Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
-
- Berichten: 860
- Lid geworden op: ma 02 apr 2012, 14:28
- Locatie: Wezep
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Het is gewoon zo.
Ik ben afgelopen week bij Arriva geweest en heb gezien wat er allemaal voor kosten zitten aan die nieuwe concessie Zuidoost Friesland. Dus ook de aanschafprijs van een Citea LLE. En die is echt hoger dan €215.000,-. Je snapt dat ik niet allerlei bedrijfsinformatie zomaar hier openbaar kan maken.
En dan toch maar met een bron en berekening als je het nog niet wilt aannemen. 60.800.000/236 = 258.000.
http://www.nu.nl/ondernemen/3776373/gro ... n-vdl.html
Ik ben afgelopen week bij Arriva geweest en heb gezien wat er allemaal voor kosten zitten aan die nieuwe concessie Zuidoost Friesland. Dus ook de aanschafprijs van een Citea LLE. En die is echt hoger dan €215.000,-. Je snapt dat ik niet allerlei bedrijfsinformatie zomaar hier openbaar kan maken.
En dan toch maar met een bron en berekening als je het nog niet wilt aannemen. 60.800.000/236 = 258.000.
http://www.nu.nl/ondernemen/3776373/gro ... n-vdl.html
Masterstudent Mobiliteitswetenschappen Universiteit Hasselt
Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Bussen zijn als vliegtuigen. Ze hebben een catalogusprijs, opties maken ze duurder of goedkoper en daarna komt sales waarmee je gaat onderhandelen over de prijs. Daar zitten allerlei mogelijkheden om iets aan de prijs te doen.
Bovenstaande discussie is dan ook appels en peren vergelijken, namelijk een catalogusprijs van één type bus vergelijken met een totaalbedrag van een order bestaande uit allerlei soorten bussen, waaronder elektrische waarvan iedereen weet dat de catalogusprijs flink hoger is dan van een lageinstapdieselstreekbus.
Bovenstaande discussie is dan ook appels en peren vergelijken, namelijk een catalogusprijs van één type bus vergelijken met een totaalbedrag van een order bestaande uit allerlei soorten bussen, waaronder elektrische waarvan iedereen weet dat de catalogusprijs flink hoger is dan van een lageinstapdieselstreekbus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Zijn de gelede elektrische bussen van het zelfde soort Hermes heeft of zit ik fout?
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Ga daar maar wel vanuit.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Daarom heeft Maurice ook alleen de order van de LLE's gerekend zoals hij in onderstaande reactie op ArrivaBas schrijft:Suus schreef:Bovenstaande discussie is dan ook appels en peren vergelijken, namelijk een catalogusprijs van één type bus vergelijken met een totaalbedrag van een order bestaande uit allerlei soorten bussen, waaronder elektrische waarvan iedereen weet dat de catalogusprijs flink hoger is dan van een lageinstapdieselstreekbus.
ArrivaBas schreef:Vergeet vooral niet dat er in deze order ook gelede en elektrische bussen zitten, en die exemplaren zullen de prijs ook wel opkrikken.
Maurice Hooikammer schreef:Jup, en daarom heb ik deze order ook niet gepakt voor het berekenen van de prijs...
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
'De Citea's in Twente waren om en na bij de 225.000 per stuk en dat waren nog EEV wagens...
Groeten,
Nick
Nick
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
een setra goedkoper dan een vdl _O-
en bij die vliegtuigen zijn kortingen van >50% geen uitzondering. Dat zal bij bussen niet anders zijn.Bussen zijn als vliegtuigen. Ze hebben een catalogusprijs, opties maken ze duurder of goedkoper en daarna komt sales waarmee je gaat onderhandelen over de prijs. Daar zitten allerlei mogelijkheden om iets aan de prijs te doen.
-
- Berichten: 244
- Lid geworden op: ma 11 nov 2013, 19:51
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Grote orders wordt meestal ook weinig geld op verdiend. Vaak wordt deze verdiend bij kleine klanten en orders. De grote orders zijn meestal om de vaste kosten te dekken en het personeel aan het werk te houden.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Misschien geeft VDL wel een enorme korting op de elektrische bussen in ruil voor wat duurdere standaardbussen (maar dan voorzien van wat extraatjes). Sales is een uitdagende tak van sport, zowel voor de koper als de verkoper. En aangezien zowel de koper als de verkoper in een zeer competitieve markt opereren wordt het moeilijk om cijfers boven water te krijgen om beweringen over goedkoper/duurder goed te staven.Michael schreef:Daarom heeft Maurice ook alleen de order van de LLE's gerekend zoals hij in onderstaande reactie op ArrivaBas schrijft:Suus schreef:Bovenstaande discussie is dan ook appels en peren vergelijken, namelijk een catalogusprijs van één type bus vergelijken met een totaalbedrag van een order bestaande uit allerlei soorten bussen, waaronder elektrische waarvan iedereen weet dat de catalogusprijs flink hoger is dan van een lageinstapdieselstreekbus.
ArrivaBas schreef:Vergeet vooral niet dat er in deze order ook gelede en elektrische bussen zitten, en die exemplaren zullen de prijs ook wel opkrikken.Maurice Hooikammer schreef:Jup, en daarom heb ik deze order ook niet gepakt voor het berekenen van de prijs...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Sowieso zijn het variabele prijzen waardoor dezelfde bus niet in elke situatie het meest voordelig is. Ordergrootte speelt inderdaad mee, maar ook de dikte van het orderboek van de fabriek, etc.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Suus schreef:Beetje een sneue bedoeling, in een partytentje in de stromende regen handtekeningen zetten :')VDL is al maanden geleden begonnen met de productie van de bussen en nu worden de contracten pas getekend.Durashift schreef:Uh? Er staat toch juist in de tekst dat vandaag, formeel, de leveringsovereenkomsten zijn getekend.ov'tje schreef:Eén telefoontje en VDL gaat bussen bouwen voor Arriva. Het contract en de handtekeningen volgen later wel
Oh, dat zal best. Daar zal vast wel enige intentieovereenkomst of offerte bevestiging tegenover staan.. Een simpel 'telefoontje' zal in deze tijd toch geen enkel (serieus) bedrijf meer (juridisch) accepteren bij een dergelijke omvang/risico. Ook niet op directieniveau, naar mijn mening.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Dat hangt natuurlijk wel af van wie de klant is. Arriva is in de afgelopen jaren een goede klant geweest bij VDL, en dus kan ik mij voorstellen dat de zaken dan wat simpeler lopen, zeker als er (zoals in Limburg) haast geboden is.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Zou best kunnen.Z2N schreef:Dat hangt natuurlijk wel af van wie de klant is. Arriva is in de afgelopen jaren een goede klant geweest bij VDL, en dus kan ik mij voorstellen dat de zaken dan wat simpeler lopen, zeker als er (zoals in Limburg) haast geboden is.
Wat betreft de prijsdiscussie. Is het wel écht koop vanuit Arriva? OF wordt het een financierings stuk (leasevorm) waarbij de totale ordersom een gegeven is maar verder geen relevantie heeft in relatie tot de totale, operationele, kosten welke wel van belang zijn voor Arriva.
Een (duurdere) Citea hoeft dan niet persé een nadeel te zijn, indien de financiëringsmaatschappij (gelieerd aan VDL) maar een goede (waardevolle) TerugKoopVerklaring afgeeft.
Kan natuurlijk ook een deel koop zijn en een deel lease.. Ik zou die elektrische 'meuk' als Arriva zijnde nou niet direct in bezit willen hebben.. liever een financiëringsvorm waarbij het restwaarderisico bij de leverancier zit..
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Vergeet ook niet dat de ordergrootte niet alleen maar uit aanschafprijs bestaat. In Friesland, Zuid-Holland Noord en Brabant zijn er bij de Citea-orders ook afspraken gemaakt voor onderhoud. Niet voor niets zijn enkele stallingen in die gebieden tevens 'VDL-serviceadres'. VDL heeft geen eigen netwerk van dealerbedrijven of truckcenters (logisch) zoals MAN en Mercedes-Benz dat wel hebben.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Jullie zijn je wel van het feit bewust dat 215K€ van de Setra nog plus BTW zijn? Bruto zit je dus rond 256K (Dld) of 260K (Nld).
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
NL prijzen zullen waarschijnlijk ook ex btw zijn.baladid schreef:Jullie zijn je wel van het feit bewust dat 215K€ van de Setra nog plus BTW zijn? Bruto zit je dus rond 256K (Dld) of 260K (Nld).
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Ik dacht dat de btw eraf ging als een bedrijf iets kocht wat ze zakelijk gebruiken.
Ik heb geen onderschrift
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Een bedrijf moet BTW in rekening brengen als ze iets verkopen, en een bedrijf moet BTW betalen als ze iets kopen.
Bij de aangifte voor de omzetbelasting wordt de betaalde BTW dan afgetrokken van de BTW die ontvangen is.
Bij de aangifte voor de omzetbelasting wordt de betaalde BTW dan afgetrokken van de BTW die ontvangen is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
In de Business to Business handel werk je met prijzen excl. BTW (omdat de BTW niet tot de omzet behoort en het verkopende bedrijf de BTW moet afdragen en het kopende bedrijf de BTW weer kan verrekenen [lees aftrekken]).
In de Business to Consumer handel gebruik je prijzen incl. BTW (de consument kan de BTW niet verrekenen).
In de internationale handel gaat alles mbt de BTW nog iets anders maar daar zal ik verder niet op ingaan omdat het dan een lastiger verhaal wordt.
In de Business to Consumer handel gebruik je prijzen incl. BTW (de consument kan de BTW niet verrekenen).
In de internationale handel gaat alles mbt de BTW nog iets anders maar daar zal ik verder niet op ingaan omdat het dan een lastiger verhaal wordt.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Zover ik weet koopt Arriva de bussen zelf en zijn ze niet geleased.Durashift schreef:Wat betreft de prijsdiscussie. Is het wel écht koop vanuit Arriva? OF wordt het een financierings stuk (leasevorm) waarbij de totale ordersom een gegeven is maar verder geen relevantie heeft in relatie tot de totale, operationele, kosten welke wel van belang zijn voor Arriva.
-
- Berichten: 3645
- Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
- Locatie: Amsterdam
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Niet alleen als je iets doorverkoopt. Ik heb een vriend die zijn nieuwe iPhone als zzper gedeeltelijk voor zakelijk gebruik kocht en er dus geen btw over hoefde te betalen.Suus schreef:Een bedrijf moet BTW in rekening brengen als ze iets verkopen, en een bedrijf moet BTW betalen als ze iets kopen.
Bij de aangifte voor de omzetbelasting wordt de betaalde BTW dan afgetrokken van de BTW die ontvangen is.
@zonnig Is dit dan geen business to business
Ik heb geen onderschrift
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
@sirvinniei : Er zijn vele uitzonderingen op de regel. Ik heb gemeend de regel te vermelden en niet de tig uitzonderingen.
Wil je alle uitzonderingen weten dan verwijs ik je graag naar de "Wet op de Omzetbelasting 1968 " met alle aanvullingen daarop.
Maar dat is offtopic.
Wil je alle uitzonderingen weten dan verwijs ik je graag naar de "Wet op de Omzetbelasting 1968 " met alle aanvullingen daarop.
Maar dat is offtopic.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Inderdaad dubieus, doet me denken aan de VSN tijd, was er verkapte staatsteun aan Den Oudsten door geen serieuze offertes bij de concurrenten op te vragen. En als ik lees dat bussen met 1 telefoontje besteld kunnen worden dan lijken me de banden iets te close.dennistd schreef:Ik snap trouwens niet dat dit niet aanbesteed hoeft te worden. Het gaat immers om publiek geld. NS is wel verplicht om aan te besteden, terwijl dit geen publiek geld is, maar alleen het bedrijf toevallig in handen van de staat is.
De Setra S 415 NF draait al wat langer mee dan zijn VDL evenknie, waardoor de aanschafkosten lager zijn.OmniLezer schreef: Die Setra's per stuk kunnen nooit goedkoper zijn dan een citea per stuk. Die Setra's zijn onderdeel van Daimler en dat is Mercedes-Benz. Dat houdt in dat een Setra met meer luxe en meer mogelijkheden nooit goedkoper kunnen zijn dan een Citea. Je krijgt meer met een Setra van dat formaat. Vooral van dat formaat.
Een VDL Citea SLF 120-310 kost €220.000 (1:34)
De concurrentie zit natuurlijk niet stil en de emissie-eisen zijn ook verandert sinds de Amba tijd.Z2N schreef:Heb je daar ook bewijs voor? Want de Citea werd altijd gepresenteerd als een goedkopere bus (in aanschaf, gebruik én onderhoud), door zijn lagere gewicht en manier van opbouw. In de Ambassador-tijden was een Amba al snel 10% goedkoper dan bijvoorbeeld een Citaro in aanschaf, dat scheelt dan al snel zo'n 20.000 euro.
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Leuke video om eens te zien. :pos:
De prijs die wordt genoemd is dan dat wat er in 2011 voor gevraagd werd.. in DLD?
Dat kan nu anders zijn.. en misschien heeft de Citea op de NL markt weer een andere prijsstelling...
De prijs die wordt genoemd is dan dat wat er in 2011 voor gevraagd werd.. in DLD?
Dat kan nu anders zijn.. en misschien heeft de Citea op de NL markt weer een andere prijsstelling...
Re: Arriva bestelt 228 VDL Citea's voor meerdere concessies.
Nogmaals: en wat dan nog?Mr-W schreef:Inderdaad dubieus, doet me denken aan de VSN tijd, was er verkapte staatsteun aan Den Oudsten door geen serieuze offertes bij de concurrenten op te vragen. En als ik lees dat bussen met 1 telefoontje besteld kunnen worden dan lijken me de banden iets te close.dennistd schreef:Ik snap trouwens niet dat dit niet aanbesteed hoeft te worden. Het gaat immers om publiek geld. NS is wel verplicht om aan te besteden, terwijl dit geen publiek geld is, maar alleen het bedrijf toevallig in handen van de staat is.
Het doel van de aanbestedingswet is het dwingen van de overheid of aan de overheid gelieerde instanties om publiek geld doelmatig te besteden, maar voornamelijk om meer bedrijven de kans te geven aanspraak te maken op een overheidsopdracht. Dat gebeurt vanuit de gedachte dat een overheid geneigd zal zijn om opdrachten aan de eigen industrie te verlenen, ook al levert die mogelijk producten tegen een veel ongunstigere prijs-kwaliteitverhouding (protectionisme druist bovendien lijnrecht tegen de EU-gedachte in). Dat is de VSN-tijd.
Nu besteedt de overheid ov-concessies aan. Op dat punt is het bovenstaande dus al getackeld. Omdat er (op papier althans) concurrentie bestaat tussen de meedingende partijen moeten die zelf al doelmatig met de middelen omgaan, anders prijzen ze zich uit de markt en halen ze de concessie niet binnen.
In hoeverre dat in de praktijk uitpakt (hoeveel concurrentie is er eigenlijk nog?) en of het nu echt zo erg is dat een overheid zijn opdrachten niet uitsluitend aan de eigen industrie gunt, is weer een ander verhaal.
En dan nog: de kostprijs van een bus is maar een deel van het verhaal. Kosten per kilometer, daar gaat het om. Verbruik, onderhoud, dat telt net zo hard mee. Door de relatief kleine bandenmaat van een Citea LLE ben je voor nieuw rubber goedkoper uit. En ja, de goede relatie met VDL zal ook meetellen. Maar zou die relatie nog zo goed zijn als een Citea structureel 10% meer kost per kilometer dan een vergelijkbare Citaro of Lion's City, gegeven wat dat voor gevolgen heeft voor de prijsopgave die je voor een vervoersconcessie doet?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten