Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ik zou zelf binnenlands niet gauw met zo'n bus reizen, simpelweg omdat je dan van tevoren je ticket moet kopen en je reis moet plannen (want die bussen gaan soms maar 1x per dag). En ik hecth aan de flexibiliteit van de trein. Maar voor een reisje naar duitsland of parijs of zo is het prima.
Ik zag enkele weken geleden voor het eerst Flixbus in Leiden rondrijden. En ze verkopen nu ook tickets van leiden rechtstreeks naar parijs ! Echter is het totaal niet lonend om die bus te nemen want de rechtstreekse bus vanuit Den Haag is veel sneller, dus ik zou niet weten wie er dan wel die langzame bus pakt?
Ik zag enkele weken geleden voor het eerst Flixbus in Leiden rondrijden. En ze verkopen nu ook tickets van leiden rechtstreeks naar parijs ! Echter is het totaal niet lonend om die bus te nemen want de rechtstreekse bus vanuit Den Haag is veel sneller, dus ik zou niet weten wie er dan wel die langzame bus pakt?
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ik hoop wel serieus dat Flixbus mag uitbreiden omdat ik niet zo'n zin meer heb in de trein.
Een tip voor ze misschien, wat ook wel veel geld uitgeven is de eerste keren, is dat ze de lijnen verdichtingsritten kunnen geven.
De lijn 827 tussen Amsterdam, Rotterdam en Leverkusen dan bijvoorbeeld 1x/2uur laten rijden tussen Amsterdam en Nijmegen in plaats van 1x per dag. Dat hoeft niet de hele tijd, maar overdag tussen 9 en 19 zou wel kunnen. Dan is er toch een mogelijkheid om je trein te verruilen voor een bus.
Een tip voor ze misschien, wat ook wel veel geld uitgeven is de eerste keren, is dat ze de lijnen verdichtingsritten kunnen geven.
De lijn 827 tussen Amsterdam, Rotterdam en Leverkusen dan bijvoorbeeld 1x/2uur laten rijden tussen Amsterdam en Nijmegen in plaats van 1x per dag. Dat hoeft niet de hele tijd, maar overdag tussen 9 en 19 zou wel kunnen. Dan is er toch een mogelijkheid om je trein te verruilen voor een bus.
mijn bus is jou kus plus die klus wordt uitgevoerd door een mus. VDL Citea 5847 lijn 176 op 2016.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
De bus Nijmegen - Rotterdam reed om de twee uur (8 keer per dag) toen deze lijn begon...
Basislijn
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Om dan maar weer on-topic te gaan: afgelopen woensdag nog met Flixbus van Nijmegen naar Groningen gereisd. Prijs 7 euro, de trein kost 25,10. Verstelbare en comfortabele stoelen met veel beenruimte, veel beter dan in de DDZ en Virm die anders zou hebben. Rechtstreeks, dus geen stressvolle overstap in Zwolle. Stopcontacten. De Wifi heb ik niet gebruikt, mijn internetbundel krijg ik anders niet op. Reistijd 2:30, de trein is 4 minuten sneller, maar als je de overstap mist (wat me de dag erna nog gebeurt is) ben je een half uur langer onderweg. Geen conducteurs die je storen in je slaap. En de bussen zijn wel schoon.
Enigste minpuntje was dat de bus 33 minuten vertraagd was...
Enigste minpuntje was dat de bus 33 minuten vertraagd was...
Basislijn
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ik krijg steeds advertenties voor een nieuwe bus in NL: het franse bedrijf Ouibus. Momenteel nog geen binnenlandse verbindingen, maar wie weet komt dat wel. Ze rijden vanuit amsterdam naar London en naar Antwerpen-Brussel-Lille-Parijs, en Rotterdam - Parijs. Amsterdam-Rotterdam verkopen ze (nog) niet.
Prijzen zijn ok-ish (19 euro enkeltje parijs) maar niet de goedkooopste die er zijn. Wel wifi en stopcontacten in de bus.
Prijzen zijn ok-ish (19 euro enkeltje parijs) maar niet de goedkooopste die er zijn. Wel wifi en stopcontacten in de bus.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Eh, ga je zagen over de 19 euro voor Rotterdam - Parijs
Goed, lijkt me om het over binnenlandse busverbindingen te hebben.
Goed, lijkt me om het over binnenlandse busverbindingen te hebben.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Je hebt gelijk. Flixbus verkoopt ze voor 18 euro enkeltje. Maar ik heb echt wel eens aanbiedingen gezien voor 9 euro enkele reis ( !).waldo79 schreef:Eh, ga je zagen over de 19 euro voor Rotterdam - Parijs
Goed, lijkt me om het over binnenlandse busverbindingen te hebben.
Ik geef enkel aa ndat er een nieuwe speler op de NL bus markt is, en wie weet gaan ze ook al domestic routes rijden. ;)
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Nieuw? Die lijn Paris - Amsterdam rijdt al sinds 2012 toen dat bedrijf werd opgericht. :')
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Waarom investeert Ns eigenlijk niet in langeafstandsbussen op relaties waar de trein niet echt handig is (duurt lang , veel overstappen, etc.)? het is een vorm van zelfconcurrentie, maar Deutsche bahn doet het ook met haar ICE-bus. Dus blijkbaar zit er markt in.
Routes die ik zou kunnen bedenken:
(Luxembourg - Liège) - Maastricht - Venlo - Nijmegen - Arnhem - Zwolle - Groningen
Rotterdam - Nijmegen - Weeze Duesseldorf Airport (NRN) - (Duisburg - Duesseldorf)
Antwerpen - Eindhoven - Venlo - (Duisburg - Dortmund - Dortmund Airport (DTM))
Of wat te denken aan bussen naar vliegvelden in onze regio:
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel Zaventem/BRU - Brussel - Brussel Charleroi (CLR)
Om zijn eigen markt niet te verpesten zou de NS er voor kunnen kiezen om kortere trajecten niet te verkopen, of voor duurder dan de trein.
Routes die ik zou kunnen bedenken:
(Luxembourg - Liège) - Maastricht - Venlo - Nijmegen - Arnhem - Zwolle - Groningen
Rotterdam - Nijmegen - Weeze Duesseldorf Airport (NRN) - (Duisburg - Duesseldorf)
Antwerpen - Eindhoven - Venlo - (Duisburg - Dortmund - Dortmund Airport (DTM))
Of wat te denken aan bussen naar vliegvelden in onze regio:
Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Antwerpen - Brussel Zaventem/BRU - Brussel - Brussel Charleroi (CLR)
Om zijn eigen markt niet te verpesten zou de NS er voor kunnen kiezen om kortere trajecten niet te verkopen, of voor duurder dan de trein.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
NS gelooft in het product trein. Op het VK na zijn alle buitenlandse busbedrijven al afgestoten, en Nederland gaat ook niet heel lang meer duren vermoed ik.
SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.
SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ik wacht nog altijd op een plan van pedaalemmerzak over NS luchtfietsen. (A)
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Suus schreef:NS gelooft in het product trein. Op het VK na zijn alle buitenlandse busbedrijven al afgestoten, en Nederland gaat ook niet heel lang meer duren vermoed ik.
SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.
Toch zit er wat in blijkbaar, om jezelf te concurreren, meerdere bedrijven doen het:
deutsche bahn en diverse bussen
sncf en ouibus
AirFrance/KLM en transavia
De logica ontgaat me, maar blijkbaar heeft het zin. Ze zetten het 'merk' product als luxer en hoogwaardiger neer, en het 'budget' product als betaalbaar alternatief. Ik denk dat het zo werkt.
Who's next?
- AppleMoose
- Berichten: 6054
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Het is wel logisch te verklaren. Ik denk dat het vooral gaat om passagiers (en vooral het geld dat ze opleveren) binnenboord te houden. Door zelf goedkope alternatieven te introduceren hou je passagiers binnen die anders met concurrerende vlieg- trein- en/of busmaatschappijen zouden reizen.
Je zou met je eigen 'merk' concessies kunnen doen om goedkoper te worden, maar de vraag is of dat lukt en of je daarmee passagiers die bewust voor jouw 'merk' kiezen niet teveel benadeeld. Door eigen 'budget'merken te introduceren hou je mensen binnenboord, trek je wellicht een nieuwe doelgroep aan en verleid je bovendien mensen om vaker te reizen (goedkoper, dus geld over voor nog een reisje).
Je zou met je eigen 'merk' concessies kunnen doen om goedkoper te worden, maar de vraag is of dat lukt en of je daarmee passagiers die bewust voor jouw 'merk' kiezen niet teveel benadeeld. Door eigen 'budget'merken te introduceren hou je mensen binnenboord, trek je wellicht een nieuwe doelgroep aan en verleid je bovendien mensen om vaker te reizen (goedkoper, dus geld over voor nog een reisje).
Goh.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Jup dat is zeker zo. Als reizen zo duur was als vroeger zou ik lang zo vaak niet op pad gaan.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Concureren met je eigen bedrijf is niet nieuw het gebeurt namelijk ook in de autobranche. Kijk maar naar volkswagen, seat en skoda. En misschien wel een makkelijker voorbeeld Renault en dacia.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
- AppleMoose
- Berichten: 6054
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Je ziet het in alle branches wel en het is zeker geen nieuw fenomeen inderdaad.
Goh.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Ook in retailland zie je dat genoeg, al is het daar vaak directe concurrentie; Mediamarkt en Saturn zijn van hetzelfde bedrijf, en dat zie je ook met Intertoys/Bart Smit/Toys XL. Ook Blokker/Marskramer/Xenos en Big Bazar hebben dezelfde eigenaar. (waarbij die laatste zeven dan ook weer hetzelfde bedrijf zijn)
De klant kan "kiezen", maar uiteindelijk komt het geld toch bij jou(w bedrijf) terecht :Y
Hetzelfde wat NS overigens op de stations doet, om het weer een beetje in de sfeer van dit forum te brengen. Of je nu naar de Smullers, Julia's, Kiosk of AH to go gaat, het komt allemaal bij de NS terecht.
De klant kan "kiezen", maar uiteindelijk komt het geld toch bij jou(w bedrijf) terecht :Y
Hetzelfde wat NS overigens op de stations doet, om het weer een beetje in de sfeer van dit forum te brengen. Of je nu naar de Smullers, Julia's, Kiosk of AH to go gaat, het komt allemaal bij de NS terecht.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
De NS is natuurlijk wel betrokken geweest bij vervoerders als Connexxion en Syntus. Later zijn ze een alliantie met Q-buzz aangegaan. Bloed kruipt waar het niet gaan kan volgens mij. Maar binnenlands een open-acces busverbinding beginnen, dat zie ik de NS niet snel gaan doen...Suus schreef:NS gelooft in het product trein. Op het VK na zijn alle buitenlandse busbedrijven al afgestoten, en Nederland gaat ook niet heel lang meer duren vermoed ik.
SNCF daarentegen is vooral bezig met zichzelf te concurreren, want de Ouibus van SNCF concurreert vooral met Thalys waarvan SNCF grootaandeelhouder is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Vraag is of dat écht concurrentie is..dylanwild94 schreef:Concureren met je eigen bedrijf is niet nieuw het gebeurt namelijk ook in de autobranche. Kijk maar naar volkswagen, seat en skoda. En misschien wel een makkelijker voorbeeld Renault en dacia.
Dacia bediend een ander koperspubliek.. met techniek dat van Renault afkomt (oudere generatie) wat dus hergebruikt kan worden.
Aan de kostenkant dus een efficiëncy slag en aan de commerciële kant een stukje meer van de taart proberen binnen te schrokken.
Het is, zoals hier al geschreven, veelal bedoeld als een aanvulling op OF het bedienen van een grotere groep klanten.
SNCF zal de Ouibus zien als een alternatief voor de Thalys verbinding. Of misschien wel als een aan-danwel afvoerinstrument?
Ik kan mij voorstellen dat reizigers in A'dam wellicht wel in een late nachtbus willen stappen.. en in de vroege ochtend in BrusselZuid in een Thalys naar Parijs of Londen willen stappen.. ipv de avond ervoor een Thalys uit A'dam te nemen en dan een overnachtingsplek te moeten betalen/zoeken in Parijs.
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Mwah als ik voor een thalys betaal dan ga ik ook voor het gemak van in NL al in dat ding te stappen. Anders doe ik het hele eind wel gewoon met een nachtbus waarin ik lekker kan slapen.
Maar goed dat ben ik dan he.
Maar goed dat ben ik dan he.
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Lekker slapen, in een nachtbus? Laat me niet lachen... :')
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Zijn bepaalde middelen voor ;)Z2N schreef:Lekker slapen, in een nachtbus? Laat me niet lachen... :')
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Dacia is in feite gewoon een goedkope Renault. Zijn hele simpele auto's met weinig poespas erin. Tegenwoordig zitten auto's vol met software die vaak storingen geven. Dacia zit dus (vrijwel) geen software in die kapot kan gaan om maar een voorbeeld te noemen.Durashift schreef:Vraag is of dat écht concurrentie is..dylanwild94 schreef:Concureren met je eigen bedrijf is niet nieuw het gebeurt namelijk ook in de autobranche. Kijk maar naar volkswagen, seat en skoda. En misschien wel een makkelijker voorbeeld Renault en dacia.
Dacia bediend een ander koperspubliek.. met techniek dat van Renault afkomt (oudere generatie) wat dus hergebruikt kan worden.
Aan de kostenkant dus een efficiëncy slag en aan de commerciële kant een stukje meer van de taart proberen binnen te schrokken.
-
- Berichten: 6431
- Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
- Locatie: Reisdorf - Luxemburg
- Contacteer:
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Zo langzamerhand kun je Dacia's niet echt meer hele simpele auto's met weinig poespas noemen hoor, ja tuurlijk zijn het niet de meest luxe auto's maar dan eerder qua materiaalkeuze en niet zo zeer het uitrustingsniveau betreffende (diverse vrienden en kennissen van mij verbazen zich echt wat er allemaal op onze Dacia zit, dingen die ze op hun eigen auto's van veel duurdere merken lang niet altijd hebben).
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen
Is Dacia een merk lange-afstandsbus?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten