Amsterdam: Alledaagse gebeurtenissen
-
- Berichten: 3955
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eens gedacht aan bijv metro's die na de spits buiten dienst gaan?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
De 51 gaat toch van dal naar dal?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Stadsdeel Centrum maakt zich zorgen over de ontsluiting van de te verplaatsen PTA, aldus een artikel in de fysieke Telegraaf:
Bizar dat er hier in het onderzoeksrapport geen aandacht voor is geweestStadsdeel Centrum vreest een invasie van bussen als de Passagiers Terminal (PTA) verplaatst wordt naar de Coenhaven, waar de nieuwe buurt Haven-Stad zal verrijzen.
Toeristen die Amsterdam aandoen met een zeecruise meren nu nog aan bij de PTA aan de Piet Heinkade, waar busreisjes naar onder andere de Zaanse Schans starten. Verwacht wordt dat ook na de verhuizing nog steeds veel reizigers ervoor zullen kiezen om de Amsterdamse binnenstad te bezoeken. Er zijn echter nog geen uitgewerkte plannen voor een vorm van openbaar vervoer vanaf de Coenhaven naar de Dam. Centrum laat het college weten dat alle opties verder onderzocht moeten worden om een oplossing te bieden. „Vervoer over water kan volgens ons daarin een belangrijke rol spelen als het gaat om het verplaatsen van passagiers naar het Centrum”, stelt stadsdeelvoorzitter Boudewijn Oranje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Bizar dat die PTA al weer weg moet, vind ik. Dat staat toch nog niet zo lang? (nog geen 20 jaar in gebruik, d8 ik).
Maar je hebt gelijk.. dat er geen OV aandacht is is bizar maar misschien ook wel weer logisch, vanuit het bestuur gedacht: minder toeristische druk op de binnenstad? Wellicht n.a.v. toeristenstroom berekeningen door een fancy bureautje?
Maar je hebt gelijk.. dat er geen OV aandacht is is bizar maar misschien ook wel weer logisch, vanuit het bestuur gedacht: minder toeristische druk op de binnenstad? Wellicht n.a.v. toeristenstroom berekeningen door een fancy bureautje?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ach, zo'n plekkie direct achter het CS is natuurlijk miljarden waard *O*
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Eerder bizar dat die PTA daar überhaupt ooit geplaatst is. Iedere keer een drijvend flatgebouw van West naar Oost dwars door de stad laten varen die vele duizenden personenauto's aan brandstof er doorheen fikt. En de Amsterdammer ondertussen laten aankloten met milieuzones.Durashift schreef:Bizar dat die PTA al weer weg moet, vind ik. Dat staat toch nog niet zo lang? (nog geen 20 jaar in gebruik, d8 ik).
Eén keer zo'n cruiseschip voorbij laten dobberen en je hebt zo weer tig elektrische bussen teniet gedaan. _O-
Maar dat hele Haven-Stad getuigd wel weer van een knulligheid ten top. We willen een stad zo groot als Leiden binnen de stad creëren en dan vervolgens zo terugdeinzen om trams en metro's door te trekken. Nee we praten gewoon nog even 10 jaar verder tijdens het bouwen door. :')
Laatst gewijzigd door n-evo op do 15 feb 2018, 19:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik krijg aan de lopende band Twitterberichten van het GVB over lijnen die vertraging oplopen tot 20 minuten door drukte. Het gaat o.a. om lijnen 7, 12, 17, 18, 21, 66, 248........
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh, 248 rijdt zowaar? De uitzendkrachten rijden zo vaak bussen in de prak dat die lijn ook regelmatig niet rijdt. Een aanpassing in de dienstregeling heet dat dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Doortrekken van een extra tram van Flevopark naar IJburg Strandeiland samen met lijn 26 klinkt vrij definitief:
https://www.parool.nl/amsterdam/ijburg- ... ~a4570110/Hoe al die bewoners moeten reizen, is minder duidelijk. Tram 26 wordt doorgetrokken naar het nieuwe land, vanuit Oost wordt een andere tram verlengd en er komt een 'hoogwaardige' busverbinding. Rekening wordt gehouden met de aanleg van een IJmeermetrolijn naar Almere, maar dat is toekomstmuziek.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat is wel een heel miserabele ontsluiting voor 20.000 inwoners. Zeker omdat lijn 26 nu al niet overhoudt.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik zet m'n vraagtekens bij de effectiviteit hiervan. Alle trams moeten over hetzelfde spoor op de IJburglaan, wordt dat niet veel te druk? Helemaal als de 26 gekoppeld gaat rijden. En bij een stremming op de eilanden heb je niet 1 maar 2 tramlijnen die vaststaan. Een enkele buslijn - hoe hoogwaardig ook - kan nooit oprijden tegen twee tramlijnen waarvan één gekoppeld rijdt.
Ik had de extra tramlijn vanuit Oost gewoon de 26 laten kruisen en Sluisbuurt als eindpunt gegeven. Zo voorkom je dat stremmingen op IJburg die andere lijn treffen en dat niet de hele Sluisbuurt op de Zuiderzeeweg de tram moet pakken. Of desnoods trek je twee lijnen door: lijn 1 vanaf Muiderpoort door naar de Sluisbuurt, lijn 3 of 14 IJburg op. Een van die twee laatste kort je weer in tot Muiderpoort. Flevopark kan als eindpunt opgeheven worden of voor calamiteiten.
Ik had de extra tramlijn vanuit Oost gewoon de 26 laten kruisen en Sluisbuurt als eindpunt gegeven. Zo voorkom je dat stremmingen op IJburg die andere lijn treffen en dat niet de hele Sluisbuurt op de Zuiderzeeweg de tram moet pakken. Of desnoods trek je twee lijnen door: lijn 1 vanaf Muiderpoort door naar de Sluisbuurt, lijn 3 of 14 IJburg op. Een van die twee laatste kort je weer in tot Muiderpoort. Flevopark kan als eindpunt opgeheven worden of voor calamiteiten.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Een HOV busverbinding klinkt al veelbelovend. Doortrekken van één van de Flevopark lijnen (straks 3 en 14) zet niet zoveel zoden aan de dijk, die moet dan grotendeels over het spoor van 26. Maar misschien een idee om lijn 19 vanaf de Sniep helemaal dwars door trekken en IJburg vanaf de andere kant te laten naderen?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Tram 19 is wel echt een tramlijn die van nergens naar nergens rijdt. Waarschijnlijk ook de reden waarom die lijn de trapwagens van de 16/24 krijgt. Daarnaast skip je een groot stuk van IJburg, Zeeburgereiland volledig én rij je een heel stuk door het groen. Leuk doorkarren dwars door de polder maar wat ontsluit je er precies mee?
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Laat ze nou eerst maar eens een tram(/metro)brug over het Amsterdam-Rijnkanaal leggen, dan is er in ieder geval een alternatieve route voor een deel van het traject. Daarmee blijft het mogelijk later een tweede (of derde) tramlijn rechtdoor naar de Sluisbuurt te laten rijden.
Wat betreft spoorinfra geldt voor mij het principe "beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht". Leuk, lijn 19 naar IJburg, maar helaas onbetaalbaar.
Wat betreft spoorinfra geldt voor mij het principe "beter één vogel in de hand, dan tien in de lucht". Leuk, lijn 19 naar IJburg, maar helaas onbetaalbaar.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Dat bedenken ze vast op het moment dat die hele Sluisbuurt volgebouwd is. :D
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Doe nou eens niet zo moeilijk n-, dan doen ze gewoon drierichtingtrams en een vertikaal keerspoor.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Theoretisch gezien moeten er na de instroom van de elektrische bussen al gelede bussen over zijn voor lijn 66, wat al redelijk HOV is, op de Bijlmerdreef na dan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Oh de IJburglaan is ook lekker HOV, toch? :')
Dat van de Bijlmerdreef kan geloof ik met redelijk simpele aanpassingen al verbeterd worden en is de verkeerssituatie al behoorlijk verbeterd sinds de nieuwe Daalwijkdreef. Enige plek waar een busbaan mist is op de Bijlmerdreef, vanaf de Gooiseweg tot aan de Flierbosdreef. (A)
Dat van de Bijlmerdreef kan geloof ik met redelijk simpele aanpassingen al verbeterd worden en is de verkeerssituatie al behoorlijk verbeterd sinds de nieuwe Daalwijkdreef. Enige plek waar een busbaan mist is op de Bijlmerdreef, vanaf de Gooiseweg tot aan de Flierbosdreef. (A)
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
O, gaan de 12G trams op lijn 19 rijden? :o En blijven ze dan ook nog op lijn 24?n-evo schreef:Tram 19 is wel echt een tramlijn die van nergens naar nergens rijdt. Waarschijnlijk ook de reden waarom die lijn de trapwagens van de 16/24 krijgt.
En "van nergens naar nergens"? Lijn 19 verbindt zowel Diemen als station Sloterdijk met het Leidseplein.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik ga er van uit dat ook lijn 24 met 12G blijft rijden. Ee zijn er niet zoveel meer nodig op die lijn, lijn 24 zal niet in een hoge frequentie rijden zoals nu, na opening van de NZL. De rest zou dan op lijn 19 dienst kunnen doen. Ik meen dat het GVB beschikt over 25 12G wagens.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet hoe de lijn rijdt thnx.Meltrain schreef:En "van nergens naar nergens"? Lijn 19 verbindt zowel Diemen als station Sloterdijk met het Leidseplein.
En zoals ik al eerder zei: als je de 19 doortrekt naar IJburg omzeil je het Zeeburgereiland (Sluisbuurt), Steigereiland, het grootste gedeelte van Haveneiland, moet je door een stuk lege polder en ik weet niet hoe lang door Oost/Watergraafsmeer rijden voordat je eindelijk een keer centraal beetje bent. Dat maakt de 19 geen hele aantrekkelijk optie voor IJburgers lijkt mij.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Ik weet niet waar tramlijn 19 opeens vandaan is gekomen in dit verhaal, want het plan is om tramlijn 3 door te trekken richting het Zeeburgereiland en IJburg via de Amsterdamsebrug. Als tram (1)9 vanaf Diemen wordt verlengd zal dat richting de Bijlmer zijn (Ganzenhoef of zelfs BIjlmer ArenA) dan richting IJburg.
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Kwestie van een stukje omhoog scrollen. Dan zie je dat het een gedachteballonnetje was van fred1954
Re: De alledaagse eigenaardigheden in Amsterdam
Mijn gedachte voor lijn 19 was gewoon na de Sniep de S114 volgen naar de oostkant van IJburg, maar ik begrijp uit de reacties dat dat niet zo een goed idee is? :o
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten