Denk mee over de toekomst van OVNL
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
De opslag is het probleem niet, dat is de hoeveelheid dataverkeer wel over het algemeen. Stel dat er in een verslag 40 foto's à 500KB zitten. Dat is al 20MB voor één bezoeker. Zeg dat er 100 man dat topic bekijkt dan zit je al op 2GB. Dat bij 10 topics in de maand en je zit op 20GB.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Dataverkeer is onbeperkt sinds we naar onze nieuwe server verhuisd zijn Verder kwam ik zogauw niet tegen hoeveel schijfruimte we tegenwoordig hebben, maar die vult al aardig rap via de wiki.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Waarom de mogelijkheid bieden om fotos te hosten op de server in het forumonderdeel?dennistd schreef:De opslag is het probleem niet, dat is de hoeveelheid dataverkeer wel over het algemeen. Stel dat er in een verslag 40 foto's à 500KB zitten. Dat is al 20MB voor één bezoeker. Zeg dat er 100 man dat topic bekijkt dan zit je al op 2GB. Dat bij 10 topics in de maand en je zit op 20GB.
Ik wist overigens niet eens dat dat kon.
Daarnaast 500 kb voor een foto is veel. Beter is om een kleine foto in jpg te maken met iets minder pixels, zeg 15% minder en een link naar de echte versie. Scheelt ook veel data op je telefoon.
Ik heb al 15 jaar een domeinnaam en dito schuifruimte kost je hooguit 2 tientjes. Geen geeikel met Gmail, en andere plaatjeshosters...
Tot mn dood geen gezeur. Die 2 tientjes eet ik 3x minder friet met wat snacks....
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Wat in hemelsnaam is PHS. Er wordt ermee gestrooid alsof het iets simpels en de normaalste zaak van het leven is.
Uit dit topic.Nou sorry hoor [...], maar als de betekenis van PHS je is ontgaan dan heb je op dit forum echt flink zitten slapen in de afgelopen jaren.
Dit, en eerdere posts, hebben mij doen denken: het kan een aantrekkelijke optie zijn om een lijst met veelvuldig gebruikte afkortingen te maken, en deze d.m.v. mouseover te tonen (op dezelfde, of een aangepaste, manier als stationsafkortingen). De voornaamste reden hiervoor is het toegankelijker maken van forumdiscussies voor alledaagse meelezers (zoals ikzelf) en nieuwkomelingen, wat hen wellicht makkelijker uitnodigt om zelf ook mee te praten.
Relevant uit de beginpost:
Een argument tegen is dat meer klikbare links in forumposts wellicht afleidend werkt, of dat een enkele afkorting meer dan één betekenis kan hebben. Een indirect alternatief is het op een centrale plaats aanbieden van een lijst met veelgebruikte afkortingen, en hiernaar verwijzen wanneer iemand ernaar vraagt.Elke doelgroep stelt zijn eigen eisen aan de informatie die we aanbieden en de manier waarop we informatie aanbieden. De nieuwe reiziger zal snel afschrikken van vaktermen, terwijl de professional die woorden dagelijks gebruikt. Een geïnteresseerde reiziger die voor het eerst ergens komt zal heel anders naar de situatie kijken dan de doorgewinterde hobbyist. We willen OVNL toegankelijk houden voor al deze doelgroepen, wat eisen stelt aan de structuur waarin we de informatie (en de discussiemogelijkheid daarover) aanbieden.
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Eerlijk gezegd word ik stapelmesjogge van dat mouse-over-gebeuren. En een beetje eigen initiatief is ook niet verkeerd:
Wiki OVinNL schreef:Het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer, kortweg PHS, is een programma van ProRail, NS en de diverse goederenvervoerders waarin gezocht wordt naar manieren om de huidige infrastructuur beter te benutten, zodat er op de drukste lijnen een patroon gereden kan worden met 6 stoptreinen, 6 intercity's en 2 goederentreinen per uur per richting.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Het maken van een lijst (of iets wat meer toegankelijk is dan een lijst) van veelgebruikte begrippen kan sowieso geen kwaad. Het maken van mouse-overs moedigt het gebruik van afkortingen aan, die discussie vind ik lastiger omdat daar een balans gevonden moet worden tussen leesbaarheid en toegankelijkheid. PHS altijd voluit schrijven helpt ook niet mee voor de leesbaarheid van een bericht.
- AppleMoose
- Berichten: 6053
- Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21
- Locatie: Skogen
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Inderdaad, niet nog meer mouse-over-frutsels in teksten. je zou een lijst kunnen maken voor op de wiki, maar met een beetje eigen initiatief kom je er ook achter. Typ bijvoorbeeld PHS in google in en de eerste hit is al gelijk raak.
Goh.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
De tijd dat mouse-overs's voor veel dingen een oplossing waren ligt denk ik ook een beetje achter ons met de komst van de responsive skin en het gebruik van het forum op mobiele telefoons en tablets. Hoewel ik het nog steeds een mooie uitvinding vind.
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Het idee is best aardig, maar ondertussen weet ik nou wel waar Op voor staat :')
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Ah, had ik niet gedacht. _O-
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39287
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Je bedoelt Had ik niet gedacht, maar laten we het hier maar over de toekomst van het forum hebben. De toekomst van de mouse-over ziet er vooralsnog wel goed uit
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
O -o-
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Ik heb een aantal stationsafkortingen als autocorrect in mijn iPhone gezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Uhm... autocorrect schop ik er altijd zo snel mogelijk af.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Nee, vet handig. Ik zou niet meer zonder kunnen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daantje
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 6494
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
- Locatie: Rotterdam
- Contacteer:
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Kunnen we nu weer ontopic gaan?
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Het idee van een "begrippenlijst" had ik overigens ook al voorgesteld:
Meltrain schreef: Wel is het zo dat er redelijk wat jargon wordt gebruikt en dat het voor nieuwelingen niet altijd duidelijk is hoe serieus bepaalde uitspraken genomen moeten worden.
Daarom is het handig om (op de Wiki) een handleiding te publiceren met daarin de meest voorkomende termen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Denk mee over de toekomst van OVNL
Leuk zo'n begrippenlijst, maar dan moet die wel door iemand gemaakt gaan worden en - nog belangrijker - bijgehouden gaan worden. Bovendien zie ik de discussies over welke begrippen er nou wel op moeten en welke niet, en hoe ze omschreven moeten worden, wel weer aankomen.
Ik vraag me bovendien af: wat is er tegenwoordig nog moeilijk aan een woord selecteren en onder je rechtermuisknop een 'Search Google for...' uit te voeren? Generieke afkortingen als 'PHS' zullen wel meerdere resultaten opleveren, maar iemand die een beetje kan nadenken heeft zo in de gaten dat in dit geval 'Programma Hoogfrequent Spoorvervoer' wordt bedoeld. En voor 'kopmaken', 'lijnfilm' of 'VIRM' zullen de resultaten al wat minder ambigu zijn.
Ook denk ik eerlijk gezegd dat mensen die dit forum frequenteren vanuit zichzelf al een meer dan gemiddelde interesse in het ov hebben. De kans is dus groter dat zij al met jargon bekend zijn. En zo niet, zie mijn vorige punt.
Ik vraag me bovendien af: wat is er tegenwoordig nog moeilijk aan een woord selecteren en onder je rechtermuisknop een 'Search Google for...' uit te voeren? Generieke afkortingen als 'PHS' zullen wel meerdere resultaten opleveren, maar iemand die een beetje kan nadenken heeft zo in de gaten dat in dit geval 'Programma Hoogfrequent Spoorvervoer' wordt bedoeld. En voor 'kopmaken', 'lijnfilm' of 'VIRM' zullen de resultaten al wat minder ambigu zijn.
Ook denk ik eerlijk gezegd dat mensen die dit forum frequenteren vanuit zichzelf al een meer dan gemiddelde interesse in het ov hebben. De kans is dus groter dat zij al met jargon bekend zijn. En zo niet, zie mijn vorige punt.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten