Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In een tunnel lijkt mij dat helemaal niet goedkoop. Stations kan je ook niet echt makkelijk boren.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat halve kale perron moet natuurlijk wel aan twee kanten een uitgang hebben, dat is namelijk ook een van de punten van brandveiligheid, de enige uitgang mag niet aan een uiteinde zitten. Plus dat in beide richtingen het kale perron aan de andere kant moet liggen, dus je krijgt dan een station van 250 meter met in beide richtingen 2x120 meter perron met 10 meter tussen beide perrons, waarbij in normaal bedrijf de metro's in beide richtingen niet naast elkaar staan:
Code: Selecteer alles
< METRO -----
----- METRO >
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat probleem lost zichzelf op: Bemined geeft een stationlengte van 250 m, dus bij een stationsafstand van rond de 800 m kan je dan eigenlijk net zo goed een boor met een lekker grote diameter pakken. Over de kosten, de historische binnenstad en het maatschappelijk draagvlak gaan we het weer een andere keer hebben...JWM schreef:In een tunnel lijkt mij dat helemaal niet goedkoop. Stations kan je ook niet echt makkelijk boren.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach joh, er is genoeg belastinggeld. Mocht de bodem in zicht komen, dan bezuinigen we gewoon wat op de zorg of onderwijs. Kan makkelijk.
🍉
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet niet of Sixhaven voorzien wordt van nooduitgangen, maar anders kan dat (nog niet aangelegde) station misschien gezien worden als "station" binnen het safe heaven principe.Ardan schreef: CS-Noorderpark is een flink eind rijden en als je zou moeten wachten tot het volgende station eens vrij is kun je nooit een hoge frequentie bereiken.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ja, Sixhaven heeft nooduitgangen, heb de trap daarvan al meermaals gebruikt bij open dagen :Y
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Als het er echt op aankomt, kun je dan ook een stilstaande metro in een tunnel evacueren? Lijtk mij van wel...
Beul van de blindegeleidelijn
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bij het brand in een tunnel is de kans op slachtoffers veel groter dan op een station, vandaar dat stations de voorkeur hebben bij brand. Dat wil niet zeggen dat men niet alsnog maatregelen neemt in de tunnels zoals nooduitgangen en verhoogde vluchtpaden, maar het blijft veiliger om naar een station door te rijden en daar is het veiligheidsplan dus op gericht.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In de tunnel zijn er nooduitgangen ter hoogte van de Sixhaven, de Prins Hendrikkade en de Churchilllaan. En zo hier en daar ook nog verbindingen tussen de beide tunnels, bijvoorbeeld ter hoogte van het Beursplein.
Ik doe ook maar wat
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Amsterdam wordt steeds grijzer: ik zag net voor het eerst twee gekoppelde R-net Cafjes langs de Spaklerweg rijden. (De laatste van het trio was nog wit)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
reisthijs schreef:Amsterdam wordt steeds grijzer: ik zag net voor het eerst twee gekoppelde R-net Cafjes langs de Spaklerweg rijden. (De laatste van het trio was nog wit)
Deze combi reed al op 27 juni.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik neem aan dat je juli bedoeld
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Nope, maandag 27 juni.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
GVB verwijdert zitplaatsen uit trams voor extra capaciteit
Gepubliceerd op 10-08-2016 om 09:00
De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat in het overgrote deel van de Combino-trams enkele zitplaatsen verwijderen om zo extra staanplaatsen te creëren. Het gaat om vier stoelen rondom de conducteurscabine. Volgens de vervoerder is het nodig om deze zitplaatsen te verwijderen en zo extra capaciteit te creëren omdat het Amsterdamse OV steeds drukker wordt en de vervoerder wil voorkomen dat reizigers op de haltes moeten achterblijven.
Lees verder op OVPro.nl
Gepubliceerd op 10-08-2016 om 09:00
De Amsterdamse stadsvervoerder GVB gaat in het overgrote deel van de Combino-trams enkele zitplaatsen verwijderen om zo extra staanplaatsen te creëren. Het gaat om vier stoelen rondom de conducteurscabine. Volgens de vervoerder is het nodig om deze zitplaatsen te verwijderen en zo extra capaciteit te creëren omdat het Amsterdamse OV steeds drukker wordt en de vervoerder wil voorkomen dat reizigers op de haltes moeten achterblijven.
Lees verder op OVPro.nl
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Het GVB laat me altijd sprakeloos staan door de blije vanzelfsprekendheid waarmee de armoe gepresenteerd wordt. Ook fijn om te lezen dat deze maatregel alleen de Combino's betreft, waardoor lijn 5 en 16 de dans ontspringen. Oh ja, en in 2017 nemen ze de hangbuiken te grazen
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er wordt gesproken over de stoelen 'rondom de conducteurscabine'. Nu moet ik erkennen dat ik al langere tijd niet meer in een tram heb gezeten, maar uit mijn herinnering - en wat foto's op Koekel - kan ik niet bedenken welke stoelen dat dan zouden moeten zijn, want die zitten daar niet.
Iemand die licht in deze duisternis kan werpen?
Overigens zou GVB pas echt effectief bezig zijn als men die hele conducteurscabine eruit sloopte en de conducteur als vliegende keep in de tram inzette. Heb je er in één klap een hoop ruimte bij, kun je het huidige gesloten instapregime vervangen door een meer open waardoor de halteertijd korter kan worden...en draag je indirect ook nog eens bij aan de gezondheid van je conducteurspool ;)
Maar goed.
Iemand die licht in deze duisternis kan werpen?
Overigens zou GVB pas echt effectief bezig zijn als men die hele conducteurscabine eruit sloopte en de conducteur als vliegende keep in de tram inzette. Heb je er in één klap een hoop ruimte bij, kun je het huidige gesloten instapregime vervangen door een meer open waardoor de halteertijd korter kan worden...en draag je indirect ook nog eens bij aan de gezondheid van je conducteurspool ;)
Maar goed.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Er zitten twee stoelen achter de conducteurscabine en twee stoelen naast de conducteurscabine. Maar het kunnen ook de twee zitjes bij de rolstoelopstelplaats zijn die geschrapt worden ipv de twee stoelen ernaast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tijdje weggeweest zeker? Suus heeft Bee opgegeten, maar dat schijnt heel normaal te zijn hiero :Y
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zat inderdaad ergens in de bergen, verstoken van internet. Daar mag bij het opeten van forummers best wel even rekening mee gehouden worden. Vind ik. Persoonlijk.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Maakt ze allemaal niks uit wat de gewone man doet hoor, ze doen maar. Schande!
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat levert dus een capaciteit van 3 extra reizigers op.Door de vier stoelen weg te halen, worden er zeven staanplaatsen gecreëerd.
Als we stellen dat een Combino 180 reizigers kan vervoeren en voor 75% gevuld is, zijn dat 135 reizigers per tram. Een stijging van 6% betekent dus een toename van 8 reizigers.
Dan heb je dus weinig aan een toename van de capaciteit van 3 reizigers. :?
Hadden de Blokkendozen trouwens niet met wat minieme aanpassingen nog langer in dienst kunnen blijven?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
In het voorjaar is er een 'proef' geweest met lopende conducteurs in tram 5 en bij alle deuren instappen op tram 2. Is al bekend wat daar uit is gekomen? Het conducteurshok levert aardig wat zitplaatsen op bijvoorbeeld.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Uit eigen ervaring leverde het op lijn 2 vooral heel veel zwartrijders op.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Vaker controleren, strenger straffen...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten