Goedkope buskaart in gevarenzone
Goedkope buskaart in gevarenzone
Goedkope buskaart in gevarenzone
door Ron Lodewijks en Rob Burg. donderdag 11 maart 2010 | 02:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 11 maart 2010 | 14:39
EINDHOVEN - Goedkope buskaartjes hebben in Noord-Brabant wel geleid tot meer busreizigers, maar niet tot vermindering van files en luchtvervuiling. Relatief weinig automobilisten stapten in de bus. Daarmee voldoet de proef met het gesubsidieerde buskaartje niet aan de doelstellingen, aldus Gedeputeerde Staten.
Lees verder
door Ron Lodewijks en Rob Burg. donderdag 11 maart 2010 | 02:43 | Laatst bijgewerkt op: donderdag 11 maart 2010 | 14:39
EINDHOVEN - Goedkope buskaartjes hebben in Noord-Brabant wel geleid tot meer busreizigers, maar niet tot vermindering van files en luchtvervuiling. Relatief weinig automobilisten stapten in de bus. Daarmee voldoet de proef met het gesubsidieerde buskaartje niet aan de doelstellingen, aldus Gedeputeerde Staten.
Lees verder
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Het was allang bekend dat GOV-2 deze zomer zou stoppen toch?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Ik ben toch best nieuwsgierig hoe en wat er straks gaat gebeuren als deze actie af loopt. Want dan willen ze over stappen op de OV-chipkaart.
Brabanders mogen opeens hun goedkope kaartje niet meer gebruiken en moeten ook nog eens over op de OV-chipkaart. Mensen zullen de OV-chipkaart belachelijk duur vinden en vermoedelijk wordt het opeens een stuk minder druk in de bus.
Als ze dus een beetje slim zijn gaan ze met wegwerp chip kaartjes werken zodat ze toch nog een laat tarief kunnen voeren, en desnoods gewoon in het begin een extreem laag kilometer tarief dat mensen niet het idee hebben dat de chipkaart extreem duur is.
Brabanders mogen opeens hun goedkope kaartje niet meer gebruiken en moeten ook nog eens over op de OV-chipkaart. Mensen zullen de OV-chipkaart belachelijk duur vinden en vermoedelijk wordt het opeens een stuk minder druk in de bus.
Als ze dus een beetje slim zijn gaan ze met wegwerp chip kaartjes werken zodat ze toch nog een laat tarief kunnen voeren, en desnoods gewoon in het begin een extreem laag kilometer tarief dat mensen niet het idee hebben dat de chipkaart extreem duur is.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Dat GOV2 niet helemaal gehandhaaft zou blijven was wel te verwachten ja. Dat de dagkaart van drie euro ook verdwijnt lag minder voor de hand, aangezien die vijf jaar geleden al bestond voor het echte GOV tijdperk. Juist omdat de dagkaart sinds een tijd ook voor 9 uur geldig is.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Wegwerpchipkaarten is een heel slecht idee. Die gaan mensen dan toch weer bij de chauffeur kopen en dan schiet het allemaal niet op.
Ideaal zou zijn om gewoon automatisch iedereen na de spits korting te geven, maar dat is waarschijnlijk iets te simpel bedacht. Wat de RET nu heeft is dat je een maandkortingsprodukt op je chipkaart kan zetten en daarna krijg je in hun netwerk automatisch korting. (Alleen schiet 6 euro voor een maand 20% korting niet echt op.) Bij het GVB kan je 12 ritten met de nachtbus kopen en op je chipkaart zetten. Zoiets zou ook kunnen werken.
Ideaal zou zijn om gewoon automatisch iedereen na de spits korting te geven, maar dat is waarschijnlijk iets te simpel bedacht. Wat de RET nu heeft is dat je een maandkortingsprodukt op je chipkaart kan zetten en daarna krijg je in hun netwerk automatisch korting. (Alleen schiet 6 euro voor een maand 20% korting niet echt op.) Bij het GVB kan je 12 ritten met de nachtbus kopen en op je chipkaart zetten. Zoiets zou ook kunnen werken.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Mijn gedachten is vooral om gewoon het dagkaartje van 3 euro in een wegwerp chip variant uit te geven omdat je op die manier in ieder geval de mensen die optie laat behouden. Je kunt namelijk al een paar jaar voor maar 3 euro reizen in brabant.
Verder zouden ze inderdaad goedkope producten kunnen ontwikkelen die je op je OV-chipkaart kunt zetten.
Verder zouden ze inderdaad goedkope producten kunnen ontwikkelen die je op je OV-chipkaart kunt zetten.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Het was toch ooit al de bedoeling om aan tariefdifferentiatie te doen, maar dit is tegengehouden door de consumentenorganisaties (toch?) die bang waren voor een wildgroei aan tarieven en fors duurdere spitstarieven.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
In Rotterdam en Amsterdam kan je een dagkaart zowel als wegwerpchipkaart aanschaffen als op je eigen chipkaart laten zetten, wel ruim twee keer zo duur...Joshua schreef:Mijn gedachten is vooral om gewoon het dagkaartje van 3 euro in een wegwerp chip variant uit te geven omdat je op die manier in ieder geval de mensen die optie laat behouden. Je kunt namelijk al een paar jaar voor maar 3 euro reizen in brabant.
Verder zouden ze inderdaad goedkope producten kunnen ontwikkelen die je op je OV-chipkaart kunt zetten.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Mwah, dat weet ik niet. Ik heb een uurkaartje van het gvb gekocht voor 2,60 (zakelijke reis, dus die kaartjes koop ik altijd apart). Dat was fors goedkoper dan het 3 euro kaartje van Connexxion voor Lelystad - Lelystad Airport. Bovendien reisde ik in drie zones (zuid, west en centrum). Dat zou vier strippen betekenen. Een 'gewone' strippenkaart is nog steeds voordeliger, maar de wagenverkoop zou echt duurder geweest zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Het zou eigenlijk helemaal niet nodig hoeven zijn dat je een dagkaart apart moet aanschaffen. Een chipkaartsysteem zou zo gewoon automatisch het voordeligste tarief moeten berekenen voor een reis (of meerdere reizen bij elkaar op één dag) zodat je nooit meer kwijt bent dan de prijs van een dagkaart.
Dat dit niet zo werkt is toch wel een van de grootste missers van het huidige OV-chipkaartsysteem. Bij de Londens Oyster wordt deze "daily price capping" juist genoemd als één van de belangrijkste voordelen van de kaart, daar had Nederland een voorbeeld aan moeten nemen.
Dat dit niet zo werkt is toch wel een van de grootste missers van het huidige OV-chipkaartsysteem. Bij de Londens Oyster wordt deze "daily price capping" juist genoemd als één van de belangrijkste voordelen van de kaart, daar had Nederland een voorbeeld aan moeten nemen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
- Geert
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 12543
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Het had de acceptatie ook aanzienlijk vergroot denk ik :)
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Maar dat geeft weer gezeur met de verdeling van de opbrengsten tussen de verschillende vervoerders, precies dezelfde reden als waarom stad/streek - trein niet als overstap geldt.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Waarom? Je weet toch alsnog hoeveel kilometer er per vervoerder is gereisd, dat wordt gewoon geregistreerd. Dan verdeel je de kosten van de dagkaart naar rato.
Re: Goedkope buskaart in gevarenzone
Die stad/streek - trein overstap vind ik echt weer geldklopperrij, en dan vooral op trajecten waar de strippenkaarten geldig zijn. Zelfde met dagkaarten. In Rotterdam waren die op bepaalde treintrajecten ook geldig, maar door de komst van de OV-Chip is die alleen nog maar geldig bij de RET. Enige voordeel is dat tie iets goedkoper is.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten