermeer gericht (directe bus rijdt 1x per uur) maar juist wel op Schiphol (lijn 370 rijdt nu al 8x p/u in de spits, dit gaat nog uitgebreid worden), en tussen Amsterdam en Schiphol kan er niets meer verbeterd worden met een bus.
Het hele concept van Flixbus clasht met wat OV-gebruikers gewend zijn. Het OV van Nederland is sterk door zijn eenduidigheid en hoge frequenties, en een bus die zondet logica enkele keren per dag rijdt botst daarmee: je moet je gaan aanpassen in plaats van dat je de route naar keuze kiest. Dit verklaart het gebrek aan succes van de binnenlandse verbindingen: ze zijn dan wel goedkoop, maar het scheelt te weinig met het OV om de vele negatieve kanten buiten zicht te laten.
Het hele concept van Flixbus clasht met wat OV-gebruikers gewend zijn. Het OV van Nederland is sterk door zijn eenduidigheid en hoge frequenties, en een bus die zondet logica enkele keren per dag rijdt botst daarmee: je moet je gaan aanpassen in plaats van dat je de route naar keuze kiest. Dit verklaart het gebrek aan succes van de binnenlandse verbindingen: ze zijn dan wel goedkoop, maar het scheelt te weinig met het OV om de vele negatieve kanten buiten zicht te laten.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
De eerder genoemde lijn is de enige Noord-Zuid verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam die niet direct bediend is per trein/bus of whatever. Vandaar mijn voorstel. Op bestaande OV-lijnen zoals Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam heeft een langeafstandbus natuurlijk helemaal geen kans.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Vanaf donderdag 4 augustus pendelt Flixbus met een bus van 57 zitplaatsen 2 á 3 keer per dag tussen Rotterdam en Amsterdam.010jongen schreef:In hoeverre is er nou behoefte aan een busverbinding tussen Rotterdam en Amsterdam?
Hierbij de eerste bezettingsoverzichten van Lijn 826:
Code: Selecteer alles
Datum Rtd-Ams Rtd-Ams Rtd-Ams Ams-Rtd Ams-Rtd Ams-Rtd
do 04/08 047/010 055/002 054/003 054/003 057/000 051/006
vr 05/08 054/003 051/006 057/000 052/005 055/002 054/003
za 06/08 052/005 056/001 053/004 055/002 056/001 054/003
zo 07/08 057/000 051/006 054/003 055/002 053/004 055/002
ma 08/08 052/005 053/004 057/000 053/004 055/002 057/000
di 09/08 055/002 055/002 057/000 054/003
wo 10/08 051/006 057/000 056/001 056/001
do 11/08 055/002 047/010 052/005 054/003 056/001 055/002
vr 12/08 057/000 057/000 057/000 049/008 057/000 057/000
za 13/08 056/001 053/004 054/003 054/003 057/000 057/000
zo 14/08 053/004 052/005 057/000 057/000 057/000 057/000
Laatst gewijzigd door michiel71 op ma 01 aug 2016, 20:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Maar de trajecten die er wel toe doen worden goed bediend.Widejo schreef:De eerder genoemde lijn is de enige Noord-Zuid verbinding tussen Rotterdam en Amsterdam die niet direct bediend is per trein/bus of whatever. Vandaar mijn voorstel. Op bestaande OV-lijnen zoals Rotterdam - Den Haag - Schiphol - Amsterdam heeft een langeafstandbus natuurlijk helemaal geen kans.
Rotterdam - Zoetermeer gaat met RandstadRail en de ZoRo-bus.
Zoetermeer - Schiphol gaat met R-NET naar Leiden Centraal en de intercity.
Alphen - Schiphol gaat met de Qliner
Alleen Zoetermeer - Alphen is een zeer zwakke relatie, maar daar helpt een Flixbus ook niet bij.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Bovendien is het wegennet in die regio zo slecht dat je over de 44km van Rotterdam-Zoetermeer-Alphen al meer dan een uur doet. Dan is de trein via Gouda sneller.
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Wat ook een rol speelt in het mogelijk lage gebruik, is het feit dat Nederland in tegenstelling tot Duitsland een ov-studentenkaart kent die wel toegang geeft tot trein en bus, maar niet tot Flixbus. Dit terwijl de groep met een studentenkaart en de toerist denk ik toch wel de voornaamste doelgroep is.Z2N schreef:
Het hele concept van Flixbus clasht met wat OV-gebruikers gewend zijn. Het OV van Nederland is sterk door zijn eenduidigheid en hoge frequenties, en een bus die zondet logica enkele keren per dag rijdt botst daarmee: je moet je gaan aanpassen in plaats van dat je de route naar keuze kiest. Dit verklaart het gebrek aan succes van de binnenlandse verbindingen: ze zijn dan wel goedkoop, maar het scheelt te weinig met het OV om de vele negatieve kanten buiten zicht te laten.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
De Volkskrant had vanochtend twee artikelen (alleen geheel leesbaar voor abonnees) over Flixbus. Teneur van beide artikelen: in Nederland lijkt het niet erg aan te slaan, anders dan in de rest van (West) Europa. Oorzaak is waarschijnlijk het veel dichtere treinnetwerk dat wij hebben. Mensen die het gebruiken zijn vooral mensen die niet op tijd ergens hoeven te zijn en wel op de prijs letten: toeristen en studenten buiten hun vrijreizenperiode. Toch blijft Flixbus optimistisch, al worden bezettingscijfers en winstcijfers niet gegeven.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9200
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Maar als je routes zoals Amsterdam - Rotterdam gaat aanbieden dat veel sneller en frequenter kan met de trein ben je ook niet handig bezig als Flixbus. Jammer dat ze niet de bezettingen per lijn publiceren.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Een toerist is met de trein al een behoorlijk bedrag kwijt, om daar met de OV Chipkaart op te kunnen reizen.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Er is maar een miniem deel van de toeristen wat zich geen treinkaartje kan veroorloven en er komen steeds meer formules op de markt waarmee je betaalbaar kunt reizen.
Bovendien kun je je afvragen om hoeveel mensen we het hier hebben.
Bovendien kun je je afvragen om hoeveel mensen we het hier hebben.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
In Nederland bestaat de OV-studentenkaart. De doelgoep waar Flixbus op richt wordt in Nederland dus al voorzien.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Waarom zouden studenten binnen Nederland wel mogen reizen met de boot, maar niet met een langeafstandsbus? M.a.w., waarom kan Flixbus niet meedoen met de OV Studentenkaart?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Om mee te mogen doen met de OV-Studentenkaart wordt je geacht specifieke telcijfers aan te leveren over het gebruik en de afstand die met de OV-studentenkaart wordt gebruikt. Op basis daarvan wordt er dan uitgekeerd uit de zak geld die jaarlijks beschikbaar is voor de studenten-OV.
Die telcijfers worden tegenwoordig geleverd door de OV-Chipkaart. Prachtig systeem, want de busvervoerders weten nu alles over de bezetting van hun voertuigen, de ritten die worden afgelegd en welke producten hun reizigers gebruiken. Maar daarvoor moet je wel een diepte investering maken, je moet een uitgebreide backoffice opzetten en alle voertuigen die in Nederland binnenlands vervoer aanbieden moeten voorzien worden van een geavanceerde boordcomputer dat de gegevens verzamelt door middel van kaartlezers, waar de vele pachters die Flixbus heeft niet heel vrolijk van zullen worden.
Die telcijfers worden tegenwoordig geleverd door de OV-Chipkaart. Prachtig systeem, want de busvervoerders weten nu alles over de bezetting van hun voertuigen, de ritten die worden afgelegd en welke producten hun reizigers gebruiken. Maar daarvoor moet je wel een diepte investering maken, je moet een uitgebreide backoffice opzetten en alle voertuigen die in Nederland binnenlands vervoer aanbieden moeten voorzien worden van een geavanceerde boordcomputer dat de gegevens verzamelt door middel van kaartlezers, waar de vele pachters die Flixbus heeft niet heel vrolijk van zullen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Wat kost nou een OV chipkaart lezer van een buurtbus? Blijkbaar heel betaalbaar, want anders investeert een buurtbusvereniging niet in deze apparatuur.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
De apparatuur wordt geleverd door de vervoerder die daarmee ook informatie over de reizigers (aantal instappers, traject, product) kan verzamelen. Die kaartlezers leunen gewoon mee op de backoffice van de achterliggende vervoerder. De kaartlezer wordt een keer in de zoveel tijd gesynchroniseerd met het computersysteem van de vervoerder en dan weer gesynchroniseerd met het computersysteem van Translink, waardoor jij je transacties weer kan zien op ov-chipkaart.nl.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Flixbus kan als vervoerder prima deze apparatuur uitrollen. Net als bijvoorbeeld de automatisering worden de kosten omgeslagen op de kopers van tickets, en niet op de vervoerders.
Ik hoorde overigens ergens, dat Flixbus en andere vervoerders worden geboycot om mee te mogen doen met OV Chipkaart. Wie weet hier meer over?
Ik hoorde overigens ergens, dat Flixbus en andere vervoerders worden geboycot om mee te mogen doen met OV Chipkaart. Wie weet hier meer over?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
OVchipkaart als systeem is echt extreem duur, Connexxion klaagde daar jaren gelden al over. Is allemaal wel goedkoper geworden sinds verandering structuur; het is nu een cooperatie van vervoerders.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Volgens mij biedt de OV chipkaart organisatie ook de mogelijkheid om via hun apparatuur te huren. Dan heb je als klein bedrijf helemaal geen dure backoffice nodig.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Juist met de trein valt dat erg mee. Je kan nog gewoon enkele reizen of retourtjes kopen (als e-ticket of in de automaat). Als je moeilijke dingen wil, wordt een alternatief al snel goedkoper, zoals dat toeristenticket.michiel71 schreef:Een toerist is met de trein al een behoorlijk bedrag kwijt, om daar met de OV Chipkaart op te kunnen reizen.
Re: Flixbus lijn 825 Den Bosch / Den Haag - Rotterdam - Nijmegen - Weeze Airport - Duisburg - Düsseldorf - Leverkusen
Vooralsnog heeft Flixbus blijkbaar nog geen toestemming om te mogen stoppen op Airport Weeze.michiel71 schreef:Dienstregeling lijn 825 (boekbaar tot 06.11.2016)Lijn 825 (Nijmegen - Rotterdam - Amsterdam) wordt vanaf 4 augustus nog maar gereden tot Rotterdam CS.Code: Selecteer alles
ma-zo ma-zo wo-zo ma-zo 07:15 ‘s-Hertogenbosch CS | 11:05 14:30 19:15 Den Haag Centraal Station | 11:45 15:10 19:50 Rotterdam Centraal Station | 12:20 15:40 20:25 Rotterdam Zuidplein | 12:30 15:50 20:35 Rotterdam Station Lombardijen 08:10 14:00 17:20 22:00 Nijmegen Centraal Station 08:55 14:45 18:05 Weeze Bahnhof (Holtumsweg) B) 09:10 15:00 18:20 Weeze Flughafen (vanaf 01.09.2016) 09:15 15:05 18:55 Weeze Flughafen (vanaf 01.09.2016) 10:15 16:05 19:55 Duisburg Hauptbahnhof 10:50 16:40 20:30 Düsseldorf ZOB am Hbf 11:30 17:20 21:10 Leverkusen Bf Mitte ma-zo ma-zo do-ma ma-zo 07:30 12:20 18:15 Leverkusen Bf Mitte 08:15 13:05 19:00 Düsseldorf ZOB am Hbf 08:45 13:35 19:30 Duisburg Hauptbahnhof 09:40 14:30 20:25 Weeze Flughafen 10:15 14:35 20:30 Weeze Flughafen 10:25 14:45 20:40 Weeze Bahnhof (Holtumsweg) B) 07:30 11:20 15:40 21:35 Nijmegen Centraal Station 08:55 12:45 17:05 | Rotterdam Station Lombardijen 09:10 13:00 17:20 | Rotterdam Zuidplein 09:45 13:25 17:55 | Rotterdam Centraal Station 10:15 13:55 18:25 | Den Haag Centraal Station 22:20 ‘s-Hertogenbosch CS
Het aantal retourritten tussen Nijmegen en Rotterdam neemt van donderdag t/m maandag toe van 2 naar 3.
De stop Weeze Flughafen is vooralsnog (tot 06/11/2016) niet meer in de dienstregeling opgenomen.
Re: Flixbus lijn 826 Rotterdam - Den Haag - Amsterdam
Vanaf maandag 7 november 2016 stopt Flixbus met de exploitatie van 1 bus op lijn 826.michiel71 schreef:Vanaf donderdag 4 augustus start Flixbus met een nieuwe lijn 826 tussen Rotterdam en Amsterdam.
Samen met lijn N844 (Nachtbus Rotterdam ↔ Kopenhagen) rijdt Flixbus dan 4 retourritten tussen Rotterdam en Amsterdam.
Dienstregeling lijn 826 (boekbaar tot 02.10.2016)Code: Selecteer alles
(N803) ma-zo do-ma ma-zo N844 (06:25) 09:30 13:30 17:30 19:40 Rotterdam Centraal Station (07:20) 10:10 14:05 18:10 20:20 Den Haag (Centraal Station Busplatform) (08:45) 10:55 14:50 18:55 21:15 Amsterdam Sloterdijk N844 ma-zo do-ma ma-zo (N803) 09:30 11:40 15:45 19:20 (22:00) Amsterdam Sloterdijk 10:20 12:30 16:35 20:10 (23:30) Den Haag (Centraal Station Busplatform) 10:55 13:00 17:05 20:40 (00:20) Rotterdam Centraal Station
Deze bus wordt vanaf 7 november 2016 ingezet voor Amsterdam ↔ Leverkusen (lijn 827) (geldig t/m 05/04/2017)
Dienstregeling Rotterdam ↔ Den Haag ↔ Amsterdam (geldig vanaf 07/11/2016)
Code: Selecteer alles
(N803) 825 825 N844
ma-zo ma-zo ma-zo do-ma
(06:25) 09:45 17:55 19:40 Rotterdam Centraal Station
(07:20) 10:25 18:35 20:20 Den Haag (Centraal Station Busplatform)
(08:45) 11:10 19:20 21:05 Amsterdam Sloterdijk
N844 825 825 (N803)
vr-di ma-zo ma-zo ma-zo
09:30 13:30 19:50 (22:00) Amsterdam Sloterdijk
10:15 14:15 20:35 (23:50) Den Haag (Centraal Station Busplatform)
10:55 14:55 21:15 (00:20) Rotterdam Centraal Station
Laatst gewijzigd door michiel71 op wo 26 okt 2016, 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Tja als je echt niet met de trein wilt kun je soms nog beter met de (electrische) fiets. Gaten van acht uur in de dienstregeling
Je kunt natuurlijk ook wat streekbussen, R-Net en (snel)trammetjes aan elkaar knopen :D
Je kunt natuurlijk ook wat streekbussen, R-Net en (snel)trammetjes aan elkaar knopen :D
Flixbus verkoopt buskaartjes voor Arnhem ↔ Utrecht & Arnhem ↔ Amsterdam
M.i.v. donderdag 24.11.2016 verkoopt Flixbus ook buskaartjes voor het trajecten
Arnhem CS ↔ Utrecht CS en Arnhem CS ↔ Amsterdam Sloterdijk.
Vooralsnog alleen voor lijn 067 (Amsterdam ↔ Münster ↔ Kassel),
maar binnenkort ook voor lijn 056 (Amsterdam ↔ Sauerland)
De tekst: "Aus gesetzlichen Gründen keine Beförderung innerhalb der folgenden Abschnitte:"
is niet meer van toepassing op de trajecten:
Amsterdam ↔ Utrecht (Nog niet boekbaar)
Amsterdam ↔ Arnhem
Utrecht ↔ Arnhem
"Om juridische redenen, geen vervoer op de volgende trajecten", geldt (nog) wel voor:
Arnhem ↔ Nijmegen
Arnhem CS ↔ Utrecht CS en Arnhem CS ↔ Amsterdam Sloterdijk.
Vooralsnog alleen voor lijn 067 (Amsterdam ↔ Münster ↔ Kassel),
maar binnenkort ook voor lijn 056 (Amsterdam ↔ Sauerland)
De tekst: "Aus gesetzlichen Gründen keine Beförderung innerhalb der folgenden Abschnitte:"
is niet meer van toepassing op de trajecten:
Amsterdam ↔ Utrecht (Nog niet boekbaar)
Amsterdam ↔ Arnhem
Utrecht ↔ Arnhem
"Om juridische redenen, geen vervoer op de volgende trajecten", geldt (nog) wel voor:
Arnhem ↔ Nijmegen
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten