Veranderingen bij vertrekschermen stations
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Veranderingen bij vertrekschermen stations
Veranderingen bij vertrekschermen stations
Treinreizigers zullen vanaf woensdag 21 maart misschien merken dat de vertrektijdschermen op de stations anders omgaan met geplande afwijkingen in de treinenloop. Als er door vooraf bekende werkzaamheden minder treinen rijden, zullen de geschrapte treinen voortaan niet meer op de schermen staan, telkens met de tekst ‘rijdt niet’. Dat laat meer ruimte over voor de treinen die wél rijden op zo’n dag met een uitgedunde dienstregeling.
Reizigers die de vaste vertrektijden in hun hoofd hebben zitten maar niet op de hoogte zijn van de afwijkende dienstregeling, zullen hun trein dus niet meer vinden op de vertrektijdenschermen. Onderaan die schermen en op de lichtkranten staat dan echter wel altijd een bericht over de werkzaamheden op het desbetreffende traject.
Met deze wijziging lost NS eindelijk ook het probleem op van de verwarrende aankondiging van vervangende treinen, waarbij de trein tweemaal werd vermeld: eenmaal als ‘rijdt niet’ en daarna nog een keer als ‘extra trein’. Rover heeft NS daar al jaren geleden om gevraagd. De systeemaanpassing brengt wel met zich mee dat bij een verandering van vertrekspoor die vooraf is gepland niet meer de waarschuwing ‘dit is een gewijzigd vertrekspoor’ zal worden getoond. Het systeem baseert zich voortaan namelijk op het ‘dagplan’ voor de dienstregeling dat een dag van tevoren is vastgelegd.
Een andere verandering zal merkbaar zijn bij treinen die vanwege vooraf geplande werkzaamheden slechts een deel van hun route rijden. Tot nu toe stond in zo’n geval de normale eindbestemming in grote letters op het scherm, met daaronder in rood de afwijking: rijdt slechts tot … (tussenstation). Reizigers zagen die de kleine toevoeging gemakkelijk over het hoofd, wat vooral erg vervelend is wanneer je beter een andere reisroute naar je bestemming had kunnen kiezen. Voortaan staat in zo’n geval het werkelijke, afwijkende eindpunt van de trein in grote letters op het scherm.
NS heeft over deze wijziging overlegd met de consumentenorganisaties in het Locov.
Bron
Hehe, eindelijk eens een grote stap naar echt duidelijke info bij geplande verstoringen.
Treinreizigers zullen vanaf woensdag 21 maart misschien merken dat de vertrektijdschermen op de stations anders omgaan met geplande afwijkingen in de treinenloop. Als er door vooraf bekende werkzaamheden minder treinen rijden, zullen de geschrapte treinen voortaan niet meer op de schermen staan, telkens met de tekst ‘rijdt niet’. Dat laat meer ruimte over voor de treinen die wél rijden op zo’n dag met een uitgedunde dienstregeling.
Reizigers die de vaste vertrektijden in hun hoofd hebben zitten maar niet op de hoogte zijn van de afwijkende dienstregeling, zullen hun trein dus niet meer vinden op de vertrektijdenschermen. Onderaan die schermen en op de lichtkranten staat dan echter wel altijd een bericht over de werkzaamheden op het desbetreffende traject.
Met deze wijziging lost NS eindelijk ook het probleem op van de verwarrende aankondiging van vervangende treinen, waarbij de trein tweemaal werd vermeld: eenmaal als ‘rijdt niet’ en daarna nog een keer als ‘extra trein’. Rover heeft NS daar al jaren geleden om gevraagd. De systeemaanpassing brengt wel met zich mee dat bij een verandering van vertrekspoor die vooraf is gepland niet meer de waarschuwing ‘dit is een gewijzigd vertrekspoor’ zal worden getoond. Het systeem baseert zich voortaan namelijk op het ‘dagplan’ voor de dienstregeling dat een dag van tevoren is vastgelegd.
Een andere verandering zal merkbaar zijn bij treinen die vanwege vooraf geplande werkzaamheden slechts een deel van hun route rijden. Tot nu toe stond in zo’n geval de normale eindbestemming in grote letters op het scherm, met daaronder in rood de afwijking: rijdt slechts tot … (tussenstation). Reizigers zagen die de kleine toevoeging gemakkelijk over het hoofd, wat vooral erg vervelend is wanneer je beter een andere reisroute naar je bestemming had kunnen kiezen. Voortaan staat in zo’n geval het werkelijke, afwijkende eindpunt van de trein in grote letters op het scherm.
NS heeft over deze wijziging overlegd met de consumentenorganisaties in het Locov.
Bron
Hehe, eindelijk eens een grote stap naar echt duidelijke info bij geplande verstoringen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Eindelijk komen deze wijzigingen er. Dat werd tijd.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Zeker fijn. Vooral dat van die vertreksporen was toch een doorn in het oog, daar door de stationsverbouwingen eerder dit decennium de treinen jarenlang zonder onderbreking een 'gewijzigd vertrekspoor' spoor A hadden ook al was het planmatig al spoor A. Waarbij spoor B dan alleen het beoogde vertrekspoor zou zijn in de eindsituatie.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Volgens mij is dat niet het geval, dan is dat namelijk een verkeerde planning. De jaarplanning wordt namelijk gewoon elke 2 maanden aangepast. Welk concreet voorbeeld denk je aan?
Ik weet nog niet wat ik hier van vind, het gaat er in sommige gevallen niet perse beter op worden. We gaan het zien, ik ben ook benieuwd of de Reisplanner bijvoorbeeld aangepast is om de nieuwe richtingen/eindbestemmingen goed door te geven.
Ik weet nog niet wat ik hier van vind, het gaat er in sommige gevallen niet perse beter op worden. We gaan het zien, ik ben ook benieuwd of de Reisplanner bijvoorbeeld aangepast is om de nieuwe richtingen/eindbestemmingen goed door te geven.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Leuk voor tijdens de Huishoudbeurs. Dan hoef je op Duivendrecht niet meer te tonen dat de IC's zijn uitgevallen.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Ik ben nog niet heel enthousiast over deze wijzigingen. Spoorwijzigingen die opeens als planmatig worden getoond en treinen die horen te rijden maar (stiekem) zijn geschrapt verdwijnen volledig van de borden. Volgens mij hoort reisinformatie zo niet te werken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Dat deed de reisplanner al, daarom was het juist zo raar dat de borden op het station nog de oorspronkelijke bestemming toonden.webguy schreef:ik ben ook benieuwd of de Reisplanner bijvoorbeeld aangepast is om de nieuwe richtingen/eindbestemmingen goed door te geven.
Maar er zitten inderdaad nog wat rare beperkingen in het systeem die nu in sommige gevallen weer voor onhandige dingen zorgen. Lijkt me ook een gevolg van de kennelijke keuze alles automatisch volgens dagplan te doen. Om dat te voorkomen zou je bepaalde dingen juist handmatig moeten laten doorvoeren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
-
- Berichten: 441
- Lid geworden op: ma 22 dec 2008, 22:04
- Locatie: Rotterdam
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Mee eens. Vind wel dat de geplande treinen wel gewoon als geannuleerd mogen getoond worden als ze worden opgeheven. 'Rijd vandaag niet' vind ik ook duidelijk genoeg, vanuit gaand dat desbetreffende treinserie de gehele dag niet rijdt.Suus schreef:treinen die horen te rijden maar (stiekem) zijn geschrapt verdwijnen volledig van de borden. Volgens mij hoort reisinformatie zo niet te werken.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Als een trein wordt opgeheven door een verstoring staat er gewoon "rijdt niet". Alleen bij vooraf geplande werkzaamheden zullen de treinen die vooraf al opgeheven zijn niet meer getoond worden.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Dit is al een zeer lang gekoesterde wens die eindelijk in vervulling gaat.
Ik ben er in ieder geval erg blij mee. Dit is al een zeer lang gekoesterde wens die eindelijk in vervulling gaat.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
En nu staan er in Rotterdam dus intercity’s naar Akkrum op de borden. Ik heb de eerste vraag al gehoord of die trein ook naar Zwolle gaat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Grote kans dat ze het ook hadden gevraagd als er gewoon Leeuwarden op de borden had gestaan.
Je wilt niet weten hoe vaak dat soort vragen gesteld worden, zeker in het weekend door dagjesmensen. Ondanks dat het station op de borden staat willen ze graag bevestiging dat het écht zo is.
Je wilt niet weten hoe vaak dat soort vragen gesteld worden, zeker in het weekend door dagjesmensen. Ondanks dat het station op de borden staat willen ze graag bevestiging dat het écht zo is.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Staan er dan geen tussengelegen stations op waar de trein stopt?Suus schreef:En nu staan er in Rotterdam dus intercity’s naar Akkrum op de borden. Ik heb de eerste vraag al gehoord of die trein ook naar Zwolle gaat.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
In de tunnel staat Alexander, Gouda, Utrecht C en Amersfoort.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Ja ... en wat stond er op de schermen die boven het perron hangen?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Ja en dat stond er vroeger ook, maar dan met Leeuwarden als bestemming. Maakt weinig verschil.Suus schreef:In de tunnel staat Alexander, Gouda, Utrecht C en Amersfoort.
Ik heb reizigers in Amersfoort horen vragen of de trein naar Amsterdam in Hilversum stopt ooit, en da's notabene de enige via dan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Mensen weten vaak wel hoe een trein naar Groningen of Leeuwarden rijdt, maar waar Akkrum ligt?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Wat is een Akkrum? (A)
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
trolly schreef:Wat is een Akkrum? (A)
Duidelijk?
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39291
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
De incidentele reizigers die hierdoor in de war raken weten dat echt niet hoor. Daarnaast is er een omroep dat er vanaf Akkrum bussen rijden naar Leeuwarden, dat verduidelijkt de boel al.Suus schreef:Mensen weten vaak wel hoe een trein naar Groningen of Leeuwarden rijdt, maar waar Akkrum ligt?
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
De incidentele reiziger kijkt op ns.nl of de app en ziet dat hij de IC naar Akkrum moet hebben.
Juist dat verschil tussen de reisplanner (app) en de borden buiten brachten vaak veel verwarring. Dat is dan ook een van de redenen om het zo aan te passen.
Juist dat verschil tussen de reisplanner (app) en de borden buiten brachten vaak veel verwarring. Dat is dan ook een van de redenen om het zo aan te passen.
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Ik had zelf ook nog gevraagd of de IC naar Akkrum ook in Meppel zou stoppen. Van de IC naar in principe Leeuwarden weet ik nooit welke er nu wel of niet stopt. Ik vraag dat bij de IC altijd na.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Dat is sinds afgelopen december een overbodige vraag, IC naar in principe Leeuwarden stopt in principe altijd in Meppel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
SuperGhost schreef:Duidelijk?
Je hoeft me niet gelijk je gat te laten zien als ik wat vraag, jongûh.
Non oltrepassare la linea gialla
________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________
-
- Berichten: 1237
- Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Kijk daar was ik dan weer niet van op de hoogte. Waarom dan de IC naar Groningen niet?reisthijs schreef:Dat is sinds afgelopen december een overbodige vraag, IC naar in principe Leeuwarden stopt in principe altijd in Meppel.
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
-
- Berichten: 6193
- Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
- Locatie: Rotterdam
Re: Veranderingen bij vertrekschermen stations
Omdat er niets boven Groningen gaat en je daar natuurlijk sneller naartoe moet kunnen dan. :Y :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten