Die wegen zijn aangelegd met gelden van het compensatiepakket voor het mislopen van de zuiderzeelijn: https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Zuiderzeelijn. Overigens zijn andere investeringen zoals bij 't Herfte, Zuidbroek-Veendam en Hoogeveen ook vanuit dit pakket betaald. Het geld is wel degelijk uitgegeven, maar het beetje wat nog over is wordt liever aan de ringweg van Groningen besteed, dan aan de spoorlijn Veendam-Stadskanaal.Roeland schreef: ↑do 08 dec 2022, 17:03 Waar vooral Friesland heel goed in is: blijven roepen dat ze een Lelylijn echt nodig hebben, maar ondertussen hun busvervoer steeds verder uitkleden, waardoor het onaantrekkelijk wordt. En ondertussen in Friesland allemaal 100 km/uur autowegen aanleggen om het autoverkeer aantrekkelijker te maken.
On topic: wanneer op hele lange termijn de Wunderline gaat rijden naar Bremen zijn alle problemen toch opgelost? Je kan dan snel vanuit Groningen en Leeuwarden naar Leer (overstap Münster-Düsseldorf) en Bremen (overstap Hamburg/Hannover) reizen. Groningen is op een aantal vlakken te vergelijken met Maastricht en Zwolle: een grote stad, maar niet langs een internationale hoofdroute. Echter, door goede verbindingen naar de knooppunten (Eindhoven, Luik, Aken-Keulen) kan gemakkelijk de regionale en bijkomend internationale bereikbaarheid verbeteren.
Vanuit dat perspectief moeten de noordelijke provincies inzetten op het doortrekken van zoveel mogelijk stoptreinen door Groningen heen, desnoods gaat de sneltrein uit Leeuwarden door als stopper naar Assen en sluit daar naadloos aan op de IC.