Berichten uit Luxemburg
Re: Berichten uit Luxemburg
-- Vond het beetje onnodig een apart topic hiervoor te openen, dus plaats het even hier. --
Luxemburg wilt met de dienstregeling 2018 een treinverbinding tussen Luxemburg en Düsseldorf in te leggen (grofweg 200 km). Dit zou dan gereden moeten worden met de Stadler KISS treinstellen die de CFL heeft rijden als serie 2300. Deze stellen zijn multicourant en rijden nu al op de RE's tussen Luxemburg en Trier.
Bron
Luxemburg wilt met de dienstregeling 2018 een treinverbinding tussen Luxemburg en Düsseldorf in te leggen (grofweg 200 km). Dit zou dan gereden moeten worden met de Stadler KISS treinstellen die de CFL heeft rijden als serie 2300. Deze stellen zijn multicourant en rijden nu al op de RE's tussen Luxemburg en Trier.
Bron
-
- Berichten: 527
- Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32
Re: Berichten uit Luxemburg
Gebeurt anders vaak genoeg hoor, zeker s avonds laat of op andere rustige tijdstippen.Durashift schreef:Wat is dat voor waanzin, de 'AVL' methode?
Dit snapt toch geen mens / reiziger?
Het is toch 'algemeen gewoon' dat vertragingstijd in reistijden als een plus worden aangeduid.
Zie ook de schermen boven de autosnelwegen.
'te vroeg' komt bijna niet voor, of zou niet mogen, want dan mag de bus gewoon wachten totdat ie weer in het schema zit. Wat mij betreft.
Ik zou ook niet blij worden als een bus te vroeg bij de halte is, ik er nog niet ben, en de bus vrolijk doorrijdt naar de volgende halte om daar eventuele reizigers 'een goed gevoel' te bezorgen. Terwijl ik de bus gemist heb..
Volgens mij zijn er bepaalde haltes waar ze MOETEN wachten (aangegeven met een klokje op de lijnennetkaart) en bepaalde haltes waar ze gewoon voorbij sjezen als het kan.
Re: Berichten uit Luxemburg
Is dat dan Fernverkehr of een regionale trein en via welke route zou die moeten rijden dan?MarkNL schreef:-- Vond het beetje onnodig een apart topic hiervoor te openen, dus plaats het even hier. --
Luxemburg wilt met de dienstregeling 2018 een treinverbinding tussen Luxemburg en Düsseldorf in te leggen (grofweg 200 km). Dit zou dan gereden moeten worden met de Stadler KISS treinstellen die de CFL heeft rijden als serie 2300. Deze stellen zijn multicourant en rijden nu al op de RE's tussen Luxemburg en Trier.
Bron
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Berichten uit Luxemburg
Route tot Koblenz lijkt me duidelijk. Vanaf Koblenz zijn meerdere routes denkbaar. De logischste is via Bonn en Keulen, daar de Rijn over naar Deutz en dan via Leverkusen naar D'dorf. Er zijn ook andere opties denkbaar (helemaal linksrijnisch met kopmaken in Keulen, kompleet rechtsrijnisch via spoor 11/12 in Deutz, rechtsrijnisch tot Keulen en dan linksrijnisch verder, enz...) maar dit zou het logischte zijn.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
Re: Berichten uit Luxemburg
Dat is iets wat ik mij ook afvraag. Buiten het nieuwsbericht ben ik nog geen gedetailleerde informatie tegengekomen. Dus ook niet onder welke noemer deze trein gaat rijden (RE of IC) en over de tarieven.JeffreyMeijer schreef:Is dat dan Fernverkehr of een regionale trein en via welke route zou die moeten rijden dan?
Re: Berichten uit Luxemburg
Aangezien er overleg plaats vindt met SPNV Nord, die voor het openbaar vervoer in het noorden van Rheinland-Pfalz verantwoordelijk is, vermoed ik dat wordt geprobeerd er een regionale treindienst van te maken waar ook subsidie voor beschikbaar komt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Berichten uit Luxemburg
Ik neem toch niet aan dat die trein alle tien stations tussen Luxemburg en de grens aan zal doen. En dat deze dus binnen Luxemburg wel de RE status zal krijgen.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Berichten uit Luxemburg
Het zou best een idee van de Luxemburgers kunnen zijn,
dat de bestaande RE naar Koblenz verder rijdt langs de Rijn.
dat de bestaande RE naar Koblenz verder rijdt langs de Rijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Berichten uit Luxemburg
Ben terug van een paar dagen Luxemburg en het viel me op dat ze daar ook een soort ov-chipkaart hebben. Die heet de mKaart en is paars. Verder rijdt op de meeste binnenlandse routes modern dubbeldeksmateriaal. Zelfs de treinen naar Koblenz worden met dubbeldekkers van de CFL gereden. De klassieke wegmann rijtuigen lijken verleden tijd, al zag ik er een aantal op een opstelterrein bij het station van Luxemburg. Volgens mij zijn de treinen Luxemburg-Luik en terug de enige getrokken treinen die nog in Luxemburg rijden.
Re: Berichten uit Luxemburg
Het aantal getrokken treinen naar Luxemburg zal de komende jaren wel toenemen, de verwachting is dat de IC Brussel - Luxemburg vanaf december met loc + rijtuigen gaat rijden, aangezien de MS96 op die verbinding monocourant zijn en Luxemburg de bovenleiding vanaf Sterpenich gaat omschakelen naar 25 kV. De i6-rijtuigen van de NMBS worden om die reden op dit moment zelfs gereviseerd!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Berichten uit Luxemburg
Ik was wat aan het surfen op internet en het blijkt dat in Luxemburg-Stad in december 2017 een tramlijn en een kabeltreintje is geopend. Blijkbaar is dit nieuws aan iedereen voorbijgegaan.
Hier meer informatie over de tram:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stater_Tram
Hier meer informatie over het kabeltreintje:
https://de.wikipedia.org/wiki/Standseil ... -Kirchberg
Tram van Luxemburg
Hier meer informatie over de tram:
https://de.wikipedia.org/wiki/Stater_Tram
Hier meer informatie over het kabeltreintje:
https://de.wikipedia.org/wiki/Standseil ... -Kirchberg
Tram van Luxemburg
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Berichten uit Luxemburg
Vroeger zat er iemand uit Luxemburg op dit Forum. Waar is tie eigenlijk.
Re: Berichten uit Luxemburg
In Luxemburg gok ik :Yhuibf schreef:Vroeger zat er iemand uit Luxemburg op dit Forum. Waar is tie eigenlijk.
Maar speciaal voor u:
Al heeft ie in de afgelopen 1,5 wel maar een bericht of drie gepost...Laatst actief: Wo 11 Apr 2018, 01:16
Re: Berichten uit Luxemburg
Ik heb vorige week donderdag zowel de tram als de dubbele funiculaire bezocht, dus het was zeker niet aan iedereen voorbij gegaan.
Er zijn in december ook twee treinstations geopend in Luxemburg gerelateerd aan de tram, die ook door internationale treinen worden bediend.
Er zijn in december ook twee treinstations geopend in Luxemburg gerelateerd aan de tram, die ook door internationale treinen worden bediend.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Berichten uit Luxemburg
En welke stations zijn dat?
Re: Berichten uit Luxemburg
De tram is zeker nog wel besproken, de funnikul heb ik niks over gelezen.
Bij twijfel altijd klagen
Re: Berichten uit Luxemburg
De beide heb ik genoemd in het tramtopic, op de dag van opening. De discussie ging daar echter over de taal van de omroepen in de trams. :')
Re: Berichten uit Luxemburg
Pfaffenthal-Kirchberg en Howald. Bij dat laatste station zal de tram pas over 2-3 jaar gaan stoppen trouwens.Aking schreef:En welke stations zijn dat?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3662
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: Berichten uit Luxemburg
Dat tramtopic volg ik eigenlijk niet, wel de rubriek OV in het buitenland en daar werd de tram en het kabeltreintje niet genoemd. Excuses ervoor, het was bij mij tot vandaag niet doorgedrongen dat er sinds december een tram en een kabelbaantje rijdt.Z2N schreef:De beide heb ik genoemd in het tramtopic, op de dag van opening. De discussie ging daar echter over de taal van de omroepen in de trams. :')
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: Berichten uit Luxemburg
Waarvoor zou je je excuus daarvoor maken :@Excuses ervoor,
On-topic: geloof dat ik ergens op de Duitse Wikipedia kennis genomen had van de tram.
Re: Berichten uit Luxemburg
Het station in Howald is al enkele decennia open en heeft niets met de tram te maken. Destijds was dat een project om voorstadshaltes rondom de stad te openen. Cents-Hamm is een ander voorbeeld daarvan.Suus schreef:Pfaffenthal-Kirchberg en Howald. Bij dat laatste station zal de tram pas over 2-3 jaar gaan stoppen trouwens.
Voorheen stopte de RE uit Elwen (Troisvierges) in Dommeldange vanwege de aansluiting richting de Kirchberg. Nu loopt die verbinding via het nieuwe station Pfaffenthal-Kirchberg. De stop in Dommeldange zou voor de RE eigenlijk wel kunnen vervangen. Tussen Mersch en de stad stopt die, naast Pfaffenthal en Dommeldange, ook nog in Walferdange waardoor het op een RB begint te lijken.
Terug naar de tram: komende zomer moet de verlenging over de Rode Brug naar het centrum op en gaan. Een volgende fase komt dan in gebruik. Ondanks de korte lengte van de lijn wordt deze op de Kirchberg al goed gebruikt.
Re: Berichten uit Luxemburg
Howald is toch echt pas afgelopen december (weer) geopend, nadat het sinds 1943 niet meer in een spoorboekje stond. Het moet ook een toekomstige stop van de tram worden, dat zal in circa 2020 het geval zijn.Willem schreef:Het station in Howald is al enkele decennia open en heeft niets met de tram te maken. Destijds was dat een project om voorstadshaltes rondom de stad te openen. Cents-Hamm is een ander voorbeeld daarvan.Suus schreef:Pfaffenthal-Kirchberg en Howald. Bij dat laatste station zal de tram pas over 2-3 jaar gaan stoppen trouwens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Berichten uit Luxemburg
Dat klopt. Alleen heb jij het over het nieuwe station in Howald dat toen geopend is. Inderdaad met het oog op de tram die uiteindelijk naar Cloche d'Or (Kockelscheuer) moet gaan lopen.
Maar daarvoor bestond al een veel eenvoudiger station Howald dat in 1992 is geopend. Rond de eeuwwisseling, of kort daarna, is het dicht gegaan voor de bouw van het nieuwe station waar jij nu op doelt.
Maar daarvoor bestond al een veel eenvoudiger station Howald dat in 1992 is geopend. Rond de eeuwwisseling, of kort daarna, is het dicht gegaan voor de bouw van het nieuwe station waar jij nu op doelt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten