Verbeterde bediening Dordrecht
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2019
Wat is het verschil tussen "een doorgaande IC-verbinding tussen Dordrecht en Breda" (wens van de gemeente) en "De IC-pendel tussen Dordrecht en Breda" (geen structurele oplossing volgens de gemeente)?
Voor dienstregeling 2019 zijn ze trouwens al aan de late kant als ze nog wat willen. En of die 2x per uur maakbaar is op de Moerdijkbrug en op emplacement Breda vraag ik me af. Doorrijden na Breda lukt in ieder geval niet, want op Tilburg-Breda past geen extra trein.
Voor dienstregeling 2019 zijn ze trouwens al aan de late kant als ze nog wat willen. En of die 2x per uur maakbaar is op de Moerdijkbrug en op emplacement Breda vraag ik me af. Doorrijden na Breda lukt in ieder geval niet, want op Tilburg-Breda past geen extra trein.
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2019
Logischerwijze mikken ze op de half lege treinen die nu tussen Rotterdam en Breda over de HSL rijden (5 vanaf april). Probleem is dat geen enkele trein vanuit Dordrecht aansluiting biedt in Breda en dat de HSL-treinen alle capaciteit opslokken op de samenlooptrajecten (Zevenberschen Hoek - Breda en in Rotterdam).
En nee, het is niet de gemeente die laat is, want dit speelt al jaren. Ze herinneren de staatssecretaris gewoon weer eens aan eerdere moties en afspraken.
En nee, het is niet de gemeente die laat is, want dit speelt al jaren. Ze herinneren de staatssecretaris gewoon weer eens aan eerdere moties en afspraken.
Re: Dienstregeling 2019
Mijn punt is dat in deze brief niet duidelijk wordt wat de gemeente wil. Ik denk te lezen dat ze een IC-verbinding willen met een plaats voorbij Breda (dus in ieder geval Tilburg maar waarschijnlijk Eindhoven), maar dat staat er niet. En als je weet dat je een tijdelijke oplossing hebt, dat je daar eigenlijk niet tevreden mee bent en dus wat beters wil, dan ga je toch niet wachten tot het laatste moment en dan een brief schrijven waarin niet precies staat wat je wil?
En nee, er is geen probleem tussen Zevenbergschenhoek en Breda, het probleem zit op de Moerdijkbrug (waar nu al sprinters worden opgeheven als er goederentreinen moeten worden omgeleid) en op station Breda als de Benelux daar is.
En nee, er is geen probleem tussen Zevenbergschenhoek en Breda, het probleem zit op de Moerdijkbrug (waar nu al sprinters worden opgeheven als er goederentreinen moeten worden omgeleid) en op station Breda als de Benelux daar is.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2019
Dat probleem is dan toch vooral dat er op de Moerdijkbrug geen pad vrij is op momenten die aansluiten op een vrij pad tussen Zevenbergschenhoek en Breda lijkt me (waarmee het probleem toch daar ligt).
Immers rijden er momenteel over de Moerdijkbrug minder treinen dan toen de Brabantroute nog vol in gebruik was voor reizigers en goederen.
En een ander probleem is dat ze door de concessie eisen nu verplicht lucht moeten vervoeren op de sprinters ten zuiden van Dordrecht, want op Dordrecht - Lage Zwaluwe is totaal geen markt voor een kwartiersdienst de hele dag. Dat slokt ook veel capaciteit op.
Immers rijden er momenteel over de Moerdijkbrug minder treinen dan toen de Brabantroute nog vol in gebruik was voor reizigers en goederen.
En een ander probleem is dat ze door de concessie eisen nu verplicht lucht moeten vervoeren op de sprinters ten zuiden van Dordrecht, want op Dordrecht - Lage Zwaluwe is totaal geen markt voor een kwartiersdienst de hele dag. Dat slokt ook veel capaciteit op.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2019
Die kwartierdienst is er ook niet, want de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] rijden nu ongeveer 5 minuten achter elkaar.
Mijn oplossing: de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] gaat ook te Oudenbosch en Zevenbergen stoppen (dat kan prima als vervanging van de 6 minuten stilstand te Roosendaal) en de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] wordt ingekort tot Roosendaal - Lage Zwaluwe (of eventueel zelfs Zevenbergen - Lage Zwaluwe).
Mijn oplossing: de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] gaat ook te Oudenbosch en Zevenbergen stoppen (dat kan prima als vervanging van de 6 minuten stilstand te Roosendaal) en de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] wordt ingekort tot Roosendaal - Lage Zwaluwe (of eventueel zelfs Zevenbergen - Lage Zwaluwe).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dienstregeling 2019
Dordrecht heeft alleen geen ideaal emplacement om afgetrapt materieel tijdelijk te kunnen stallen. Een rangeerbeweging van het emplacement naar spoor 1 slokt teveel ruimte op richting de brug of het Leerpark, waardoor Meltrain's idee niet gaat werken, want de capaciteit van VIRM10 in de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] is echt nodig in Ddr.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2019
Nou, dat valt ook wel weer mee. Misschien in de spits een paar treinen, maar daarbuiten kan het prima met een kleinere trein worden afgehandeld, ook omdat er versterking is van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Den Haag Hollands Spoor - Duivendrecht (- Lelystad Centrum)2400[/serie].ArrivaBas schreef:de capaciteit van VIRM10 in de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] is echt nodig in Ddr.
Komt nog bij dat bij de [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] ten zuiden van Rotterdam een zeer duidelijke spitsrichting herkenbaar is en de omloop ontzettend lang is (een slag Vs - Asd - Vs duurt 6u16m). De [serie=Intercity|2018|Amsterdam Centraal - Haarlem - Vlissingen2200[/serie] heeft daardoor een relatief complexe omloop waarbij zowel in Roosendaal als Rotterdam splits- en combineeracties plaatsvinden om materieel op de juiste tijd op de juiste plaats te hebben.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 375
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2019
Wellicht kan er wat capaciteit worden vrijgespeeld door de IC Brussel samen te laten vallen met ICD tussen Amsterdam/Rotterdam en Breda. Moet ook wel in België gestroomlijnd worden dan. En 4 keer per dag is A'dam - Breda met een overstap in Rotterdam; dat lijkt me te overzien.
Als dat niet mogelijk is zou je de IC Brussel misschien met een kortere stop in Rotterdam toch weer via Dordrecht kunnen laten rijden, maar daarna door naar Breda i.p.v. Roosendaal.
Als dat niet mogelijk is zou je de IC Brussel misschien met een kortere stop in Rotterdam toch weer via Dordrecht kunnen laten rijden, maar daarna door naar Breda i.p.v. Roosendaal.
Re: Dienstregeling 2019
Het ministerie heeft de serie 2300 voor 2 jaar ingekocht bij NS. Zonder een nieuwe zak met geld heeft Dordrecht alleen een sprinter naar Breda in dienstregeling 2019. Daarom nu dit wij-zijn-zielig-briefje, met werkelijke dienstregelingontwikkelingen heeft het niets van doen, want de structuur van 2019 is al klaar.
Re: Dienstregeling 2019
Gaat niet. De [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] komt om :15/:45 aan in Breda. Om het pad in België te halen moet de trein in Breda om :42 vertrekken. Of je de paden van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kan omgooien ten zuiden van Breda is twijfelachtig, omdat je daar met goederenpaden zit. Het zou ergens wel wenselijk zijn als er iets verschoven kan worden op de HSL tussen Rotterdam en Breda, want de [serie=Intercity|2018|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] vertrekken nu op 7 minuten van elkaar richting Breda. Voordeel van het huidige pad van de [serie=Intercity direct|2018|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] is wel dat de overstap op de [serie=Intercity|2018|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] in Breda prima is.OVinspecteur schreef:Wellicht kan er wat capaciteit worden vrijgespeeld door de IC Brussel samen te laten vallen met ICD tussen Amsterdam/Rotterdam en Breda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2019
Zit duidelijk nog een dienstregeling te ver terug te denken, toen was 'ie er wel (maar ook zinloos omdat er maar 2x/uur een goede aansluiting op de IC naar Rotterdam bestond in Dordrecht). Maar 5 minuten achter elkaar rijden maakt het alleen maar nuttelozer natuurlijk.Meltrain schreef:Die kwartierdienst is er ook niet, want de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Roosendaal5900[/serie] rijden nu ongeveer 5 minuten achter elkaar.
Eigenlijk zou je dan net zo goed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] slechts van Lage Zwaluwe naar Arnhem kunnen laten rijden en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor een sneltrein met stops in Dordrecht, Prinsenbeek en Breda (eventueel in Dordrecht nog doorgekoppeld richting Rotterdam). Sla je meerdere vliegen in één klap mee: een wat snellere verbinding tussen Dordrecht en Breda die met een beetje geluk nog ergens op aan kan sluiten en als je doorkoppeld kan je weer een verbinding van Prinsenbeek naar Rotterdam bieden, die toch altijd wel populair was toen 'ie nog bestond. En daarnaast rijdt je niet overdreven veel treinen op plekken waar het niet nodig is: die [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] zal echter wel tot Lage Zwaluwe moeten om dat station nog richting Breda te bedienen, maar daardoor kan je tegelijk de doorgaande trein van Prinsenbeek naar Tilburg handhaven die naar het schijnt toch ook wel behoorlijk reizigers trekt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2019
Denk niet dat ze van die kwartiersdienst af willen eerlijk gezegd, die P&R staat altijd stampvol en de A16 is al zo filegevoelig.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2019
Die kwartiersdienst is er zoals gezegd al niet dus: de treinen rijden in een 5/25 interval tegenwoordig. En staat die P+R vol door carpoolers of overstappers op de trein? Het lijkt meer op het eerste: Lage Zwaluwe kent gemiddeld 6 maar instappers per trein.
Dat is op basis van de cijfers van 2016 trouwens en in dat jaar was Lage Zwaluwe het minst gebruikte station met een kwartiersdienst in tenminste één richting.
Dat is op basis van de cijfers van 2016 trouwens en in dat jaar was Lage Zwaluwe het minst gebruikte station met een kwartiersdienst in tenminste één richting.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2019
Reizigers tussen Dordrecht en Breda laten overstappen in Lage Zwaluwe? Moeten de laatste reizigers ook nog weggepest worden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2019
Oh nou je het zegt.Daniel schreef:Die kwartiersdienst is er zoals gezegd al niet dus: de treinen rijden in een 5/25 interval tegenwoordig.
Het andere half uur is het wel 20-10, maar alleen vanuit Dordrecht. :')
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2019
Ahum, zo te zien heb je de zin daarna niet gelezen. Het idee wat ik erbij had is juist om de overbediening met Sprinters te schrappen om daardoor ruimte voor een snellere verbinding te maken (waar ook Prinsenbeek nog van profiteert, is ook wel weer goed voor de bezetting in de andere richting).Suus schreef:Reizigers tussen Dordrecht en Breda laten overstappen in Lage Zwaluwe? Moeten de laatste reizigers ook nog weggepest worden?
Eigenlijk gaat het dus alleen om de reizigers tussen Breda Prinsenbeek en Dordrecht Zuid die zouden moeten overstappen, als dat er eentje per dag is dan is 't al veel
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2019
Dit heeft weinig van doen met dienstregeling 2019, daarin gaat dit echt niet gebeuren.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2019
Als je zo'n sneltrein dan ook in Lage Zwaluwe laat stoppen heb je die sprinter tussen Lage Zwaluwe en Breda ook niet meer nodig. Lijkt me dan veel efficiënter.Daniel schreef:Eigenlijk zou je dan net zo goed de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] slechts van Lage Zwaluwe naar Arnhem kunnen laten rijden en de vrijgekomen ruimte gebruiken voor een sneltrein met stops in Dordrecht, Prinsenbeek en Breda (eventueel in Dordrecht nog doorgekoppeld richting Rotterdam).
De huidige IC slaat eigenlijk ook nergens op, hij is (op 1 minuutje na) even snel als de sprinter, rijdt vlak voor/na die sprinter en heeft eigenlijk geen enkele overstap. Hij rijdt alleen omdat Dordrecht per se een trein naar Breda wilt die 'intercity' heet.
Trek dan gewoon de kerende IC in Dordrecht door naar Lage Zwaluwe, Breda-Prinsenbeek en Breda en kort de sprinter Arnhem C - Dordrecht dan in tot Breda. Dan is Dordrecht ook blij dat ze 2x per uur een intercity hebben en die intercity zal niets langzamer zijn dan de huidige (wellicht zelfs ietsjes sneller?) en bespaar je zelfs op het aantal treinbewegingen.
Re: Dienstregeling 2019
En daarmee verliest Dordrecht dus ook zijn verbinding met Tilburg en verder.Lijkt me niet echt wenselijk,bovendien wordt de ruimte in Breda zo wel erg krap met 6 kerende treinen(inclusief de Benelux die moet kopmaken)
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2019
Als Dordrecht door die sneltrein een verbinding met goede overstap in Breda kan krijgen is het geen ramp dat 'ie niet door naar Tilburg gaat. Immers gaat dat al weer om minder reizigers dan naar Breda.
@SuperGhost: Nee, met een stop in Lage Zwaluwe maak je de sprinter niet overbodig. Immers is Breda Prinsenbeek - Tilburg wel een veelgevraagde verbinding en die verbreek je dan weer. Kan je beter de sneltrein net iets sneller houden door ook Lage Zwaluwe over te slaan.
@SuperGhost: Nee, met een stop in Lage Zwaluwe maak je de sprinter niet overbodig. Immers is Breda Prinsenbeek - Tilburg wel een veelgevraagde verbinding en die verbreek je dan weer. Kan je beter de sneltrein net iets sneller houden door ook Lage Zwaluwe over te slaan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2019
Is het niet zo dat de dienstregeling heel erg vast zit op de goederenpaden? Dat zijn er zeker vier op Kijfhoek-Eindhoven en vier op Kijfhoek-België. Die zitten weer vast op de brugopening bij Dordrecht en dan hou je maar een paar gaatjes over voor sprinters en IC's.
Re: Dienstregeling 2019
Volgens mij los je al heel wat op door de [serie=Sprinter|2018|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] niet meer te laten stoppen in Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid. Dan kun je hem in Dordrecht (qua tijdligging) meteen laten doorrijden als sprinter naar Den Haag (dus doorgaande sprinter Den Haag - Breda - Arnhem).
Voordelen hiervan zijn:
- Van Dordt naar Breda, Tilburg e.v. wordt ca. 5 min. sneller
- Van Barendrecht / Zwijndrecht naar Breda / Tilburg wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- Van Prinsenbeek naar bijv. Lombardijen wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- en operationeel: minder kerende sprinter-bewegingen op Dordt
(misschien moet je dan op Dordt - Den Haag de sprinters in avond/weekend met 15 minuten verschuiven; heb je 's avonds laat meteen betere aansluitingen in Rtd (van Ut naar Lombardijen)
Volgens mij heb je dan de belangrijkste Dordtse bezwaren al een eind tegemoetgekomen. Enige "nadeel" is, dat-ie geen IC heet (en niet rechtstreeks naar Ehv gaat).
Alleen moet je dan "nog iets" met Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid. Om daar echt iets zinnigs over te zeggen, zouden we eigenlijk moeten weten:
- wat sinds 2016 de ontwikkeling van het reizigersaantal van deze stations is (ik vermoed: best wel verminderd)
- hoeveel reizigers op die stations naar Dordt e.v., naar Roosendaal e.v. en naar Breda e.v. reizen (ik vermoed: 40-50% naar Dordt, 30-40% naar Breda en ca. 20% naar Roosendaal, maar dat is slechts een vermoeden)
Voorlopig zou ik zeggen: leg 1x/uur een sprinter Dordt - Breda in, ongeveer in het pad van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie]. Enige nadeel (qua concessie) is, dat je dan een ontheffing moet vragen voor de bedieningseis Lage Zwaluwe - Prinsenbeek.
Voordelen hiervan zijn:
- Van Dordt naar Breda, Tilburg e.v. wordt ca. 5 min. sneller
- Van Barendrecht / Zwijndrecht naar Breda / Tilburg wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- Van Prinsenbeek naar bijv. Lombardijen wordt weer rechtstreeks en wordt 15 min. sneller
- en operationeel: minder kerende sprinter-bewegingen op Dordt
(misschien moet je dan op Dordt - Den Haag de sprinters in avond/weekend met 15 minuten verschuiven; heb je 's avonds laat meteen betere aansluitingen in Rtd (van Ut naar Lombardijen)
Volgens mij heb je dan de belangrijkste Dordtse bezwaren al een eind tegemoetgekomen. Enige "nadeel" is, dat-ie geen IC heet (en niet rechtstreeks naar Ehv gaat).
Alleen moet je dan "nog iets" met Lage Zwaluwe en Dordrecht-zuid. Om daar echt iets zinnigs over te zeggen, zouden we eigenlijk moeten weten:
- wat sinds 2016 de ontwikkeling van het reizigersaantal van deze stations is (ik vermoed: best wel verminderd)
- hoeveel reizigers op die stations naar Dordt e.v., naar Roosendaal e.v. en naar Breda e.v. reizen (ik vermoed: 40-50% naar Dordt, 30-40% naar Breda en ca. 20% naar Roosendaal, maar dat is slechts een vermoeden)
Voorlopig zou ik zeggen: leg 1x/uur een sprinter Dordt - Breda in, ongeveer in het pad van de [serie=Intercity|2018|Dordrecht - Breda2300[/serie]. Enige nadeel (qua concessie) is, dat je dan een ontheffing moet vragen voor de bedieningseis Lage Zwaluwe - Prinsenbeek.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2019
Dat lijkt verdacht veel op het idee wat ik erover had, inderdaad vrij veel positieve effecten van een vrij kleine aanpassing.
Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe verliezen dan hooguit de trein naar Breda, wat in geval van Lage Zwaluwe nog het meest vervelend is (op Dordrecht Zuid zal de vraag vooral richting Rotterdam zijn en die reizigers kunnen nog per bus naar het CS: die ontsluit de wijken nog beter dan het station ook).
Een Pendelsprinter hoeft dus in principe niet verder dan Lage Zwaluwe, vandaar het geopperde idee de trein uit Arnhem tot Lage Zwaluwe te laten rijden.
Dordrecht Zuid en Lage Zwaluwe verliezen dan hooguit de trein naar Breda, wat in geval van Lage Zwaluwe nog het meest vervelend is (op Dordrecht Zuid zal de vraag vooral richting Rotterdam zijn en die reizigers kunnen nog per bus naar het CS: die ontsluit de wijken nog beter dan het station ook).
Een Pendelsprinter hoeft dus in principe niet verder dan Lage Zwaluwe, vandaar het geopperde idee de trein uit Arnhem tot Lage Zwaluwe te laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten