Diverse materieelprojecten bij NS
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daarnaast bestaat ICNG uit 5jes (4 oude bakken) en 8jes (6 oude bakken), terwijl ICM uit 3jes en 4jes bestaat. De capaciteit per stel van ICNG is dus een stuk groter dan van ICM.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat scheelt echt een hoop natuurlijk, de capaciteit kan daardoor bijna tweemaal de huidige stammen bevatten bij 2*8. Als al die bakken ook echt twee deuren aan elke kant hebben en het gelijkvloers is, is de in-/uitstaptijd nog korter ook (wat ook wel mag).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Helaas, 1 deur per bak.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat is mooi voor treinen die het nu met een los drietje worden geredeb maar betekent verder nog niet dat de capaciteit per trein er op vooruit gaat. Twee stellen ICM kunnen wellicht vervangen worden door één ICNG.IC140 schreef:Daarnaast bestaat ICNG uit 5jes (4 oude bakken) en 8jes (6 oude bakken), terwijl ICM uit 3jes en 4jes bestaat. De capaciteit per stel van ICNG is dus een stuk groter dan van ICM.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Dat is heus wel genoeg met zulke korte bakken. En ik heb toch liever een zitplaats dan een extra deur.IC140 schreef:Helaas, 1 deur per bak.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik wilde er mee zeggen hoe 80 stellen ICNG meer dan 110 stellen ICM kunnen vervangen. Al is daar pas sprake van bij een eventuele vervolgorder. De huidige order is nog niet bedoeld om ICM volledig te vervangen.reisthijs schreef:Dat is mooi voor treinen die het nu met een los drietje worden geredeb maar betekent verder nog niet dat de capaciteit per trein er op vooruit gaat. Twee stellen ICM kunnen wellicht vervangen worden door één ICNG.IC140 schreef:Daarnaast bestaat ICNG uit 5jes (4 oude bakken) en 8jes (6 oude bakken), terwijl ICM uit 3jes en 4jes bestaat. De capaciteit per stel van ICNG is dus een stuk groter dan van ICM.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
49 stellen van 5 bakken (dit zijn dus 4tjes ter vergelijking met ICM)
30 stellen van 8 bakken (dit zijn dus 6jes ter vergelijking met ICM)
Dit komt dus neer op 376 bakken ICM (49x4 + 30x6)
ICM heeft momenteel:
87 x 3 (4011-4097) = 261 bakken
50 x 4 (4201-4250) = 200 bakken
Dit komt dus neer op 461 bakken
Dus er is een tekort van 'slechts' 85 bakken (pakweg 11 stuks vijfjes ICNG & 5 stuks achtjes ICNG)
30 stellen van 8 bakken (dit zijn dus 6jes ter vergelijking met ICM)
Dit komt dus neer op 376 bakken ICM (49x4 + 30x6)
ICM heeft momenteel:
87 x 3 (4011-4097) = 261 bakken
50 x 4 (4201-4250) = 200 bakken
Dit komt dus neer op 461 bakken
Dus er is een tekort van 'slechts' 85 bakken (pakweg 11 stuks vijfjes ICNG & 5 stuks achtjes ICNG)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Je vergeet nu het ICR, dat gaat als eerste buiten dienst.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
De ICNG die nu besteld zijn zijn nu in eerste instantie bedoeld om de ICRm en de ICMm-1(en wellicht ook de ICMm-2, dat weet ik niet meer zeker). De ICMm-3 en 4 (alle 4tjes) zullen nog even blijven aangezien daar voor nu dus nog geen vervanging voor besteld zijn(maar er zijn wel opties genomen op extra ICNG om ook deze te kunnen vervangen...).
Grt. Stefan
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Maar ik reageerde op het bericht erbovenZ2N schreef:Je vergeet nu het ICR, dat gaat als eerste buiten dienst.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Je moet geen meters tellen maar zitplaatsen. Dan kom je op 256 zitplaatsen in een ICNG-5 en 417 zitplaatsen in een ICNG-8, onduidelijk is of dit inclusief of exclusief klapzitjes is. In totaal heb je het dus over 25.054 zitplaatsen. ICM heeft 228 (drietjes) resp 299 (viertjes) zitplaatsen inclusief klapzitjes. In totaal heb je in ICM dus 34.786 zitplaatsen inclusief 4210 klapzitjes. Je komt dus 9.732 stoelen tekort, zo'n 38 vijfjes of 23,3 achtjes. Beduidend meer dan jij schrijft dus.MetroRET schreef:49 stellen van 5 bakken (dit zijn dus 4tjes ter vergelijking met ICM)
30 stellen van 8 bakken (dit zijn dus 6jes ter vergelijking met ICM)
Dit komt dus neer op 376 bakken ICM (49x4 + 30x6)
ICM heeft momenteel:
87 x 3 (4011-4097) = 261 bakken
50 x 4 (4201-4250) = 200 bakken
Dit komt dus neer op 461 bakken
Dus er is een tekort van 'slechts' 85 bakken (pakweg 11 stuks vijfjes ICNG & 5 stuks achtjes ICNG)
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Allemaal leuk en aardig, maar nogmaals de icng gaat niet alle ICM's vervangen. Eerst gaat de NS de ICR op de HSL vervangen en daarnaast mogelijk ICM met 3 bakken. Dus het gemaakte rekensommetje is dus op lucht gebaseerd. Als je wilt weten of de capaciteit toe of af neemt met het indienst stelen van de eerste generatie icng, dan zul je moeten uitrekenen hoeveel zitplaatsen de ICR (en de 3baks ICM) hebben en dat dan verrekenen met de eerste generatie icng.Wubbo schreef:Je moet geen meters tellen maar zitplaatsen. Dan kom je op 256 zitplaatsen in een ICNG-5 en 417 zitplaatsen in een ICNG-8, onduidelijk is of dit inclusief of exclusief klapzitjes is. In totaal heb je het dus over 25.054 zitplaatsen. ICM heeft 228 (drietjes) resp 299 (viertjes) zitplaatsen inclusief klapzitjes. In totaal heb je in ICM dus 34.786 zitplaatsen inclusief 4210 klapzitjes. Je komt dus 9.732 stoelen tekort, zo'n 38 vijfjes of 23,3 achtjes. Beduidend meer dan jij schrijft dus.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Worden die draaistellen dan op een andere locatie gefabriceerd?Suus schreef:Dan moeten die stellen wel ergens in de Rotterdamse haven elkaar gezet kunnen worden, want ze hebben jacobsdraaistellen.
Het komt zo 'omslachtig' over.. voordat zo'n treinbak in A'dam op wielen staat.. heeft het al (minstens) 3x in de touwen gehangen... :X
Is dat nou zo goed voor het materiaal? Komen toch wel wat krachten bij elkaar, lijkt mij zo.
Diverse materieelprojecten bij NS
Bij jacobsdraaistellen liggen twee bakken met hun uiteinde op één draaistel. In Nederland komt dat al voor bij SLT en FLIRT. Door die opbouw kan je niet zomaar een tussenrijtuig aan een goederentrein hangen en naar Amsterdam slepen maar moet de trein volledig geassembleerd zijn voordat deze kan rijden.
Er was een of andere vage Franse regel waardoor ze niet vanaf Irun naar Nederland over het spoor kunnen rijden, tussen de fabriek van CAF en de Frans/Spaanse grens ligt geen normaalspoor waardoor het sowieso al een omslachtig proces ging worden.
Er was een of andere vage Franse regel waardoor ze niet vanaf Irun naar Nederland over het spoor kunnen rijden, tussen de fabriek van CAF en de Frans/Spaanse grens ligt geen normaalspoor waardoor het sowieso al een omslachtig proces ging worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
In het land van de producent ligt breedspoor .
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
CAF zit in Baskenland, waar dan juist weer een heel groot meterspoornet ligt (Euskotren).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Helaas zit er tussen Euskotren en CAF minimaal een bergpasje dus aan meterspoor heb je niks en de rest is Spaans breedspoor.
Ik krijg regelmatig foto's van m'n schoonouders die er wonen, de bakken gaan eerst per vrachtwagen:
Ik krijg regelmatig foto's van m'n schoonouders die er wonen, de bakken gaan eerst per vrachtwagen:
-
- Donateur
- Berichten: 1127
- Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 22:27
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Vergeet niet dat de eerste order ICNG waarschijnlijk helemaal niet al het ICR gaat vervangen; we willen immers ook nog treinen naar Brussel rijden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Daar rijdt nu toch ICR? Of bedoel je extra treinen?
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Is de ICNG ook geschikt voor België? Zo ja, dan lijkt mij dat die ook op de Benelux ingezet gaan worden zodat ICR uit dienst kan
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Er zijn twee ICNGs besteld met het België-pakket. Deze zijn alleen voor tests en toelating en komen uiteindelijk gewoon in de binnenlandse dienst te rijden.
Traxx + ICR blijft tot 2025 op de IC Brussel rijden, tenzij duidelijk wordt dat er een nieuwe vervoersconcessie voor NS komt waar ook de IC Brussel onder valt. In dat geval zal NS al eerder een extra bestelling doen voor ICNGs die geschikt zijn voor België, zodat de dienst met nieuw materieel uitgevoerd kan gaan worden.
Traxx + ICR blijft tot 2025 op de IC Brussel rijden, tenzij duidelijk wordt dat er een nieuwe vervoersconcessie voor NS komt waar ook de IC Brussel onder valt. In dat geval zal NS al eerder een extra bestelling doen voor ICNGs die geschikt zijn voor België, zodat de dienst met nieuw materieel uitgevoerd kan gaan worden.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Ik neem aan dat die beslissing ver voor 2025 komt omdat a) dit voor ingang van die concessie moet gebeuren en b) treinen niet zomaar de volgende dag op de stoep staat. Klinkt weer een beetje als NS die lekker goed voorbereid is #not.
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Wat zou jij dan doen als bedrijf zijnde? Voor miljoenen aan materieel bestellen terwijl nog niet zeker is dat je überhaupt de opdracht krijgt?
De ICNGB zal dus al gewoon getest en toegelaten zijn in Nederland en België. Zodra er een besluit is vanuit het ministerie over de toekomst van het spoor kan direct de bestelling gedaan worden. Het is niet "voor 24h besteld, morgen in huis", maar het duurt geen jaren voor die dingen er zijn. Uiteraard zijn daar afspraken over gemaakt met Alstom.
De ICNGB zal dus al gewoon getest en toegelaten zijn in Nederland en België. Zodra er een besluit is vanuit het ministerie over de toekomst van het spoor kan direct de bestelling gedaan worden. Het is niet "voor 24h besteld, morgen in huis", maar het duurt geen jaren voor die dingen er zijn. Uiteraard zijn daar afspraken over gemaakt met Alstom.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Diverse materieelprojecten bij NS
Als het goed is wordt de beslissing, of NS ook in de volgende concessie de dienst naar Brussel blijft rijden, ruim voor 2025 genomen. Daar is NS nu juist heel goed op voorbereid want ze kunnen dan binnen een jaar of twee jaar over nieuwe, direct inzetbare treinen beschikken - een eventuele andere vervoerder kan dat nooit zo snel regelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten