Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Connexxion wil dat inwoners uit Roelofarendsveen straks zonder overstappen naar Schiphol kunnen reizen. Dat is in een voorstel van de busmaatschappij, die mogelijk vanaf december ingaat. Buslijn 256 (Leiden-Leimuiden/Oude Wetering) wordt dan doorgetrokken naar de luchthaven. Daartegenover staat dat Connexxion interliner 370 tussen Alphen en Amsterdam wil inkorten en niet verder dan Schiphol wil laten rijden.
Als dat voorstel het haalt, is er straks dus geen directe verbinding meer tussen Alphen-Amsterdam Marnixstraat. Dat is vooral lastig voor Alphense forenzen, die met de interliner naar hun werk gaan en voor dagjesmensen die in één keer naar hartje Amsterdam willen reizen.
Bron: Webregio.nl
Connexxion wil dat inwoners uit Roelofarendsveen straks zonder overstappen naar Schiphol kunnen reizen. Dat is in een voorstel van de busmaatschappij, die mogelijk vanaf december ingaat. Buslijn 256 (Leiden-Leimuiden/Oude Wetering) wordt dan doorgetrokken naar de luchthaven. Daartegenover staat dat Connexxion interliner 370 tussen Alphen en Amsterdam wil inkorten en niet verder dan Schiphol wil laten rijden.
Als dat voorstel het haalt, is er straks dus geen directe verbinding meer tussen Alphen-Amsterdam Marnixstraat. Dat is vooral lastig voor Alphense forenzen, die met de interliner naar hun werk gaan en voor dagjesmensen die in één keer naar hartje Amsterdam willen reizen.
Bron: Webregio.nl
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Nou, wat een gemis... zie dat ding nooit echt vol zitten en kan me nauwelijks voorstellen dat er veel mensen zijn die dat ding ook daadwerkelijk van Alphen naar Amsterdam gebruiken.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Natuurlijk is het een gemis. De verbinding is door de jaren heen een steeds luxere naam gaan krijgen, voor steeds verdere verslechteringen in snelheid, frequentie en punctualiteit. Geen wonder dat niemand op die relatie meer de bus neemt.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Ook hoe ze de 197 als "nieuwe" buslijn tussen het Leidseplein en Schiphol introduceren. Eh, ging er vroeger niet een 197 van dat Leidseplein naar Alphen aan den Rijn :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Lekker boeiend dus dat het wordt opgeheven. Waarschijnlijk is het nog sneller ook om de trein naar Shl te nemen en daar de 370 te pakken, qua reistijd.Vinny schreef: Geen wonder dat niemand op die relatie meer de bus neemt.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Alphen Station - Station Schiphol met de 370 is 38 minuten en gaat 4x per uur. De trein doet het in 36 minuten en gaat 2x per uur. Als je precies van station naar station wil is de trein dus sneller, maar vanaf een willekeurige andere halte zal de bus winnen.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Ik heb het dus over Amsterdam - Schiphol, het traject dat wordt opgeheven... Schiphol - Alphen blijft gewoon bestaan.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Schiphol - Leidseplein doet lijn 370 in 28 minuten. Met lijn 197 duurt dat 30 minuten. De combinatie trein + tram duurt 20 + 9 = 29, nog exclusief overstaptijd op het centraal station. Lijn 370 is dus de snelste.
Als lijn 370 uit Amsterdam verdwijnt ben ik wel definitief van mijn vloek af
Als lijn 370 uit Amsterdam verdwijnt ben ik wel definitief van mijn vloek af
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Met andere woorden: Lijn 197 of de trein is een goed alternatief. Weg met de 370!
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Kan een stuk sneller door via Lelylaan te reizen en daar overstappen op tram 1. Daar hoef je ook veel minder te lopen.Bee schreef:De combinatie trein + tram duurt 20 + 9 = 29, nog exclusief overstaptijd op het centraal station. Lijn 370 is dus de snelste.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Maar wel met extra overstappen, extra reistijd, dus meer onbetrouwbaarheid en het kost nog meer ook...
Het is een spectrum.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Je kunt in Schiphol toch ook gewoon overstappen op lijn 197? Boeiend dat die 2 minuten langer duurt... Die 370 zit toch altijd al vrijwel leeg tussen Amsterdam en Schiphol.Karl schreef:Maar wel met extra overstappen, extra reistijd, dus meer onbetrouwbaarheid en het kost nog meer ook...
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Klagen over het verdwijnen van een lijndeel waar bijna geen reizigers inzitten terwijl er meerdere alternatieven zijn vind ik een beetje overdreven. Bedenk je wel dat het geld dat hiermee uitgespaard wordt ergens anders ingezet wordt om nuttiger verbindingen te bieden. Soortgelijke trucs gebruikt Connexxion wel vaker bij dienstregelingswijzigingen. Één van de goede kanten van marktwerking :pos:Karl schreef:Maar wel met extra overstappen, extra reistijd, dus meer onbetrouwbaarheid en het kost nog meer ook...
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Nu is de dienstregelingwijziging relatief dichtbij met het verlengen van lijn 256, maar met een groot concessiegebied zoals Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland kan dat verplaatsen van dienstregelingsuren wel overkomen als een verschraling van de dienstregeling in een bepaald gebied. Want reizigers in Rijnsaterwoude hebben niets aan extra bussen in de Krimpenerwaard, om maar even een voorbeeldje te geven.
Nu is de concessie Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland eigenlijk een beetje een rare concessie, omdat het eigenlijk twee gebieden zijn zonder veel samenhang die samen zijn gevoegd. Er vind relatief veel vervoer plaats in de deelgebieden en maar heel weinig over de grens van de deelgebieden heen. Maar Schoonhoven heeft dan ook weinig gemeen met Noordwijk
Nu is de concessie Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland eigenlijk een beetje een rare concessie, omdat het eigenlijk twee gebieden zijn zonder veel samenhang die samen zijn gevoegd. Er vind relatief veel vervoer plaats in de deelgebieden en maar heel weinig over de grens van de deelgebieden heen. Maar Schoonhoven heeft dan ook weinig gemeen met Noordwijk
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Dat is natuurlijk gewoon je reinste flauwekul. De 370 bood ooit een uitstekende snelle verbinding tussen Amsterdam en Alphen aan de Rijn. Snel en rechtstreeks van centrum naar centrum. En omdat hij naar het Leidseplein gaat, in plaats van naar het Centraal (waar nooit iemand hoeft te zijn omdat dit ding op een eiland staat) was het een populaire verbinding. In het weekend zelfs met staplaatsen. Dat was voordat dit ding als veredelde buurtbus ging rijden en de frequentie dramatisch werd ingekrompen.Klaasje schreef:Klagen over het verdwijnen van een lijndeel waar bijna geen reizigers inzitten terwijl er meerdere alternatieven zijn vind ik een beetje overdreven. Bedenk je wel dat het geld dat hiermee uitgespaard wordt ergens anders ingezet wordt om nuttiger verbindingen te bieden. Soortgelijke trucs gebruikt Connexxion wel vaker bij dienstregelingswijzigingen. Één van de goede kanten van marktwerking :pos:Karl schreef:Maar wel met extra overstappen, extra reistijd, dus meer onbetrouwbaarheid en het kost nog meer ook...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Ik zit mij trouwens af te vragen: Zou Connexxion dit ook gedaan hebben als ze Amstelland-Meerlanden niet hadden gewonnen de laatste keer?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Er zitten ook weinig atractiepunten in deze concessie, de bulk in de Krimpenerwaard gaat naar Rotterdam (andere concessie) en vanaf Schoonhoven zit de 195 richting Utrecht ook altijd goed vol (andere concessie). Hetzelfde geldt ook voor Den Haag en misschien ook Zoetermeer (?). De grotere plaatsen Leiden en Gouda blijven daarmee over.Bee schreef:(...) Nu is de concessie Duin- en Bollenstreek/Leiden Rijnstreek/Midden Holland eigenlijk een beetje een rare concessie, omdat het eigenlijk twee gebieden zijn zonder veel samenhang die samen zijn gevoegd. Er vind relatief veel vervoer plaats in de deelgebieden en maar heel weinig over de grens van de deelgebieden heen. Maar Schoonhoven heeft dan ook weinig gemeen met Noordwijk
Is al bekend of de RGL bij de concessie gaat horen?
Het is een spectrum.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Alleen de buslijn Zoetermeer - Leiden is erg druk. De lijn Alphen - Zoetermeer en Gouda - Zoetermeer horen niet tot de drukte buslijnen :N
De lijn 197 Gouda - Schoonhoven is dan wel weer een relatief sterke lijn, rijdt ook in de daluren 4x per uur, maar als je het daar van moet hebben? Ga er maar van uit dat het gebied rondom Leiden door de dichtere bevolking interessanter is dan de omgeving van Gouda.
De lijn 197 Gouda - Schoonhoven is dan wel weer een relatief sterke lijn, rijdt ook in de daluren 4x per uur, maar als je het daar van moet hebben? Ga er maar van uit dat het gebied rondom Leiden door de dichtere bevolking interessanter is dan de omgeving van Gouda.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Het zal best dat de 370 vroegâh toen ie nog doorreed naar het CS vol zat. Dat neemt niet weg dat het (zonder aandoen van cs) vrijwel nutteloze lijndeel schrappen de gelegenheid biedt om ergens anders een betere verbinding te bieden. Ik mag toch hopen dat je zelf ook wel begrijpt dat ik daar op doelde (A)Vinny schreef:Dat is natuurlijk gewoon je reinste flauwekul. De 370 bood ooit een uitstekende snelle verbinding tussen Amsterdam en Alphen aan de Rijn. Snel en rechtstreeks van centrum naar centrum. En omdat hij naar het Leidseplein gaat, in plaats van naar het Centraal (waar nooit iemand hoeft te zijn omdat dit ding op een eiland staat) was het een populaire verbinding. In het weekend zelfs met staplaatsen. Dat was voordat dit ding als veredelde buurtbus ging rijden en de frequentie dramatisch werd ingekrompen.Klaasje schreef:Klagen over het verdwijnen van een lijndeel waar bijna geen reizigers inzitten terwijl er meerdere alternatieven zijn vind ik een beetje overdreven. Bedenk je wel dat het geld dat hiermee uitgespaard wordt ergens anders ingezet wordt om nuttiger verbindingen te bieden. Soortgelijke trucs gebruikt Connexxion wel vaker bij dienstregelingswijzigingen. Één van de goede kanten van marktwerking :pos:Karl schreef:Maar wel met extra overstappen, extra reistijd, dus meer onbetrouwbaarheid en het kost nog meer ook...
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Lijn 370 heeft nooit verder gereden dan de Marnixstraat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Lijn 370 is een zgn concessievreemde buslijn. Daar houdt de gemeente Amsterdam en de stadsregio niet van. Dit betekent dat deze busverbinding niet mag worden uitgebreid in frequentie. Dat er nu tal van andere buslijnen rijden tussen Amsterdam en Schiphol die nog leger zijn dan de 370 wordt niet erg gevonden, want dat is natuurlijk eigen Amsterdams vervoer...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Welke zijn bijvoorbeeld dan leger? Misschien de 195, maar de 192 en 197 zie ik altijd wel goed gevuld weggaan. De 370 is een Interliner en mensen betalen (terecht) geen extra kosten voor zo'n bus, terwijl 'ie maar twee minuten sneller is.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Interliners hebben geen apart tarief meer in deze concessie. Het zijn wat tarief betreft gewone streekbussen en met dit voorstel wordt het ook wat route betreft steeds meer een streekbus. Binnenkort zullen er ook wel Ambassadors gaan rijden.
Dit voorstel is natuurlijk simpel gezegd een keuze om de overstap te verplaatsen: in plaats van reizigers Roelofarendsveen-Schiphol moeten dan reizigers Alphen-Amsterdam overstappen. Maar om twee dingen zou ik dan toch de 370 intact laten:
1: Terwijl lijn 370 in het weekend en tot middernacht tot de Marnixstraat doorrijdt, rijdt lijn 256 alleen buiten schoolvakanties en buiten de weekenden. Dat zie ik ook niet zo snel veranderen, omdat scholierenvervoer tussen Roelofarendsveen en Leiden deze lijn nodig heeft gemaakt.
2: Lijn 370 is een Interliner, die als doel heeft om hoogwaardig vervoer aan te bieden ook op langere afstanden. Alphen-Amsterdam is daarvoor een ideale route. De regio rond Roelofarendsveen is niet geschikt voor interliners door de korte afstand tussen de plaatsen. Voor de streekbussen die daar rondrijden is een overstap richting Schiphol niet zo erg.
Dit voorstel is natuurlijk simpel gezegd een keuze om de overstap te verplaatsen: in plaats van reizigers Roelofarendsveen-Schiphol moeten dan reizigers Alphen-Amsterdam overstappen. Maar om twee dingen zou ik dan toch de 370 intact laten:
1: Terwijl lijn 370 in het weekend en tot middernacht tot de Marnixstraat doorrijdt, rijdt lijn 256 alleen buiten schoolvakanties en buiten de weekenden. Dat zie ik ook niet zo snel veranderen, omdat scholierenvervoer tussen Roelofarendsveen en Leiden deze lijn nodig heeft gemaakt.
2: Lijn 370 is een Interliner, die als doel heeft om hoogwaardig vervoer aan te bieden ook op langere afstanden. Alphen-Amsterdam is daarvoor een ideale route. De regio rond Roelofarendsveen is niet geschikt voor interliners door de korte afstand tussen de plaatsen. Voor de streekbussen die daar rondrijden is een overstap richting Schiphol niet zo erg.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Jazeker wel hebben de Interliners een apart tarief!
Je betaalt per kilometer 2,2 cent meer dan het normale tarief van Duin- en Bollenstreek (12,7 cent als het goed is)
Je betaalt per kilometer 2,2 cent meer dan het normale tarief van Duin- en Bollenstreek (12,7 cent als het goed is)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Buslijnen Leiden/Alphen-Amsterdam mogelijk aangepast
Je kunt gewoon een enkeltje of retourtje bij de chauffeur kopen. Dat vind ik juist een voordeel van de interliner ten opzichte van de streekbussen.ziggy schreef:Welke zijn bijvoorbeeld dan leger? Misschien de 195, maar de 192 en 197 zie ik altijd wel goed gevuld weggaan. De 370 is een Interliner en mensen betalen (terecht) geen extra kosten voor zo'n bus, terwijl 'ie maar twee minuten sneller is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 28 gasten