CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Nog 'n vergeten opvallendheidje van vanmorgen... zoals bij de opvallende dingen al gemeld vertrok de t12525 vanaf Den Haag Centraal vanmorgen i.v.m. de verstoring tussen Rotterdam en Gouda. Het bleek echter erg moeilijk aan te geven dat dat ding naar Leeuwarden gaat: de CTA's gaven "Groningen/Leeuwarden" als bestemming en Tuffy wist ook te melden dat'ie naar Groningen ging. Bij de actuele vertrektijden stond echter wel gewoon Leeuwarden als bestemming.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
De CTA's van spoor 3 van Den Haag HS waren lekker bezig met het aankondigen van IC 1959 van 15:56 uur. Of de bestemming Venlo stond er niet op, of de trein werd aangegeven als Internationale trein. Er was maar 1 kant van een CTA die alles goed had.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Ja ja ja kijk dan even
In de categorie "Hoeveel kan er tegelijkertijd mis gaan op 1 CTA" deze Triple Play
als "alles leeg" bedoeld is staan er maar 3 verkeerd, in elk ander geval minimaal 6
In de categorie "Hoeveel kan er tegelijkertijd mis gaan op 1 CTA" deze Triple Play
als "alles leeg" bedoeld is staan er maar 3 verkeerd, in elk ander geval minimaal 6
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Onder het motto "beter te vroeg dan te laat": om 12:35 werd op de CTA in Utrecht (spoor 7, noordzijde) de Intercity naar Schagen van 15:55 al aangekondigd.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Trein 9256 werd op Ddr op spoor 5b Zlw-zijde aangekondigd als een EN-trein. Zozo, opwaardering...
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Dat motto kennen ze in Engeland ook..Marc schreef:Onder het motto "beter te vroeg dan te laat": om 12:35 werd op de CTA in Utrecht (spoor 7, noordzijde) de Intercity naar Schagen van 15:55 al aangekondigd.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: za 31 jan 2009, 23:17
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Laatste tijd op de CTA naar Brussel Zuid. staat er ipv Internationaale trein, Een wit flapje ...
->MT
->MT
De 800-serie Mt/Hrl-Amr, De route van Nederland!
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Ik zag gisteravond trouwens nog een leuke in Utrecht: een ICE International naar Amersfoort Schothorst. De andere kant van de CTA toonde gelukkig wel Frankfurt am Main Hbf ;)
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Op spoor 15 zeker? Dan is die na bijna twee maanden nog niet gerepareerd :neg:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Nee, op 14. Is een bekende "hanger" ook, aan de ene kant van Amersfoort Schothorst zit Almere Buiten en aan de andere kant Frankfurt am Main. Die eerste hanger zag je vaak op spoor 9.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
In Diemen heb je op de CTA van spoor 1 een handgeschreven flapje
Niet zo heel opmerkelijk, want dat heb je ook op Amsterdam Sloterdijk
Ware het niet dat de andere kant van de CTA een wat ernstiger probleem heeft
Niet zo heel opmerkelijk, want dat heb je ook op Amsterdam Sloterdijk
Ware het niet dat de andere kant van de CTA een wat ernstiger probleem heeft
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Vanmiddag zag ik in Roermond dat ze bezig waren met het ophangen van digitale schermen. Aan de trap naar de tunnel en bij de fietsenstalling hangt een AV-scherm, in de tunnel hangen twee digitale mini-CTA's die de richting per spoor aangeven (zoals op de loopbrug van Amersfoort) en aan de noordzijde van spoor 2 hing een digitale CTA (waar zullen ze de oude CTA gelaten hebben ).
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Zie hier voor wat foto's van de vernieuwing in Roermond.
@Marc: aan de noordzijde van spoor 2 in Roermond hing geen CTA. Er is dus nog geen exemplaar verwijderd
@Marc: aan de noordzijde van spoor 2 in Roermond hing geen CTA. Er is dus nog geen exemplaar verwijderd
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Een flapje Diemen, Weesp zonder Muiderpoort is sowieso opmerkelijk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Er is een t4700 die zo nu en dan Muiderpoort overslaat ivm het nachtgat.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Vanmiddag kwam ik deze tegen op Dordrecht Zuid, ik mis 't flapje "stopt niet op Etten-Leur"
Op 't andere perron werd de stoptrein naar Den Haag Centraal aangekondigd met rechtsboven een flapje "(stopt niet op De Vink)". Tja, dat klopt inderdaad Al vraag ik me af voor welke trein dat flapje erin zit/zat: een rechtstreekse verbinding met de stoptreinstations tussen Den Haag en Leiden is er maar één keer per dag vanaf Ddzd en de betreffende t2282 stopt nu juist wel op De Vink.
Op 't andere perron werd de stoptrein naar Den Haag Centraal aangekondigd met rechtsboven een flapje "(stopt niet op De Vink)". Tja, dat klopt inderdaad Al vraag ik me af voor welke trein dat flapje erin zit/zat: een rechtstreekse verbinding met de stoptreinstations tussen Den Haag en Leiden is er maar één keer per dag vanaf Ddzd en de betreffende t2282 stopt nu juist wel op De Vink.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
De Vink had ooit een heel merkwaardige bediening: de stoptreinen stopten er niet, en de intercity's stopten er wel. Ik herinner me van mijn kindertijd een rechtstreekse trein Hoofddorp - Dordrecht, waar op de CTA bakken: 'stopt niet in de Vink' stond. In mijn herinnering was het een sneltrein, die bijvoorbeeld ook stopte te Zwijndrecht.
In ieder geval hebben er ook intercity's gestopt in Dordrecht Zuid:
In ieder geval hebben er ook intercity's gestopt in Dordrecht Zuid:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Van waar is die foto genomen? Den Haag SS wellicht, maar had dat dan de sporen 'omgekeerd' genummerd zoals Den Haag C. nu? Kan me niet voorstellen dat het Amsterdam is, aangezien de eerste stop Rotterdam C. is. Of werden 'vroeger' gewoon alle stations genoemd, ook waar de trein al voorbij was? Wel leuk, nostalgie.
Edit, dat kan helemaal niet, reizigersverkeer SS/C. <> HS werd pas (her)ingesteld vanaf 1976, terwijl 1973 SS al gesloten werd.
Edit, dat kan helemaal niet, reizigersverkeer SS/C. <> HS werd pas (her)ingesteld vanaf 1976, terwijl 1973 SS al gesloten werd.
Het is een spectrum.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Ik heb de foto niet op een station gemaakt, maar heel ergens anders... :) (voor degene die weet waar: 5 kuddo's)
Ik vermoed dat de oorspronkelijke locatie hetzij Delft hetzij Schiedam-Rotterdam West was, maar dat weet ik niet zeker. Het zou ook nog Den Haag HS kunnen zijn, maar dat zou me toch heel vreemd lijken.
Ik vermoed dat de oorspronkelijke locatie hetzij Delft hetzij Schiedam-Rotterdam West was, maar dat weet ik niet zeker. Het zou ook nog Den Haag HS kunnen zijn, maar dat zou me toch heel vreemd lijken.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Sporen omnummeren doet men in principe niet (dan moeten er ook allerlei tekeningen worden aangepast en daar had men zeker in het pre-digitale tijdperk een hekel aan). Den Haag CS/SS zou kunnen, maar dan vind ik het opmerkelijk dat deze trein niet stopte op Den Haag HS. HS en Delft vallen af vanwege een missend perronspoor 11.
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Overigens bij het Googlen zie ik dat bronnen elkaar tegenspreken: Wikipedia vindt dat het station in 1988 is geopend, Stationsweb houdt het op 1866 :o
Het spoorboekje 1988-1989 lijkt wikipedia gelijk te geven: Ik citeer:
Traject: Breda - Lage Zwaluwe
Nieuw Station: Breda Princenbeek
Verandering: De intercitytreinen tussen Den Haag CS en Venlo stoppen in Dordrecht Zuid en in Breda-Prinsenbeek. Deze treinen stoppen niet meer in Lage Zwaluwe. De treinen Amsterdam CS - Haarlem - Dordrecht rijden eens per uur naar Breda en stoppen in Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek.
Het spoorboekje 1988-1989 lijkt wikipedia gelijk te geven: Ik citeer:
Traject: Breda - Lage Zwaluwe
Nieuw Station: Breda Princenbeek
Verandering: De intercitytreinen tussen Den Haag CS en Venlo stoppen in Dordrecht Zuid en in Breda-Prinsenbeek. Deze treinen stoppen niet meer in Lage Zwaluwe. De treinen Amsterdam CS - Haarlem - Dordrecht rijden eens per uur naar Breda en stoppen in Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
Helaas moet je het zinnetje 'in principe' in hoofdletters schrijven. Als je met de materie werkt, dan valt ineens op dat ze soms wél van nummer wijzigen, en dat is héél irritant. (Ze hebben onlangs de sporen in de Westhavens (van Amsterdam) omgenummerd. Stelletje **** )Sporen omnummeren doet men in principe niet (dan moeten er ook allerlei tekeningen worden aangepast en daar had men zeker in het pre-digitale tijdperk een hekel aan)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: CTA, vertrekstaat en koersdisplay-eigenaardigheden #3
We leven nu dan ook niet meer in het papieren tijdperk, maar in het digitale tijdperk. Er zijn op veel meer plaatsen en met name stations sporen omgenummerd van hoge naar lage nummers (en deels ook weer terug, hoera). Nou zijn dat meestal niet de nummers die in de communicatie naar reizigers gebruikt worden, maar dat zijn die op de Westhaven ook niet ;-)
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten