Ad blocker gedetecteerd: Dit forum wordt mogelijk gemaakt door het tonen van reclames aan onze bezoekers. Helaas worden deze niet getoond en je ondersteunt onze website nu niet. Misschien wil je voor dit forum een uitzondering maken?
Daniel schreef:Nabij de trappen richting metrostation Blaak vanaf de treinperrons op dat station is iemand wat overenthousiast bezig geweest: daar hangen nu al borden met "A Vlaardingen Centrum" en "B Hoek van Holland" erop
Deze hangen er best al een tijdje.
luka23 schreef:Ik denk (hoop) dat je bedoelt Vlaardingen West, want anders is die enthousiasteling toch nog net iets te enthousiast geweest :')
Het is inderdaad Vlaardingen West :)
Bovenstaande lijnennetkaart zag ik op Rotterdam Centraal alsmede Blijdorp. Links is een sticker te zien over de Hoekse Lijn (met een klein stukje onbedekte lijnen A en B naast Schiedam Centrum) tot over de legenda wat wel slim gedaan is. Kwestie van sticker eraf en klaar als het nodig is. Verder veel icoontjes met o.a. ziekenhuis en overstapmogelijkheden op tram en bus wat ik alleen nog maar op internet tegenkwam. Wat me opviel, is dat station Meijersplein nu, net zoals aangegeven op de reisinformatie, 'Meijersplein/Airport' heet. Gaat dit fysiek op het station zelf ook nog veranderd worden?
Ook is de E-lijn wat donkerder van kleur geworden en is de lay-out van de stations Pijnacker Zuid tot Melanchthonweg veranderd wat ik esthetisch niet zo mooi vind, maar dat is persoonlijk. (Daarnaast had ik 'Beurs' in het kwadrant rechtsonder mooier gevonden maar dat is helemaal mierenneukerij )
Volgens mij stond Pijnacker Centrum eerst ook het rechte gedeelte boven Centraal, en zaten Nootdorp en Leidschenveen in de "bocht".
P+R is een goede toevoeging, maar het eerdere NS-logo voor de stations was een stuk subtieler. Tram en ziekenhuis vind ik weinig toegevoegde waarde hebben, bovendien zijn tram en bus nu niet consequent toegepast want Haagse stations waar tram of bus komt zijn genegeerd.
Ik zou het busicoontje wel laten bestaan (wel wat subtieler), maar alleen gebruiken voor plekken waar een flink aantal streekbussen aansluiten op het metronetwerk. Ik denk zelf aan Alexander, Capelsebrug, Kralingse Zoom, Rodenrijs, Zuidplein, Spijkenisse Centrum en Den Haag Centraal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bij Capelsebrug is er eentje waar het vlak af is gehaald, lijn B gaat ook nog "maar" tot Hoek van Holland Haven, waar bij de oude versie al tot Strand ging.
Tevens deel ik de mening van Suus over die icoontjes, ze zijn te prominent aanwezig en voegen niet altijd iets toe. Ziekenhuis is op zich wel handig maar tram en bus hadden wel echt een heel stuk subtieler gekund. Kunnen ze toepassen met de verlenging naar strand, dan zijn er toch al nieuwe bordjes nodig :D
De metro van Rotterdam genereert een bepaald geluid wat ik verder nergens anders hoor bij andere metrosteden.
Het is volgens mij het geluid van korte onderbrekingen in de spoorstaven, die je per as/draaistel als een kedeng-kedeng hoort in je metrostel of op het perron. Je hoort het niet consequent om de zoveel 100 meter, waardoor het niet overkomt alsof het noodzakelijk is voor sectiebeveiliging oid.
Waarom hoor ik dit wel in Rotterdam en niet elders?
Dat geluid is niet specifiek alleen bij de sg3 rijtuigen, ligt aan het spoor en je hoort het vaak bij bijvoorbeeld het binnenrijden op stations. Je hoorde dit ook bij de oude metro's die inmiddels uit dienst zijn. Typisch Rotterdams idd :)
ovforens schreef:Ik doel op het geluid op bijvoorbeeld minuut 33 seconde 38 seconde. En seconde 33:45 en 33:56.
Dat zijn gewoon de ES-lassen die de beveiligingssecties van elkaar scheiden. De metro van Rotterdam heeft korte blokken maar de lengte van de blokken is niet vast, je hebt blokken van slechts 70 meter lang, en blokken van meer dan 300 meter lang, vandaar je het vrij vaak hoort maar niet op vaste afstanden van elkaar. Als je goed kijkt in de video zie je kort voor de genoemde tijdstippen een kastje tussen de rails liggen, daarin zit de ATB zender. Op de RandstadRail zul je het niet horen, daar gebruikt men assentellers en koppelspoelen voor de beveiliging.
ovforens schreef:Ik doel op het geluid op bijvoorbeeld minuut 33 seconde 38 seconde. En seconde 33:45 en 33:56.
Dat zijn gewoon de ES-lassen die de beveiligingssecties van elkaar scheiden. De metro van Rotterdam heeft korte blokken maar de lengte van de blokken is niet vast, je hebt blokken van slechts 70 meter lang, en blokken van meer dan 300 meter lang, vandaar je het vrij vaak hoort maar niet op vaste afstanden van elkaar. Als je goed kijkt in de video zie je kort voor de genoemde tijdstippen een kastje tussen de rails liggen, daarin zit de ATB zender. Op de RandstadRail zul je het niet horen, daar gebruikt men assentellers en koppelspoelen voor de beveiliging.
Kan er geen geisoleerd stuk materiaal tussen de beide rails geplaatst worden waardoor het ouderwetse kedeng-geluid verdwijnt? Ook prorail maakt gebruik van ES-lassen maar die hoor je bijna nooit.
De lassen zijn bij NS zeker wel hoorbaar, het ligt er wel heel erg aan waar in de trein en in welk materieeltype men zich bevindt. Bij bijvoorbeeld de SGMm zijn de naden duidelijk hoorbaar en ook wanneer men zich in de VIRM op het balkon bevindt.
De metro in Moskou maakt (op sommige lijnen) trouwens ook dit geluid, met als verschil dat de intervallen daar wel min of meer gelijk zijn.
In aanvulling op de nieuwe metrokaarten die op de stations staan, zie ik dat ook in de metro nieuwe kaarten geplakt zijn en waarbij over de legenda en de rest van de Hoekse Lijn een sticker geplakt is.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Bemined schreef:Dat zijn gewoon de ES-lassen die de beveiligingssecties van elkaar scheiden. De metro van Rotterdam heeft korte blokken maar de lengte van de blokken is niet vast, je hebt blokken van slechts 70 meter lang, en blokken van meer dan 300 meter lang, vandaar je het vrij vaak hoort maar niet op vaste afstanden van elkaar. Als je goed kijkt in de video zie je kort voor de genoemde tijdstippen een kastje tussen de rails liggen, daarin zit de ATB zender. Op de RandstadRail zul je het niet horen, daar gebruikt men assentellers en koppelspoelen voor de beveiliging.
In Amsterdam worden ook gebruik gemaakt van assentellers en koppelspoelen maar ook hier is dat geluid te horen, juist bij de assentellers.
Claus Plein schreef:Wat me opviel, is dat station Meijersplein nu, net zoals aangegeven op de reisinformatie, 'Meijersplein/Airport' heet. Gaat dit fysiek op het station zelf ook nog veranderd worden?
Op Meijersplein staan nu stationsborden met Meijersplein / Airport. Ook de omroep en de lichtkranten zijn aangepast.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Er is asbest aangetroffen tijdens de werkzaamheden, RET roept reizigers die vandaag op het station geweest zijn op zich te melden, station blijft dicht tot de boel is opgeruimd.