Brabant: Alledaagse gebeurtenissen
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Die standaard op mijn HTC zit niet.
Op Wagenberg Kruispunt zijn de tijdhalte-icoontjes afgeplakt, waarom is dat? Komt dat door dat nieuwe systeem of was het niet meer nodig?
Op Wagenberg Kruispunt zijn de tijdhalte-icoontjes afgeplakt, waarom is dat? Komt dat door dat nieuwe systeem of was het niet meer nodig?
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Hier in Zeeland zetten ze voor de halte gewoon even groot licht aan, werkt prima.Michael schreef:Dit komt momenteel op de infotainmentschermen voor bij. Goede tip is het in ieder geval:
<foto>
Laat maar, gilderfighter heeft dit ook al gezegd :')
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Hier in Luxemburg doet men dus geen enkele moeite om een beetje zichtbaar te zijn voor de chauffeur, dat terwijl ontzettend veel haltes geheel onverlicht zijn, het aantal keer dat de bus met een noodstop 100 meter na de halte tot stilstand komt en vervolgens het achteruitrijalarm begint te klinken is behoorlijk hoog...
Volgens mij zouden ze gewoon eens wat vaker door moeten rijden i.p.v. dat de chauffeur het probleem weer moet oplossen, als je een uur (de frequenties zijn hier niet zo hoog) op de volgende bus moet wachten leer je het wel, je zichtbaar te maken!
Volgens mij zouden ze gewoon eens wat vaker door moeten rijden i.p.v. dat de chauffeur het probleem weer moet oplossen, als je een uur (de frequenties zijn hier niet zo hoog) op de volgende bus moet wachten leer je het wel, je zichtbaar te maken!
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik als chauffeur zou dan alsnog op de rem trappen maar ik zou zeker niet achteruit gaan rijden. Dan lopen ze maar naar mij toe. Mits het veilig kan uiteraard anders mogen ze van mij gewoon wachten op de volgende bus.
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Maar dan moeten de chauffeurs alsnog opletten. Ik heb een paar keer meegemaakt dat de bus gewoon doorreed en in sommige gevallen wel later stopte, ondanks dat ik (en medepassagiers) duidelijk zichtbaar waren. Dit gebeurde zowel op noodhaltes als op reguliere haltes. Het moet dus van 2 kanten komen. Overigens lijkt dat lampje op de foto bijna wel een fietslamp.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Klopt Michael. Ik betrapte mij er ook regelmatig op dat ik op rustige momenten op de "automatische piloot" reed waardoor ik wel eens de neiging had om een halte voorbij te rijden zonder goed te kijken of er daadwerkelijk iemand stond. Het moet inderdaad van twee kanten komen.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ze treden hier in Luxemburg van het ministerie van transport behoorlijk streng op als ze zien dat je reizigers laat in- of uitstappen op een punt waar geen halte is, zodoende zijn er behoorlijk wat chauffeurs die liever geen risico nemen en de bus eerst achteruit terug rijden voordat de deuren open gaan.datm schreef:Ik als chauffeur zou dan alsnog op de rem trappen maar ik zou zeker niet achteruit gaan rijden. Dan lopen ze maar naar mij toe. Mits het veilig kan uiteraard anders mogen ze van mij gewoon wachten op de volgende bus.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Waarom dan? In de bebouwde kom kan dat toch geen kwaad? Dat je op provinciale wegen niet in de weg wil staan snap ik omdat er in Luxemburg toch wel erg hard gereden word, maar in een dorp heb je dat probleem niet.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Daar kan ik ook geen zinnig antwoord op geven, ze zijn er gewoon heel streng mee, zo is het nu eenmaal.
Binnen de bebouwde kom heb ik overigens nog nooit meegemaakt dat een bus de halte voorbij schoot, hoewel de meeste abri's hier onverlicht zijn heb je altijd nog wel lantaarnpalen op de stoep.
Binnen de bebouwde kom heb ik overigens nog nooit meegemaakt dat een bus de halte voorbij schoot, hoewel de meeste abri's hier onverlicht zijn heb je altijd nog wel lantaarnpalen op de stoep.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Tijdens het behalen van je rijbewijs leer je niet specifiek iets over passagiers die signalen afgeven. Natuurlijk wel het gedrag van mensen, zoals fietsers voor je die ook geen signalen afgeven bij het afslaan.
Uiteindelijk moet je het hebben van mensenkennis. Staan mensen op, dan zullen ze wel mee moeten. Ben ik de enige bus voor die halte, dan zal ie vast bij mij moeten instappen. Als iemand heel hard komt aanrennen, dan wacht ik meestal wel waar mogelijk. Als iemand niks laat merken, geef ik meestal de tip om de hand op te steken. En dan niet zoals heel veel mensen doen, 300m voordat ik bij de halte ben, maar iets dichterbij. Als ik op de transferiumbus rij, dan zijn er zoveel mensen die lopen, geen hand opsteken is niet mee willen. Ik kan niet voor iedereen die mij aankijkt stoppen, want dan kom ik geen meter vooruit.
Als ik in de buurt van een halte kom zorg ik ook voor extra afstand op mijn voorganger, zodat ik rustig een halte kan bedienen.
Uiteindelijk moet je het hebben van mensenkennis. Staan mensen op, dan zullen ze wel mee moeten. Ben ik de enige bus voor die halte, dan zal ie vast bij mij moeten instappen. Als iemand heel hard komt aanrennen, dan wacht ik meestal wel waar mogelijk. Als iemand niks laat merken, geef ik meestal de tip om de hand op te steken. En dan niet zoals heel veel mensen doen, 300m voordat ik bij de halte ben, maar iets dichterbij. Als ik op de transferiumbus rij, dan zijn er zoveel mensen die lopen, geen hand opsteken is niet mee willen. Ik kan niet voor iedereen die mij aankijkt stoppen, want dan kom ik geen meter vooruit.
Als ik in de buurt van een halte kom zorg ik ook voor extra afstand op mijn voorganger, zodat ik rustig een halte kan bedienen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Het kan nog veel simpeler.
Als ik als chauffeur de reiziger gelegenheid geef om op mij te reageren, en de reiziger doet dat andersom ook, dan kan het eigenlijk niet fout gaan.
Iemand die uit het hokje opstaat als ik aan kom rijden, zal wel met mij mee moeten, en dan stop ik. Een hand uitsteken is dan niet meer zo noodzakelijk maar het is wel in alle gevallen de duidelijkste aanwijzing. Liever een keer 'te veel' gezwaaid dan helemaal niet.
Als ik als chauffeur de reiziger gelegenheid geef om op mij te reageren, en de reiziger doet dat andersom ook, dan kan het eigenlijk niet fout gaan.
Iemand die uit het hokje opstaat als ik aan kom rijden, zal wel met mij mee moeten, en dan stop ik. Een hand uitsteken is dan niet meer zo noodzakelijk maar het is wel in alle gevallen de duidelijkste aanwijzing. Liever een keer 'te veel' gezwaaid dan helemaal niet.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Elektrificatie spoor Zwolle-Wierden gegund aan VolkerRail
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 17:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is. Dan rijdt de bus het grootste deel van de rit 'achter zijn tijd aan' en is hij op het eindpunt ook te laat weer precies op tijd.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Ik als reiziger let dan vooral op de richtingaanwijzer van de bus. Als deze al naar rechts aangeeft, dan weet ik dat de chauffeur mij ziet, of in ieder geval bij de halte waar ik sta wil stoppen. Gebeurd dat niet en de bus komt redelijk dichtbij, dan ga ik zwaaien.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
De eerste keer in mijn leven dat ik met de bus ging werd ik voorbijgereden omdat ik mijn hand niet uitstak, ook al stond ik op en ging ik bij de halte staan. :')
Nou was ik toen als 10-jarige niet zo groot, maar dan nog.
Sindsdien toch altijd maar even een seintje, ook al is het de enige bus. Better safe than sorry...
Nou was ik toen als 10-jarige niet zo groot, maar dan nog.
Sindsdien toch altijd maar even een seintje, ook al is het de enige bus. Better safe than sorry...
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In Luxemburg werkt het stom genoeg precies andersom; wanneer je met de naderende bus NIET wilt meerijden geef je een signaal/gebaar, als je WEL wilt meerijden doe je niets.
De chauffeurs zelf vinden dit een bijzonder onpraktisch systeem, zo heb je bijvoorbeeld in en rondom Luxemburg-stad drukke doorgaande wegen waar soms wel 25 verschillende lijnen voorbij komen, zodoende dat op zulk soort punten veel chauffeurs maar gewoon ter hoogte van de bushalte stapvoets over de weg doorrijden en pas als er echt iemand aanstalten lijkt te maken (een paar stappen richting de stoeprand doen o.i.d.) om mee te rijden, de bus echt de halte oprijden.
Bij die grensoverschrijdende buslijnen is het natuurlijk wel humor; halverwege de lijn werkt het dan ineens andersom omdat het in een buurland van Luxemburg dan bijvoorbeeld net zoals in Nederland gaat (hand uitsteken = stop).
De chauffeurs zelf vinden dit een bijzonder onpraktisch systeem, zo heb je bijvoorbeeld in en rondom Luxemburg-stad drukke doorgaande wegen waar soms wel 25 verschillende lijnen voorbij komen, zodoende dat op zulk soort punten veel chauffeurs maar gewoon ter hoogte van de bushalte stapvoets over de weg doorrijden en pas als er echt iemand aanstalten lijkt te maken (een paar stappen richting de stoeprand doen o.i.d.) om mee te rijden, de bus echt de halte oprijden.
Bij die grensoverschrijdende buslijnen is het natuurlijk wel humor; halverwege de lijn werkt het dan ineens andersom omdat het in een buurland van Luxemburg dan bijvoorbeeld net zoals in Nederland gaat (hand uitsteken = stop).
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Niet op alle lijnen in ieder geval. Er zijn lijnen waarbij je best veel rijtijd hebt waardoor je al gauw te vroeg rijdt.nvdw schreef:In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is.
-
- Berichten: 573
- Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Vannacht wonderbaarlijk genoeg het gevolg van hierboven mogen ervaren. Azielzoeker moest mee, maar als je dan donkere kleding aantrekt en ook nog eens achter het bushokje gaat staan, dan zie ik je niet.. Hard in de rem, bleek hij op zijn telefoon te zitten terwijl ik gewoon op tijd was.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
In de vakantieperiode is dat ook vaak het geval, zeker op lijnen langs scholen.Michael schreef:Te vroeg een halte voorbij rijden is een doodszonde hier in Brabantnvdw schreef:In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is.Michael schreef:Niet op alle lijnen in ieder geval. Er zijn lijnen waarbij je best veel rijtijd hebt waardoor je al gauw te vroeg rijdt.nvdw schreef:In Brabant is de provincie zo panisch op te vroeg vertrekken dat de dienstregeling daar in het algemeen ook op uitgerekend is.
[
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Op de haltes waar het nodig is is dat er dus vaak niet, aan doorgaande wegen enzo.
Iets zeldzaams vandaag: Een streekbus op lijn 122, en hij was nog op tijd ook. :o
Iets zeldzaams vandaag: Een streekbus op lijn 122, en hij was nog op tijd ook. :o
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
Die Citea met de minder baggere stoelen.
Re: Alledaagse gebeurtenissen Brabant
-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten