Concessie Twente (2024-2028)
Re: Concessie Twente (2024-2028)
en onderhoud aan de Blauwnet GTW's.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dus je mocht in Zutphen omchecken bij de paaltjes bij een overstap tussen een rode Arriva GTW en een rode Arriva GTW
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Maar de rode stellen hebben geen toilet, dus die voldoen dan toch niet aan de concessie-eisen?
Met de uurdienst hebben ze maar twee stellen nodig. Is zelfs dat te veel gevraagd?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Bij het ingaan van de concessie werd vermeld dat er (buiten de spitsuren) slechts een uurdienst gereden zou worden en dat was in elk geval op 23 december nog het geval.
Maar ik ben blij dat de frequentie weer op het normale niveau is.
Maar ik ben blij dat de frequentie weer op het normale niveau is.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Arriva zat met een tekort aan machinisten omdat de meesten bij Keolis gebleven zijn. Ze hebben daarom machinisten uit andere regio's gehaald, maar konden ze waarschijnlijk voor de kerstvakantie niet genoeg vinden.
-
- Berichten: 67
- Lid geworden op: zo 30 jul 2023, 16:31
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Keolis heeft op Zwolle-Enschede/Zwolle-Kampen veel uitval door personeelstekorten, nu Keolis ZHO niet meer heeft, maar een deel van die machinisten wel blijven, zal Keolis minder uitval gaan hebben op Zwolle-Enschede/Zwolle-Kampen?
Momenteel vinden er werkzaamheden plaats tussen dit onderschrift en het volgende onderschrift. U kunt ook omlezen.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Minder uitval, maar nog steeds regelmatig.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Het is niet meer zo erg in vergelijking met de periode voor dienstregeling 2024. Toen was het altijd maar de vraag of je trein zou rijden en moest je vooraf goed de reisplanner checken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8787
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Zijn de ex-Lelystad VDL's tijdelijke bussen of zijn het blijvertjes in deze concessie ondanks de teksten "ik ben een reserve bus"? De Volvo's zijn inmiddels allemaal in dienst.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 25-05-2024 --> 194 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Zijn die Amba's de enige 'grote' diesels die nog in Twente rijden?
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Er rijden nog diesels. Waarschijnlijk pas in Maart als het nieuwe dienstenpakket klaar en goedgekeurd is zullen de diesels Twente verlaten. In het huidige dienstenpakket zijn de tijden en bruikbare accu capaciteit verkeerd berekend. Men is uitgegaan van de ideale situatie qua accu capaciteit en niet van de werkelijkheid. 80/20 is voor de warme zomerperiode, maar in de winter moet het 60/40 of 70/30 zijn. Hierdoor is er nu nog steeds rituitval door lege accu’s.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Er rijden nog 10m Amba's in de Reservebus-kleurstelling (met Albatros 3), 10m Amba's in de Lelystad-kleurstelling, 12m Amba's in de Zuid-Holland-kleurstelling (Keukenhof geloof ik?) en 12m Citea's in de Arriva-kleurstelling (zoals de Achterhoek).
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Duidelijk overzicht, bedankt!
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Hoe staat het met flexRRReis eigenlijk na een paar weken? Werkt dat een beetje goed?
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Wat ik zo zie en hoor wel aardig ja, alleen schijnt het dat mensen nog niet begrijpen dat als je met 6 man wil reizen je ook ook voor 6 man moet reserveren.... Daarnaast rijden de busjes echt stipt om .17 en .47 weg, ook leeg naar de buffer.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ben er nog steeds niet zo positief over. Het telefonisch of via de app reserveren werkt voor geen meter weet ik uit eigen ervaring. Vanaf het station instappen gaat inmiddels best aardig, alleen rijden de busjes vaak erg stipt weg en wordt er niet gewacht op de (standaard) vertraagde lijn 9 of stoptreinen/Sprinters.
Met name het busje naar Groot Driene is vaak te vol waardoor mensen niet meekunnen. Komt zelfs geregeld voor dat die bus voller zit dan lijn 11 en 13... Het lijkt me wenselijk dat hier een normale grote bus op ingezet wordt, er zit veel potentie in. Aangezien het reserveren vanuit de wijk een behoorlijke drempel is voor veel mensen loopt Arriva hierdoor veel reizigers mis. En waarom zou je een reserveersysteem aanhouden als dat busje toch al ieder half uur naar de wijk rijdt? Kun je net zo goed de normale dienstregeling rijden want de besparing is nul en je loopt veel inkomsten mis doordat mensen niet willen reserveren, die pakken dan sneller de auto of fiets. Scheelt ook nog eens veel gedoe. Ook ben je ze dan als overstapper op andere lijnen kwijt.
Dus lijn 12 Groot Driene met een grote bus rijden en 10 Veldwijk en 12 Ziekenhuis zouden de twee kleine busjes in de avonduren en zondags op ingezet kunnen worden en 810 en 812 opheffen. Alles ieder half uur en geen reserveringen.
Voor de rest van het busvervoer lijken sinds vorige week de vertragingen en uitval flink verminderd te zijn.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
FNV stelt ultimatum: vóór vrijdag betere werktijden voor Twentse buschauffeurs, anders stakingen
Als Arriva niet voor aankomende vrijdag de oude rij- en rusttijden van buschauffeurs in Twente invoert, dan volgen er stakingen. Daarmee dreigt vakbond FNV, waar het geduld inmiddels op is. "We hebben alles geprobeerd om Arriva te bewegen", schrijft de vakbond in een brandbrief.
Arriva nam begin december het busvervoer in Twente over van Keolis, maar daarbij werden de ruimere rij- en rusttijden die onder Keolis golden, geschrapt. Buschauffeurs moeten zich daardoor haasten en kunnen nauwelijks rust nemen, stelt FNV.
Bron en meer: RTV Oost
Als Arriva niet voor aankomende vrijdag de oude rij- en rusttijden van buschauffeurs in Twente invoert, dan volgen er stakingen. Daarmee dreigt vakbond FNV, waar het geduld inmiddels op is. "We hebben alles geprobeerd om Arriva te bewegen", schrijft de vakbond in een brandbrief.
Arriva nam begin december het busvervoer in Twente over van Keolis, maar daarbij werden de ruimere rij- en rusttijden die onder Keolis golden, geschrapt. Buschauffeurs moeten zich daardoor haasten en kunnen nauwelijks rust nemen, stelt FNV.
Bron en meer: RTV Oost
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Dus als ik het goed begrijp wil de FNV gaan staken vanwege het feit dat Arriva zich in de basis aan de CAO houdt die afgesproken en goedgekeurd is door oa. de FNV. Bijzonder...
Grt. Stefan
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ehhhhh nee, naast de geldende CAO zijn er vaak regionale aanvullende afspraken over bijvoorbeeld pauzes, vergoedingen, dienstlengte en aangepaste roosters. Deze liggen vast en de overnemende partij, in dit geval Arriva, MOET deze afspraken voor minimaal een jaar overnemen en respecteren, ZONDER enig voorbehoud of uitzondering. Dit wisten zij voor zij inschreven op de concessie, en is vastgelegd in het zogenaamd artikel 40.
Arriva is nu aan het "shoppen" in deze afspraken, dus bijvoorbeeld wel de afspraken over dienstlengtes maar niet de afspraak over roosters.
Het is alles of niets, en dus staan de bonden nu pal voor hun leden, dit om verdere verschraling te voorkomen.
Voor Arriva is Twente nu een proeftuin, alles wat ze er daar door kunnen drukken gaan ze uitrollen in heel Nederland, want ja, in Twente doen we dit al dus daar zijn ze er oké mee dus dan kan het elders ook.....
Alles voor de aandeelhouder en we halen nog eens extra de kaasschaaf over het personeel........
Arriva is nu aan het "shoppen" in deze afspraken, dus bijvoorbeeld wel de afspraken over dienstlengtes maar niet de afspraak over roosters.
Het is alles of niets, en dus staan de bonden nu pal voor hun leden, dit om verdere verschraling te voorkomen.
Voor Arriva is Twente nu een proeftuin, alles wat ze er daar door kunnen drukken gaan ze uitrollen in heel Nederland, want ja, in Twente doen we dit al dus daar zijn ze er oké mee dus dan kan het elders ook.....
Alles voor de aandeelhouder en we halen nog eens extra de kaasschaaf over het personeel........
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Wat ik hoor is het meer dat Arriva in Twente probeert door te drukken wat ze in haar andere concessies ook doet, hetgeen botst met de eerdere afspraken die al bij Keolis gemaakt zijn. Laat de chauffeurs in Twente nou net niet zo makkelijk over zich heen laten lopen
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Ik ben op zoek naar de onderbouwde teksten uit CAO en WP2000. Kun je mij daaraan helpen?Speedmaster schreef: ↑di 13 feb 2024, 20:01 Ehhhhh nee, naast de geldende CAO zijn er vaak regionale aanvullende afspraken over bijvoorbeeld pauzes, vergoedingen, dienstlengte en aangepaste roosters. Deze liggen vast en de overnemende partij, in dit geval Arriva, MOET deze afspraken voor minimaal een jaar overnemen en respecteren, ZONDER enig voorbehoud of uitzondering. Dit wisten zij voor zij inschreven op de concessie, en is vastgelegd in het zogenaamd artikel 40.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Artikel 37, lid 4, punt 5 uit de Wet Personenvervoer 2000:
§ 4. 5.De voormalige concessiehouder is gedurende een jaar na de overgang naast de nieuwe concessiehouder hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsverhouding die zijn ontstaan voor dat tijdstip.
§ 4. 5.De voormalige concessiehouder is gedurende een jaar na de overgang naast de nieuwe concessiehouder hoofdelijk verbonden voor de nakoming van de verplichtingen uit de arbeidsverhouding die zijn ontstaan voor dat tijdstip.
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Aanvullend hierop is het gebruikelijk bij bedrijfsregels dat deze alleen in een OR overlegvergadering gewijzigd, dan wel, opgezegd kunnen worden.
Hierdoor zijn ze gemiddeld genomen langer dan een jaar van toepassing en de meeste vervoersbedrijven gaan die discussie dan al niet meer aan omdat ze zien dat het overgrote deel van de regels beter zijn dan de CAO.
Waar het bij Arriva mogelijk om handelt is dat o.a. 3x winst, contract uit 1999 tussen personeel en Connexxion Regio Oost, niet als bedrijfsregel is aangemeld of geaccepteerd is.
Deze discussie hebben we ook in 2013 gehad met Syntus. Het heeft een half jaar geduurd voordat Syntus deze regels accepteerde.
In het kort komt 3x winst neer op een uitwisseling van zaken om een efficiënter dienstpakket te krijgen met voldoende rijtijd en pauzes. Wijze van Rijtijdmeting en meting op- en afstap tijden maken daar onderdeel van uit.
Helaas zie ik ook dat, in de huidige concessies die destijds deel uit maakten van Regio Oost, er soms niet veel van 3x winst over is omdat de kennis hiervan ontbreekt.
Hierdoor zijn ze gemiddeld genomen langer dan een jaar van toepassing en de meeste vervoersbedrijven gaan die discussie dan al niet meer aan omdat ze zien dat het overgrote deel van de regels beter zijn dan de CAO.
Waar het bij Arriva mogelijk om handelt is dat o.a. 3x winst, contract uit 1999 tussen personeel en Connexxion Regio Oost, niet als bedrijfsregel is aangemeld of geaccepteerd is.
Deze discussie hebben we ook in 2013 gehad met Syntus. Het heeft een half jaar geduurd voordat Syntus deze regels accepteerde.
In het kort komt 3x winst neer op een uitwisseling van zaken om een efficiënter dienstpakket te krijgen met voldoende rijtijd en pauzes. Wijze van Rijtijdmeting en meting op- en afstap tijden maken daar onderdeel van uit.
Helaas zie ik ook dat, in de huidige concessies die destijds deel uit maakten van Regio Oost, er soms niet veel van 3x winst over is omdat de kennis hiervan ontbreekt.
When you're tired of London, you're tired of life
-
- Berichten: 193
- Lid geworden op: ma 07 nov 2016, 11:27
Re: Concessie Twente (2024-2028)
Thanks,
En mijn “artikel 40” benaming verwijst naar het overleg wat verplicht gevoerd dient te worden tussen beide vervoerders. In dit overleg komt dus o.a. bovenstaand artikel aan bod.
Feit is dus dat Arriva alleen maar blijft tijd rekken.
Volgende week zal, als Arriva niet overstag gaat, de leden worden geraadpleegd waarbij dus als 1 van de actie mogelijkheden inderdaad staking een optie is…
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten