Intercity Direct (Amsterdam - Breda)
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Precies wat ik bedoel. Allemaal overbodig gezever.
🍉
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Wat dat betreft vind ik Rikus 'schandalig' Spithorst wel een interessant punt maken: hij stelt dat de Thalys over het algemeen probleemloos rijdt over de HSL. Is dat waar? En zijn er indien ja factoren aan te wijzen waardoor deze treindienst wel naar behoren presteert?starx schreef:Het argument van "een ander had het niet beter gedaan" vind ik niet juist. NS heeft immers de aanbesteding gesaboteerd en daarmee de concurrentie buiten de deur gehouden. En daarom weten we simpelweg niet hoe DB/Arriva het zou hebben gedaan.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Vorig jaar 10 keer met Thalys gereisd en twee keer last gehad van materiële problemen waardoor ik een vertraging opliep die meetelt in de punctualiteitsstatistieken van Thalys. De punctualiteit van Thalys de afgelopen 12 maanden was 88% waarbij treinen die minder dan 15 minuten vertraagd zijn als punctueel worden geregistreerd.
De uitval is bij Thalys laag, maar vertragingen zijn daar toch echt aan de orde van de dag.
De uitval is bij Thalys laag, maar vertragingen zijn daar toch echt aan de orde van de dag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik heb zelfs eens een vertraging van 5u10m meegemaakt met Thalys :D :D
En kort geleden een iets latere vertrek om te wachten op mijn vertraagde trein zodat ik en anderen alsnog konden overstappen :pos:
En kort geleden een iets latere vertrek om te wachten op mijn vertraagde trein zodat ik en anderen alsnog konden overstappen :pos:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik wil wel even wat realisme onderstrepen. Als er vandaag wordt gekozen voor de aanbesteding van de nationale treindiensten op de HSL-zuid dan zal het nog zeker 10 jaar duren voordat de treinexploitatie goed van start kan, aannemend dat de winnaar van de aanbesteding met nieuw materieel moet gaan rijden en niet het huidige en bestelde materieel van NS overneemt. Het is dus een weinig kansrijke piste en volgens mij heeft de politiek dat over zichzelf afgeroepen door de lijn bij het hoofdrailnet te betrekken toen de NS-dochter daar zoveel problemen kreeg. De NS (het moederbedrijf) is toen in mijn ogen beloond voor slecht gedrag, maar nu zitten we in een stadium dat ze bijvoorbeeld nieuw materieel besteld hebben, hun personeelsbeleid eindelijk wat op orde is en inderdaad zoals Suus schrijft, de juiste technici op de juiste plek hebben zitten. Dat moet je denk ik niet nu weer overhoop willen gooien.Hainje schreef:Maar stel nu dat NS de derde slag haalt? Zijn die ICNG dan voor de katseviool aangeschaft? Lijkt mij niet dat deze zomaar doorgeschoven zullen worden naar Arriva.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Maar is dit het antwoord op de vraag van Alargule? De vertragingen die aan de orde van de dag zijn kunnen een andere oorzaak hebben of zijn opgedaan elders in het netwerk (Frankrijk of België). Maar als ze liggen aan de trein-baan interactie op het HSL-traject kan dat best zorgelijk zijn. Dan is de ICT nog steeds niet op orde of fungeert de spanningswissel niet naar behoren of is er een ander structureel probleem...Suus schreef:Vorig jaar 10 keer met Thalys gereisd en twee keer last gehad van materiële problemen waardoor ik een vertraging opliep die meetelt in de punctualiteitsstatistieken van Thalys. De punctualiteit van Thalys de afgelopen 12 maanden was 88% waarbij treinen die minder dan 15 minuten vertraagd zijn als punctueel worden geregistreerd.
De uitval is bij Thalys laag, maar vertragingen zijn daar toch echt aan de orde van de dag.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Gezien de langere ritduur en de veel grotere afstand is het bij Thalys ook wel te verwachten dat deze af en toe vertraging oploopt.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ook Thalys staat wel eens stil op de HSL en het is ook wel gebeurd dat de ICD wegsleeploc 'm moest komen helpen (daarvoor wordt dan een speciale koppelboom gebruikt).
Verschil met ICD/1100 is echter dat het de bedoeling is dat Thalys in principe altijd door zal rijden, ongeacht de vertraging. Daarom zal er ook bij verstoring op de HSL gewoon omgereden worden via Gouda/Den Haag of via Dordrecht/Roosendaal.
Bij de ICD heeft de reiziger in principe de mogelijkheid om met de normale IC via diezelfde omreisroutes te reizen, waar dat met Thalys een ander verhaal wordt (ander bedrijf/tickets, ook al worden de treinen gewoon door NS Int gereden).
Verschil met ICD/1100 is echter dat het de bedoeling is dat Thalys in principe altijd door zal rijden, ongeacht de vertraging. Daarom zal er ook bij verstoring op de HSL gewoon omgereden worden via Gouda/Den Haag of via Dordrecht/Roosendaal.
Bij de ICD heeft de reiziger in principe de mogelijkheid om met de normale IC via diezelfde omreisroutes te reizen, waar dat met Thalys een ander verhaal wordt (ander bedrijf/tickets, ook al worden de treinen gewoon door NS Int gereden).
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Dat laatste is echter niet langer waar nu er geen intercity Breda - Rotterdam meer via het normale spoor rijdt. De eens per uur rijdende [serie=Intercity|2017|Dordrecht - Breda2300[/serie] met een losse ICM-III en een overstap in Dordrecht lijkt me geen reëel alternatief voor de 30 rijtuigen ICR die per uur over de HSL rijden. Naar mijn idee is de huidige situatie waarbij zowel de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] en [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] opgeheven worden niet uit te leggen aan de klant.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Wat ik ervan begrepen heb is dat het aandeel defecte IC-Directen hoger is dan het aantal defecte Thalyssen, ook als je dat corrigeert voor afgelegde kilometers op de HSL.
Overigens is ook opvallend dat het aantal defecte treinen op de zuidelijke HSL (die toch korter is dan de noordelijke) hoger is dan op het noordelijke deel: voor 2017 tot nu toe 19 vs 16. Eenzelfde beeld laat het totaal aantal storingen zien (39 vs 35). Bron: rijdendetreinen.nl
Overigens is ook opvallend dat het aantal defecte treinen op de zuidelijke HSL (die toch korter is dan de noordelijke) hoger is dan op het noordelijke deel: voor 2017 tot nu toe 19 vs 16. Eenzelfde beeld laat het totaal aantal storingen zien (39 vs 35). Bron: rijdendetreinen.nl
NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik heb het idee dat de nieuwe IC Den Haag - Eindhoven door personeel wordt gereden dat pas sinds kort op de HSL rijdt en dat waarschijnlijk ook minder structureel doet dan het personeel dat op de ICD rijdt. Eerder bleek al uit onderzoek dat personeel dat meer ervaring met de TRAXX heeft en er ook structureel op rijdt beter weet hoe ermee te rijden en storingen sneller kan oplossen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Kijk voor de grap eens, in plaats van naar de Noord- of Zuidsectie, naar de treinserie die het meeste strandt.
Ik gok dat je verbaasd zult zijn ;)
Ik gok dat je verbaasd zult zijn ;)
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Lijkt me heel plausibel. Was gisteren tussen 16.00 en 18.15 uur op Düsseldorf Hbf en vooral het Fernverkehr had te maken met ernstige vertragingen (tot meer dan 60 minuten). Op een rit van 500 kilometer kun je zomaar wat vertraging oplopen en kan een vertraging van een andere trein in dezelfde corridor ervoor zorgen dat je geen tijd inloopt.Geert schreef:Gezien de langere ritduur en de veel grotere afstand is het bij Thalys ook wel te verwachten dat deze af en toe vertraging oploopt.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik iig niet al zou ik nog niet echt weten waarom specifiek meer, maar iig niet specifiek minder: die helling bij Lage Zwaluwe op de spanningssluis is een DRAAK. Met hoofdletters weliswaar want ik heb er weleens last van.Jultar schreef:Kijk voor de grap eens, in plaats van naar de Noord- of Zuidsectie, naar de treinserie die het meeste strandt.
Ik gok dat je verbaasd zult zijn ;)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
ICNG is toch juist bedoeld om ICM te vervangen?Mr-W schreef:Dan gaan ze ICMm treinstellen vroegtijdig vervangen
-
- Berichten: 998
- Lid geworden op: di 06 dec 2016, 18:54
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ja, ICNG vervangt ICMm én ICRm op de HSL.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Hopen maar dat het comfortabel is van binnen om dat niveau van enkeldeks IC-materieel in ere te houden :-)
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Je zou zeggen dat er daarvoor al gecompenseerd wordt door vertragingen lager dan 15 minuten niet mee te nemen. Als dat meegenomen wordt mag Thalys best een punctualiteit van ruim boven de 90 % halen als je het mij vraagt. We accepteren van Groningen-Den Haag ook niet dat die een 15-minutenpunctualiteit van 93 % heeft in combinatie met een 3-minutenpunctualiteit van 50 %. Toch legt die trein meer dan de helft van de afstand van de Thalys af met een gemiddelde snelheid die toch niet meer dan 30 % lager is.Geert schreef:Gezien de langere ritduur en de veel grotere afstand is het bij Thalys ook wel te verwachten dat deze af en toe vertraging oploopt.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ik geloof dat NS-internationaal altijd overstapmarges van 30 minuten adviseert voor internationale reizen. Op zich is 15 minuten vertraging nog wel te doen. Dan heb je alsnog een kwartier om je koffers te pakken, dwars door het station heen te lopen en een broodje met wat lekkers plus een kopje koffie te halen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Afgelopen maandag rolde er gewoon een overstap van 10 minuten uit tussen de 122 uit Düsseldorf en mijn aansluitende [serie=Stoptrein|2017|Arnhem - Tiel31100[/serie] naar Tiel in Arnhem. Maar goed, die reis was gepland met de planner in RdT.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Da's ook geen reis naar het buitenland he
De NS reisplanner neemt "internationaal" trouwens wel iets te letterlijk, want je krijgt uit de planner dus nooit een advies Utrecht - Hengelo waar de IC-Berlijn in voorkomt. Immers is die cross-platform overstap van 4 minuten te krap voor een overstap op een internationale trein, terwijl het voor een binnenlandse cross-platform zelfs nog een ruime is eigenlijk.
De NS reisplanner neemt "internationaal" trouwens wel iets te letterlijk, want je krijgt uit de planner dus nooit een advies Utrecht - Hengelo waar de IC-Berlijn in voorkomt. Immers is die cross-platform overstap van 4 minuten te krap voor een overstap op een internationale trein, terwijl het voor een binnenlandse cross-platform zelfs nog een ruime is eigenlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Ach ja, je hebt gelijk. 's ochtends was het vanuit de [serie=Stoptrein|2017|Arnhem - Tiel31100[/serie] naar [serie=RE 19|2017|Arnhem - Düsseldorf Hbf20000[/serie] (RE19 naar Emmerich en verder) een overstap van 23 minuten.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Mja, smalle IC rijtuigen en koffers gaan nooit zo goed samen. Maar het is inderdaad een tikkeltje overdrevenDaniel schreef:De NS reisplanner neemt "internationaal" trouwens wel iets te letterlijk, want je krijgt uit de planner dus nooit een advies Utrecht - Hengelo waar de IC-Berlijn in voorkomt. Immers is die cross-platform overstap van 4 minuten te krap voor een overstap op een internationale trein, terwijl het voor een binnenlandse cross-platform zelfs nog een ruime is eigenlijk.
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Zit nu in de 1100 die om 14:43 vertrokken is vertrokken vanuit Rotterdam richting Eindhoven. Wederom gestrand net na de spanningssluis bij Barendrecht. Conducteur zei dat hij deze rit gisteren ook had en ook was gestrand.
Edit: Met +14 minuten aangekomen in Breda waar de trein werd opgeheven door problemen met de voorste TRAXX loc en geen spanning op de achterste rijtuigen.
Edit: Met +14 minuten aangekomen in Breda waar de trein werd opgeheven door problemen met de voorste TRAXX loc en geen spanning op de achterste rijtuigen.
Re: NS vindt dat Intercity Direct nog te vaak uitvalt
Gestrand is een groot woord. Ik heb de trein na de tunnel Oude Maas even stil gezet om een probleem met de stroomafnemers van de voorste loc op te lossen. Dat bleek helaas complexer dan het in eerste instantie leek, dus ik heb toen de voorste loc maar als stuurstand gebruikt en met de achterste duwend naar Breda gereden.
Helaas wilde na de spanningssluis even voor Breda de treinverwarmingsleiding niet meer 'in' komen en ondanks mijn poging om die tijdens het rijden nog te herstellen wilde die ook niet lukken door een combinatie van factoren.
Daarop heb ik de trein op laten heffen, omdat er daardoor geen controle meer is over de deuren en de deurbediening na verloop van tijd (de batterijen lopen leeg).
Op Breda heb ik de storingen tijdelijk verholpen, waarna de trein op eigen kracht naar de Watergraafsmeer kon voor onderzoek.
Helaas wilde na de spanningssluis even voor Breda de treinverwarmingsleiding niet meer 'in' komen en ondanks mijn poging om die tijdens het rijden nog te herstellen wilde die ook niet lukken door een combinatie van factoren.
Daarop heb ik de trein op laten heffen, omdat er daardoor geen controle meer is over de deuren en de deurbediening na verloop van tijd (de batterijen lopen leeg).
Op Breda heb ik de storingen tijdelijk verholpen, waarna de trein op eigen kracht naar de Watergraafsmeer kon voor onderzoek.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten