OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Ik moet het grootste deel van de tijd in de nabijheid van Amsterdam Centraal zijn of daar overstappen voor de snelste verbinding naar andere plaatsen en wordt eerlijk gezegd niet echt enthousiast van extra overstappen of de verplichting om de Noord-Zuidlijn te gebruiken, dat laatste voornamelijk omdat het geen onderdeel is van een treinabonnement.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Dat is eigenlijk alleen het geval als je met de IC direct reist. Dan nog kan je er voor kiezen om vanaf Schiphol de airport sprinter naar CS te nemen. Je wordt niet gedwongen om met de metro te gaan.
Voor zover ze tenminste eindigden bij Amsterdam Zuid, het ligt eigenlijk niet voor de hand dat je daar veel treinen laat keren.
Als het nodig is dat treinen daar gaan keren kan het station daar natuurlijk op ingericht worden (als je toch gaat verbouwen...). Er waren ook nog plannen om ergens ten oosten van station Zuid een nieuw opstelterrein te maken dan kunnen treinen daar keren.maarten83 schreef:Amsterdam Zuid is niet echt ingericht om treinen te laten keren, hoogstens via spoor 402. Het is vergelijkbaar met een station als Rlb.
Voor zover ze tenminste eindigden bij Amsterdam Zuid, het ligt eigenlijk niet voor de hand dat je daar veel treinen laat keren.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Wat men in feite gaat doen is spoor 15 in de huidige staat laten liggen. Men vindt alleen de ruimte tussen de trappen en de perronrand te smal. Het uitplaatsen van de trappen tast de onderliggende constructie van het vijfde en zesde perron en de sporen 14 en 15 teveel aan. De vraag is overigens spoor 15 ook echt zo smal is. Goed, voor IC's Utrecht-Alkmaar wel maar een Eurostar of Thalys kan je er prima afhandelen als je ze niet naast de trap bij de oosttunnel laat stoppen.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Misschien val ik herhaling sorry. Maar men wil dus 9 sporen houden en het aantal treinen naar Amsterdam Centraal bijna verdubbelen. Ik mag dus (misschien) aannemen dat het misschien beter is om treinen niet te laten beginnen of eindigen, omdat ze anders het spoor/perron bezet houden. Een trein die om 3 of 33 binnen komt en pas om 27 of 57 weer vertrekt is toch funest voor de doorstroming.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
DSSA -> Doorstroomstation Amsterdam. Wordt een beetje hetzelfde grapje als in Utrecht, treinen doorkoppelen en niet laten eindigen. Bij de Dijksgracht komt een dive-under om treinen van de noordelijke sporen conflictvrij naar Utrecht te kunnen sturen. En alle wissels gaan deruit want die gaan toch alleen maar stuk :Y
Ik doe ook maar wat
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Er is in de randstad altijd wel een manier te vinden om korter te keren.groningen schreef:Een trein die om 3 of 33 binnen komt en pas om 27 of 57 weer vertrekt is toch funest voor de doorstroming.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Wat hebben ze hier nou precies voor ogen? NS-treinen inzetten voor stedelijk vervoer wat Haven-Stad betreft? Kunnen mensen lachen iedere keer minimaal € 2,30 weg op korte afstanden en geen tariefintegratie met GVB. Dat wordt toch helemaal niks?creëren we ruimte voor een hoogfrequente stedelijke OV-verbinding in combinatie met woningbouw langs de verbinding Schiphol – Amsterdam Centraal.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Je kan er natuurlijk altijd een alternatieve regeling voor maken. De regionale treindiensten werken met de ov-chipkaart ook redelijk conform het stad en streekmodel en die hebben een redelijke tariefintegratie met NS. Dat zou je dan dus ook tussen GVB en NS kunnen organiseren.
Overigens heb ik nog wel andere vraagtekens bij de Airportsprinter. Gezien de ritfrequenties zal die de twee middensporen in de Schipholtunnel wel gaan opeisen. Hoe zit het dan met al het andere treinverkeer? Allemaal over de buitensporen? Gaat dat goed?
Overigens heb ik nog wel andere vraagtekens bij de Airportsprinter. Gezien de ritfrequenties zal die de twee middensporen in de Schipholtunnel wel gaan opeisen. Hoe zit het dan met al het andere treinverkeer? Allemaal over de buitensporen? Gaat dat goed?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Niet te snel conclusies trekken he, de haalbaarheid van de Airportsprinter moet nog onderzocht worden. Nog een paar jaar geduld nog, tot men doorheeft dat dat niet goed gaat.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het aantal treinen op de buitensporen van Schiphol hoeft niet toe te nemen als je IC’s en ICd’s gaat doorkoppelen. De 6 IC’s uit Utrecht en Amersfoort die nu op de binnensporen eindigen kun je mooi wegstrepen tegen de 5 ICd’s die door de Airport Sprinter niet meer naar CS mogen. Een beetje slim bestemmingen aan elkaar knopen (van de HSL naar Utrecht lijkt me vrij zinloos) en je komt een heel eind.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Past dat dan ook in de sporenlayout rond Shl en conflictvrije verbindingen?IC140 schreef:De 6 IC’s uit Utrecht en Amersfoort die nu op de binnensporen eindigen kun je mooi wegstrepen tegen de 5 ICd’s die door de Airport Sprinter niet meer naar CS mogen.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Het mooie aan de Airportsprinter is dat alles juist ontvlochten wordt: de buitensporen worden voortaan voor doorgaande treinen gebruikt (en wat er nog eindigt op Hoofddorp Opstel) die hierna allemaal doorrijden naar Zuid (en eventueel verder). De binnensporen worden door de Airportsprinter gebruikt, die doorrijdt over de Westtak.
Het zal bovendien ook allemaal vast wel passen. Of het ook robúúst is? Dat denk ik niet. Zeker niet wat betreft het plethora aan doorgaande treinen, dat zal bestaan uit sprinters, ic's, icd's en internationale treinen. Dat moet maar allemaal net lekker op elkaar aansluiten. Bovendien zouden ze vanaf Zuid in westelijke richting allemaal op één spoor moeten invoegen. Het behoeft geen hogere wiskunde om te begrijpen dat kleine verstoringen hier een grote impact kunnen hebben...
Het zal bovendien ook allemaal vast wel passen. Of het ook robúúst is? Dat denk ik niet. Zeker niet wat betreft het plethora aan doorgaande treinen, dat zal bestaan uit sprinters, ic's, icd's en internationale treinen. Dat moet maar allemaal net lekker op elkaar aansluiten. Bovendien zouden ze vanaf Zuid in westelijke richting allemaal op één spoor moeten invoegen. Het behoeft geen hogere wiskunde om te begrijpen dat kleine verstoringen hier een grote impact kunnen hebben...
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
6 x IC richting Utrecht
6 x IC richting Almere
6 x sprinter richting Weesp
2 x IC richting Amersfoort
Dat zijn er al 20. Elke 3 minuten een trein op één spoor. En daar moeten nog internationale treinen tussendoor
6 x IC richting Almere
6 x sprinter richting Weesp
2 x IC richting Amersfoort
Dat zijn er al 20. Elke 3 minuten een trein op één spoor. En daar moeten nog internationale treinen tussendoor
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Er wordt voorgesteld 2 van de 6 IC's uit Almere op Zuid te laten eindigen. Dan heb je dus 18 treinen per uur + 2 internationaal.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Alleen deugt dat voorstel niet, want in een aanvulling daarop is al geschreven dat de capaciteit van ICNG niet voldoende zal zijn voor Almere - Schiphol en dat er dus 6x/uur een doorkoppeling HSL - Almere noodzakelijk is. De bedachte restcapaciteit is daarmee meteen opgesoupeerd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Nou dan keer je een trein uit Utrecht om bij Zuid. Zou toch ook moeten lukken?
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
De rode streepjes waarvan een aantal op Zuid eindigen zijn Sprinters. In bovenstaande plaatjes lijken er 8 IC’s naar Leiden te gaan. Dat lijkt me wat overdreven, je kunt dus ook 6x Almere - Schiphol - Rotterdam en 6x Utrecht - Schiphol - Leiden rijden.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Even een heel guerrilla idee, als er toch al wordt gekeken naar het ombouwen van trein- naar metrosporen, dan zou M51 toch die taak kunnen vervullen? Dan rijdt die Centraal - Schiphol via Zuid en is aansluiting mogelijk naar de treinsporen, aangezien die er toch naast liggen. Ook gaat deze langs veel belangrijke knoop/overstappunten zoals Centraal, Amstel, Zuid, Spaklerweg en wellicht een extra stop mogelijk bij de Zuidas t.h.v. de kantoren.
PSA: Links gaan, rechts staan
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
M51 is er ook voor de verbinding Zuid - Amstel hè.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Die functie blijft de 51 in dit voorstel nog steeds vervullen, wat is je punt?
Los daarvan: als er een metro naar Schiphol zou komen, geeft een verlenging van lijn 52 (N/Z-lijn) een snellere verbinding CS-Schiphol dan een route via Amstel. Daar gaan alle voorstellen tot nu toe dan ook van uit.
Los daarvan: als er een metro naar Schiphol zou komen, geeft een verlenging van lijn 52 (N/Z-lijn) een snellere verbinding CS-Schiphol dan een route via Amstel. Daar gaan alle voorstellen tot nu toe dan ook van uit.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Als dit doorgaat moet er sowieso iets aan wissels aangelegd worden tussen Amsterdam Zuid en Riekerpolder om ervoor te zorgen dat je vanaf de binnensporen van Amsterdam Zuid nog op Schiphol kan komen zonder die Airportsprinter in de weg te zitten. Kan mooi meegenomen worden in de verbouwing van Amsterdam Zuid lijkt me, waar toch al een extra perron moet komen.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Volgens mij kunnen we beter in één adem na de NZL door met het aanleggen van een metro naar Schiphol, dan is ie er over 10 jaar een keer.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Overheen gelezenreisthijs schreef:Die functie blijft de 51 in dit voorstel nog steeds vervullen, wat is je punt?
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Bron Prorail: Bodemonderzoek bij Amsterdam voor aanleg van een ongelijksvloerse treinkruising. Deze 'vrije kruising' is nodig om meer treinen van en naar @AmsterdamNL te laten rijden.
Re: OVer de verbouwing van Amsterdam Centraal
Wat voor onderzoek bedoel je? Archeologisch? Geologisch? Paleontologisch?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten