En om een idee te krijgen hoe dat eruitziet: https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... ctions.pdfOVinspecteur schreef:Je hebt hier een punt, maar het is bijvoorbeeld wel degelijk strafbaar om zaken te doen met een bedrijf dat voor Rusland opdrachten uitvoert op de Krim. In Palestijns gebied wordt echt steeds bewust grondgebied afgepakt van een bevolkingsgroep om dat exclusief aan een andere bevolkingsgroep te geven, waarbij de Palestijnen dus in steeds kleinere "thuislanden" worden opgesloten. Die gebiedjes worden van elkaar gescheiden door corridors, waar Palestijnen niet mogen komen (en Eggedbussen met uitsluitend Israelische kolonisten wel). Dat gaat dus veel verder dan de Krim.Post schreef:Je koopt ook geen dingen uit China?WSM schreef:Ja en uiteindelijk is niemand verantwoordelijk. Volledig eens met OVinspecteur, bedrijven als EBS hebben hier niks te zoeken.
Je koopt geen benzine uit Saoedi-Arabië?
Je koopt geen gas uit Rusland?
EBS en de politieke situatie in Israel
-
- Berichten: 377
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
-
- Berichten: 1226
- Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Je bedoelt zoals Transdev dat ook kon kiezen voordat hun branche in israël failliet ging? Beetje dubbele standaard dit.OVinspecteur schreef:Nee, want Egged kan er voor kiezen om geen bussen te exploiteren in illegaal bezet gebied.Vinny schreef:http://www.egged.co.il/Article-830-Who-Are-We.aspx
In een notendop het bedrijfsbeleid. Egged is niet een bedrijf dat bijvoorbeeld Palestijnen uitsluit of scheiding tussen mannen en vrouwen nastreeft. Het volgt echter de door de overheid uitgevaardigde veiligheidsregels.
Of iets illegaal bezet gebied is of niet heeft niks met het OV te maken, dat heeft te maken met het land zelf. Stel (THEORETISCH) wij nemen baarle Hertog over en maken het helemaal Nederland.- Onlangs dat wij dat gebied aldus de UN illegaal bezitten, bezit ons land in die situatie nog steeds het land en is dus ook verantwoordelijk voor het OV daar naartoe. - Dit valt tevens gewoon onder concessie net zoals het OV hier.
Je kan hier lang over door blijven praten, maar het probleem ligt simpelweg niet bij de vervoerder maar bij het land waar ze in zitten zelf. - Tevens hebben zowel ik en Camille al verdere uitleg gegeven over de situatie maar ook dat mocht niet baten. Als je voor jezelf het beeld van een nachtmerrie creëert tegen ander bewijs in, dan wens ik je heel veel succes met vastzitten in die nachtmerrie die dus eigenlijk geen basis heeft.
Nogmaals: De politieke situatie in Israël heeft niks te maken met de kernwaardes van Egged. De situatie is gecompliceert en vervoersbedrijven (Niet alleen Egged) maken er het beste van wat ze kunnen.
Ik blub in het Drecht.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Door te zeggen dat het aan he tland zelf ligt, en niet aan de vervoerder, is natuurlijk wel erg makkelijk. De staat Israel voert een illegale bezetting uit. Als voor het vervoer van kolonisten over aparte wegen een concessie in het leven wordt geroepen, dan doe je als busbedrijf ook in zekere zin ook mee aan die illegale bezetting. Dan kan er een website met allemaal mooie kernwaarden van een bedrijf op het internet staan, maar dat zegt dan niet zoveel meer he?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Volgens mij zien we hier over het hoofd dat Egged in Israel een coöperatie is. De chauffeurs zijn deelnemers en kunnen dus deels hun eigen beleid uitstippelen. Er zullen ook chauffeurs zijn die tegen de kolonisatie zijn, maar de ledenraad laat het vrij omdat daar net zoals hier politiek gevoelig ligt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
En waar denk je dat bijna alle bussen in Nederland op rijden? Als dat geen olie uit Islamitische ‘apartheidsstaten’ mag zijn komen die ook niet ver. Of ben je dan niet zo principieel?OVinspecteur schreef:Diep triest nieuws dit. Wanneer je als passagier met schaamte plaats moet nemen in een bus of trein van een bedrijf dat Apartheid als een kernwaarde ziet, dan kan dat niet bevorderlijk zijn voor het gebruik van het OV.
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Dit verzin je ter plekke. Of kun je vertellen op basis van welk artikel dat strafbaar zou zijn?OVinspecteur schreef:Je hebt hier een punt, maar het is bijvoorbeeld wel degelijk strafbaar om zaken te doen met een bedrijf dat voor Rusland opdrachten uitvoert op de Krim.
-
- Berichten: 427
- Lid geworden op: vr 19 dec 2014, 13:16
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Heeft een heel stuk over in de krant gestaan. Een Nederlands bedrijf wat kranen oid verkocht die gebruikt werden om een brug te bouwen van Rusland naar de Krim. En dat mag dus niet.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Hij bedoelt waarschijnlijk dit verhaal:
https://www.trouw.nl/home/nederlandse-b ... ~a63fd5c5/
Misschien handig in het vervolg even wat achtergrond-informatie in je reactie bij te sluiten.
https://www.trouw.nl/home/nederlandse-b ... ~a63fd5c5/
Misschien handig in het vervolg even wat achtergrond-informatie in je reactie bij te sluiten.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Aanbesteding Concessie DAV-gebied (2018 - 2026)
Ik wil er op wijzen dat er in de Palestijnse gebieden een partij in de regering zit die de "vernietiging van de Zionistische Entiteit" (Israël, dus) nog steeds in haar handvest heeft staan.OVinspecteur schreef: In Palestijns gebied wordt echt steeds bewust grondgebied afgepakt van een bevolkingsgroep om dat exclusief aan een andere bevolkingsgroep te geven, waarbij de Palestijnen dus in steeds kleinere "thuislanden" worden opgesloten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Als hij dat bedoelde dan klopte er niks van zoals ik al vermoedde. Ten eerste gaat het niet om strafrecht. Ten tweede gaat het verbod een stuk minder ver dan gesuggereerd: er is geen verbod om zaken te doen met een bedrijf dat ook zaken doet op de Krim, een Nederlanders bedrijf mag alleen zelf geen zaken doen op de Krim of daarnaar producten in- of exporteren. Pas je dezelfde regel op EBS toe dan is er niets aan de hand, ik neem tenminste aan dat de bussen niet op bezet gebied in elkaar worden gezet. :')isadora schreef:Hij bedoelt waarschijnlijk dit verhaal:
https://www.trouw.nl/home/nederlandse-b ... ~a63fd5c5/
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Dat is fijn om te horen.Moshi schreef:...dan is er niets aan de hand
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Precies, zoals met zoveel zaken.. mooie woorden maar daar naar handelen..?VIRM schreef: (..)Dan kan er een website met allemaal mooie kernwaarden van een bedrijf op het internet staan, maar dat zegt dan niet zoveel meer he?
~~~~
Edit: zoals Heineken.. wil een gesprek met RTL ivm uitspraken tijdens de door hun gesponsorde show Voetbal Inside.. want 'het merk Heineken wil niemand kwetsen'..
Jajaja, alsof sommige gebruikers van het merk Heineken door een overschot aan inname van het product mensen niet (kunnen) kwetsen door het toebrengen van schade of spreken met kwade tong.. :)
~~~~~~
Het is ook wel 'makkelijk' om argumenten zoals ' gebruik van olie ' e.d. door de Westerse wereld te gebruiken.. Als je die moraliteit doortrekt.. zal zowat heel de (gemoderniseerde) wereld 'plat' gaan.. want belangrijke grondstoffen voor computerchips / batterijen etc. komen nou ook niet voort uit mensvriendelijke arbeid- en leefomgevingen / regime's.
Laat die kolenisten lekker zelf hun vervoer regelen.. zij willen tenslotte in 'bezet' gebied wonen (al zullen zij dat volstrekt anders zien natuurlijk).
Ik ben wel nieuwsgierig hoe men hier aankijkt tegen de leveringen, destijds, van de Alliance bussen door Den Oudsten in Israël. Die zag ik in de jaren '90 toch vaak voorbij komen op de TV, als Eddo Rosenthal zijn correspondentschap uitvoerde.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Alstom is ooit wel aangesproken op de levering van trams aan Jerusalem, maar ik heb eigenlijk nooit gehoord dat een Mercedes is aangesproken omdat er bussen in Israël zijn geleverd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Gooi je door Intel gedreven apparaten de deur ook maar uit, want uit het door Joden geregeerde Amerika.
En anders wel ontwikkeld in 51ste staat van Amerika, Israël.
Oh ja, en nu schijnen ze nog ook nog eens een beetje onbetrouwbaar, de Meltdown is begonnen:
https://www.zerohedge.com/news/2018-01- ... staggering
Maar dat hoort dan eigenlijk weer thuis in het computer-topic.
En anders wel ontwikkeld in 51ste staat van Amerika, Israël.
Oh ja, en nu schijnen ze nog ook nog eens een beetje onbetrouwbaar, de Meltdown is begonnen:
https://www.zerohedge.com/news/2018-01- ... staggering
Maar dat hoort dan eigenlijk weer thuis in het computer-topic.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Kom laten allemaal meedoen aan de NIMBY gedachten van dit topic. Kan onze hele economie plat. _O-
Laatst gewijzigd door dylanwild94 op do 04 jan 2018, 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Niemand zegt dat de economie plat moet. Maar he tis voor bedrijven niet verboden om te kijken met wie zij zaken doen en het is voor overheden niet verboden om te kijken welke bedrijven zij inhuren.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Maar hoe sluit je die bedrijven dan uit voor een aanbesteding? Want ik denk dat het Europees hof nog wel eens moeilijk gaan doen over onrechtmatig uitsluiten.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Dat is the law of inverse relevance: the less you intend to do about something, the more you have to keep talking about it.Durashift schreef:Precies, zoals met zoveel zaken.. mooie woorden maar daar naar handelen..?VIRM schreef: (..)Dan kan er een website met allemaal mooie kernwaarden van een bedrijf op het internet staan, maar dat zegt dan niet zoveel meer he?
§ 6. Het passeren van rode seinen
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Artikel 33
1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Je kunt Israëlische bedrijven uitsluiten als overheid door sancties tegen het land in het leven te roepen. Dat overkomt landen als Iran en Noord-Korea ("As van het Kwaad") wel eens.Post schreef:Maar hoe sluit je die bedrijven dan uit voor een aanbesteding? Want ik denk dat het Europees hof nog wel eens moeilijk gaan doen over onrechtmatig uitsluiten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Psies
Als de overhead geen sancties in het leven roept is er niks uit te sluiten.
Ga je dat toch doen, dan is het a) onrechtmatig en b) ook nog eens willekeurig.
(zoals velen al aandroegen: je kunt dan een hele hoop andere landen ook uitsluiten.... en hoe beslis je welke wel en welke niet?)
Als je toch eens weet wat die Engelsen allemaal hebben uitgevreten en hoe de natzaten van het gespuis dat ze hierheen hebben gestuurd (ik woon nu in Australie) de originele bevolking deels hebben uitgemoord en wat er van is overgebleven nog steeds discrimineren....
Gegeven dat feit zou ik dan niets kunnen doen hier, want met alles wat ik doe verdienen die nazaten hun centen....
Dus niet zaniken over EBS, ze mogen gewoon inschrijven en het zij ze gegund als ze winnen.
En als je vindt dat dat niet klopt, ga maar handtekeningen verzamelen en stuur ze naar de tweede kamer met het verzoek sancties tegen Israel in te stellen.
Als de overhead geen sancties in het leven roept is er niks uit te sluiten.
Ga je dat toch doen, dan is het a) onrechtmatig en b) ook nog eens willekeurig.
(zoals velen al aandroegen: je kunt dan een hele hoop andere landen ook uitsluiten.... en hoe beslis je welke wel en welke niet?)
Als je toch eens weet wat die Engelsen allemaal hebben uitgevreten en hoe de natzaten van het gespuis dat ze hierheen hebben gestuurd (ik woon nu in Australie) de originele bevolking deels hebben uitgemoord en wat er van is overgebleven nog steeds discrimineren....
Gegeven dat feit zou ik dan niets kunnen doen hier, want met alles wat ik doe verdienen die nazaten hun centen....
Dus niet zaniken over EBS, ze mogen gewoon inschrijven en het zij ze gegund als ze winnen.
En als je vindt dat dat niet klopt, ga maar handtekeningen verzamelen en stuur ze naar de tweede kamer met het verzoek sancties tegen Israel in te stellen.
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Als wij alles zouden afschaffen wat in het verleden fout is geweest, zou je naast Australie ook dingen zoals Duitsland en ons eigen koninklijk huis kunnen verbieden. Zoals iemand anders ind it topic al zei, daar kun je helaas niks meer aan doen.
Beul van de blindegeleidelijn
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
Verschil is wel dat jullie nu kijken naar problemen in het verleden, waar je bijvoorbeeld de Nederlandse slavenhandel ook onder kunt rekenen. Dit heeft echter niks te maken met de discussie, (ook omdat ik vind dat een bedrijf niet verantwoordelijk is voor het bied van haar overheid, tenzij ze hier vrijwillig en actief aan meewerkt), maar het gaat hier over een een probleem dat nu bestaat. Israël houd op dit moment nog nederzettingen in palestijns gebied in stand, en Rusland is ol dit moment bezig met het bouwen van een brug naar de door hen bezette Krim.
Maar kun je bedrijven die hier aan meewerken hier verantwoordelijk voor houden?
En dan vraag ik dus niet of we ze er voor verantwoordelijk zouden moeten houden, maar of we het kunnen, en waarom wel/niet.
Maar kun je bedrijven die hier aan meewerken hier verantwoordelijk voor houden?
En dan vraag ik dus niet of we ze er voor verantwoordelijk zouden moeten houden, maar of we het kunnen, en waarom wel/niet.
Bij twijfel altijd klagen
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
De huidige problemen tussen Israël en de Palestijnen worden niet veroorzaakt door Egged, het is dus lichtelijk absurd om ze hiervoor verantwoordelijk te houden. Nogmaals, de huidige politieke leiders zijn daar veel meer verantwoordelijk voor en die laten de situatie zoals die nu is in stand. Het busbedrijf schikt zich grotendeels naar de veiligheidsregels. Ik wil er wel op wijzen dat in de jaren '90 en begin van de eeuw veel aanslagen plaats vonden in bussen van Egged. Daar zijn helaas veel onschuldige slachtoffers bij gevallen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
NIDA tegen Israëlische vervoerder
De Rotterdamse partij NIDA is boos dat er vanaf eind dit jaar bussen van het Israëlische bedrijf EBS gaan rijden in Rozenburg en Spijkenisse en omgeving. De Metropoolregio gunde onlangs het contract voor het openbaar vervoer in dit gebied aan het bedrijf, dat onderdeel is van de Israëlische Egged Group. NIDA roept op tot een boycot van de nieuwe vervoerder.
https://www.ad.nl/rotterdam/nida-tegen- ... ~a4cd388a/
Re: EBS en de politieke situatie in Israel
NIDA??? Ook een soort FNV?
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten