In het gebied ten zuidoosten van Namen is 25kV al wijdverbreid, ook in België. Zo is de lijn Dinant - Bertrix - Athus met zijtakken naar de lijn Luxemburg - Namen nu al voorzien van 25kV.RobertT schreef:Wat is eigenlijk de reden dat de spanningsluis uiteindelijk bij Namen moet komen?Dat is totaal niet logisch,zo ver van de grens vandaan
NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
-
- Berichten: 1685
- Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
25kV geeft meer vermogen, dat is op de route voorbij Namen erg prettig, met name voor het goederenverkeer.RobertT schreef:Wat is eigenlijk de reden dat de spanningsluis uiteindelijk bij Namen moet komen?Dat is totaal niet logisch,zo ver van de grens vandaan
-
- Berichten: 1645
- Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Over de Belgische S-trein: Ik vind sluipweg een ongelukkige vertaling van raccourci. Zou doorsteek niet beter zijn?
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Maar de goederentreinen rijden toch niet via Libramont, maar via Virton?Z2N schreef:25kV geeft meer vermogen, dat is op de route voorbij Namen erg prettig, met name voor het goederenverkeer.RobertT schreef:Wat is eigenlijk de reden dat de spanningsluis uiteindelijk bij Namen moet komen?Dat is totaal niet logisch,zo ver van de grens vandaan
MS08 lijkt me trouwens wel oncomfortabel voor zo'n lange lijn als Liers - Luxembourg. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
De geografie van de lijn Namen - Luxemburg is erg lastig voor goederentreinen. Zeer bochtig en zonder tunnels aangelegd en daardoor relatief steile hellingen.
De belangrijkste reden dat naar 25 kV wordt overgeschakeld is dat men dacht aan een doorgaande Pendolino-treindienst tussen Brussel en Basel, en die trein zou tussen Luxemburg en Basel sowieso onder 25kV rijden. Daarnaast moest de bovenleiding toch al vervangen worden, die kwam uit begin jaren ‘50 en de levensduur was verstreken. Door de lijn geschikt te maken voor hogere snelheden kon men ook Europese subsidie krijgen voor de werkzaamheden. De Pendolino is later van tafel verdwenen, de SNCF wou niet meer.
De belangrijkste reden dat naar 25 kV wordt overgeschakeld is dat men dacht aan een doorgaande Pendolino-treindienst tussen Brussel en Basel, en die trein zou tussen Luxemburg en Basel sowieso onder 25kV rijden. Daarnaast moest de bovenleiding toch al vervangen worden, die kwam uit begin jaren ‘50 en de levensduur was verstreken. Door de lijn geschikt te maken voor hogere snelheden kon men ook Europese subsidie krijgen voor de werkzaamheden. De Pendolino is later van tafel verdwenen, de SNCF wou niet meer.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3661
- Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
- Locatie: DTC
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Je hebt een punt, maar eigenlijk is de lijn Liège-Luxemburg niet meer dan een veredelde Regional-Express die op grote stukken van het traject op ieder station stopt en de enigste trein is op dat traject. Het zou raar zijn als MS96 op die lijn gaat rijden, want MS96 kan beter op echte Intercity-lijnen worden ingezet.Meltrain schreef:Maar de goederentreinen rijden toch niet via Libramont, maar via Virton?Z2N schreef:25kV geeft meer vermogen, dat is op de route voorbij Namen erg prettig, met name voor het goederenverkeer.RobertT schreef:Wat is eigenlijk de reden dat de spanningsluis uiteindelijk bij Namen moet komen?Dat is totaal niet logisch,zo ver van de grens vandaan
MS08 lijkt me trouwens wel oncomfortabel voor zo'n lange lijn als Liers - Luxembourg. :X
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
@suus,
Ik neem aan dat in ieder geval Marloie omgebouwd moet worden,daar de L trein uit Luik op dat station eindigt.Of wil men de lijn Luik-Rivage-Marloie ook op 25 kv ombouwen.dat zou dan weer wel logischer zijn.heb je de hele lijn(Luik)Angleur-Luxemburg op 25kv en kun je de bestaande spanningsluis afbreken.Alleen eentje bijbouwen ten zuiden van Angleur.
Ik neem aan dat in ieder geval Marloie omgebouwd moet worden,daar de L trein uit Luik op dat station eindigt.Of wil men de lijn Luik-Rivage-Marloie ook op 25 kv ombouwen.dat zou dan weer wel logischer zijn.heb je de hele lijn(Luik)Angleur-Luxemburg op 25kv en kun je de bestaande spanningsluis afbreken.Alleen eentje bijbouwen ten zuiden van Angleur.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Heeft weinig zin, je zal toch van spanning moeten wisselen ergens omdat Luik niet in het 25kv gebied valt. Als ze het zo willen laten is dat prima.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Via de app van NMBS zag ik dat op 3 september a.s. een S-net wordt gelanceerd in Charleroi. Diverse treinseries krijgen bovenop hun nummer, ook een S-nummer in de 60-serie en de verbinding Charleroi - Jambes gaat op werkdagen elk half uur rijden.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Volgens mij rijdt Charleroi - Jambes op werkdagen al 2x/uur. (En in het weekend 1x/2 uur...)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Klopt en 1 van de 2 komt zelfs uit Ottignies
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
My bad inderdaad. De serie 4100 op dat stukje kende ik nog niet eens. :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
-
- Berichten: 65
- Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 11:28
- Locatie: Karlsruhe, voormalig Ruhrgebied
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Antwerpen, Gent, Charleroi en Luik krijgen alle S-treinen, zie hier https://www.belgiantrain.be/nl/travel-i ... er/s-train
S-treinen Antwerpen
S1 Nijvel - Brussel - Mechelen - Antwerpen-Centraal (ma-za 2x/uur, zo 1x/uur Antwerpen - Brussel-Zuid en 1x/uur Brussel-Noord - Nijvel)
S32 Puurs - Antwerpen - Essen - Roosendaal (mo-vr 2x/uur Puurs - Essen, 1x/uur Essen - Roosendaal, za+zo 1x/uur Puurs - Essen, 1x/uur Essen - Roosendaal)
S33 Antwerpen-Centraal - Lier - Herentals - Mol (mo-vr 1x/uur)
S34 Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas - Lokeren (mo-vr 1x/uur)
S53 Gent-Sint-Pieters - Lokeren - Sint-Niklaas - Antwerpen-Centraal (za+zo 1x/uur)
S-treinen Gent
S51 Ronse - Gent - Eeklo (ma-za 1x/uur, zo 1x/2uur)
S52 Gent-Sint-Pieters - Zottegem - Geraardsbergen (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/uur tot Zottegem)
S53 Gent-Sint-Pieters - Lokeren (- Antwerpen-Centraal) (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/uur tot Antwerpen)
S-treinen Charleroi
S61 Jambes - Charleroi - Ottignies (ma-vr 2x/uur Jambes - Charleroi, 1x/uur verder tot Ottignies, za+zo 1x/2uur)
S62 Charleroi-Zuid - La Louvière - Luttre (- Charleroi-Zuid) (ma-vr 1x/uur tot Luttre, za+zo 1x/2uur verder tot Charleroi)
S63 Charleroi-Zuid - Thuin - Erquelinnes (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/2uur)
S64 Charleroi-Zuid - Couvin (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/2uur)
S-treinen Luik
S41 Herstal - Luik - Verviers (1x/uur)
S42 Lier - Luik - Flémalle-Haute (1x/uur)
S43 Hasselt - Herstal - Luik - Maastricht (1x/uur, za+zo alleen Luik - Maastricht)
S44 (Landen -) Waremme - Luik-Guillemins (- Flémalle-Haute) (ma-vr 1x/uur Waremme - Luik, enkele treinen in de spits tot Landen of Flémalle, za+zo 1x/2uur Landen - Luik)
S-treinen Antwerpen
S1 Nijvel - Brussel - Mechelen - Antwerpen-Centraal (ma-za 2x/uur, zo 1x/uur Antwerpen - Brussel-Zuid en 1x/uur Brussel-Noord - Nijvel)
S32 Puurs - Antwerpen - Essen - Roosendaal (mo-vr 2x/uur Puurs - Essen, 1x/uur Essen - Roosendaal, za+zo 1x/uur Puurs - Essen, 1x/uur Essen - Roosendaal)
S33 Antwerpen-Centraal - Lier - Herentals - Mol (mo-vr 1x/uur)
S34 Antwerpen-Centraal - Sint-Niklaas - Lokeren (mo-vr 1x/uur)
S53 Gent-Sint-Pieters - Lokeren - Sint-Niklaas - Antwerpen-Centraal (za+zo 1x/uur)
S-treinen Gent
S51 Ronse - Gent - Eeklo (ma-za 1x/uur, zo 1x/2uur)
S52 Gent-Sint-Pieters - Zottegem - Geraardsbergen (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/uur tot Zottegem)
S53 Gent-Sint-Pieters - Lokeren (- Antwerpen-Centraal) (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/uur tot Antwerpen)
S-treinen Charleroi
S61 Jambes - Charleroi - Ottignies (ma-vr 2x/uur Jambes - Charleroi, 1x/uur verder tot Ottignies, za+zo 1x/2uur)
S62 Charleroi-Zuid - La Louvière - Luttre (- Charleroi-Zuid) (ma-vr 1x/uur tot Luttre, za+zo 1x/2uur verder tot Charleroi)
S63 Charleroi-Zuid - Thuin - Erquelinnes (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/2uur)
S64 Charleroi-Zuid - Couvin (ma-vr 1x/uur, za+zo 1x/2uur)
S-treinen Luik
S41 Herstal - Luik - Verviers (1x/uur)
S42 Lier - Luik - Flémalle-Haute (1x/uur)
S43 Hasselt - Herstal - Luik - Maastricht (1x/uur, za+zo alleen Luik - Maastricht)
S44 (Landen -) Waremme - Luik-Guillemins (- Flémalle-Haute) (ma-vr 1x/uur Waremme - Luik, enkele treinen in de spits tot Landen of Flémalle, za+zo 1x/2uur Landen - Luik)
Groetjes uit Duitsland
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Eens, maar de huidige CFL 3000-locomotieven voor deze dienst zijn door CFL niet voorzien van TBL1+ en rijden daarom met een speciale vergunning op deze treindienst en dat moet worden opgelost.Meltrain schreef:MS08 lijkt me trouwens wel oncomfortabel voor zo'n lange lijn als Liers - Luxembourg. :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Volgens mij is het vooral te gebruiken als 'marketingleus' voor automobilisten, dan is sluipweg toch prima? Of kom ik teveel in Brabant?diederickx schreef:Over de Belgische S-trein: Ik vind sluipweg een ongelukkige vertaling van raccourci. Zou doorsteek niet beter zijn?
Ik vind de kaarten van de S-netwerken een goede eerste poging, omdat ook het stedelijk spoornetwerk is aangegeven; maar er zijn bij de kaart van Antwerpen en Brussel toch nog wel wat cartografische verbeterpunten te vinden.
Het is een spectrum.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Kunnen die locs dan niet vervangen worden door de identieke serie 1300 van de NMBS?Suus schreef:Eens, maar de huidige CFL 3000-locomotieven voor deze dienst zijn door CFL niet voorzien van TBL1+ en rijden daarom met een speciale vergunning op deze treindienst en dat moet worden opgelost.Meltrain schreef:MS08 lijkt me trouwens wel oncomfortabel voor zo'n lange lijn als Liers - Luxembourg. :X
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
De NMBS heeft nog maar 15 locomotieven type HLE 13 en die zijn nodig voor Brussel - Luxemburg (wegens de herelektrificatie), net zoals de rijtuigen daar eigenlijk ook nodig zijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Even een algemene vraag,misschien dat suus het weet.
Mij valt al jaren op,en ook nu in de huidige dienstregeling,dat veel treinen een zeer lange keertijd kennen op hun eindpunt.Soms kom je de tegentrein net voor het eindpunt tegen.heeft dat vooral met de Noord-Zuid verbinding in Brussel te maken?Of toch ook de uurdiensten die NMBS hanteert?
Mij valt al jaren op,en ook nu in de huidige dienstregeling,dat veel treinen een zeer lange keertijd kennen op hun eindpunt.Soms kom je de tegentrein net voor het eindpunt tegen.heeft dat vooral met de Noord-Zuid verbinding in Brussel te maken?Of toch ook de uurdiensten die NMBS hanteert?
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Het is heel wisselend, maar door de ligging van bepaalde treinen, de specifieke eisen aan het materieel van sommige diensten en dat in combinatie met de uurdiensten krijg je op sommige plekken helaas keringen langer dan 35 minuten terwijl dat in Nederland wel het maximum is. Sommige treinen liggen vast in knopen of hebben enkelsporige trajecten waardoor je ook niet altijd de flexibiliteit hebt te schuiven.
Tegelijkertijd heb je soms ook gewoon keringen van 5 minuten in België, dat gebeurt in Marloie 1x/2 uur met de stoptrein Marloie - Liers (andere uur is het 10 minuten).
Tegelijkertijd heb je soms ook gewoon keringen van 5 minuten in België, dat gebeurt in Marloie 1x/2 uur met de stoptrein Marloie - Liers (andere uur is het 10 minuten).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NMBS dienstregeling 2018: meer treinen, betere weekenddienst
Ok,van de andere kant zie je bijvoorbeeld in Turnhout dat het materieel van de 2 treinseries op elkaar overgaat,dus het kan wel
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten