Daar kan een betere overstap in Heerlen bij helpen, want die is maar krap.
Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Naar Düsseldorf? Dat lijkt me enigszins om.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Met de huidige overstap is de reis zo kort mogelijk. Met een ruimere overstap neemt de reistijd toen. Een doorgaande intercity is de enige remedie die beide problemen in deze afweging oplost.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Eindhoven - Aaken - Düsseldorf? Dat vind ik een tamelijk zinloze IC route. Je kunt beter een IC inleggen via Krefeld en Mönchengladbach al moet je daar kopmaken. Een IC Eindhoven - Heerlen - Aken - Keulen; daar zou nog wel wat potentie in kunnen zitten, al vermoed ik dat met het doortrekken van de RE 18 dan een betere optie is. Zal wel wat voeten in aarden hebben omdat er veel meer multicourant materieel nodig is. Ik denk dat het blijft bij het optimaliseren van de overstappen en het opvoeren van frequenties.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Düsseldorf heeft helemaal niets met dit topic te maken. Vergeet Düsseldorf.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Precies, daar is weer een ander topic voor.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Maar wat heb je aan een trein uit Aken die in Eindhoven eindigt? Ik zie hem dan het liefst doorgetrokken worden in het pad van de 3900 naar Enkhuizen. En een trein naar het noorden gaat ten koste van een RE naar Maastricht. 3 treinen per uur tussen Aken en Heerlen zie ik eerlijk gezegd niet gebeuren.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Die IC of ICE was vooral een hersenspinsel van wat publiciteitsgeile lokale politici.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
De “IC” van Eindhoven naar Düsseldorf evengoed, en die gaat er nu dus ook gewoon komen.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
In die hoek reden vroeger tenminste nog doorgaande IC-treinen.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Die toen het nog den haag - Keulen was nog best goed bezet waren.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Daarom is dat ook geen raar idee.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Weet iemand of het tweede spoor al in dienst is tussen Heerlen en Landgraaf?
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Al sinds vorige week maar de dienstregeling is nog niet aangepast. Dat zou pas eind dit jaar gebeuren
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
https://avv.de/de/aktuelles/neuigkeiten ... rzogenrath
Op station Herzogenrath is een nieuw perron (spoor 5/7) gebouwd dat ook gebruikt gaat worden door de RE 18. In het artikel staat ook dat dit ook mogelijk maakt dat er een snellere IC/RE verbinding kan komen door de extra sporen.
Op station Herzogenrath is een nieuw perron (spoor 5/7) gebouwd dat ook gebruikt gaat worden door de RE 18. In het artikel staat ook dat dit ook mogelijk maakt dat er een snellere IC/RE verbinding kan komen door de extra sporen.
-
- Berichten: 354
- Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Hier is het Rapport IC Randstad Aken. Opvallend vind ik het onderzoek om de IC alleen in de ochtend en in de avond te rijden tussen Eindhoven en Aken.
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 20Aken.pdf
https://www.tweedekamer.nl/downloads/do ... 20Aken.pdf
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Zo te zien is de gedachte dat een uurdienst Eindhoven - Aken niet inpasbaar is in de dienstregeling en dat doorrijden naar Aken alleen kan in de avonduren als de 800 en 3900 niet rijden maar de 2900 de dienst overneemt.
De gedachte is waarschijnlijk dat NS volgens hun dienstregeling naar Heerlen blijft rijden en dat een IC naar Aken daar alleen als aanvulling op kan. Dus dat het geen optie is om de 3900 door te trekken naar Aken.
IMHO klopt die laatste gedachte wel. Je zou dan voor de 3900 ICNG met Duitslandpakket moeten aanschaffen en de vraag moeten stellen of dat voldoende capaciteit heeft tussen Amsterdam en Eindhoven.
Ik kan me indenken dat Prorail weinig zin heeft in een 3900 en een IC Eindhoven-Aken die allebei in Eindhoven keren.
Wat ik mis is de optie om van de 3e en 4e IC Eindhoven - Rotterdam een IC Aken - Rotterdam te maken. Als je dat met ICNG doet heeft die ook het voordeel dat hij over de HSL kan. Je gaat in 2026 dan toch al extra keren in Eindhoven, laat dan de 3900/2900 in Eindhoven keren.
Maar op deze manier is die verbinding niet erg nuttig. Niet dat ik een doorgaande IC vanuit Nederland al erg nuttig acht. Rij gewoon de RE18 twee keer per uur.
De gedachte is waarschijnlijk dat NS volgens hun dienstregeling naar Heerlen blijft rijden en dat een IC naar Aken daar alleen als aanvulling op kan. Dus dat het geen optie is om de 3900 door te trekken naar Aken.
IMHO klopt die laatste gedachte wel. Je zou dan voor de 3900 ICNG met Duitslandpakket moeten aanschaffen en de vraag moeten stellen of dat voldoende capaciteit heeft tussen Amsterdam en Eindhoven.
Ik kan me indenken dat Prorail weinig zin heeft in een 3900 en een IC Eindhoven-Aken die allebei in Eindhoven keren.
Wat ik mis is de optie om van de 3e en 4e IC Eindhoven - Rotterdam een IC Aken - Rotterdam te maken. Als je dat met ICNG doet heeft die ook het voordeel dat hij over de HSL kan. Je gaat in 2026 dan toch al extra keren in Eindhoven, laat dan de 3900/2900 in Eindhoven keren.
Maar op deze manier is die verbinding niet erg nuttig. Niet dat ik een doorgaande IC vanuit Nederland al erg nuttig acht. Rij gewoon de RE18 twee keer per uur.
Laatst gewijzigd door MaartenD op vr 24 jun 2022, 09:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
En laat die RE18 nu opgewaardeerd worden naar 2 keer per uur waarmee een intercity een redelijk non-issue is.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Vandaag staat in de krant weer iets over de IC naar Eindhoven te lezen: https://www.aachener-zeitung.de/nrw-reg ... d-76825031
Citaat: "Als Übergangslösung prüft die Provinz Limburg nun eine Variante, bei der das Bahnunternehmen Arriva Züge „zu Randzeiten“ zwischen Eindhoven und Heerlen pendeln lässt. Ob dies machbar ist und welche Kosten damit verbunden sind, soll noch in diesem Jahr geklärt werden."
Dat er Arriva-treinen tussen Eindhoven en Heerlen zullen rijden is een nieuwe variant, welke ik tot nu toe nog niet hoorde.
Citaat: "Als Übergangslösung prüft die Provinz Limburg nun eine Variante, bei der das Bahnunternehmen Arriva Züge „zu Randzeiten“ zwischen Eindhoven und Heerlen pendeln lässt. Ob dies machbar ist und welche Kosten damit verbunden sind, soll noch in diesem Jahr geklärt werden."
Dat er Arriva-treinen tussen Eindhoven en Heerlen zullen rijden is een nieuwe variant, welke ik tot nu toe nog niet hoorde.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Het is een variant die werd voorgesteld in het hier genoemde Rapport IC Randstad Aken. "Optie 2: Eindhoven - Aken in avonduren en dagrand (vroege ochtend)". De Arriva-trein zou dan kunnen rijden in het pad van de 3900, in plaats van de pendel-IC van NS tussen Heerlen en Sittard.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Waarom zou NS daarmee akkoord willen gaan ondanks dat de 3900 niet kostendekkend is in Limburg?
Arriva kan natuurlijk een internationaal treinpad aanvragen en daarmee vermoedelijk een overbelastverklaring, maar meer ook niet.
Arriva kan natuurlijk een internationaal treinpad aanvragen en daarmee vermoedelijk een overbelastverklaring, maar meer ook niet.
- regenmaker
- OVNL-beheerder
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
- Locatie: Uden
- Contacteer:
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Ligt eraan wat er in nieuwe HRN concessie staat.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
En dat gaat zowaar al drgl 2023 gebeuren!
-
- Berichten: 1038
- Lid geworden op: do 18 feb 2010, 09:47
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Drgl 2024... eind 2023
Re: Intercity via Heerlen naar Aken is een stap dichterbij
Volgens het provinciebestuur van Limburg zou de LIMAX-express Luik - Maastricht - Aken in 2018 gaan rijden, en zie waar we nu zijn...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten