Ik heb het artikel in de VK vanmiddag ff in de bieb gelezen. Is inderdaad een 'vertaling' van de RAR, naar mijn indruk.
Echter, omtrent de actieradius is het artikel m.i. vrij helder.
fred1954 schreef: (..)
De actieradius van deze bussen is een gegeven waarmee we rekenen in de vervoerplannen die we maken. Dat doen we op een manier om, anders dan het artikel in de Volkskrant suggereert, juist niet stil te vallen. Dit is sinds de instroom van deze voertuigen ook vrijwel niet gebeurd.
Bij het bouwen van ieder Vervoerplan gaan we uit van de vervoervraag vanuit de reizigers. Door op deze manier het vervoerplan op te bouwen, en op zeker te spelen met de actieradius, voorkomen we juist mogelijke uitval met negatieve gevolgen voor reizigers. Dit is ook de actieradius waarmee de bussen in het huidige Vervoerplan zijn ingepland.
(..)
Er wordt met 72 kilometer afstand (tussen 2 batterijladingen door) gerekend t.o.v. de theoretische 200 kilometer. Ruime marge m.i. maar wel begrijpelijk. Echter, nu er praktijkervaringen zijn van winter en zomer perioden... lijkt mij dat gedrag van batterijen (ontladingen) wel beter ingeschat kan worden en dat die 72 kilometer toch wel wat omhoog kan?
Ik stond een tijdje geleden op Schiphol Noord te wachten en daar stonden slechts 2 R-Net's bij te laden.. kwamen er later nog een paar bij maar die gingen niet aan de lader tijdens hun pauze. Kennelijk nog voldoende
prik aan boord concludeerde ik. Verbaasd mij niet, in de zomerperiode is het stroomverbruik iets gunstiger, denk ik.. ondanks de klimaatbeheersing.